millak Skrevet 23. november 2022 #21 Del Skrevet 23. november 2022 applestories skrev (På 12.9.2018 den 23.15): Det er tydeligvis lov ifølge Mattilsynet, men butikken har vel lov å lage egne regler. Så "Lov å ta med hunder inn i matbutikk så lenge de er søte og små?" har ulike svar alt etter hvem du spør og hvor du er. Selv kan jeg ikke huske å ha sett en hund i en matbutikk. Min reaksjon om det var en stor ville nok vært at det var uvanlig, om den satt i vesken at den var søt, og om den satt i handlevognen at det ikke er greit. AnonymBruker skrev (På 13.9.2018 den 1.51): Vi fikk beskjed om at hunder ikke er lov i butikken der jeg jobber. Kun servicedyr som førerhund og politihund. Dette er også opplyst om på døren. Jeg har selv måtte gi beskjed 3 ganger til folk som ville ta med hunden inn. Fått høre at "den er jo så liten og vi holder den hele tiden" og en del annet, men jeg vil ikke risikere jobben min i tilfelle mattilsynet skulle komme på kontroll. Ett kjæledyr må ikke være med inn på butikken, så da å skulle argumentere på hvorfor en førerhund kan å ikke lille Fiffi blir for dumt. Anonymkode: 08271...0cc Hvor står det at det ikke er lov? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. november 2022 #22 Del Skrevet 23. november 2022 Jeg har hund selv, men kunne aldri ramle meg inn å ta ham med til en matvarebutikk. Den eneste butikken jeg tar ham med til er dyrebutikk, og det er hvis jeg skal kjøpe sele eller annet utstyr som må prøves på. Ingen hunder skal bindes utenfor en matbutikk. Man kan gjøre det hvis avstanden er stor nok til inngangspartiet, og da kan små hunder bindes like godt som store. Det stemmer heller ikke at små hunder ofet er mer allergivennlige enn store. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #23 Del Skrevet 23. november 2022 Det er ikke ulovlig å ha med hund inn på matbutikk ifølge mattilsynet. Men, hver matbutikk/kjede har lov til å ikke tillate hunder i deres butikker, og dette er også normen. Anonymkode: 86e20...109 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #24 Del Skrevet 23. november 2022 34 minutter siden, millak said: Synes man skal ha lov til å ha med små hunder i matvarebutikk. Store hunder kan bindes utenfor og det kan ikke små hunder. Små hunder i en liten bag/bur f eks, ser virkelig ikke problemet. De fleste små hunder er i tillegg allergivennlige. Folk går med pels på klærne sine, så da bør det også være ulovlig da eller. boikotter butikker helt som faktisk gidder å bruke energi å legge seg opp i om du har en liten hund på 2 kilo med deg i et hundebur på skulderen. har heldigvis bare opplevd en butikk som har vært i mot dette. Det går jeg aldri igjen. Bare synd at pakkeposten min kommer dit i ny og ne. #boikottbutikkene Har det noen gang falt deg inn at det finnes mennesker som kan være allergiske mot hunder, eller er du så ego at det ikke har krysset tankene dine en gang? Anonymkode: 19662...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #25 Del Skrevet 23. november 2022 For øvrig, det er en myte at det finnes allergivennlige hunderaser. ALLE raser gir allergi. • De aller fleste pelskledde dyr, og dermed de vanligste kjæledyrene våre, kan utløse allergiske reaksjoner. • Det er ikke selve pelsen, men allergener (proteiner) i dyrenes talg- og spyttkjertler og urin du reagerer på. Dette er små luftbårne partikler som blander seg med annet støv i luften. Støv fra hest, hund og katt inneholder 10–20 ulike allergifremkallende stoffer. • Dyreallergi er vanlig blant personer som har astma, og forekommer da gjerne ved siden av middallergi. Hvis barn ikke har vist noen tegn til allergi ved 12-14 års alder, er sjansen for å utvikle dyreallergi mindre, men også voksne kan utvikle dyreallergi. • Vanlige reaksjoner er tett, rennende nese, kløende og rennende øyne og astma. Noen kan også få eksem og elveblest. • Å fjerne det allergifremkallende dyret fra dyreallergikerens omgivelser er den viktigste og mest effektive behandlingen. Å forebygge dyreallergi med medisiner som kortisonholdig nesespray og/eller antihistaminer, enten i form av tabletter, inhalasjonsspray, nesespray eller øyedråper, er ingen god løsning, men kan være nødvendig i perioder dersom det ikke er mulig å unngå å bli eksponert for dyreallergenet. Anonymkode: 19662...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #26 Del Skrevet 23. november 2022 Eikenøtt skrev (På 12.9.2018 den 21.39): Ser ikke problemet. Hundene tar generelt ikke på varene, og (nesten) alle varer er innpakket. Værre med snørrete barn, hostende vokse, svette jogger, alkoholikere, nypulte tenåringer, og alt ellers som tar på alle varene. Enig Anonymkode: 7b31e...e71 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #27 Del Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.9.2018 den 21.35): Men hunder er neppe den største bakteriekilden oppi en handlevogn Nei, mange som putter barna sine oppi der! Ekkelt Anonymkode: ec1ef...058 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #28 Del Skrevet 23. november 2022 Tok faktisk med hunden i butikken en gang da han var valp. Da spurte jeg om det var greit, og det var det så lenge han ble bært.. har ikke tatt med han siden da 😊 Anonymkode: 96e96...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #29 Del Skrevet 23. november 2022 millak skrev (10 timer siden): Synes man skal ha lov til å ha med små hunder i matvarebutikk. Store hunder kan bindes utenfor og det kan ikke små hunder. Små hunder i en liten bag/bur f eks, ser virkelig ikke problemet. De fleste små hunder er i tillegg allergivennlige. Folk går med pels på klærne sine, så da bør det også være ulovlig da eller. boikotter butikker helt som faktisk gidder å bruke energi å legge seg opp i om du har en liten hund på 2 kilo med deg i et hundebur på skulderen. har heldigvis bare opplevd en butikk som har vært i mot dette. Det går jeg aldri igjen. Bare synd at pakkeposten min kommer dit i ny og ne. #boikottbutikkene Ingen hunder skal bindes rett utenfor inngangen til et offentlig åpent lokale. De kan bindes et stykke unna inngangen da, så folk kan gå utenom. Det er vel det samme for små som store hunder eller? Anonymkode: f5e75...ec3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 25. november 2022 #30 Del Skrevet 25. november 2022 Her vi bor er det en butikkjede som tillater hund i butikken, og det er virkelig ikke noe problem. Skjødehunden vår tar vi enten på armen eller i ryggsekk, men jeg har også sett en diger afghansk mynde der ganske ofte Matvarer som ikke er pakket inn vasker vi før de forberedes uansett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 25. november 2022 #31 Del Skrevet 25. november 2022 Prbl. er jo at hunder tisser på varer, enten de er tisper eller hanhund. Ikke mye koselig å se på synes jeg. De kan og legge fra seg en skikkelig...... om de må det. Var borti dette på 1970 tallet, og da ble det strengt forbudt å ha med dyr i matvarebutikker etc. Skjønner personalet og kunder veldig godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 25. november 2022 #32 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 22.24): Ingen hunder skal bindes rett utenfor inngangen til et offentlig åpent lokale. De kan bindes et stykke unna inngangen da, så folk kan gå utenom. Det er vel det samme for små som store hunder eller? Anonymkode: f5e75...ec3 De kan lett bli stjålet. Ingen vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #33 Del Skrevet 25. november 2022 Så hyggelig da, når Golden retriveren letter på beinet og pisser i melet som står på pall....🤣 Anonymkode: ff19a...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 25. november 2022 #34 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hyggelig da, når Golden retriveren letter på beinet og pisser i melet som står på pall....🤣 Anonymkode: ff19a...8f7 Så dette endel da jeg var lita, mye skriverier om det i avisene, og derfor ble det forbudt for dyr i butikkene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #35 Del Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 12.01): Har det noen gang falt deg inn at det finnes mennesker som kan være allergiske mot hunder, eller er du så ego at det ikke har krysset tankene dine en gang? Anonymkode: 19662...cf8 I så store lokaler går det som sagt greit! Akkurat som at folk går med pels på jakken! Små hunder er ofte allergivennlige. Når et liten dott i tillegg ligger innpakket i en liten veske/bur så bør det være ok. Man kan ikke gå rundt å tenke på de få som er allergiske. De selger f eks nøtter og på fly og nøtter i butikken selvom folk er allergiske!!! Det går HELT fint! De får bare la være å pirke oppi nøttene. hvis det en sjelden gang kommer en allergiker innom som er SÅ overnaturlig sensitiv allergisk, så får personen nesten ta ansvar for sin egen helse og forhøre seg først. Endret 27. november 2022 av millak 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #36 Del Skrevet 27. november 2022 millak skrev (Akkurat nå): I så store lokaler går det som sagt greit! Akkurat som at folk går med pels på jakken! Små hunder er ofte allergivennlige. Når et liten dott i tillegg ligger innpakket i en liten veske/bur så bør det være ok. Man kan ikke gå rundt å tenke på de få som er allergiske. De selger f eks nøtter og på fly og nøtter i butikken selvom folk er allergiske!!! Det går HELT fint! De får bare la være å pirke oppi nøttene. Er allergiske virkelige så egoistiske at alt skal legges til rette for de. Da blir det ekstremt mye man må legge til rette for og ikke kan til slutt. Litt av et samfunn. Egoismen lenge leve. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #37 Del Skrevet 27. november 2022 Norja skrev (På 25.11.2022 den 11.02): Her vi bor er det en butikkjede som tillater hund i butikken, og det er virkelig ikke noe problem. Skjødehunden vår tar vi enten på armen eller i ryggsekk, men jeg har også sett en diger afghansk mynde der ganske ofte Matvarer som ikke er pakket inn vasker vi før de forberedes uansett. Det samme i min nærbutikk og andre butikker. De bryr seg virkelig ikke. De synes hunden min er søt. Ingen kunder som bryr seg eller i det hele tatt tenker over hva jeg har i vesken/sekken. Den eneste butikken som sier nei kommer jeg aldri til å handle på mer, synd at posten min kommer dit, så neste gang kommer jeg til å ringe butikken å be de komme ut med posten rett og slett. Har ikke bil å sette hunden i dessverre og hun skal ikke stå utenfor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 27. november 2022 #38 Del Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 11.08): Så hyggelig da, når Golden retriveren letter på beinet og pisser i melet som står på pall....🤣 Anonymkode: ff19a...8f7 De er jo så store at de kan vente utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #39 Del Skrevet 27. november 2022 Jeg syns det har blitt mer og mer av det i det siste at hundeeiere skal ta hunden med over alt hvor de ferdes. Det er ikke en selvfølge at andre digger hunden like mye som de gjør. Det kan handle om allergi, hygiene, frykt osv. Skulle jeg tatt med meg hønene mine eller minigrisen min på handletur? Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan stå utenfor (med litt avstand. Vet at de ikke skal stå ved inngangen) Anonymkode: 0ba70...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #40 Del Skrevet 27. november 2022 millak skrev (3 minutter siden): Det samme i min nærbutikk og andre butikker. De bryr seg virkelig ikke. De synes hunden min er søt. Ingen kunder som bryr seg eller i det hele tatt tenker over hva jeg har i vesken/sekken. Den eneste butikken som sier nei kommer jeg aldri til å handle på mer, synd at posten min kommer dit, så neste gang kommer jeg til å ringe butikken å be de komme ut med posten rett og slett. Har ikke bil å sette hunden i dessverre og hun skal ikke stå utenfor. Jeg er en kunde som bryr meg, og det er mange med meg. Dette er noe jeg har diskutert med mange. Jeg er en dyrevenn, men forstår ikke hva de har å gjøre på en butikk eller et kjøpesenter o.s.v Anonymkode: 0ba70...f3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå