AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #21 Skrevet 13. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Steinerskolen er ca. 1 mil unna. Barnet har ikke venner i nærmiljøet i dag, barnehagen er også en mil unna. Jeg er jo bekymret for slike ting. Tusen takk for at du deler erfaringer med det å gå på privatskole! Jeg har inntrykk av at for nåtidens barn er nærmiljøet mindre viktig enn det det var da vi vokste opp. At det å leke i gata er blitt erstattet av fritidsaktiviteter for eksempel. Vet ikke om dette stemmer? Tenker også at Steinerskolen sikkert har … særere familier, og kanskje rom for litt større mangfold. Mulig vi skiller oss litt ut i nærområdet i utgangspunktet, når det gjelder verdier og interesser. TS Anonymkode: b5e11...e71 Vi har hatt vår eldste først i vanlig barnehage, for så å flytte til steinerbarnehage etter 1,5 år. (han begynte da han var to i vanlig barnehage), og jeg har aldri angret et sekund! De ansatte er varmere, barna er mer åpne og glade, foreldrene er fantastiske og inkluderende. Poden vår som var under et konstant press på utviklingen fra den vanlige barnehagen, stoppet helt opp å utvikle seg. På 1,5 år i steinerbarnehage nå, så er ALLE problemene de påstod barnet hadde i vanlig barnehage borte. Han fungerer sosialt og læremessig. Han kommer stadig vekk hjem med ny lærdom og har jevnt over hatt en enorm utvikling når han fikk lov til å være barn. Anonymkode: 835b5...350
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #22 Skrevet 13. september 2018 20 timer siden, Ulrikke skrev: Min erfaring er at noen barn trives med Steiner-pedagogikken. Andre gjør det ikke. Å velge skole ut fra nettbrett og digitale lærebøker kontra ikke nettbrett og "vanlige" lærebøker synes jeg blir for lettvint. Man må tenke dypere enn det. Se på pedagogikken, se på hvordan undervisningen er lagt opp, hvordan skolen administreres osv. Jeg personlig ville aldri sendt min datter på Steinerskole (eller annen privatskole) vekk fra nærmiljøet så lenge hun er den personligheten hun er. Hun har hele veien gått på nærskolen (og går nå på ungdomskolen). Enorme ressurser i å være MED fullt og helt i et lokalmiljø. Hvis hun hadde slitt i offentlig skole og jeg trodde at annen pedagogikk kunne hjelpe hadde det vært noe annet. Da hadde det telt mer enn lokalmiljø, rett og slett for å sikre barnet læring. Man trenger ikke å like det, men verden digitaliseres. Å holde barnet utenfor dette betyr at barnet henger etter på sikt. Jeg jobbet i skolen hele fjoråret, det første året 1.klassingene fikk Ipad på min skole. Selv om barna får Ipad betyr det ikke at de sitter med nesa i den hele dagen. Tvert i mot. Den brukes egentlig ganske lite i løpet av en dag, og i korte økter. Jeg ville ikke vært bekymret hvis min 5-6 år gamle datter brukte Ipad som 1.trinn på denne skolen gjør ihvertfall... Konklusjon: ikke velg ut fra sånne ting! Velg ut fra hvilken pedagogikk du tror kan passe ditt barn. Digitalisering kommer man ikke utenom, enten du liker det eller ei! Tusen takk for grundig svar! Det er godt mulig jeg virker veldig lettvint, jeg er litt dypere enn hva jeg orker å legge inn i Kvinneguiden på kveldstid. 🙂 Jeg har nokså mange innvendinger både mot offentlig skole og Steinerskole, men jeg ser også fordeler med begge former. Jeg setter veldig stor pris på at du skriver litt om hvordan man bruker Ipad i barneskolen. Det beroliger meg litt. For at ikke debatten skal skli ut i angst for at trådstarters barn skal måtte bo i en trehytte og aldri se en data, kan jeg kort berolige dere: Jeg skal sørge for at barnet behersker grunnleggende teknologiske ferdigheter, og vi kommer til å begynne med koding innen kort tid. Jeg har nær erfaring med skoleverket andre steder enn barneskolen, og er det en ting jeg er nokså sikker på er det at barn i den offentlige skole ikke opparbeider seg spesielt gode teknologiske ferdigheter. Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #23 Skrevet 13. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker det er fint, hvis barnet er helt normalfungerende. Har barnet derimot ADHD, dysleksi etc. Så velg alt annet enn Steiner. Anonymkode: 68fe3...972 Jeg har hørt dette. Jeg har også hørt at mange med ulike diagnoser (og som ikke føler seg ivaretatt på den offentlige skolen) også søker seg dit. Det er uansett ikke en aktuell problemstilling her, men jeg takker for innspillet - har du tid må du gjerne utdype! Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #24 Skrevet 13. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig ville jeg heller vurdert Montessori dersom du er bekymret for realfagene. Har dere det i nærheten? Som forelder må man jobbe en del mer med det sosiale når man velger vekk nærskolen. Du må vite at du har tid til det og ikke har imot litt ekstra kjøring til/fra venner. Jeg hadde selv vurdert Montessori dersom det var i nærheten. Jeg ville overhode ikke valgt Steiner. Dette er basert på egne erfaringer med barn og pedagogikk. Anonymkode: 0d7cc...556 Jeg har et godt inntrykk av Montesorri-pedagogikken, men har også skjønt at kvaliteten på den enkelte skole må vurderes nøye. Hadde jeg hatt en godt etablert Montesorri-skole i nærheten, ville det helt klart vært et alternativ. Jeg har tenkt gjennom dette med realfag og føler meg såpass trygg på at vi kan ta ansvar for dette på hjemmefronten, at akkurat det ikke blir det vektigste motargumentet. Takk for innspill! Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #25 Skrevet 13. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å innskrive vår skolestarter på steinerskolen. (Og begynte deretter å lete etter hus i nærheten, så nå går barnet på steinerskolen. Utrolig glad for at vi flytta! Her leker barna ute i gatene etter skolen.) Hovedgrunner til å velge steiner var at vi ønsker at barnet skal lære med både hender, hjerte og hode. Synes det er viktig å lære seg å lage taubane, spikke og å gjøre opp ild. Ipad lærer de seg fort nok likevel. Og vi misliker sterkt fokuset på vurderinger og nasjonale prøver som er i den offenlige skolen. (Og synes virkelig TV i matpausen høres helt forferdelig ut! Ante ikke at det var vanlig i offentlig skole.) Liker og at barna får muligheten til å fordype seg i hovedfagene, og ikke må haste avgårde til neste oppgave/stasjon. Ville ikke vært bekymra for realfagene, steinerskolen sin læreplan legger stor vekt på realfag. Men også her lærer de gjennom å gjøre, oppdage og tenke selv. Dette skaper en dypere forståelse som kanskje tar litt lengre tid. Vi har stort sett bare positive erfaringer. Om jeg må dra fram noe negativt er det at barna på vår skole i stor grad forventes å skulle ordne opp små og litt større konflikter selv. Det har vært en utfording for vår, som gjerne skulle ha hatt litt drahjelp i starten til å komme seg inn og ta plass. Og så er det ikke til å komme bort i fra at det nok har blitt flere småskader som hull i buksene og fliser i fingrene enn hva ville ha opplevd i den offentlige skolen. Anonymkode: ad575...f5c Takker for veldig godt og relevant innspill. Flere av de tingene du nevner her, er svært viktige for meg. Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #26 Skrevet 13. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dette de trenger å lære for fremtiden. Du får heller passe på at barnet er ute og leker/driver med sport eller aktiviteter på fritiden. Det sagt er vi veldig fornøyd med Steinerskolen. Har en datter som byttet dit, da hun har en del lærevansker. Får mye bedre oppfølging, på grunn av mindre klasser. Som veldig beskjeden jente som ikke ba mye om hjelp er det bra. De er også veldig opptatt av at alle blir inkludert i miljøet. Anonymkode: 05133...bce Barn lærer minimalt med teknologiske ferdigheter i den offentlige skole. Man lærer dårligere gjennom skjerm … Det er ikke grunnleggende forståelse i IKT man jobber med i barneskolen. Setter pris på at du skriver om erfaringer rundt Steinerskolen. Jeg ser at det er litt uenighet i tråden når det gjelder lærevansker og ulike diagnoser og hvordan man blir møtt på Steinerskolen. TS Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #27 Skrevet 13. september 2018 Jeg ville i utgangspunktet vært skeptisk til å ta barnet ut av nærmiljøet, men alt avhenger av barnets personlighet, dere som familie etc. Er dere innstilt på å jobbe litt ekstra for å holde kontakt med barna i nabolaget? Er barnet utadvendt og kommer lett i kontakt eller tror dere selv det vil bli et problem å holde det sosiale ved like? Jeg skal komme med et annet innspill som kanskje er nyttig. Jeg har jobbet innen hjelpesystemet for barn og unge i mange år, og ser at det her (og i andre byer jeg har jobbet) er en trend at barn som av en eller annen grunn strever i normalskolen, søkes inn på steinerskolen, Montessori etc. Der er det mindre klasser og mange tenker vel at det gir bedre oppfølging. En ulempe med dette, kan jo være at mange av barna har spesielle behov som skolen ikke nødvendigvis er rustet til å takle. Man løser ikke alle problemer ved hjelp av Steinerfilosofien, og min erfaring er dessverre at spesielt Steinerskolen er sene til å søke hjelp for de elevene som trenger det. Dette er bare min begrensede erfaring, men her i byen er det uten tvil en økende trend som det snakkes om i andre fagmiljøer. Anonymkode: b8c74...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #28 Skrevet 13. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt vår eldste først i vanlig barnehage, for så å flytte til steinerbarnehage etter 1,5 år. (han begynte da han var to i vanlig barnehage), og jeg har aldri angret et sekund! De ansatte er varmere, barna er mer åpne og glade, foreldrene er fantastiske og inkluderende. Poden vår som var under et konstant press på utviklingen fra den vanlige barnehagen, stoppet helt opp å utvikle seg. På 1,5 år i steinerbarnehage nå, så er ALLE problemene de påstod barnet hadde i vanlig barnehage borte. Han fungerer sosialt og læremessig. Han kommer stadig vekk hjem med ny lærdom og har jevnt over hatt en enorm utvikling når han fikk lov til å være barn. Anonymkode: 835b5...350 Nydelig innlegg, takk. Så du Olins film om barn og lek? Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #29 Skrevet 13. september 2018 19 timer siden, Rotemor skrev: Nei, den norske steinerskole avviker fra hans filosofi langt på vei. TS: Jeg ville stilt meg skeptisk til å eksportere barnet mitt bort fra lokalmiljøet. Hun/han vil miste den umiddelbare kontakten mange andre vil få etterhvert. I tillegg så må du ta et standpunkt til hvorvidt du støtter privatisering sv skoler og vil bidra til dette. Det er ihvertfall mine viktigste tanker rundt det. Dette er motargumenter jeg er innom. Spesielt det første, jeg er redd for at barnet ikke får kommet inn i nærmiljøet. Vi kjenner heller ikke mange barn i nærmiljøet fra barnehagen, for vi har barnehageplass langt herfra. Jeg er for en god offentlig skole, men jeg er ikke imot private alternativer a lá Steinerskolen, så det veier ikke like tungt. Takk for innspill! Anonymkode: b5e11...e71 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #30 Skrevet 13. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville i utgangspunktet vært skeptisk til å ta barnet ut av nærmiljøet, men alt avhenger av barnets personlighet, dere som familie etc. Er dere innstilt på å jobbe litt ekstra for å holde kontakt med barna i nabolaget? Er barnet utadvendt og kommer lett i kontakt eller tror dere selv det vil bli et problem å holde det sosiale ved like? Jeg skal komme med et annet innspill som kanskje er nyttig. Jeg har jobbet innen hjelpesystemet for barn og unge i mange år, og ser at det her (og i andre byer jeg har jobbet) er en trend at barn som av en eller annen grunn strever i normalskolen, søkes inn på steinerskolen, Montessori etc. Der er det mindre klasser og mange tenker vel at det gir bedre oppfølging. En ulempe med dette, kan jo være at mange av barna har spesielle behov som skolen ikke nødvendigvis er rustet til å takle. Man løser ikke alle problemer ved hjelp av Steinerfilosofien, og min erfaring er dessverre at spesielt Steinerskolen er sene til å søke hjelp for de elevene som trenger det. Dette er bare min begrensede erfaring, men her i byen er det uten tvil en økende trend som det snakkes om i andre fagmiljøer. Anonymkode: b8c74...7f7 Tusen takk for innspill, dette er også noe som må veies. Jeg er usikker på hvor lett det er å komme i kontakt med nærmiljø når barnet blir større! Er det å gå på Steinerskolen sett på som såpass "rart" at man får en kjip posisjon i utgangspunktet her vi bor? (Som ikke er et hipstermiljø i Oslo, liksom …) Det er slike ting jeg er redd for. Anonymkode: b5e11...e71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #31 Skrevet 13. september 2018 Tenk litt på overgangen til videregående skole og videre høyere utdanning. Jeg jobber som lektor på en VGS med høyt inntakssnitt, der det kreves mye av elevene. Og jeg beklager å si det, men elever fra Steinerskolen har en tendens til å ikke henge med i svingene. Jeg har opplevd at flere Steinerelever har utviklet angst/depresjon i møtet med offentlig skole. Nå skal jeg selvsagt være forsiktig med å generalisere, men de erfaringene jeg har gjort meg som kontaktlærer, er at Steinerelevene rett og slett er -skjørere- enn elever fra den offentlige skolen. De knekker fortere under press, og forventer en tilpasning skolen simpelthen ikke kan tilby. De har blitt vant til arbeidsmetoder som ikke er forenlige med å takle en normalt krevende skolehverdag med høyt karakterpress. Flere har omtrentlig blitt pakket inn i bobleplast både av foreldre og lærere, og takler dårlig å møte konflikter, er lite realitetsorienterte når det kommer til samfunnsspørsmål osv. De har blitt opplært i mange verdier som er fine og viktige, for all del, men de sliter med å takle vurderingssituasjoner og karaktersetting, og henger langt etter faglig, især i realfagene. Jeg ville aaaldri utsatt ungene mine for Steinerskolen med tanke på videre fremtid. Jeg ville heller sørget for å sende dem på en god offentlig barneskole i et ålreit miljø. Anonymkode: 26d72...12e 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #32 Skrevet 13. september 2018 Hadde ALDRI sendt barna mine der! Gikk der selv. Anonymkode: 1d63d...546
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #33 Skrevet 13. september 2018 Jeg føler det er å gjøre ungen en bjørnetjeneste ved å sende dem på Steinerskolen. De blir ikke forberedt på videregående skole, høyere utdannelse og jobb. I tillegg tar du barnet vekk fra nærmiljøet. Steinerskolen er ofte også en oppsamlingsplass for barn med spesielle behov, der foreldrene ikke er fornøyde med oppfølgingen i offentlig skole, evt at de ikke vil innse at det er noe galt med deres lille pode. Dette er ikke bra for læringsmiljøet. Det er også mye sære foreldre som feks ikke vaksinerer og unngår fluortannkrem. Dette er ting som jeg får fnatt av! Anonymkode: 0fa23...250 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #34 Skrevet 13. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ALDRI sendt barna mine der! Gikk der selv. Anonymkode: 1d63d...546 Kunne du tenke deg å utdype hvorfor? Anonymkode: 5e7e4...27f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #35 Skrevet 13. september 2018 Har hørt fra en person som jobber i fylkeskommunen på inntak til videregående skole at elever fra Steinerskolen oftere enn andre ikke har fått med seg pensum, og dermed klarer seg veldig dårlig på videregående skole. Har også hørt at Steinerskolen lar det gå langt før de tar tak i problemer/utfordringer. Jeg ville aldri sent mine barn der. Anonymkode: 862ec...e5e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #36 Skrevet 13. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig ville jeg heller vurdert Montessori dersom du er bekymret for realfagene. Har dere det i nærheten? Som forelder må man jobbe en del mer med det sosiale når man velger vekk nærskolen. Du må vite at du har tid til det og ikke har imot litt ekstra kjøring til/fra venner. Jeg hadde selv vurdert Montessori dersom det var i nærheten. Jeg ville overhode ikke valgt Steiner. Dette er basert på egne erfaringer med barn og pedagogikk. Anonymkode: 0d7cc...556 Jeg er helt uenig. For meg var steinerskolen en langt bedre skole enn Montessori. Anonymkode: 1bb09...0b3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #37 Skrevet 13. september 2018 Husk at det finnes både gode og dårlige steinerskoler der ute. På lik linje med at det finnes gode og dårlige offentlige skoler. Bare i Oslo finnes det vel fem ulike steinerskoler, hvorav noen har langt bedre rykte enn andre. Både på læremiljø og det sosiale. Det er også viktig å huske at mange som kommer fra steinerskolen, er barn som har ulike spesielle behov. Blant annet adhd, som kan gjøre at de kanskje ikke så lett får med seg ting. Jeg kjenner mange barn som har gått på steinerskole, og ingen av de har hatt problemer med overgangen til videregående, eller studier for den sakens skyld. Ikke glem at til og med Jens Stoltenberg gikk på steinerskolen i sin tid. Barn er ulike, skoler er ulike. Anonymkode: 835b5...350
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #38 Skrevet 13. september 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en skolestarter neste skoleår, og lurer veldig på om jeg skal sende barnet på Steinerskolen i stedet for nærmiljøskolen. Jeg lurte på om det er noen som har barn på Steinerskolen som kunne dele noen erfaringer? Jeg er klar over at skolens pedagogikk hviler på et religiøst grunnlag. Jeg er redd for å "velge bort" nærmiljøet for barnet. Samtidig har jeg ikke lyst til å være med i den ekstreme digitaliseringen jeg ser i offentlig skole. Jeg er ikke interessert i at min 5-åring skal sitte i timevis hver dag med et nettbrett i hånden. Blir kjempeglad hvis noen med barn i Steinerskolen kan komme med erfaringer, både positive og negative. Anonymkode: b5e11...e71 Hva er galt med digitaliseringen? Anonymkode: efc2b...98e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #39 Skrevet 13. september 2018 Jeg ville vært reddere for å fjerne barn fra digitaliseringen enn for å fjerne barn fra nærmiljøet, faktisk, mtp. hvor viktig det vil være å mestre digitale verktøy for kommende generasjon. Anonymkode: efc2b...98e
Rotemor Skrevet 13. september 2018 #40 Skrevet 13. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er motargumenter jeg er innom. Spesielt det første, jeg er redd for at barnet ikke får kommet inn i nærmiljøet. Vi kjenner heller ikke mange barn i nærmiljøet fra barnehagen, for vi har barnehageplass langt herfra. Jeg er for en god offentlig skole, men jeg er ikke imot private alternativer a lá Steinerskolen, så det veier ikke like tungt. Takk for innspill! Anonymkode: b5e11...e71 Der er vi uenige. Privatskole er privarskole og tar fra offentlig midler. Dess mer av det, dess verre for de uten valg. Men det er selvsagt en veldig politisk del av valget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå