AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 https://drm24.no/nyheter/kjor-sakte-aksjonen-1891208 Sitat På spørsmål om hva han foreslår lavlønnede alenemødre med barn i barnehage, skole og i ulike fritidsaktiviteter å gjøre, svarer han raskt.- De som har dårligst råd i samfunnet vårt sitter ikke i bil. De går, sykler eller tar buss. Skal man tenke på fattigdom og ta hensyn til de som sitter nederst ved bordet må vi gjøre bussen bedre og billigere. Jeg må si meg uenig. Etter hva satsene for fattigdom ligger på så er jeg såkalt fattig. Jeg er alenemor til to, på aap, og jeg kjører bil. Hvis jeg ikke hadde hatt bilen hadde ikke hverdagen min gått opp. Jeg har en unge som skal på trening 25 minutters kjøretid hjemmefra, og det er så mye utstyr at han er for liten til å ta kollektivt alene enda. Den andre ungen skal selvfølgelig være et annet sted, i motsatt retning, dog bare 7 minutters kjøring da, men det er på samme tidspunkt som den første ungen. I tillegg til aktiviteter for ungene så skal jeg helst komme meg avgårde til pålagt aktivitet og behandlinger. Når man ikke har en normal lønning engang så sier det seg selv at man ikke bor sentralt og i kollektivknutepunktene. Jeg er avhengig av bil for å komme meg til og fra aktivitet. Og til og fra matbutikk. En tur på matbutikken kan ta maks 20 minutter med bil, (til og fra og ferdig handlet). Med buss hadde det tatt halvannen time. Tid er også penger, så selv om jeg sikkert hadde spart noen tusen på å ikke ha bilen, så hjelper det svært lite om jeg blir lenket til hjemmet. Jeg blir ganske forbanna når miljø blir brukt som argumentasjon for bompenger. Norge og dens befolkning er en liten fjert i verdenssammenheng. Mens vi sorterer plast, papp, mat, metall, glass og rest på kjøkkenet hjemme, står det flere millioner mennesker i andre land og hiver akkurat den samme søpla i elver som renner rett ut i havet. Om alle nordmenn hadde slutta å kjøre bil så hadde det ikke utgjort noe som helst for miljøet. Anonymkode: e0547...9fe 11
ViljaH Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 MDG holder fast på at fattige folk bor midt i store byer, nekter å ta innover seg at boligprisene hindrer dem i å bo der. Fattige folk bor gjerne lenger ut på bygda, der de har råd til å bo. Der det går lite buss. 18
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Jepp. Jeg er fattig. Jeg bor i nærheten av en middels norsk by, der jeg har jobb. Måtte flytte 20 km ut av byen for å få råd til hus med 3 soverom (2 barn). Nei, jeg sparer ikke 2-3 millioner på å ikke ha bil, slik at jeg kunne kjøpt noe mer sentralt. Det går 2 busser om dagen (0 i helgene) hit jeg bor, og den stopper 3 km fra huset vårt. Barnehagen er 5 km i motsatt retning fordi det selvfølgelig ikke er barnehagedekning inne i selve byen. Kanskje jeg burde sykle 60 km om dagen. Jeg ville blitt skikkelig sprek iallefall... Anonymkode: a4d11...bf9 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Bor i Fredrikstad og her blir det bommer rundt hele byen og Sarpsborg. Er helt grusomt. Har autisme og er ung ufør. For å komme meg noe sted idag må jeg gjennom 1 bom. Men når de nye bommene kommer vet jeg ikke hvor mye vi må betale pleier å dra til Sverige for å handle og da er det 3 bommer.. nå blir det flere.. betaler allerede rundt 1000 kr hver måned for bomring. Kommer til å ende med at jeg ikke kan bruke bilen lenger, at jeg ikke har råd til å forlate hjemmet eller å ha bil i det hele tatt. De fleste har råd til bil om det ikke hadde vært for de jævla bommene! Bilen er over 20 år gammel og kostet under 20000. Jeg betaler mer i bom enn jeg gjør med andre bilutgifter! Vet ikke hva jeg skal gjøre, klarer ikke ta buss heller 😭 Anonymkode: 95c1b...42a 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Har bil, men har ikke kjøpt nye