Roseus Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Har ei jente på 8 år som har startet puberteten. Puppene har startet og hun er bekymret for om hun skal få mensen først. Men til poenget så sjekker hun innimellom om hun har fått hår under armene, og nevnte så vidt i en bisetning her at hun skulle barbere bort så fort hun ser noe. Jeg tenker i hovedsak at barbering kanskje ikke er det smarteste og starte med, voksing/napping slo meg, men tviler på at hun er så gira på det. Hva introduserte dere barna for når hårveksten startet? Eller har de bare ordnet seg på egenhånd?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Barbering er best når man er så ung. Fortsett å ha god dialog med henne om dette. Og kjøp en god gilette høvel til henne når det er nødvendig. Anonymkode: e4b46...820 1
Lill3My Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Napping av underarmshår.... Au au au!! Ville egentlig bare si at det er SÅ BRA at dere har en dialog i det hele tatt om dette. Jeg flytta til USA da jeg gikk i sjuende klassen og som norsk pike den gang var ikke hårfjerning noe jeg i det hele tatt tenkte over. Så kom jeg dit da... Og alle jentene hadde speilblanke, nærmest polerte, solbrune ben. Syntes selv det var så flaut og vanskelig å ta opp med min mor... Tok lang tid, mye gruing og grubling før jeg på en eller annen måte fikk formulert det. Fikk da hårfjerkingskrem som skulle smøres på hunden, ligge noen minutter og skrapes av med en plast-høvelsak. Aaltså ingen fare for kutt osv. Kanskje det er en grei startløsning?? Uansett.. Bra med den kommunikasjonen. Å gå rundt å føle seg annerledes, stygg og ekkel pga noe som så enkelt kan fikse unner jeg ingen. Jo da. For en utenforstående virker dette som en bagatell men som en ung og usikker jente har det enormt mye å si for selvfølelsn
Ulrikke Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Datteren min er straks 13 og fikk mensen for et halvt år siden. Hun har enda ikke hår under armene, så det kan godt hende det tar en stund for TS sin datter enda! Når det er sagt kommer hun til å få barbere håret der når hun selv ber om det! Synes det er enkelt, barberer selv i dusjen, det tar maks et halvt minutt. Ikke fare for å skjære seg selv for en niåring vil jeg tro, med god høvel! Har lovet meg selv at jeg ikke skal holde igjen på sånne ting. Ikke noe er vel så fælt som å gå og være ukomfortabel med seg selv i en sårbar periode. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 8 år er veldig tidlig å få hår under armene. Mine venninner var tidligere enn meg ute med det, men til og med de var 12-13 år. Anonymkode: 458ed...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Venninna mi da vi var 9 år fikk mensen og pupper allerede da. Hår under armene kom i 11-12 års alderen, og straks kjønnshår. Vi andre fikk først hår i 12 -13 års alderen, og mensen 14-15 års alderen. Vi fjernet hår med hårfjerningskrem, og noen ganger med høvel. Men tror jeg ville gått for voks i armhulene da det varer lenger. Anonymkode: c78c5...166
Roseus Skrevet 13. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2018 Takk for gode svar. Da kan jeg berolige henne med at det antakelig fortsatt er en god stund til det kommer
FluffyJuggernaut Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Jeg var 10-11 år når jeg begynte å få hår under armene. Og mamma var veldig anti-barbering selv om jeg ønsket å gjøre det, men stemoren min hadde engangs høveler liggede på badet, så jeg stjal en og begynte å barbere meg i skjul. Og syns høvel fortsatt er beste måten å fjerne hår, og det jeg vil anbefale, for jeg reagerer på hårfjerningskrem og enkelte vokser. Men vil anbefale en ordentlig barberhøvel og barberolje eller skum for sensitiv hud.
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 8 år er veldig tidlig å få hår under armene. Mine venninner var tidligere enn meg ute med det, men til og med de var 12-13 år. Anonymkode: 458ed...aa8 Alle var tidligere ute enn meg, jeg var den som fikk mensen sist og hår på kroppen fikk jeg aldri. Det er over 30 år siden jeg var ung tenåring, og da var hår på kroppen noe helt annet enn nå. Husker alle jentene i klassen hadde en stor svart hårdott mellom beina på ungdomsskolen, mens jeg skjulte meg og følte meg så naken og annerledes, hadde ikke ett eneste hår på kroppen. Alle fikk mensen, men ikke jeg, den sommeren jeg fylte 16, da kom den. Jeg trodde mensen var noe grusomme greier, ingen voksne hadde snakket med meg om dette, og jeg ante ikke hva venninnene mine snakket om når det kom til bind og tamponger. Fikk sjokk da mensen kom, grusomme smerter og mengder, jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre, gikk med noen ruller dopapir Jeg turte ikke si noe hjemme og jeg husker jeg stjal min første pakke med bind på butikken. Helt forferdelig var de første to årene med mens, hadde ingen som hjalp meg med noe, moren min snakket aldri om dette til meg. Men hun var også oppdratt til å ikke snakke om sånt, i ettertid har vi snakket om dette og smiler litt av det nå. Brukte mange år på å tørre og handle tamponger på butikken, det var så flaut og grusomt for meg. Da jeg selv fikk en datter, var jeg veldig påpasselig med å ha et naturlig forhold til kropp, mensen og alt som skjer i tenåra. Samme med bonusdatteren min, vi snakker om alt og hun vet at hun kan spørre meg om alt. Mitt største ønske som tenåring, var å ha noen å snakke med om alt som skjedde med kroppen min. Mødre må være flinke til å forklare hvis man har spørsmål, veilede hvis man trenger hjelp til barbering, tips til bind, hvordan bruke tamponger osv.. Klart det hjelper med internett og info der, men det kan gå mange veier for en forvirret ung dame. Ingenting er så bra som å ha en mamma/voksenperson man kan snakke med sånt om. Så vær åpne og mottagelige for hva barnet dere ønsker og gi dem et naturlig forhold til hva som skjer i kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå