Gå til innhold

Tenker miljø. Har eldre bil !


Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Eg tenker miljø og kjører fortsatt med en eldre bil WV-2000 mod. bensin.   Årleg kjørelengde omlag 10.000 km. 

   Hørte nyleg at 17000 stod på venteliste å skal ha El-bil.

   Eg er sanneleg ikkje så sikker på at desse El-bilene er så miljøvennlig som mange tror.   Kanskje  må  norge  importere  strøm fra kullkraftverkene for å dekke etterspørselen etter strøm.     For hver bil som blir skrota oppstår eit miljøproblem.  Og for hver nyprodusert bil påfører det også belastninger på miljøet.    Bruk og kast mentaliteten er utvilsamt vårt største forurensningsproblem  idag.   Dersom vi blei flinkere å ta vare på ting og miljøet så hadde ting endret seg til det bedre 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Batteribil er ikke noe stort bedre enn andre biler. Bare innbiller seg at de er bedre. De sliter dekk og asfalt på lik linje med alle andre også.

Anonymkode: 49865...c93

  • Liker 2
Skrevet

Dere pumper ut floskler som har blitt tilbakevist gang etter gang. Her er faktisk.no sitt svar

Det er dog mer miljøvennlig å holde liv i en gammel bil enn å kaste den og lage en ny, men alle biler kommer til et vendepunkt der det blir urforhordsmessig dyrt å den på veien.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/XDR/elbiler-har-sma-om-noen-miljofordeler

Anonymkode: d1c5b...21e

  • Liker 3
Skrevet

Kjøper folk elbil for å skåne miljøet? Trodde det var for å slippe å kjøre dieselbilen gjennom bomringen og betale avgift?

  • Liker 5
Skrevet
4 timer siden, kvinneguide skrev:

Kjøper folk elbil for å skåne miljøet? Trodde det var for å slippe å kjøre dieselbilen gjennom bomringen og betale avgift?

Det er vel helst der det ligger for de aller fleste, ja ... 

Anonymkode: d3ce7...d5c

Skrevet
På 13.9.2018 den 10.38, Anonym Bruker skrev:

Eg tenker miljø og kjører fortsatt med en eldre bil WV-2000 mod. bensin.   Årleg kjørelengde omlag 10.000 km. 

   Hørte nyleg at 17000 stod på venteliste å skal ha El-bil.

   Eg er sanneleg ikkje så sikker på at desse El-bilene er så miljøvennlig som mange tror.   Kanskje  må  norge  importere  strøm fra kullkraftverkene for å dekke etterspørselen etter strøm.     For hver bil som blir skrota oppstår eit miljøproblem.  Og for hver nyprodusert bil påfører det også belastninger på miljøet.    Bruk og kast mentaliteten er utvilsamt vårt største forurensningsproblem  idag.   Dersom vi blei flinkere å ta vare på ting og miljøet så hadde ting endret seg til det bedre 

Du får en Kia Soul på dagen, de 17 000 som står i "kø" venter på modeller som ikke er lanserte enda..

Anonymkode: 963af...715

Skrevet

Du sparer miljøet best, ved å ikke kjøpe ny bil. De utslippene du nå har ekstra som en følge av alder på bilen, er langt mindre enn karbonavtrykket ved å produsere en ny bil.

  • Liker 5
Skrevet
På 13.9.2018 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Batteribil er ikke noe stort bedre enn andre biler. Bare innbiller seg at de er bedre. De sliter dekk og asfalt på lik linje med alle andre også.

Anonymkode: 49865...c93

De sliter mer enn vanlige biler, de veier nesten dobbelt så mye.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Hadde en lang diskusjon med en  verksmester   hos merkeforhandler som  reklamerte for  El-Biler og andre biler.     Også han var enig i at legger man saman de totale kostnadene v / el-bil bruk så blir kostnadene tilsynelatende høyere med el.bil i forhold til bensin / deiselbil og mest sansynlig liten og ingen miljøgevinst.   Ein kan nok med fordel kjøre El-bil i byene  på kalde vintersdager m/ stillestående luft. 

Har selv jobbet som mekaniker på bilverksted i mange år, og er betenkt  over nybil-standarden idag.   Mange nye biler er idag velfylte m/  elektroniske  "svarte bokser ",og en bilmekaniker må holde seg oppdatert til enhver tid.  Idag er en bilmekanikerne  "roboter" i forhold  tidligere genrasjoner bilmekanikere. 

     Rust og elektronikkproblemer er igjennomgående problemer på de fleste biler idag,og dette samtidig som Statens Vegvesen pøser på tonnevis m/ salt på norske veier ,og de  har skjærpa EU -kontrollene.   

Ser man under Karrosserieret  / understellet på de fleste nyere biler idag så har det ikkje skjedd noen   forbedringer i forhold  bilens tekniske standard dersom ein samanligner m / biler produserte på 70-80-90 talet .            

