millak Skrevet 27. november 2022 #41 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg er en kunde som bryr meg, og det er mange med meg. Dette er noe jeg har diskutert med mange. Jeg er en dyrevenn, men forstår ikke hva de har å gjøre på en butikk eller et kjøpesenter o.s.v Anonymkode: 0ba70...f3b Det er kanskje fordi du er misunnelig. Hvorfor skal du bry deg så mye om at andre har med hunden sin på et senter? Skal andre legge seg oppi alt det du gjør? Hva med å unne hunden å være mest mulig sammen med eieren sin isteden. Hunder liker ikke å være alene hjemme. Endret 27. november 2022 av millak 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #42 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 22.24): Ingen hunder skal bindes rett utenfor inngangen til et offentlig åpent lokale. De kan bindes et stykke unna inngangen da, så folk kan gå utenom. Det er vel det samme for små som store hunder eller? Anonymkode: f5e75...ec3 Du det vet jeg ikke. Er temmelig irrelevant for meg om den skal bindes en, to eller 3 meter bortenfor. Det kan du jo finne ut av selv, det er jo du som påstår at dette er en egen regel. Har du kilden så kan jeg se nærmere på det? Endret 27. november 2022 av millak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #43 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg syns det har blitt mer og mer av det i det siste at hundeeiere skal ta hunden med over alt hvor de ferdes. Det er ikke en selvfølge at andre digger hunden like mye som de gjør. Det kan handle om allergi, hygiene, frykt osv. Skulle jeg tatt med meg hønene mine eller minigrisen min på handletur? Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan stå utenfor (med litt avstand. Vet at de ikke skal stå ved inngangen) Anonymkode: 0ba70...f3b Man kan ikke ta ansvar for andre sine frykter eller fobier. Da får de heller gå til psykolog. Virker som at folk er sjalu eller bare veldig egoistiske. Dyr sprer så mye glede og er så sunt for oss og vår helse. Vi trenger mere eksponering av dyr. ☺️ Endret 27. november 2022 av millak 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #44 Del Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 22.24): Ingen hunder skal bindes rett utenfor inngangen til et offentlig åpent lokale. De kan bindes et stykke unna inngangen da, så folk kan gå utenom. Det er vel det samme for små som store hunder eller? Anonymkode: f5e75...ec3 Det er ikke det samme nei. Små hunder blir stjålet. Men de passer klarer seg fint i en veske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #45 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) tussi680 skrev (På 25.11.2022 den 11.04): Prbl. er jo at hunder tisser på varer, enten de er tisper eller hanhund. Ikke mye koselig å se på synes jeg. De kan og legge fra seg en skikkelig...... om de må det. Var borti dette på 1970 tallet, og da ble det strengt forbudt å ha med dyr i matvarebutikker etc. Skjønner personalet og kunder veldig godt. Hvis hunden tisser på varer og ikke klarer å oppføre seg bør man vel ikke ta den med seg heller🤷♀️ I dag er det lovlig å ta med seg hunder i alle mulige butikker og spisesteder i følge Mattilsynet. Jeg ser folk ofte med hund og synes det er koselig. Har aldri sett en hund på et senter eller et spisested som ikke kan oppføre seg. ☺️ Endret 27. november 2022 av millak 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #46 Del Skrevet 27. november 2022 37 minutter siden, millak said: I så store lokaler går det som sagt greit! Akkurat som at folk går med pels på jakken! Små hunder er ofte allergivennlige. Når et liten dott i tillegg ligger innpakket i en liten veske/bur så bør det være ok. Man kan ikke gå rundt å tenke på de få som er allergiske. De selger f eks nøtter og på fly og nøtter i butikken selvom folk er allergiske!!! Det går HELT fint! De får bare la være å pirke oppi nøttene. hvis det en sjelden gang kommer en allergiker innom som er SÅ overnaturlig sensitiv allergisk, så får personen nesten ta ansvar for sin egen helse og forhøre seg først. Jeg skjønner du er ung og ikke vet særlig mye, og jeg regner med du ikke har barn. Hva hvis du fikk et som var sterkt allergisk mot hunden din – skal du gi faen i ungen fordi bikkja di er verdt mer? Anonymkode: 19662...cf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togpendler Skrevet 27. november 2022 #47 Del Skrevet 27. november 2022 millak skrev (37 minutter siden): I så store lokaler går det som sagt greit! Akkurat som at folk går med pels på jakken! Små hunder er ofte allergivennlige. Når et liten dott i tillegg ligger