Gå til innhold

Hund i matbutikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, millak said:

Husk å låse deg inne hele dagen, fordi 15% av befolkningen har sosial angst og du kan dermed skremme de og tråkke de på tærne. Hvis du har samvittighet til å gå ut sammen med de 85% menneskene som synes at det er koselig å gå ut, så er du en ekte egoist. Skulle aldri vært lov. 

Viktig å ikke unne andre noe de ikke har eller kan få selv. Ja, det er til og med viktigere enn at dyr har det bra. 

Du fremstår som den mest fanatiske eieren jeg har sett på kjæledyrforumet, og det sier ikke lite. Misunnelse, for hva, egentlig? Dyr kan fint ha det bra uten at de er til ulempe for andre, det sørger jeg for i mitt dyrehold iallfall. 

Anonymkode: d3d4d...38e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med foreldrene som lar barna sitte med skitne sko i handlevognen der maten skal være?

Anonymkode: b4e7c...256

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togpendler skrev (1 time siden):

Jeg har e tante som er super allergisk for hund og katt. Og også nøtter, men nøttene er kun når de er åpnet pose. Når de flyr så blir det opplyst at det ikke er lov med nøtter ombord. Hun måtte flytte fra landet de bodde  pga folk hadde med hund overalt. Når vi drar dit på besøk så skifter vi til tøyet vi har der, ellers ender det dårlig. Så du mener altså at når du kan la hunden din enten være hjemme eller i bilen og ikke ta de med på matbutikken, men du står på ditt og mener at hundene skal være med inn så skal sånne som min tante måtte få noen til å gå rundt i butikken og sjekke om det er hund der inne??

Hun kan jo neppe ferdes trygt noe sted. Folk kan da ha nøttestøv og hundehår på seg. Hva om noen åpner en pose i butikken. 

Anonymkode: 93c7c...c7e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med foreldrene som lar barna sitte med skitne sko i handlevognen der maten skal være?

Jupp og de gjør det med den største selvfølge fryktelig irriterende. Om jeg bærer lille hunden min i egen veske plager den da ingen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 12.01):

Har det noen gang falt deg inn at det finnes mennesker som kan være allergiske mot hunder, eller er du så ego at det ikke har krysset tankene dine en gang? 

Anonymkode: 19662...cf8

Folk kan være allergiske mot matvarer som er i butikken også. En kan ikke la være å ha maten i butikken av den grunn.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har e tante som er super allergisk for hund og katt. Og også nøtter, men nøttene er kun når de er åpnet pose. Når de flyr så blir det opplyst at det ikke er lov med nøtter ombord. Hun måtte flytte fra landet de bodde  pga folk hadde med hund overalt. Når vi drar dit på besøk så skifter vi til tøyet vi har der, ellers ender det dårlig. Så du mener altså at når du kan la hunden din enten være hjemme eller i bilen og ikke ta de med på matbutikken, men du står på ditt og mener at hundene skal være med inn så skal sånne som min tante måtte få noen til å gå rundt i butikken og sjekke om det er hund der inne??

Hun får gå inn i en annen butikk da vet du.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hund har ikke noe i matbutikk

Her har vi et eksempel å en allergiker og en hund som bor under samme tak. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ikke problemet om det er en liten hund som blir bært i en veske feks. Hvilken skade kan den gjøre? Hoster neppe på varene eller smitter noen slik enkelte mennesker gjør. Verre med små barn som tar på varer de ikke skal ha med snørrete fingre, forsyner seg av smågodt med hendene og slikker på håndtaket på handlevognen om de sitter i den. 

Her har vi et eksempel på en allergiker og en hund som faktisk bor sammen. De går helt fint. De valgte å skaffe seg hund. De er så og si oppå hverandre hele dagen. Det er noe helt annet enn å ha med seg en liten hund i veska i et digert lokale man bruker 15 minutter i. 
https://www.hunden.no/blogg/innlegg/35734/-kombinere-hund-og-allergi-/

Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor folk skal problematisere og lage de verste tenkelige scenarioer på dette her. La oss si at 1% av befolkingen har en så kraftig allergi at de ikke kan omgåes i samme lokale med en hund, da er de en svært sjelden andel av befolkningen som bør ta sine forhåndsregler. 99% av befolkningen skal ikke behøve å tilrettelegge for disse. Men normal folkeskikk og respekt for hverandre det kan man ha. Man trenger ikke være i butikken samtidig. 

Her er det enda flere allergikere som lever med dyr. «Det går fint det». Så mange allergikere bor med dyr selv. Allikevel er misunnelsen høy at ikke-allergikere her inne har en mening om du har med en liten i vesken på et senter. I følge lovdata kan hunder være med nesten over alt så lenge ikke de som driver har egne regler.  
https://hundesonen.no/topic/31270-allergiker-med-hund/

Endret av millak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

millak skrev (2 timer siden):

Du det vet jeg ikke. Er temmelig irrelevant for meg om den skal bindes en, to eller 3 meter bortenfor. Det kan du jo finne ut av selv, det er jo du som påstår at dette er en egen regel. Har du kilden så kan jeg se nærmere på det? 

image.thumb.png.dfc44e93846214dd1909f31d63459dbc.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (13 minutter siden):

image.thumb.png.dfc44e93846214dd1909f31d63459dbc.png

Vil du at jeg skal lese opp for deg hva som står der? Var du som spurte meg om loven gjaldt for små hunder. Det var ditt spørsmål. Jeg skrev at det er irrelevant for meg. Er foresten allerede en som la den ut. Litt teit å komme med samme kilden etterpå.

I tillegg, det var du som insinuerte til at jeg skulle binde hunden min ute men ikke utenfor butikken. Er som jeg sa irrelevant for meg, fordi jeg som sagt aldri kommer til å binde hunden min utenfor og ønsker at folk skal få ha med hunder INN i butikken. Noe som er lovlig i følge Mattilsynet. Så skrev jeg også at det irrelevant for meg hvor langt unna butikken folk må binde hunden sin.

B6FB3A9B-55FC-47FE-867C-7173B52A3483.png

Endret av millak
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

millak skrev (1 minutt siden):

Det er allerede en som la den ut. Litt teit å komme med samme kilden etterpå. Er som sagt irrelevant for meg, da jeg som sagt aldri kommer til å binde hunden min utenfor og ønsker å ha med hunder INN i butikken. Noe som er lovlig i følge Mattilsynet. 

B6FB3A9B-55FC-47FE-867C-7173B52A3483.png

Ok, kanskje du finner svar her da:

https://www.ung.no/oss/386418#:~:text=Nei%2C det finnes ingen bestemmelse,hunder inne i butikken deres.

Spør butikken du vil inn i først, så har du ditt på det rene 👍 God shopping! 💯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (22 minutter siden):

Ok, kanskje du finner svar her da:

https://www.ung.no/oss/386418#:~:text=Nei%2C det finnes ingen bestemmelse,hunder inne i butikken deres.

Spør butikken du vil inn i først, så har du ditt på det rene 👍 God shopping! 💯

Jeg henviste jo akkurat ut lovverket, på den samme meldingen du svarer i nå. Ingen vits å gjenta posten min:) 

Endret av millak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du fremstår som den mest fanatiske eieren jeg har sett på kjæledyrforumet, og det sier ikke lite. Misunnelse, for hva, egentlig? Dyr kan fint ha det bra uten at de er til ulempe for andre, det sørger jeg for i mitt dyrehold iallfall. 

Anonymkode: d3d4d...38e

Hvorfor skal du ha noe i mot det når til og med de fleste allergikere ikke har noe i mot det. Mange allergikere har sine egne kjæledyr. Sannsynligheten for at en som er ekstremt allergisk ikke skal tåle en hund i et stort lokale er ekstremt minimal og de tar ofte sine forhåndsregler. For da er de allergiske mot mye annet også. Det henger liksom ikke på greip, og mange av argumentene her er det bare ikke hold i.  virker heller som misunnelse fordi store hunder ikke kan være med i vesken. 

Endret av millak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, Burde stå ute. Opplevde at en kompis tråkket rett i en hundebæsj midt på Kiwi, og jeg gjorde nesten det samme bak han. Det var forferdelig ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Bør bli ulovlig med barn og jakker med pels. Ikke sant😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

millak skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal du ha noe i mot det når til og med de fleste allergikere ikke har noe i mot det. Mange allergikere har sine egne kjæledyr. Sannsynligheten for at en som er ekstremt allergisk ikke skal tåle en hund i et stort lokale er ekstremt minimal og de tar ofte sine forhåndsregler. For da er de allergiske mot mye annet også. Det henger liksom ikke på greip, og mange av argumentene her er det bare ikke hold i.  virker heller som misunnelse fordi store hunder ikke kan være med i vesken. 

image.thumb.png.0289c8464879bec92584b22fd953bb62.png

Sikker på at ikke jeg får med min hund på 20 kg...🤣🤣 hvilke regler er det du vil ha da? Hvor skal grensen gå? Hvor liten? Hvor lydig? Hvor stille? Saken er vel at de aller fleste fint klarer å handle mat uten å ha med hund. Hadde du spurt meg er det flere som skulle vært bannlyst fra matbutikk. Grinete unger rett fra barnehagen kl 16.30 en mandag ettermiddag feks. Men det er en annen debatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NettoppJa skrev (14 timer siden):

image.thumb.png.0289c8464879bec92584b22fd953bb62.png

Sikker på at ikke jeg får med min hund på 20 kg...🤣🤣 hvilke regler er det du vil ha da? Hvor skal grensen gå? Hvor liten? Hvor lydig? Hvor stille? Saken er vel at de aller fleste fint klarer å handle mat uten å ha med hund. Hadde du spurt meg er det flere som skulle vært bannlyst fra matbutikk. Grinete unger rett fra barnehagen kl 16.30 en mandag ettermiddag feks. Men det er en annen debatt. 

Du er sjalu fordi du har en hund på 20 kilo.😉 Så lenge man kan bære hunden eller ha den i vesken burde minimum være greit. Men det er det jo også. På kjøpesentrene går jeg rundt med hunden på bakkeplan i tillegg. De fleste ansatte vil alltid klappe og hilse. De elsker det. Gir så mye glede til alle rundt. 

Endret av millak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt kan man vel slippe inn en sånn her og gardenfresh-2.jpg

Man hadde fått gått i fred for å handle i hvert fall :D Ikke én kjeft av illsinte sure bitcher med en ekstra bitch på armen  som hadde turt å stå opp mot dem. :skratte:

Anonymkode: 19662...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

millak skrev (2 timer siden):

Hvis hunden tisser på varer og ikke klarer å oppføre seg bør man vel ikke ta den med seg heller🤷‍♀️ 

I dag er det lovlig å ta med seg hunder i alle mulige butikker og spisesteder i følge Mattilsynet. Jeg ser folk ofte med hund og synes det er koselig. Har aldri sett en hund på et senter eller et spisested som ikke kan oppføre seg.  ☺️ 

Dette prbl ble diskutert på  1970 tallet også, da det ble store butikker hvor folk kunne gå og plukke varer selv. Hadde de med seg hund, så skvetter den på varer. 

Men å se det direkte som vi gjorde den gangen det var bra ufyselig. Ene etter den andre hadde med seg dyrene inn og det ble så til de grader nedstemt av de med dyr dette forbudet, -  det gikk over alle støvleskaft så derfor ER det forbudt å ha med seg hund i matbutikker. 

Ja, når du har den under kontroll på spisesteder og sitter ute f.eks. er jo lov har jeg også lest. Helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eikenøtt skrev (På 12.9.2018 den 21.39):

Ser ikke problemet. Hundene tar generelt ikke på varene, og (nesten) alle varer er innpakket. 

Værre med snørrete barn, hostende vokse, svette jogger, alkoholikere, nypulte tenåringer, og alt ellers som tar på alle varene. 

Enig. 

Anonymkode: 98be7...4ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...