klær på 5 år, for å si det sånn Anonymkode: b2e26...17c 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Mdg passer for middelklasse innenfor ring 3 i Oslo. Dette er grunnen til at jeg ikke vil stemme på dem. Anonymkode: fd68d...7bc 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Alle som mener man ikke trenger bil må faktisk se å flytte ut av byer og jobbe. Jobber 21-07, måtte tatt 19 bussen hjemme i fra, byttet buss i byen og så tatt bussen til jobb, da ville jeg kommet 21.01 på jobb. Ville ikke vært hjemme igjen før nærmere 10, da det ikke går busser ofte nok min vei på morgenkvisten. Med bil tar det 28 minutter fra dør til dør. Lurer på hvilken av alternativer som hadde gjort meg utbrent pga lite hvile? Men er kanskje det de vil, for da hadde jeg ikke trengt bil. Anonymkode: 176eb...211 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 MDG er et tøyseparti som nesten bare studenter og andre folk uten hår på ballene stemmer på. Det er gjerne en moteting å være grønn. Dessverre føler jeg at MDGs politikk ikke er "grønn" i miljøvennlig forstand, men grønn i kunnskapsforstand. De farer rundt med mye symbolpolitikk som de ikke forstår ringvirkningene av, og som gjerne forflytter problemene over på andre poster med miljøkortet i hånden. Jeg mener dessuten at miljø er langt mer enn klima og forurensning. Det dreier seg like mye om folks hverdag og trivsel, at folk kan på der de trives, har god bevegelsesfrihet og dermed alle tilbudene de trenger lett tilgjengelig. Med den bilfientlige politikken de fører, setter de folk i fengselsceller hvor bevegelsesfriheten er innskrenket og gjør hverdagen vanskeligere for folk. Tilbudene blir mindre tilgjengelig og folk mistrives i hverdagen. Det skaper et dårlig miljø som ødelegger livskvaliteten. Det er ikke god miljøpolitikk. Hadde de virkelig brydd seg om miljøet, ville de sett på litt mer overordnede ting i energisektoren, og sett på ting i det store bildet istedenfor å hakke på vanlige folk som prøver å få hverdagen til å gå rundt ved hjelp av bil. Anonymkode: 3564e...7e9 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor i Fredrikstad og her blir det bommer rundt hele byen og Sarpsborg. Er helt grusomt. Har autisme og er ung ufør. For å komme meg noe sted idag må jeg gjennom 1 bom. Men når de nye bommene kommer vet jeg ikke hvor mye vi må betale pleier å dra til Sverige for å handle og da er det 3 bommer.. nå blir det flere.. betaler allerede rundt 1000 kr hver måned for bomring. Kommer til å ende med at jeg ikke kan bruke bilen lenger, at jeg ikke har råd til å forlate hjemmet eller å ha bil i det hele tatt. De fleste har råd til bil om det ikke hadde vært for de jævla bommene! Bilen er over 20 år gammel og kostet under 20000. Jeg betaler mer i bom enn jeg gjør med andre bilutgifter! Vet ikke hva jeg skal gjøre, klarer ikke ta buss heller 😭 Anonymkode: 95c1b...42a Har du HC-kort? I så fall kan du søke om fritak for bompenger. Anonymkode: 5c9ba...a89 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: MDG er et tøyseparti som nesten bare studenter og andre folk uten hår på ballene stemmer på. Det er gjerne en moteting å være grønn. Dessverre føler jeg at MDGs politikk ikke er "grønn" i miljøvennlig forstand, men grønn i kunnskapsforstand. De farer rundt med mye symbolpolitikk som de ikke forstår ringvirkningene av, og som gjerne forflytter problemene over på andre poster med miljøkortet i hånden. Jeg mener dessuten at miljø er langt mer enn klima og forurensning. Det dreier seg like mye om folks hverdag og trivsel, at folk kan på der de trives, har god bevegelsesfrihet og dermed alle tilbudene de trenger lett tilgjengelig. Med den bilfientlige politikken de fører, setter de folk i fengselsceller hvor bevegelsesfriheten er innskrenket og gjør hverdagen vanskeligere for folk. Tilbudene blir mindre tilgjengelig og folk mistrives i hverdagen. Det skaper et dårlig miljø som ødelegger livskvaliteten. Det er ikke god miljøpolitikk. Hadde de virkelig brydd seg om miljøet, ville de sett på litt mer overordnede ting i energisektoren, og sett på ting i det store bildet istedenfor å hakke på vanlige folk som prøver å få hverdagen til å gå rundt ved hjelp av bil. Anonymkode: 3564e...7e9 https://www.faktisk.no/artikler/Gn6/hvem-bestemmer-om-vi-skal-betale-bompenger
