Gå til innhold

Babyen har sår rumpe! Hjelp!


mammaemma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var talkum som hjalp oss. Vår hadde bleieutslett hele tiden og skikkelig sår. 

Anonymkode: 558fb...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruke såpe, bare skyll med vann i springen, klappetørke så lufttørke. Ta på krem som heter inotyol. Noen barn blir mer såre av visse matvarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talkum og sinksalve. 

Talkum gjør det tørt. Sink gjør at huden reparerer seg raskere. 

Om det er mulig, la ungen være uten bleie en stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var talkum som hjalp oss. Vår hadde bleieutslett hele tiden og skikkelig sår. 

Anonymkode: 558fb...cb7

Har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ViljaH skrev:

Ikke bruke såpe, bare skyll med vann i springen, klappetørke så lufttørke. Ta på krem som heter inotyol. Noen barn blir mer såre av visse matvarer.

Gjort det også.. Kanskje han reagerer på mat jeg spiser da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du våtservietter, slutt med det. Prøv å bytte bleietype.
Vask med bare vann, evt med litt babyolje i vannet, på bomullsklut eller myke engangskluter. Lufttørk helt tørr, evt klapp tørr.
Vi har brukt Inotyol på begge våre ved sår rumpe med hell. Virker med en gang.

Er alt dette prøvd, ville jeg begynt å tenke på om det er en reaksjon på mat. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår miste var også sånn. Vi passet på å aldri bruke våtservietter, kun tørre kluter med vann. Lot han gå med rompa bar så mye som mulig, minst 15 min 3-4 ganger om dagen. Brukte mye inotyol, den hjelper godt. Passet også på å skifte bæsjebleier uniddelbart. Kun noen få minutter i skitten bleie gjorde rompa knallrød. Disse tipsene gjorde det bedre hvertfall 🙂

Anonymkode: 0f115...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er han?

Om han ammes kan det godt være han reagerer på noe du spiser.

Her hjalp det å bytte bleiemerke. Libero førte til kjøttkakesår, Pampers fungerte supert😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bare vann, man får kjøpt sånn myke, tørre kluter på apoteket. Krystallfiolet og masse Inotyol. Krystallfiolett gjør at Inotyolen kan feste seg, også i sår. 

Anonymkode: 2a45c...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har babyen avføring veldig ofte? Min ene sønn ble ekstremt sår som nyfødt, og det var nok mest et symptom på at magen hans var veldig urolig. Han hadde jo nærmest konstant litt avføring, og den var ofte grønn og slimete. Så selv hvis vi hadde skiftet hvert tiende min ville det vært litt avføring i bleia. Det hjalp å skylle rumpa i vasken framfor å bruke klut (våtservietter brukte vi aldri), å lufttørke så mye som mulig, ta på potetmel og smøre en del med Stumpesalve (har brukt den i ettertid, og syns faktisk den fungerer bedre enn selv Inotyol på min sensitive gutt). Men selv om det ble bedre av dette, ble det langt fra bra, og vi var hos lege som mente det var sopp. Utslettet var da ikke bare rødt eller rødprikkete, men vablete. Begynte da med Canesten, som fikk bort soppen. Men fullstendig bra av utslettet ble han ikke før han ble bra i magen. 

Bare et tips, i tilfelle du prøver alt uten effekt, og babyen i tillegg virker plaget med magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weleda nappychange cream!! Den er utrolig bra, smører godt til alle skift, og vasker med rent vann og olje. Prøvd å bytte bleiemerke? 

Anonymkode: 05efb...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

INOTYOL

Apotek, eneste som virker. Etter hvert bleieskift, vask kun med vann. Ikke nødvendig vaske hvert bleieskift. Bare ved avføring og morgen/kveld. 

Anonymkode: 7e82b...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk engangskluter og rent vann. Klapptørk og så inotyol før ny bleie. Hvis han ikke har hyppige bleier hele tiden kan det kanskje være lurt å prøve ny type bleier? Noen babyer tåler ikke enkelte bleier så godt :)

Anonymkode: 9dcf8...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...