Gå til innhold

Er det bedre å begrense sparingen til 1-2 fond, dumt å ha flere? (renters rente effekt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer i 3 fond - men tenker på dette: vil ikke pengene vokse raskere om jeg setter alle i ett fond, pga renters rente effekten? Er det dumt å spre de over 3 fond ... (alle er globale, ene er valutasikret - bare for å sammenligne/se forskjellen mot de som ikke er valutasikra).

Anonymkode: 9b0f4...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

vil ikke pengene vokse raskere om jeg setter alle i ett fond, pga renters rente effekten?

Hvorfor tenker du dette? Har ett eller 2 av fondene høye årsgebyrer, er det det du tenker på, og du ønsker å bytte til det fondet som har lavest årsgebyr?

Anonymkode: 6d35b...243

Skrevet

Det eneste som har noe å si for rentes-rente-effekten er om du realiserer så du må betale skatt.

Anonymkode: 6970d...f90

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som har noe å si for rentes-rente-effekten er om du realiserer så du må betale skatt.

Anonymkode: 6970d...f90

Hva? Hvor mye man betaler i årlige avgifter for fondsandelene har selvsagt innvirkning på renters rente-effekten :) 

Se her: 

Sitat

Skrevet i går, 11:16

Kontorstol, den 12 Sept 2018 - 11:38, sa:snapback.png

Sparer 2000kr i måneden i et globalt indeksfond med 0,30 % avgift. Hvor mye vil det lønne seg å endre til et fond med samme referanseindeks men med 0,20 % avgift?

300 kroner på 5 år av da 120 000 innbetalt. 10 000,- på 30 år. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=157

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sparer i 3 fond - men tenker på dette: vil ikke pengene vokse raskere om jeg setter alle i ett fond, pga renters rente effekten? Er det dumt å spre de over 3 fond ... (alle er globale, ene er valutasikret - bare for å sammenligne/se forskjellen mot de som ikke er valutasikra).

Mange velger å ha 3 (eller noen flere) forskjellige typer indeksfond.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ene er valutasikret - bare for å sammenligne/se forskjellen mot de som ikke er valutasikra

? Er det hele årsaken?

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Er det hele årsaken?

He he, ja 😁 det er artig å se 

ts

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ok :) Er det ikke bedre å finne ut om det er best for deg å ha valutasikring eller ikke? Her spiller flere faktorer inn, bl.a. hvor lang sparehorisont du har, og om den norske kronen er svak eller sterk.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Hvor stor %andel av dine fondsandeler er valutasikrede? Her kan du se hva andre skriver om valutasikring:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Er det ikke bedre å finne ut om det er best for deg å ha valutasikring eller ikke? Her spiller flere faktorer inn, bl.a. hvor lang sparehorisont du har, og om den norske kronen er svak eller sterk.

Anonymkode: 6d35b...2432

Du har sikkert rett, men jeg er så lei av dette maset om "sparehorisont." Jeg investerer penger jeg ikke trenger i fond, har ingen horisont, jeg bare elsker å spare, elsker å se beholdningen vokse. Og det er en rar liten spenning med dette med valutasikring, skjønner egentlig ikke bæra av det, har ingen økonomifaglig bakrgunn, bare ser på tallene at det betyr noe.

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert rett, men jeg er så lei av dette maset om "sparehorisont." Jeg investerer penger jeg ikke trenger i fond, har ingen horisont, jeg bare elsker å spare, elsker å se beholdningen vokse. Og det er en rar liten spenning med dette med valutasikring, skjønner egentlig ikke bæra av det, har ingen økonomifaglig bakrgunn, bare ser på tallene at det betyr noe.

TS

Ok :) Det  er fint at du er glad i å spare :) 

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rentes rente effekten har ingenting å si utover at hvis det ene fondet gir bedre avkastning enn det andre. 

Valutasikring koster ofte ned mot 0.02%. Årsaken er ganske enkel: I det lange løp har det ikke hatt så mye å si (historisk sett), så derfor trenger fondsforvalteren heller ikke ta så mye påslag for å forsikre seg mot endringene. Men utslag kan det selvfølgelig få - så en 50/50 deling kan jo sånn sett ha noe for seg hvis man ønsker det.

Fordelen av å ha flere fond får man stort sett bare hvis man liker å kunne rebalansere porteføljen en gang i blant. Med andre ord kunne velge å sette mer penger inn i markeder hvor det har gått dårligere - med bakgrunn i en tanke om at det nevnte markeder da er priset gunstig på det gitte tidspunkt.

En enkel måte enkelte gjør det på er eksempelvis at man setter opp 25% av sparingen sin i norsk indeksfond, 10% i et framvoksende marked fond og 65% i et globalt indeks fond med fokus på utviklede markeder. Ser man da at et fond underpresterer kan man flytte penger fra andre fond/ny sparing her - for å (teoretisk sett) få ut potensialet som ligger i markedet fondet representerer. Ofte vil man strebe etter å holde den sammen % fordelingen over tid slik at man vedlikeholder "balansen" prosentmessing.

Dog: dette er jo i praksis det samme som å investere i et globalt fond som er i både utviklede markeder og fremvoksende markeder (se eksempelvis klp aksjeverden). 

For hobbyinvestoren tror jeg kanskje den store forskjellen er i det å kunne involvere seg litt mer i sparingen. Altså sparer man kanskje mer fordi man har en plan å følge og litt følge opp underveis. Er man mer "spar and forget" ville jeg holdt pengene i et verdensomspennende fond og sagt at det er godt nok.

Endret av Grandidosa83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...