 

Skrevet
På 14.9.2018 den 21.47, Anonym Bruker skrev:

Ser man under Karrosserieret  / understellet på de fleste nyere biler idag så har det ikkje skjedd noen   forbedringer i forhold  bilens tekniske standard dersom ein samanligner m / biler produserte på 70-80-90 talet .

Det er jo fordi alle de viktige forbedringene ligger i elektronikken....🤦‍♂️

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
35 minutter siden, WCKD skrev:

Det er jo fordi alle de viktige forbedringene ligger i elektronikken....🤦‍♂️

De viktige forbedringer ligger i elektronikken ?.   Så du mener at det er vikigere at elektronikken fungerer en at det mekaniske er i orden ?.   Fortsatt har ingen bilmerker  "klekket ut" en teknisk løsning som indikerer varmgang på bremser.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

De viktige forbedringer ligger i elektronikken ?.   Så du mener at det er vikigere at elektronikken fungerer en at det mekaniske er i orden ?.   Fortsatt har ingen bilmerker  "klekket ut" en teknisk løsning som indikerer varmgang på bremser.

Du snakker om at biler fra 70-tallet er like bra som i dag. Det er de ikke.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
33 minutter siden, WCKD skrev:

Du snakker om at biler fra 70-tallet er like bra som i dag. Det er de ikke.

Biler produsert på 70-80 tallet var av helt annet caliber karrosseri  en de som produseres idag,og var også ment å vare mye lenger.  Største utfordringen på de fleste biler idag og på  karrosseriet  er salt og rustangrep,korisjons på el-anlegg. m.m. Mange bilfabrikkanter har  m.a gått tilbake til "Kjædedrift " av  register som alle eldre biler var utstyrt m /tidligere.  

Kanskje er det ofte  ein  klar samanheng m/ elektronisk utstyr montert i bil idag og trafikkulykker,og heller  sjelden det ein kan påvise  feil og mangler v/ mekanisk utrustning.     

      

ABS-bremser  er bra, men til liten nytte  dersom fører  ikkje har evne  å tilpasse fart etter føre og føreforhold, og dekkutrustning m.m er tilfredstillende.       

Skrevet

Det er litt mer enn ABS i biler i dag. Tror du må våkne opp og følge med i timen.

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Altså, jeg er helt nybegynner-sjåfør, kjører til daglig en bil fra 2005, men har også vært heldig å øvelseskjøre en bil fra 2017 på flere langturer. Og bare på disse ti siste år har skjedd sinnsykt mye, den nye bilen er merkbart enklere og sikrere å kjøre. Jeg har null tro at biler fra 70-tallet skulle være like bra som dagens, når biler fra tidlig 2000 ikke er det engang.

Anonymkode: 879fa...ada

  • Liker 3
Skrevet
På 16.9.2018 den 13.24, Anonym Bruker skrev:

Biler produsert på 70-80 tallet var av helt annet caliber karrosseri  en de som produseres idag,og var også ment å vare mye lenger.  Største utfordringen på de fleste biler idag og på  karrosseriet  er salt og rustangrep,korisjons på el-anlegg. m.m. Mange bilfabrikkanter har  m.a gått tilbake til "Kjædedrift " av  register som alle eldre biler var utstyrt m /tidligere.  

Kanskje er det ofte  ein  klar samanheng m/ elektronisk utstyr montert i bil idag og trafikkulykker,og heller  sjelden det ein kan påvise  feil og mangler v/ mekanisk utrustning.     

      

ABS-bremser  er bra, men til liten nytte  dersom fører  ikkje har evne  å tilpasse fart etter føre og føreforhold, og dekkutrustning m.m er tilfredstillende.       

De to uthevede går dårlig ilag. Om du bare sitter oppi en bil fra 90 tallet sammenlignet med en helt ny bil, vil du bli mye mer skadd i en kollisjon enn om du sitter oppi en helt ny bil. Du snakker om biler helt tilbake på 70 tallet! Du vil sannsynligvis dø i en slik bil, sammenlignet med tilsvarede kollisjon i en helt ny bil. Har du et dødsønske?

Anonymkode: 18c48...821

  • Liker 2
Skrevet
On 9/14/2018 at 8:25 PM, Nina1975 said:

De sliter mer enn vanlige biler, de veier nesten dobbelt så mye.

Det er litt overdrevet, en E-Golf veier ca 150kg mer enn en tilsvarende golf med dieselmotor. Ca 1550kg for E-golf og 1400kg for en fossildrevet versjon. Biler som er designet fra bunn for å være elektriske veier det samme som en tilsvarende bil med fossilbrensel. Tesla er den desidert tyngste bilen på ca 2300kg, og her har vegvesenet selv gått ut og slått hull på myten om at tyngre biler sliter vesentlig mer på veien. 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=38978

faktisk.no har et mer lettlest sammendrag

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Anonymkode: e7eaf...668

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...