I Grosny Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle som mener man ikke trenger bil må faktisk se å flytte ut av byer og jobbe. Jobber 21-07, måtte tatt 19 bussen hjemme i fra, byttet buss i byen og så tatt bussen til jobb, da ville jeg kommet 21.01 på jobb. Ville ikke vært hjemme igjen før nærmere 10, da det ikke går busser ofte nok min vei på morgenkvisten. Med bil tar det 28 minutter fra dør til dør. Lurer på hvilken av alternativer som hadde gjort meg utbrent pga lite hvile? Men er kanskje det de vil, for da hadde jeg ikke trengt bil. Anonymkode: 176eb...211 Ting er ikke enkelt for alle i byene heller. Det finnes fattigfolk i byene som har to-tre deltidsjobber og er helt avhengig av bil for å komme seg på jobbene. De betaler MYE bompenger. Det er ganske store avstander i Oslo. Endret 13. september 2018 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 Her tar jo mdg ganske feil. Det er mange som er fattige/lavtlønnet som kjører bil, nettopp fordi de ikke kan bo sentralt. I tillegg til det, så kjører de den delen av Norges bilpark som er gamlest og mest forurensende. Man får ikke kjøpt seg en mer miljøvennlig bil av å øke bompengene.. De kan umulig ha belegg for å si noe slikt, det må være reinspikka naiv synsing. Anonymkode: 67a9b...12c 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 Altså jeg bor i Oslo og får ikke til å reise kollektivt fordi jeg jobber nattevakt på en bolig i utkanten. Jeg bor i den byen i landet med best kolletivdekning, men hadde måttet vente halv annen time etter endt vakt før bussen begynner å gå😴😴😴 Anonymkode: cce2c...30b 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 Altså jeg bor i Oslo og får ikke til å reise kollektivt fordi jeg jobber nattevakt på en bolig i utkanten. Jeg bor i den byen i landet med best kolletivdekning, men hadde måttet vente halv annen time etter endt vakt før bussen begynner å gå😴😴😴 Anonymkode: cce2c...30b 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 Kan jeg spørre dere østlendinger hvordan MDG ligger an lokalt etter Lan Marie Nguyen har herjet der en periode? Ser det ut til at de vil ha noe der å gjøre igjen, eller forsvinner de ut ved neste valg? MDG er et parti jeg absolutt hater, fordi de tror de er miljøvennlige, men ofte gjør samfunnet en bjørnetjeneste. Eksempler på ting de kan finne på, er ting som å gå inn for å forby plastemballasje for å redusere plastavfall og miljøproblemer det skaper. Det høres bra ut på overflaten, og isolert sett går kanskje plastmengden ned. Men så forskyves problemet over på at mat fortere blir dårlig, og det må produseres mer mat. Det slaktes flere dyr som går til spille. De overser da den negative effekten dette har, og hvilke klimagasser som slippes ut på å lage mat som ikke blir spist. Men likevel jubler de over suksessen med redusert plastavfall. Videre kan det være de går inn for å heller bruke "miljøvennlig plast" som er laget av noe naturlig. F.eks. plantebasert istedenfor oljebasert. Men det som ikke kommer frem er at denne plasten gjerne er mer krevende å produsere og slipper ut mer klimagasser i produksjonen enn det vanlig plast gjør. De kan juble over å stenge ned noe som i dag drives på fossile brennstoffer, og flytte dette over på klimavennlig vannkraft. Men de forstår ikke at et økt strømforbruk, fører til mindre eksport av vannkraft (eventuelt mer import av skitten strøm) fordi alt henger sammen. De kan gå inn for dyrking av biodiesel som fortrenger matproduksjon, fordi de tror det er miljøvennlig. Mye av det de bedriver med er meningsløs symbolpolitikk som i realiteten kanskje ikke har noe effekt. Fellesnevneren er at det som regel går utover vanlige folk ved at de pålegges å legge om levemåten på et eller annet vis. Og med mye ekstra tull og innsats som folk skal tenke på, flyttes problemet så fra en post til en annen som vanlige folk ikke "ser", og folk tror dermed at det har en effekt. I realiteten kan det være de har gjort samfunnet en bjørnetjeneste. Hvis du er interessert i klima og miljø, og tenker på kloden vår, ikke stem MDG. Anonymkode: 3564e...7e9 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 Bor i Drammen, jobber i Nittedal. Før jeg er ferdig med videreutdanningen får jeg meg ikke jobb i Drammen, jeg har søkt på flere stillinger uten hell. Er avhengig av fulltidsstilling-inntekt og sier ikke opp min nåværende for et vikariat i et par måneder. Det blir ikke billigere bom-regning av å jobbe i Oslo heller. Får ikke lade eventuell El-bil på jobb og nå skal jo EL-bilene betale gradvis mer og mer bompenger også... Bompenger koster meg 26.000 i året. Jeg gruer meg til bommene i Oslo kommer opp, hvor mye må jeg ut med i måneden da?! Drammen ønsker også å sette opp bommer. Blir min nye års-kostnad på bom mellom 35-40.000? Det er jo helt sinnsykt! Sier seg selv i en travel hverdag at jeg foretrekker bil som tar en time, mot kollektiv som tar to timer (bil-tog-buss-gå 5km). Anonymkode: f1887...538
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Greit med billigere buss, men da må det jo gå buss også. Og det er det jo ikke alltid en har rett utenfor døra. Jeg har 8 km til nærmeste bussholdeplass, så det sier seg jo selv at en må ha bil. De kan jo prøve å sykle, eller gå 8 km i når snøen laver ned og vegen ikke blir brøyta. Det er jo derfor en har den bilen en har også. Men billig å bo her bortsett fra at det ikke er bussforbindelser. Anonymkode: faf47...baf 1
I Grosny Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her tar jo mdg ganske feil. Det er mange som er fattige/lavtlønnet som kjører bil, nettopp fordi de ikke kan bo sentralt. I tillegg til det, så kjører de den delen av Norges bilpark som er gamlest og mest forurensende. Man får ikke kjøpt seg en mer miljøvennlig bil av å øke bompengene.. De kan umulig ha belegg for å si noe slikt, det må være reinspikka naiv synsing. Anonymkode: 67a9b...12c +1, vesentlig poeng. Når valget står mellom en bruktbil til 20 000 og en batteribil til 291000 som har halvdårlig rekkevidde, eller en brukt batteribil til 150000 med slitent og dårligere batteri så blir det billigste alternativ for de fattige, selv om de hadde endt opp med lavere månedsutgifter (bom, parkering og bensin) med en batteribil de ikke klarer å kjøpe.
Tøytigern Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 13 timer siden, ViljaH skrev: MDG holder fast på at fattige folk bor midt i store byer, nekter å ta innover seg at boligprisene hindrer dem i å bo der. Fattige folk bor gjerne lenger ut på bygda, der de har råd til å bo. Der det går lite buss. Dette.
Tøytigern Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her tar jo mdg ganske feil. Det er mange som er fattige/lavtlønnet som kjører bil, nettopp fordi de ikke kan bo sentralt. I tillegg til det, så kjører de den delen av Norges bilpark som er gamlest og mest forurensende. Man får ikke kjøpt seg en mer miljøvennlig bil av å øke bompengene.. De kan umulig ha belegg for å si noe slikt, det må være reinspikka naiv synsing. Anonymkode: 67a9b...12c MGD driver for det meste med reinspikka, naiv synsing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå