AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Her jeg bor går det buss to ganger daglig, og det er skolebussen. Likevel er drivstoffprisene her ofte skyhøye, bensinen er ofte oppe i 17 kroner. Hvorfor skal vi som bor på bygda uten tilgang på skikkelig kollektivtransport betale like mye for drivstoff som folk i byene, hvor de faktisk kan ta bussen? Synes det er så bakvendt, og vil gjerne høre argumenter for og imot! Anonymkode: 30f84...8e5 1
solmåneogstjerner Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Det er gjerne dyrere i distriktene, det er pga kostnaden ved å transportere drivstoffet og det at det er mindre konkurranse. En ting du må huske på er at likevel er det gjerne dyrere å bruke bilen i byene pga bompenger og parkering. Om dette er riktig? Jeg synes det er altfor dyrt å ha bil. Spesielt surt er det når man ikke har et reelt kollektivtilbud. Men synes ikke nødvendigvis at det skal være forskjeller mellom byene og distriktene. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det er gjerne dyrere i distriktene, det er pga kostnaden ved å transportere drivstoffet og det at det er mindre konkurranse. En ting du må huske på er at likevel er det gjerne dyrere å bruke bilen i byene pga bompenger og parkering. Om dette er riktig? Jeg synes det er altfor dyrt å ha bil. Spesielt surt er det når man ikke har et reelt kollektivtilbud. Men synes ikke nødvendigvis at det skal være forskjeller mellom byene og distriktene. At det koster mer å transportere er jo fair om det stemmer, men den største grunnen til at drivstoffprisene er så høye i hele landet er at hele 60% av prisen er avgifter og moms til staten. Synes de bør senke disse avgiftene i distriktene, for her er vi helt avhengige av egen bil for å i det hele tatt kunne leve. I byene er det ytterst få som er helt avhengige av bil for å komme seg på jobb, for eksempel. Anonymkode: 30f84...8e5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Jeg bor i by, ganske tett på bykjernen. Tar jeg kollektivtransport bruker jeg 45 minutter til jobb. Kjører jeg tar det 10 minutter. Og kan ikke handle om jeg tar kollektivtransport, har ingen mulighet til å bære posene da det er en viss avstand. Det å bo i by betyr ikke nødvendigvis en direkterute mellom jobb/butikk og hjem. Så bare dropp fordommene dine. Anonymkode: 288d3...71d
solmåneogstjerner Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I byene er det ytterst få som er helt avhengige av bil for å komme seg på jobb, for eksempel Joda det er en del som er avhengig av bil i byer også. Det er jo litt forskjell på størrelsen på byene og kollektivtilbudene. Og avhengig av hvor du bor i forhold til jobben, arbeidstider, om man må hente i barnehagen og hvor barnehagen ligger i forhold til hjem og jobb.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i by, ganske tett på bykjernen. Tar jeg kollektivtransport bruker jeg 45 minutter til jobb. Kjører jeg tar det 10 minutter. Og kan ikke handle om jeg tar kollektivtransport, har ingen mulighet til å bære posene da det er en viss avstand. Det å bo i by betyr ikke nødvendigvis en direkterute mellom jobb/butikk og hjem. Så bare dropp fordommene dine. Anonymkode: 288d3...71d Jeg har ingen fordommer, det er du som er hårsår. Skulle jeg tatt bussen til jobb hadde jeg kommet en time for sent, og måtte dratt hjem to timer for tidlig, eventuelt vente på minibussen som går utpå kvelden engang, men som alltid er minst tjue minutter for sen. Vet ikke om den går hver dag heller. Ser du forskjellen her? Anonymkode: 30f84...8e5 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Endelig noen som har skjønt det. Dette har jeg forespråket i flere år, diffensierte drivstoffavgifter utfra geografi. Det partiet som programfester dette politisk får min stemme. Anonymkode: bfb34...03f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endelig noen som har skjønt det. Dette har jeg forespråket i flere år, diffensierte drivstoffavgifter utfra geografi. Det partiet som programfester dette politisk får min stemme. Anonymkode: bfb34...03f Kystpartiet har dette i programmet sitt Anonymkode: 30f84...8e5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kystpartiet har dette i programmet sitt Anonymkode: 30f84...8e5 Ok, må ærlig talt tilstå at jeg ikke har lest programmet deres. Men da vet jeg hvem jeg skal stemme på. Anonymkode: bfb34...03f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i by, ganske tett på bykjernen. Tar