innpakket i en liten veske/bur så bør det være ok. Man kan ikke gå rundt å tenke på de få som er allergiske. De selger f eks nøtter og på fly og nøtter i butikken selvom folk er allergiske!!! Det går HELT fint! De får bare la være å pirke oppi nøttene. hvis det en sjelden gang kommer en allergiker innom som er SÅ overnaturlig sensitiv allergisk, så får personen nesten ta ansvar for sin egen helse og forhøre seg først. Jeg har e tante som er super allergisk for hund og katt. Og også nøtter, men nøttene er kun når de er åpnet pose. Når de flyr så blir det opplyst at det ikke er lov med nøtter ombord. Hun måtte flytte fra landet de bodde pga folk hadde med hund overalt. Når vi drar dit på besøk så skifter vi til tøyet vi har der, ellers ender det dårlig. Så du mener altså at når du kan la hunden din enten være hjemme eller i bilen og ikke ta de med på matbutikken, men du står på ditt og mener at hundene skal være med inn så skal sånne som min tante måtte få noen til å gå rundt i butikken og sjekke om det er hund der inne?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #48 Del Skrevet 27. november 2022 19 minutter siden, millak said: Det er kanskje fordi du er misunnelig. Hvorfor skal du bry deg om at andre som har med hunden sin på et senter? Skal andre legge seg oppi alt det du gjør? Hva med å unne hunden å være mest mulig sammen med eieren sin isteden. Hunder liker ikke å være alene hjemme. Er dette en spøk? Anonymkode: 19662...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #49 Del Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner du er ung og ikke vet særlig mye, og jeg regner med du ikke har barn. Hva hvis du fikk et som var sterkt allergisk mot hunden din – skal du gi faen i ungen fordi bikkja di er verdt mer? Anonymkode: 19662...cf8 Litt av et argument. Du skjønner vel at dette ikke kan sammenlignes? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #50 Del Skrevet 27. november 2022 1 minutt siden, millak said: Litt av et argument. Du skjønner vel at dette ikke kan sammenlignes? Veel, interessant å høre hva du selv ville ha gjort når hunder betyr mer enn alt annet. Anonymkode: 19662...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #51 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) Togpendler skrev (12 minutter siden): Jeg har e tante som er super allergisk for hund og katt. Og også nøtter, men nøttene er kun når de er åpnet pose. Når de flyr så blir det opplyst at det ikke er lov med nøtter ombord. Hun måtte flytte fra landet de bodde pga folk hadde med hund overalt. Når vi drar dit på besøk så skifter vi til tøyet vi har der, ellers ender det dårlig. Så du mener altså at når du kan la hunden din enten være hjemme eller i bilen og ikke ta de med på matbutikken, men du står på ditt og mener at hundene skal være med inn så skal sånne som min tante måtte få noen til å gå rundt i butikken og sjekke om det er hund der inne?? Ja, da må din tante ta ansvar for sin egen sykdom, eventuelt forsikre seg med betjeningen at det ikke er noe nøtter eller hund i butikken når hun skal handle. Verden kan ikke tilpasses rundt henne. Så får hun gjøre som på flyet, gi beskjed. Hele verden kan ikke slutte å spise nøtter pga hennes allergi. Endret 27. november 2022 av millak 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #52 Del Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veel, interessant å høre hva du selv ville ha gjort når hunder betyr mer enn alt annet. Anonymkode: 19662...cf8 Hva vet vel du om det og hva har det med saken å gjøre. Å påstå ting, komme med stråmannsargumentasjon er kun er hersketeknikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. november 2022 #53 Del Skrevet 27. november 2022 millak skrev (34 minutter siden): Du det vet jeg ikke. Er temmelig irrelevant for meg om den skal bindes en, to eller 3 meter bortenfor. Det kan du jo finne ut av selv, det er jo du som påstår at dette er en egen regel. Har du kilden så kan jeg se nærmere på det? Det står i loven. Du kan søke på Lovdata selv. Eller lese denne artikkelen: https://www.nrk.no/osloogviken/dette-er-forbudt-1.13251952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #54 Del Skrevet 27. november 2022 @millak har du som hundeeier noensinne gidder å tatt deg bryet med å lese Hundeloven? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74 «§3.Generelt aktsomhetskrav En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.» Om det kommer en allergiker inn i butikken der du vaser rundt med bikkja di og vedkommende sier i fra, så kan vedkommende strengt tatt kreve at hunden din må være utenfor. Med mindre det er lov med hund i butikk, men da hadde neppe allergikeren gått dit! Anonymkode: 19662...cf8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #55 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): @millak har du som hundeeier noensinne gidder å tatt deg bryet med å lese Hundeloven? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74 «§3.Generelt aktsomhetskrav En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.» Om det kommer en allergiker inn i butikken der du vaser rundt med bikkja di og vedkommende sier i fra, så kan vedkommende strengt tatt kreve at hunden din må være utenfor. Med mindre det er lov med hund i butikk, men da hadde neppe allergikeren gått dit! Anonymkode: 19662...cf8 Den loven strider faktisk ikke med noe av det jeg har sagt hittil. Jeg har full forståelse for den loven. Å ta med seg en hund i sekk/veske/bur i en butikk er å vise aktsomhet. Det er ikke urimelig eller volder noe skade på eiendom eller ting. Det er faktisk hyggelig for 95% av befolkningen. Har skrevet tidligere på chatten at hunder som ikke kan oppføre seg burde heller ikke ferdes i butikken. Det er individuelt. I tillegg har jeg nevnt at en person er så ekstremt allergisk for dyr kan gi beskjed. Det er nok uansett en vane, for så ekstremt sensitive allergikere å ta sine forhåndsregler overalt hvor de ferdes. I de fleste butikker, kjøpesentre og noe spisesteder er det lov med hund. Det er også lovlig på offentlig transport. Du skriver at «med mindre det er lov med hund i butikk, så kan allergikeren kreve at du går». Så du sier at så lenge det er lov så skal de ikke kunne kreve dette. Bare der det er ulovlig? Tror nok ikke det er noe problem for en hundeeier å gå dersom en person er veldig allergisk. Er heldigvis ikke mange som er så allergiske. Har aldri hørt noen klage på allergi før. Da er det jo bare å holde litt avstand fra hverandre. Den loven sikter til generelt hundehold. At hunder skal oppføre seg og ikke skremme folk. Den handler ikke om hvor det er lovlig med hund i butikk, for det er det andre regler på og i de fleste butikker er det lovlig. Endret 28. november 2022 av millak 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #56 Del Skrevet 27. november 2022 millak skrev (1 time siden): Det er kanskje fordi du er misunnelig. Hvorfor skal du bry deg så mye om at andre har med hunden sin på et senter? Skal andre legge seg oppi alt det du gjør? Hva med å unne hunden å være mest mulig sammen med eieren sin isteden. Hunder liker ikke å være alene hjemme. Er du seriøs?!? Det handler om å ta hensyn til andre mennesker, ikke misunnelse. Anonymkode: 0ba70...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #57 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er du seriøs?!? Det handler om å ta hensyn til andre mennesker, ikke misunnelse. Anonymkode: 0ba70...f3b Husk å låse deg inne hele dagen, fordi 15% av befolkningen har sosial angst og du kan dermed skremme de og tråkke de på tærne. Hvis du har samvittighet til å gå ut sammen med de 85% menneskene som synes at det er koselig å gå ut, så er du en ekte egoist. Skulle aldri vært lov. Viktig å ikke unne andre noe de ikke har eller kan få selv. Ja, det er til og med viktigere enn at dyr har det bra. Endret 27. november 2022 av millak 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #58 Del Skrevet 27. november 2022 Hunder trenger vanligvis ikke gå i butikken, og er ikke ønskelig å ha der. Hederlige unntak for førerhunder, servicehunder samt valper som skal bli førerhund/servicehund. Anonymkode: e0964...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togpendler Skrevet 27. november 2022 #59 Del Skrevet 27. november 2022 millak skrev (1 time siden): Ja, da må din tante ta ansvar for sin egen sykdom, eventuelt forsikre seg med betjeningen at det ikke er noe nøtter eller hund i butikken når hun skal handle. Verden kan ikke tilpasses rundt henne. Så får hun gjøre som på flyet, gi beskjed. Hele verden kan ikke slutte å spise nøtter pga hennes allergi. Hund har ikke noe i matbutikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #60 Del Skrevet 27. november 2022 Ser ikke problemet om det er en liten hund som blir bært i en veske feks. Hvilken skade kan den gjøre? Hoster neppe på varene eller smitter noen slik enkelte mennesker gjør. Verre med små barn som tar på varer de ikke skal ha med snørrete fingre, forsyner seg av smågodt med hendene og slikker på håndtaket på handlevognen om de sitter i den. Anonymkode: 93c7c...c7e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå