Gå til innhold

kjøpt brukt på finn, men samsvarer ikke men annonsen -hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en vare på finn som ikke samsvarer helt med annonsen.. Spørsmålet mitt er om jeg MÅ kontakte selger først og høre om jeg kan prøve å fikse det/få det fikset eller om jeg bare kan fikse det uten å ta kontakt først?

La oss si at jeg prøver å fikse varen selv uten å si i fra, og at resultatet ikke ble bra, eller i verste fall dårligere enn det varen i utgangspunktet var. Kan jeg nå kontakte selger og si at jeg ønsker erstatning eller at jeg ønsker å returnere varen og få tilbake pengene?

Anonymkode: 9fc26...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan du ikke. 

Kontakt selger. 

Anonymkode: c339f...6f4

• Liker 3
Skrevet

Jeg solgte noe på Finn. No. 

Varen var gammel. Veldig gammel. Det var krystallglass. 6 stk av hver sort. Sjeldne å få tak i, men brukt er brukt. De var fra oldemor tid. Var 24 glass. 

Det var mye bilder av de på annonsen. Jeg skrev at jeg ikke sendte de. Grunnen var jo at de kunne knuses, så ville jeg at folk kunne få se de. Tror budene hadde blitt høyere om de hadde sett de. 

Jeg bor i en middels stor by, ned nærliggende store kommuner, så jeg regnet med respons. 

Var flere innom å så på de. Var intr. Så kom det inn et bud fra en dame som bor 1.5 t fra meg. Først ville hun at jeg kunne kjøre til henne med de. Forsto at hun hadde bevegelseshemninger. Jeg takket nei, til dette. Da ville hun at jeg skulle sende de. 

Det ble mye styr. Etter 4 dager, ringer hun meg. Hun skulle ha stort avslag i prisen pga tre av glassene var slitt. 

Da foreslo jeg at hun kunne sende alt tilbake. Hva forventer folk? 

Hun beholdt de, og hørte ikke mere

Anonymkode: 69217...da2

• Liker 2
Skrevet

Takker for svar! Tenker det samme som dere over; at jeg må kontakte selger først.

Noen som vet hva kjøpsloven sier når varen ikke samsvarer? Jeg ønsker helst å beholde varen og håpe på at jeg klarer å fikse den selv.. Problemet mitt er bare at jeg vet jo ikke om jeg faktisk klarer å fikse varen til det bedre.. Må jeg få godkjennelse fra selger om å prøve å fikse den selv eller er det sånn at det er selger som skal få sjans selv til å fikse varen (altså at jeg må sende den i retur)?

La oss si at jeg får godkjennelse til å fikse varen selv, men resultatet blir ikke bedre, men dårligere av at jeg prøvde å fikse den selv. Hva kan jeg gjøre nå? Kan jeg da be om hevelse av kjøpet eller avslag i prisen?

Anonymkode: 9fc26...f4c

Skrevet

Du kan be om så mye du vil til selger, men han eller hun kommer sannsynligvis ikke til å føye deg. Det kan ende med at de bare legger på, eller sier at du får skylde deg selv når du kjøper brukt.

Det er helt opp til selgers samvittighet og velvilje. Jeg ville ikke regnet med noe...

Anonymkode: 9f047...e76

• Liker 2
Skrevet

Farge avvik kan forekomme pga forskjellige skjerminnstillinger og det skal man være forberedt på. Om varen derimot er ødelagt kan du klage, men ikke om det gjelder normal bruksslitasje. 

Du kan ikke forvente å returnere varen om du selv endrer den i forsøk på forbedring.  

Anonymkode: b3149...927

• Liker 1
Skrevet

Et problem nå er fotofilterne, som gjør at ting kan se perfekte ut, selv om de i virkeligheten har flekker eller riper. Noen selgere garderer seg ved å skrive ting som "det er noen mindre riper", og det er da veldig vanskelig å vurdere om disse ripene er bagatellmessige eller ikke.

Anonymkode: d5c93...3c6

Skrevet

Når jeg selger ting på finn.no prøver jeg å være så ærlig som mulig,og tar alltid bilder av evnt skader. Jeg tenker at da har jeg gjort min plikt,og at det er kjøpers valg om han/hun kjøper til tross for dette. Har en gang opplevd en retur,og da var det en feil ved produktet som jeg ikke var klar over,men som gjorde at kjøper ikke følte at hun hadde fått det hun betalte for. Det var selvsagt helt greit. La i etterkant ut for salg med info om feil,og produktet ble solgt, og kjøper innforstått med feilen.

Om jeg var deg, ville jeg absolutt tatt kontakt med selger først. Å komme i etterkant,etter at du selv har "fikset på det" ville jeg aldri godtatt. Da er det kanskje ikke salgbart for meg.

Anonymkode: 050ef...0ea

Skrevet

Selv om du har kjøpt en vare brukt, privat kan du ha noen rettigheter gjennom kjøpsloven. Varen må da ha en mangel i forhold til det som er beskrevet i annonsen, eller det bildene viser. Eller at det ikke er samsvar mellom varens verdi og prisen du har betalt. 

Rettighetene gjennom kjøpsloven krever at du ikke selv har forsøkt å utbedre feilen, men umiddelbart tar skriftlig kontakt med selger så snart du oppdager mangelen. 

Hvis selger ikke vil imøtekomme deg kan du kontakte forbrukerrådet. 

Hvis du selv har hentet varen og således hatt mulighet til å undersøke den stiller du svakere. Det samme gjelder hvis selger har spesifisert at varen "selges som den er". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...