Gå til innhold

Hvorfor er ikke drivstoffpriser lavere i distriktene?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg bor går det buss to ganger daglig, og det er skolebussen. Likevel er drivstoffprisene her ofte skyhøye, bensinen er ofte oppe i 17 kroner. Hvorfor skal vi som bor på bygda uten tilgang på skikkelig kollektivtransport betale like mye for drivstoff som folk i byene, hvor de faktisk kan ta bussen? Synes det er så bakvendt, og vil gjerne høre argumenter for og imot!  

Anonymkode: 30f84...8e5

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gjerne dyrere i distriktene, det er pga kostnaden ved å transportere drivstoffet og det at det er mindre konkurranse. En ting du må huske på er at likevel er det gjerne dyrere å bruke bilen i byene pga bompenger og parkering. 

Om dette er riktig? Jeg synes det er altfor dyrt å ha bil. Spesielt surt er det når man ikke har et reelt kollektivtilbud. Men synes ikke nødvendigvis at det skal være forskjeller mellom byene og distriktene. 

  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er gjerne dyrere i distriktene, det er pga kostnaden ved å transportere drivstoffet og det at det er mindre konkurranse. En ting du må huske på er at likevel er det gjerne dyrere å bruke bilen i byene pga bompenger og parkering. 

Om dette er riktig? Jeg synes det er altfor dyrt å ha bil. Spesielt surt er det når man ikke har et reelt kollektivtilbud. Men synes ikke nødvendigvis at det skal være forskjeller mellom byene og distriktene. 

At det koster mer å transportere er jo fair om det stemmer, men den største grunnen til at drivstoffprisene er så høye i hele landet er at hele 60% av prisen er avgifter og moms til staten. Synes de bør senke disse avgiftene i distriktene, for her er vi helt avhengige av egen bil for å i det hele tatt kunne leve. I byene er det ytterst få som er helt avhengige av bil for å komme seg på jobb, for eksempel. 

Anonymkode: 30f84...8e5

Skrevet

Jeg bor i by, ganske tett på bykjernen. Tar jeg kollektivtransport bruker jeg 45 minutter til jobb. Kjører jeg tar det 10 minutter. 

Og kan ikke handle om jeg tar kollektivtransport, har ingen mulighet til å bære posene da det er en viss avstand. 

Det å bo i by betyr ikke nødvendigvis en direkterute mellom jobb/butikk og hjem. Så bare dropp fordommene dine. 

Anonymkode: 288d3...71d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I byene er det ytterst få som er helt avhengige av bil for å komme seg på jobb, for eksempel

Joda det er en del som er avhengig av bil i byer også. Det er jo litt forskjell på størrelsen på byene og kollektivtilbudene. Og avhengig av hvor du bor i forhold til jobben, arbeidstider, om man må hente i barnehagen og hvor barnehagen ligger i forhold til hjem og jobb. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i by, ganske tett på bykjernen. Tar jeg kollektivtransport bruker jeg 45 minutter til jobb. Kjører jeg tar det 10 minutter. 

Og kan ikke handle om jeg tar kollektivtransport, har ingen mulighet til å bære posene da det er en viss avstand. 

Det å bo i by betyr ikke nødvendigvis en direkterute mellom jobb/butikk og hjem. Så bare dropp fordommene dine. 

Anonymkode: 288d3...71d

Jeg har ingen fordommer, det er du som er hårsår. Skulle jeg tatt bussen til jobb hadde jeg kommet en time for sent, og måtte dratt hjem to timer for tidlig, eventuelt vente på minibussen som går utpå kvelden engang, men som alltid er minst tjue minutter for sen. Vet ikke om den går hver dag heller. Ser du forskjellen her? 

Anonymkode: 30f84...8e5

  • Liker 2
Skrevet

Endelig noen som har skjønt det. Dette har jeg forespråket i flere år, diffensierte drivstoffavgifter utfra geografi. Det partiet som programfester dette politisk får min stemme.

Anonymkode: bfb34...03f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endelig noen som har skjønt det. Dette har jeg forespråket i flere år, diffensierte drivstoffavgifter utfra geografi. Det partiet som programfester dette politisk får min stemme.

Anonymkode: bfb34...03f

Kystpartiet har dette i programmet sitt :)

Anonymkode: 30f84...8e5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kystpartiet har dette i programmet sitt :)

Anonymkode: 30f84...8e5

Ok, må ærlig talt tilstå at jeg ikke har lest programmet deres. Men da vet jeg hvem jeg skal stemme på.

Anonymkode: bfb34...03f

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i by, ganske tett på bykjernen. Tar jeg kollektivtransport bruker jeg 45 minutter til jobb. Kjører jeg tar det 10 minutter. 

Og kan ikke handle om jeg tar kollektivtransport, har ingen mulighet til å bære posene da det er en viss avstand. 

Det å bo i by betyr ikke nødvendigvis en direkterute mellom jobb/butikk og hjem. Så bare dropp fordommene dine. 

Anonymkode: 288d3...71d

Fordommer? Det GÅR faktisk en buss der du bor. Det er en vesentlig forskjell fra at det går raskere å kjøre enn å ta buss.

Anonymkode: 4a024...60f

  • Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kystpartiet har dette i programmet sitt :)

Anonymkode: 30f84...8e5

Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. 

 

Anonymkode: aebad...a11

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, må ærlig talt tilstå at jeg ikke har lest programmet deres. Men da vet jeg hvem jeg skal stemme på.

Anonymkode: bfb34...03f

Ikke så rart, det er jo et veldig lite parti. Sikkert inne så dumt å lese igjennom, synes de har mange gode saker! 

Anonymkode: 30f84...8e5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. 

 

Anonymkode: aebad...a11

1 time utenfor Oslo er vel ikke akkurat bygda 🙃

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. 

 

Anonymkode: aebad...a11

Spesielle drivstoffkort som utstedes til folk som bor i distriktene kanskje? Er ingen ekspert, men det kunne kanskje latt seg gjøre. 

Anonymkode: 30f84...8e5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. 

 

Anonymkode: aebad...a11

Fordi de er så dumme at de ikke skjønner at det også går med drivstoff for å komme seg dit og hjem igjen:fnise:?

Anonymkode: 7d677...d49

Skrevet
4 minutter siden, halvehimmelen skrev:

1 time utenfor Oslo er vel ikke akkurat bygda 🙃

Joda. Jeg har sommerjobb i en liten bygd ca. 1 time fra Oslo. Ingen kollektivtransport utenom i skoletiden. Altså går det ingen buss (eller annet) mellom midten av juni og midten av august. Og ingen buss lørdag og søndag. 

Nærmeste kollektivtransport (buss) er 1 mil unna. 

Anonymkode: aebad...a11

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Jeg har sommerjobb i en liten bygd ca. 1 time fra Oslo. Ingen kollektivtransport utenom i skoletiden. Altså går det ingen buss (eller annet) mellom midten av juni og midten av august. Og ingen buss lørdag og søndag. 

Nærmeste kollektivtransport (buss) er 1 mil unna. 

Anonymkode: aebad...a11

Det går forøvrig heller ingen buss på ettermiddag og kveld. Kun i skoletiden. 

Anonymkode: aebad...a11

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

At det koster mer å transportere er jo fair om det stemmer, men den største grunnen til at drivstoffprisene er så høye i hele landet er at hele 60% av prisen er avgifter og moms til staten. Synes de bør senke disse avgiftene i distriktene, for her er vi helt avhengige av egen bil for å i det hele tatt kunne leve. I byene er det ytterst få som er helt avhengige av bil for å komme seg på jobb, for eksempel. 

Anonymkode: 30f84...8e5

På den andre siden er husene i byer mye dyrere. Enhver må avgjøre selv hvor de vil bo, men de må også ta konsekvensene av det. Distrikts-Norge er allerede gjennomsubsidiert, med lavere skatter og høyere overføringer per person enn i byene.

Anonymkode: 1849f...304

  • Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tenkes dette utført i praksis? Tenk deg at bensinen blir mye billigere i utkantstrøkene utenfor Oslo (ja, for de finnes). Tenk deg køen av tilreisende Oslo-folk som gjerne kjører 1 time for å få fylt tanken billig. 

 

Anonymkode: aebad...a11

1 time utenfor Oslo vil ikke våre nok reduksjon til at det vil lønne seg å kjøre 1 time frem og tilbake.  De store forskjellene merker du først når det blir skikkelig Distrikts-Norge. For eksempel  Tana, Dalsbygda, Luster i Sogn, Fyresdal, Øvre Setesdal osv osv.     Samtidig må kollektivtilbudet bygges skikkelig ut i de største byene og bli billigere.

Anonymkode: bfb34...03f

Skrevet

Jeg har drivstoffkort til lokalpumpa, og i fakturaen trekkes det fra litt fra den månedlige totalprisen fordi kortet gir rabatt. Om man brukte samme opplegget for lavere avgifter for folk bosatt i distriktene, så hadde det jo kanskje gått? Om man tok utgangspunkt i folkeregistrert adresse og innførte sanksjoner mot juks. 

Anonymkode: 30f84...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...