AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Del Skrevet 12. september 2018 Lov å ta med hunder inn i matbutikk så lenge de er søte og små? Jeg mener det er ekkelt. Har sett det flere ganger med små hunder som blir båret. Så nylig en hund på butikken som satt i handlevogna, det er uhygienisk at andre skal legge maten sin nedi der etterpå. Jeg har hund selv og tar den selvsagt ikke med i matbutikken. Anonymkode: 5f9a8...886 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Del Skrevet 12. september 2018 Jeg tar selvsagt ikke med hunden inn i matbutikken, og reagerer veldig på en bekjent som mener hun kan gjøre det. Men hunder er neppe den største bakteriekilden oppi en handlevogn. Anonymkode: 9d812...b43 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 12. september 2018 #3 Del Skrevet 12. september 2018 Ser ikke problemet. Hundene tar generelt ikke på varene, og (nesten) alle varer er innpakket. Værre med snørrete barn, hostende vokse, svette jogger, alkoholikere, nypulte tenåringer, og alt ellers som tar på alle varene. 34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Del Skrevet 12. september 2018 Såvidt jeg vet er det ikke lov å ta med hund inn i matvarebutikk. Bare førerhund. Anonymkode: 4f2d6...f6f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Del Skrevet 12. september 2018 Kun førerhunder, servicehunder og politihunder i tjeneste har adgang i matbutikker. Det er veldig strengt, og Mattilsynet kan stenge butikken dersom noen melder fra. Anonymkode: 4cfeb...49f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Del Skrevet 12. september 2018 Det er faktisk ingen hygieneårsak til dette. Det er faktisk fullt lovlig med hund på alle steder i Norge. Men mange velger å ikke tillate det i egne butikker. Anonymkode: 5e26a...839 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Del Skrevet 12. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lov å ta med hunder inn i matbutikk så lenge de er søte og små? Jeg mener det er ekkelt. Har sett det flere ganger med små hunder som blir båret. Så nylig en hund på butikken som satt i handlevogna, det er uhygienisk at andre skal legge maten sin nedi der etterpå. Jeg har hund selv og tar den selvsagt ikke med i matbutikken. Anonymkode: 5f9a8...886 Mattilsynet har klare regler på at ingen hunder eller katter/andre kjæledyr har tilgang til matbutikker uansett størrelse eller måte de taes inn i butikken på. Unntakket er førerhund og politihund i tjeneste. Disse regnes ikke som kjæledyr men som "arbeidsdyr". Butikkpersonalet skal ha rutiner for bortvisning av kjæledyr folk prøver å ta inn i butikker. Anonymkode: d903d...5ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 12. september 2018 #8 Del Skrevet 12. september 2018 Tull og vås. Hund er lov om det er forsvarlig og innehaver ønsker det. https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/restaurant_kafe_hotell/har_kjaeledyr_adgang_til_steder_de_naeringsmidler_serveres_og_omsettes.2155 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 12. september 2018 #9 Del Skrevet 12. september 2018 Det er tydeligvis lov ifølge Mattilsynet, men butikken har vel lov å lage egne regler. Så "Lov å ta med hunder inn i matbutikk så lenge de er søte og små?" har ulike svar alt etter hvem du spør og hvor du er. Selv kan jeg ikke huske å ha sett en hund i en matbutikk. Min reaksjon om det var en stor ville nok vært at det var uvanlig, om den satt i vesken at den var søt, og om den satt i handlevognen at det ikke er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Del Skrevet 12. september 2018 Vi fikk beskjed om at hunder ikke er lov i butikken der jeg jobber. Kun servicedyr som førerhund og politihund. Dette er også opplyst om på døren. Jeg har selv måtte gi beskjed 3 ganger til folk som ville ta med hunden inn. Fått høre at "den er jo så liten og vi holder den hele tiden" og en del annet, men jeg vil ikke risikere jobben min i tilfelle mattilsynet skulle komme på kontroll. Ett kjæledyr må ikke være med inn på butikken, så da å skulle argumentere på hvorfor en førerhund kan å ikke lille Fiffi blir for dumt. Anonymkode: 08271...0cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Del Skrevet 13. september 2018 Min Hulda må pent sitte ute å vente om jeg må innom butikken en snartur og vi er ute å går. Men som oftest lar jeg henne være hjemme når jeg skal handle. Nå er ikke Hulda så lett å bære heller, da hun er en st.bernard.....så opp i handlevogna kan hun jo ikke sitte.... Anonymkode: c2ca8...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Del Skrevet 13. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mattilsynet har klare regler på at ingen hunder eller katter/andre kjæledyr har tilgang til matbutikker uansett størrelse eller måte de taes inn i butikken på. Unntakket er førerhund og politihund i tjeneste. Disse regnes ikke som kjæledyr men som "arbeidsdyr".v Butikkpersonalet skal ha rutiner for bortvisning av kjæledyr folk prøver å ta inn i butikker. Anonymkode: d903d...5ed Viktig å understreke at hunden skal være «i tjeneste», altså ha på «arbeidsklær». En politimann har f.eks ikke lov til å ta med hunden sin inn i butikken på fritida, kun når han og hunden har på uniform og er der i forbindelse med et oppdrag. Samme gjelder førerhund, det skal være tydelig for alle at hunden er på jobb. Anonymkode: 4cfeb...49f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sølvdryss Skrevet 13. september 2018 #13 Del Skrevet 13. september 2018 Det har vel med hygiene å gjøre? Tipper Mattilsynet sier nei. Også kam jo kunder/ansatte ha allergi. Hund er hund uansett om det er en "søt liten veskehund". Hunder bindes utenfor butikken (i god avstand så ikke kunder må gå helt oppi hunden). Men helst har de ikke noe å gjøre utenfor en butikk bundet. De kan være hjemme da stakkars hunder. Dn vet aldri hvem som kommer bort til de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Del Skrevet 13. september 2018 Skal man på butikken så skal hunden være hjemme eller i bilen (utenom i sommerhalvåret og varme temperaturer!). Hunder har ingenting i butikker å gjøre, heller ikke utenfor. Anonymkode: 0b81c...6f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 13. september 2018 #15 Del Skrevet 13. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk beskjed om at hunder ikke er lov i butikken der jeg jobber. Kun servicedyr som førerhund og politihund. Dette er også opplyst om på døren. Jeg har selv måtte gi beskjed 3 ganger til folk som ville ta med hunden inn. Fått høre at "den er jo så liten og vi holder den hele tiden" og en del annet, men jeg vil ikke risikere jobben min i tilfelle mattilsynet skulle komme på kontroll. Ett kjæledyr må ikke være med inn på butikken, så da å skulle argumentere på hvorfor en førerhund kan å ikke lille Fiffi blir for dumt. Anonymkode: 08271...0cc Da har din arbeidsplass valgt at det ikke skal være hund i butikken, det har null og niks med mattilsynet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 13. september 2018 #16 Del Skrevet 13. september 2018 8 minutter siden, sølvdryss skrev: Det har vel med hygiene å gjøre? Tipper Mattilsynet sier nei. Også kam jo kunder/ansatte ha allergi. Hund er hund uansett om det er en "søt liten veskehund". Hunder bindes utenfor butikken (i god avstand så ikke kunder må gå helt oppi hunden). Men helst har de ikke noe å gjøre utenfor en butikk bundet. De kan være hjemme da stakkars hunder. Dn vet aldri hvem som kommer bort til de. I matbutikker i Norge har det ingenting med hygiene å gjøre. Vår mat er innpakket, faktisk absolutt all mat er innpakket bortsett fra noe frukt og grønt (alt for lite) og smågodt (som alltid har lokk). Er noen SÅ allergisk mot dyr at de ikke kan være i samme lokalet så må de vurdere medisin 24/7. Sånn for øvrig er alle arbeidshunder like uhygienisk og allergifremkallende som hunden i gata. MEN innehaver får selv bestemme om de ønsker hund inne i sin butikk/kafé/restaurant/bar/whatever. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Del Skrevet 13. september 2018 Er mye mat i butikkene som ikke er innpakket. Mye frukt og grønt, ferske bakervarer. Noen butikker har også fisk og kjøtt i løsvekt. Samt at de produserer mat der. Står under nr 4 på bildet at husdyr ikke skal inn steder hvor det tilberedes, håndteres eller lagres næringsmidler. Kunne strukket meg til at det skal være greit i en butikk som ikke har kjøttdisk, fiskedisk, varmesksp ol. Men tar ikke med hunden inn til slakteren så da han den vente utenfor butikken også. Anonymkode: 5d96d...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 13. september 2018 #18 Del Skrevet 13. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er mye mat i butikkene som ikke er innpakket. Mye frukt og grønt, ferske bakervarer. Noen butikker har også fisk og kjøtt i løsvekt. Samt at de produserer mat der. Står under nr 4 på bildet at husdyr ikke skal inn steder hvor det tilberedes, håndteres eller lagres næringsmidler. Kunne strukket meg til at det skal være greit i en butikk som ikke har kjøttdisk, fiskedisk, varmesksp ol. Men tar ikke med hunden inn til slakteren så da han den vente utenfor butikken også. Anonymkode: 5d96d...be8 Majoriteten av frukt og grønt er også innpakket, dessverre, og ligger høyt. Brød are som ikke er innpakket er (nesten alltid) med lokk eller glass over. Varmdisk og ferskdisk skal også være skjermet mot kunde og kun behandles av ansatte med godkjent IKmat kurs, og det som er åpent mot kunder skal være innpakket. Du kan jo velge å strekke deg så langt du vil men realiteten er at det ikke er noen regler mot husdyr i butikk hos mattilsynet (eller i EU/EØS) og at det er den individuelle butikken eller kjeden som bestemmer hva de ønsker i sin butikk. Det er liksom ikke noe å diskutere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 23. november 2022 #19 Del Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.9.2018 den 22.59): Mattilsynet har klare regler på at ingen hunder eller katter/andre kjæledyr har tilgang til matbutikker uansett størrelse eller måte de taes inn i butikken på. Unntakket er førerhund og politihund i tjeneste. Disse regnes ikke som kjæledyr men som "arbeidsdyr". Butikkpersonalet skal ha rutiner for bortvisning av kjæledyr folk prøver å ta inn i butikker. Anonymkode: d903d...5ed Jeg finner ikke de reglene, jeg finner bare regler som sier at det er lovlig med hund i butikk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millak Skrevet 23. november 2022 #20 Del Skrevet 23. november 2022 (endret) Synes man skal ha lov til å ha med små hunder i matvarebutikk. Store hunder kan bindes utenfor og det kan ikke små hunder. Små hunder i en liten bag/bur f eks, ser virkelig ikke problemet. De fleste små hunder er i tillegg allergivennlige. Folk går med pels på klærne sine, så da bør det også være ulovlig da eller. boikotter butikker helt som faktisk gidder å bruke energi å legge seg opp i om du har en liten hund på 2 kilo med deg i et hundebur på skulderen. har heldigvis bare opplevd en butikk som har vært i mot dette. Det går jeg aldri igjen. Bare synd at pakkeposten min kommer dit i ny og ne. #boikottbutikkene Endret 23. november 2022 av millak 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå