AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Vi har kommet til tiden hvor vi må tenke på ungdomsskolevalg. Vi har to alternativer, skole X og Y, og jeg synes det er vanskelig å velge mellom dem. Ungdomsskole X består av elever fra to barneskoler, vår skole og en annen. Denne andre skolen er helt annerledes enn vår barneskole, den er ganske tøff, med mye bråk, høy andel elever fra lavinntektsfamilier og høy andel elever fra innvandrerfamilier. Følgene er at ungdomsskole X også blir ganske tøff, med en del bråk og problemer. Den eneste og største fordelen med denne skolen er at det er den de aller fleste barna fra vår skole skal på og følgelig vil så godt som alle av mine barns venner gå der. Ungdomsskole Y består hovedsaklig av elever fra én enkelt barneskole pluss noen få fra mine barns skole (og ingen fra den "dårlige" barneskolen). Det er en relativt ny ungdomsskole, med et godt miljø, men den største ulempen er at barna våre vil være en del av et mindretall som ikke har gått på samme barneskole og det vil kunne være vanskelig å passe inn. Hva ville være viktigst for dere? Venner eller miljø? Er det viktigere å gå på skole med sine barneskolevenner mot at skolen har tøft miljø og mye bråk eller er det viktigere at skolen har godt miljø, men barna vil måtte bruke mer tid på å passe inn i allerede veletablerte vennegrupper og kan risikere å havne utenfor? Anonymkode: e9478...3e2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Her hadde jeg hørt med barna i første omgang. Min datter kunne velge og valgte den skolen som "alle" andre valgte. En av hennes beste venninner ble "tvunget" til å gå på en privat ungdomsskole. Hun mistrivdes veldig det første året og slet med å passe inn, og var mye lei seg for dette. De to siste årene gikk det bedre. Minuset var at hun mistet etter hvert nesten all kontakt med sine gamle venner. Anonymkode: dcc73...bd4 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Den med best resultater på nasjonale prøver og mest ressurssterke foreldre. Anonymkode: cb1c7...a95 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Mitt eneste råd er at du lar barnet være med på å bestemme. Anonymkode: 9d2ca...10b 1
Salka Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 Hva har det å si at den ene skolen har høy andel elever fra lavinntektsfamilier? Trenger barna å være dårlige mennesker som ypper til bråk fordi foreldrene ikke tjener så godt? Foreldrene kan være gode foreldre selv om de ikke har råd til de dyreste merkeklærne og barn av lavtlønnede foreldre er ikke synonymt med bråk. Og nei, jeg kommer ikke fra en lavtlønnet familie selv, tvert imot, men jeg syns det var veldig diskriminerende skrevet. Det fins slemme bråkete unger fra høytlønnede familier og flinke, fornuftige unger fra lavtlønnede familier OG omvendt. Hvor mye man tjener har ingenting å si på hvordan man er som menneske. Jeg ville latt barnet bestemme selv.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 Der barnet vil gå, men om han/hun ikke har så sterke preferanser ville jeg forsøkt å styrt over på den ressurssterke skolen. jeg gjorde dette da jeg gikk på ungdomsskole. Reise 45 min. For å komme på en bra slike, men det var vel verd det. Det var dog noe jeg hadde lyst til selv da, tror ikke det hadde gått å tvinge meg... Anonymkode: 1545d...ec3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 1 time siden, Salka skrev: Hva har det å si at den ene skolen har høy andel elever fra lavinntektsfamilier? Trenger barna å være dårlige mennesker som ypper til bråk fordi foreldrene ikke tjener så godt? Foreldrene kan være gode foreldre selv om de ikke har råd til de dyreste merkeklærne og barn av lavtlønnede foreldre er ikke synonymt med bråk. Og nei, jeg kommer ikke fra en lavtlønnet familie selv, tvert imot, men jeg syns det var veldig diskriminerende skrevet. Det fins slemme bråkete unger fra høytlønnede familier og flinke, fornuftige unger fra lavtlønnede familier OG omvendt. Hvor mye man tjener har ingenting å si på hvordan man er som menneske. Jeg ville latt barnet bestemme selv. For meg spilte det en stor rolle! Jeg var litt sånn saueflokk-ungdom. Jeg fulgte røkla og ville vare passe inn. På barneskolen var det kult å ikke være god på skolen og du var ‘derd’ om du øvde til prøver. Typisk lavinntekt/lavt utdannede folk som sognet dit. På ungdomsskolen kom jeg inn i et middelklassemiljø der alle hadde fremtidsplaner og ambisjoner. Pluterlig leste alle til prøver, alle gjorde lekser og da begynte jeg også. Miljøet man omgir seg med betyr mye for ungdommen! Anonymkode: 1545d...ec3 4
Salka Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg spilte det en stor rolle! Jeg var litt sånn saueflokk-ungdom. Jeg fulgte røkla og ville vare passe inn. På barneskolen var det kult å ikke være god på skolen og du var ‘derd’ om du øvde til prøver. Typisk lavinntekt/lavt utdannede folk som sognet dit. På ungdomsskolen kom jeg inn i et middelklassemiljø der alle hadde fremtidsplaner og ambisjoner. Pluterlig leste alle til prøver, alle gjorde lekser og da begynte jeg også. Miljøet man omgir seg med betyr mye for ungdommen! Anonymkode: 1545d...ec3 Men det finnes barn av lavtlønte foreldre som også er flinke på skolen. Jeg syns det er diskriminerende å sette barn i bås på den måten pga at de kommer fra en lavtlønnet familie. Selvfølgelig betyr miljøet man omgir seg med mye, men lavtlønnede foreldre er ikke synonymt med barn som ikke gidder å gjøre noe på skolen og/eller lager bråk... 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 Her er det bare en enorm ungdomsskole som barn fra 4 barneskoler hører til. Dermed er det en blanding av all slags ungdom fra alle slags familier. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på ungdommen her i huset i forhold til når h*n gikk på barneskolen, vennene er de samme pluss noen nye og faglig ligger h*n på samme nivå som før. Noen bråkmakere finner man overalt, men det henger absolutt ikke sammen med sosial status. Finnes vel nok mennesker i samfunnet av fra "bedre kår" som lager bråk både i skole og arbeidsliv. Anonymkode: 56cf0...c0f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 På min vgs (som har blant de 2-3 høyeste inntakskravene i Oslo) hadde vi elever fra absolutt hele byen. Mange fra såkalte bråkeskoler. Det er ingen automatikk i at et barn med ambisjoner dropper dem så fort de blir utsatt for et mer sammensatt miljø, det gjelder i alle fall langt fra alle! Generelt blir tonen litt tøffere på ungdomsskolen, det hører jo alderen til, eller hva? Jeg ville latt barnet bestemme selv, og satset på god dialog i de viktige årene som kommer, uansett skole. Venner betyr mye, men det gjør familie også. Anonymkode: 4a840...929
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 4 timer siden, Salka skrev: Hva har det å si at den ene skolen har høy andel elever fra lavinntektsfamilier? Trenger barna å være dårlige mennesker som ypper til bråk fordi foreldrene ikke tjener så godt? Foreldrene kan være gode foreldre selv om de ikke har råd til de dyreste merkeklærne og barn av lavtlønnede foreldre er ikke synonymt med bråk. Og nei, jeg kommer ikke fra en lavtlønnet familie selv, tvert imot, men jeg syns det var veldig diskriminerende skrevet. Det fins slemme bråkete unger fra høytlønnede familier og flinke, fornuftige unger fra lavtlønnede familier OG omvendt. Hvor mye man tjener har ingenting å si på hvordan man er som menneske. Jeg ville latt barnet bestemme selv. Det TRENGER ikke bety at det er synonymt med bråk, men her på denne skolen ER det faktisk slik at det betyr bråk. Det er trøbbel, mobbing, bråk og narkotika. Det er et velkjent problem og det stammer utelukkende fra blokkområdet med lavinntektsfamilier. Jeg dømmer ingen og snakker ikke på noen måte om ALLE lavinntektsfamilier, kun om dette området og denne skolen. Anonymkode: e9478...3e2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har kommet til tiden hvor vi må tenke på ungdomsskolevalg. Vi har to alternativer, skole X og Y, og jeg synes det er vanskelig å velge mellom dem. Ungdomsskole X består av elever fra to barneskoler, vår skole og en annen. Denne andre skolen er helt annerledes enn vår barneskole, den er ganske tøff, med mye bråk, høy andel elever fra lavinntektsfamilier og høy andel elever fra innvandrerfamilier. Følgene er at ungdomsskole X også blir ganske tøff, med en del bråk og problemer. Den eneste og største fordelen med denne skolen er at det er den de aller fleste barna fra vår skole skal på og følgelig vil så godt som alle av mine barns venner gå der. Ungdomsskole Y består hovedsaklig av elever fra én enkelt barneskole pluss noen få fra mine barns skole (og ingen fra den "dårlige" barneskolen). Det er en relativt ny ungdomsskole, med et godt miljø, men den største ulempen er at barna våre vil være en del av et mindretall som ikke har gått på samme barneskole og det vil kunne være vanskelig å passe inn. Hva ville være viktigst for dere? Venner eller miljø? Er det viktigere å gå på skole med sine barneskolevenner mot at skolen har tøft miljø og mye bråk eller er det viktigere at skolen har godt miljø, men barna vil måtte bruke mer tid på å passe inn i allerede veletablerte vennegrupper og kan risikere å havne utenfor? Anonymkode: e9478...3e2 Hvor bor du som tror du kan velge mellom to offentlige ungdomsskoler? Vanligvis bestemmer kommunen hvilken både ungdomsskole og barneskole barn og unge skal gå på, på bakgrunn av bostedsadresse. Når du ikke er fornøyd med noen av dine valgalternativer aå får du se på tredje alternativ, nemlig privatskole. Anonymkode: 37ec0...637
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor bor du som tror du kan velge mellom to offentlige ungdomsskoler? Vanligvis bestemmer kommunen hvilken både ungdomsskole og barneskole barn og unge skal gå på, på bakgrunn av bostedsadresse. Når du ikke er fornøyd med noen av dine valgalternativer aå får du se på tredje alternativ, nemlig privatskole. Anonymkode: 37ec0...637 Vi får velge. Anonymkode: e9478...3e2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 Hadde glatt valgt den med ressurssterke. Ungdomstiden er vanskelig nok for en unge om man ikke skal utsette ungen for ett belastende skolemiljø i tillegg. Anonymkode: cae1d...7ca 1
sommermor Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 Her hadde jeg valgt skolen Y, med de mest ressurssterke foreldrene. Da et godt miljø er utrolig viktig for læring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå