Gå til innhold

2åring feber i går og fin igjen i dag. Bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2åringen fikk feber utover ettermiddag og kveld i går. Sov noen timer på kvelden og hadde fortsatt feber selv om almenntilstanden forsåvidt var god. Ga Paracet og så litt på TV før jeg la meg sammen med barnet ett i natt. Kjente på barnet i løpet av natten og var da helt fin. Vekket i dag tidlig for bhg og utover å være trøtt var humøret ellers helt fin. Ingen feber. Far ble sur fordi jeg ville sende i bhg, men jeg mener så lenge barnet er frisk igjen så er det mye bedre å være der enn å henge med meg hjemme. Dessuten vil jeg ikke bruke opp sykt-barn dagene unødvendig da jeg bare har noen få igjen. Far tok med barnet til bhg på vei til jobb men sendte meg oppgitt blikk som får meg til å bli usikker på min evne som mor... hva ville du gjort? Latt barnet være hjemme eller sendt i bhg?

Anonymkode: 48872...59c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sendt i barnehagen hvis situasjonen er slik du beskriver. Hadde barnet vært sykt over lengre tid ville jeg ventet en dag. Men litt feber på kvelden som går over etter noen timer er ikke noe som sliter barnet ut. Så lenge formen er fin nå så ville jeg ikke blitt hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt latt barnet være hjemme! Hørt om feberfri dag?

Anonymkode: bfc3c...ed7

• Liker 12
Skrevet

Latt barnet være hjemme. Det er ikke uvanlig at feberen stiger utover dagen og topper seg på kvelden. Det er et tegn på at formen ikke er bra. I bhg vil det være masse lyd og ting å forholde seg til, og kanskje ikke et ledig fang når han trenger det.. Helt annerledes enn å ha ro rundt seg og mamma/pappa å ta vare på seg.

Aldri helt skjønt hvorfor mange foreldre ikke klarer sette seg inn i barnets situasjon i lignende tilfeller. Om en selv ikke er helt i toppform, og har en støyete/slitsom jobb, så vil en nok føle seg ekstra tynnhudet og sliten.. er jo ikke amnerledes for barn...

Bli ikke overrasket om han må hentes eller om det blir hjemmedag på fredag...

• Liker 5
Skrevet

Feberfri dag. Jeg jobber i bhg, og barna skal ha en feberfri dag før vi får de tilbake i bhg

Anonymkode: fb0fe...249

• Liker 5
Skrevet

Hallo. Nei. Selvsagt skal barnet være hjemme. Tipper feberen stiger utover dagen i dag. Trenger ikke gi paracet heller. Feber er kroppens måte å ordne opp i. Bikker den 39,5 kan du gi selvsagt. Barn skal ha 1 feberfri dag hjemme før bhg/skole igjen. 

Anonymkode: c9b0c...47b

• Liker 3
Skrevet

NEI! Feberfridag.. akkurat som 48timers regel ved spy og diare... Ikke rart andre barn blir mye syk i bhg

Anonymkode: 2fcd5...f2d

• Liker 5
Skrevet

Ungen skal være hjemme. Barn skal ha en feberfri dag før de blir sendt i bhg. Å våkne uten feber selv om man er småsyk er ikke uvanlig. 

• Liker 2
Skrevet

For mitt barn er dette tegn på at hun brygger på noe. De gangene hun har vært i bhg ved lignende situasjoner (far som leverte mot mitt ønske) har hun blitt syk. De gangene hun har fått en dag hjemme, har hun ikke blitt syk. 

Kveldsfeber kan også være tegn på at barnet er sliten. Er man sliten, svekkes immunforsvaret. En rolig dag hjemme vil da ofte restituere såpass at immunforsvaret klarer jobben sin og barnet slipper sykdom. 

Anonymkode: 46ee2...e86

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2åringen fikk feber utover ettermiddag og kveld i går. Sov noen timer på kvelden og hadde fortsatt feber selv om almenntilstanden forsåvidt var god. Ga Paracet og så litt på TV før jeg la meg sammen med barnet ett i natt. Kjente på barnet i løpet av natten og var da helt fin. Vekket i dag tidlig for bhg og utover å være trøtt var humøret ellers helt fin. Ingen feber. Far ble sur fordi jeg ville sende i bhg, men jeg mener så lenge barnet er frisk igjen så er det mye bedre å være der enn å henge med meg hjemme. Dessuten vil jeg ikke bruke opp sykt-barn dagene unødvendig da jeg bare har noen få igjen. Far tok med barnet til bhg på vei til jobb men sendte meg oppgitt blikk som får meg til å bli usikker på min evne som mor... hva ville du gjort? Latt barnet være hjemme eller sendt i bhg?

Min kan få feber på 5 minutter. Hadde holdt han hjemme. Jeg har regelen om én feberfri dag da jeg vet hvor fort formen svinger når han først er syk.

Skrevet

Alltid en feberfri dag før barnehage. Hadde heller ikke vekt barnet når man sovnet kl 01 (!) for å sende i barnehagen når barnet har vært syk med feber dagen før. Det er heller ikke uvanlig at de våkner feberfrie, det snur fort.

• Liker 5
Skrevet

Sånne ting som dette gjør meg så trist, og dessverre sint, ts. Jeg har en sønn der hvor bare en simpel forkjølelse ofte kan ende med sykehusinnleggelse. Han ble født prematur i tillegg til medfødt sykdom, så for han er ikke en feber bare en feber, med nedsatt lungekapasitet og immunforsvar. Priser meg lykkelig hver dag for strenge regler i de fleste bhger på akkurat dette. Ellers hadde han ikke kunne vært der de tre små dagene i uka han orker. ... Men så har man foreldre som gir blaffen, da. Jeg skjønner det er komplisert mtp jobb, jeg gjør virkelig det, men jeg håper du til neste gang kan tenke litt på de andre barna også - også din sønn. De fleste barn får feber på kveldstid, samme gjelder oss voksne. Vi kan føle oss friske på dagtid så slår det overende mot kvelden igjen...

Anonymkode: d0ea5...cce

• Liker 5
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Feberfri dag. Jeg jobber i bhg, og barna skal ha en feberfri dag før vi får de tilbake i bhg

Anonymkode: fb0fe...249

Bare et spørsmål. Gjelder det om det er feber etter vaksine også? Vet at minsten her vil få feber etter neste vaksine, og like greit å tømme møtekalenderen  om han ikke skal i barnehagen dagen etter 

Anonymkode: 424fe...967

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare et spørsmål. Gjelder det om det er feber etter vaksine også? Vet at minsten her vil få feber etter neste vaksine, og like greit å tømme møtekalenderen  om han ikke skal i barnehagen dagen etter 

Anonymkode: 424fe...967

Jeg ville gjort det. Hensikten med vaksine er å lære immunforsvaret å bekjempe sykdommen han blir vaksinert for, og immunforsvaret jobber bedre når man tar det litt rolig. Feberen er tegn på at immunforsvaret jobber. Aktiviteten i kroppen øker, og dermed øker temperaturen også. 

Anonymkode: 46ee2...e86

Skrevet

Hadde holdt barnet hjemme. Helt utenkelig å vekke ungen for bhg når hun/han la seg med feber kvelden før..

Anonymkode: 7fecd...a06

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen opererer ikke med feberfri dag. Holder barnet alltid hjemme i hht veiledning ved oppkast/diaré. Jeg må faktisk si jeg er overasket over at dere er samstemte om at barnet burde vært hjemme. Jeg er oppvokst med at man prøver i det minste og om man skulle bli dårligere utover dagen kan man heller komme hjem igjen.

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen opererer ikke med feberfri dag. Holder barnet alltid hjemme i hht veiledning ved oppkast/diaré. Jeg må faktisk si jeg er overasket over at dere er samstemte om at barnet burde vært hjemme. Jeg er oppvokst med at man prøver i det minste og om man skulle bli dårligere utover dagen kan man heller komme hjem igjen.

Ts

Da bryter bhg HMS retningslinjer. Alltid hørt 1 feberfri dag og 48 timer etter oppkast/diaŕe. Siden foreldre driter i de reglene så går ofte omgangssyke i bhg og skoler. De har jo ikke tid å være hjemme med syke barn. Jobben er viktigere. 

Anonymkode: c9b0c...47b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

For litt større skolebarn, kanskje. Men etter mening er barnehagebarn for unge til å lære arbeidsmoral på den måten ennå. En smårolling har gjerne verken evne eller mulighet til å ta det litt med ro når formen er laber, og barnehagen opererer med forutsetningen at barna er friske.

På skolen kan de gjerne være inne i friminuttet/slippe gym om de har melding med, men i barnehagen skal barna være friske nok til å følge ordinært opplegg. Selv om barnehagen ikke opererer med feberfritt døgn, har barn som har vært feberfri kun et par timer og har hatt en dårlig natt for dårlig allmenntilstand for tempoet som forutsettes i barnehagen. Du sier jo selv barnet var trøtt til frokost. Det kommer jo ikke til å bli mer opplagt utover dagen. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts

Men herregud ts-  barnet er bare 2 år gammel og skjønner ikke den "prøver dagen ut og se hvordan det går" mentaliteten.  I tillegg har de ikke ordbruk nok å forklare at de fortsatt føler seg litt dårlig.  Kanskje du skal tenke litt mer på ANDRE barn, ansatt i bhg og ikke minst barnet ditt som var ikke helt frisk når den lagt seg og HOLDER DEN HJEMME!  

Anonymkode: 04c7d...021

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...