jeg kollektivtransport bruker jeg 45 minutter til jobb. Kjører jeg tar det 10 minutter. Og kan ikke handle om jeg tar kollektivtransport, har ingen mulighet til å bære posene da det er en viss avstand. Det å bo i by betyr ikke nødvendigvis en direkterute mellom jobb/butikk og hjem. Så bare dropp fordommene dine. Anonymkode: 288d3...71d Fordommer? Det GÅR faktisk en buss der du bor. Det er en vesentlig forskjell fra at det går raskere å kjøre enn å ta buss. Anonymkode: 4a024...60f 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kystpartiet har dette i programmet sitt Anonymkode: 30f84...8e5 Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. Anonymkode: aebad...a11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, må ærlig talt tilstå at jeg ikke har lest programmet deres. Men da vet jeg hvem jeg skal stemme på. Anonymkode: bfb34...03f Ikke så rart, det er jo et veldig lite parti. Sikkert inne så dumt å lese igjennom, synes de har mange gode saker! Anonymkode: 30f84...8e5
halvehimmelen Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. Anonymkode: aebad...a11 1 time utenfor Oslo er vel ikke akkurat bygda 🙃 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. Anonymkode: aebad...a11 Spesielle drivstoffkort som utstedes til folk som bor i distriktene kanskje? Er ingen ekspert, men det kunne kanskje latt seg gjøre. Anonymkode: 30f84...8e5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #15 Skrevet 12. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. Anonymkode: aebad...a11 Fordi de er så dumme at de ikke skjønner at det også går med drivstoff for å komme seg dit og hjem igjen? Anonymkode: 7d677...d49
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #16 Skrevet 12. september 2018 4 minutter siden, halvehimmelen skrev: 1 time utenfor Oslo er vel ikke akkurat bygda 🙃 Joda. Jeg har sommerjobb i en liten bygd ca. 1 time fra Oslo. Ingen kollektivtransport utenom i skoletiden. Altså går det ingen buss (eller annet) mellom midten av juni og midten av august. Og ingen buss lørdag og søndag. Nærmeste kollektivtransport (buss) er 1 mil unna. Anonymkode: aebad...a11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #17 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda. Jeg har sommerjobb i en liten bygd ca. 1 time fra Oslo. Ingen kollektivtransport utenom i skoletiden. Altså går det ingen buss (eller annet) mellom midten av juni og midten av august. Og ingen buss lørdag og søndag. Nærmeste kollektivtransport (buss) er 1 mil unna. Anonymkode: aebad...a11 Det går forøvrig heller ingen buss på ettermiddag og kveld. Kun i skoletiden. Anonymkode: aebad...a11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #18 Skrevet 12. september 2018 39 minutter siden, AnonymBruker said: At det koster mer å transportere er jo fair om det stemmer, men den største grunnen til at drivstoffprisene er så høye i hele landet er at hele 60% av prisen er avgifter og moms til staten. Synes de bør senke disse avgiftene i distriktene, for her er vi helt avhengige av egen bil for å i det hele tatt kunne leve. I byene er det ytterst få som er helt avhengige av bil for å komme seg på jobb, for eksempel. Anonymkode: 30f84...8e5 På den andre siden er husene i byer mye dyrere. Enhver må avgjøre selv hvor de vil bo, men de må også ta konsekvensene av det. Distrikts-Norge er allerede gjennomsubsidiert, med lavere skatter og høyere overføringer per person enn i byene. Anonymkode: 1849f...304 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #19 Skrevet 12. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. Anonymkode: aebad...a11 1 time utenfor Oslo vil ikke våre nok reduksjon til at det vil lønne seg å kjøre 1 time frem og tilbake. De store forskjellene merker du først når det blir skikkelig Distrikts-Norge. For eksempel Tana, Dalsbygda, Luster i Sogn, Fyresdal, Øvre Setesdal osv osv. Samtidig må kollektivtilbudet bygges skikkelig ut i de største byene og bli billigere. Anonymkode: bfb34...03f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #20 Skrevet 12. september 2018 Jeg har drivstoffkort til lokalpumpa, og i fakturaen trekkes det fra litt fra den månedlige totalprisen fordi kortet gir rabatt. Om man brukte samme opplegget for lavere avgifter for folk bosatt i distriktene, så hadde det jo kanskje gått? Om man tok utgangspunkt i folkeregistrert adresse og innførte sanksjoner mot juks. Anonymkode: 30f84...8e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå