AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Da barna var små kjøpte mine svigerforeldre hytte. Mannen min har to søsken som begge har barn. Det kunne dessverre ikke vi få, derfor har vi havnet litt utenfor/på sidelinjen i familien. For 5 år siden bestemte mine svigerforeldre seg for at det ble for mye styr med hytta. Den ble taksert til 2 millioner, men de ville gjerne at hytta skulle bli i familien og barna fikk tilbud om å kjøpe for 500 000 hver hvis alle 3 ville være med. Jeg var svært skeptisk siden jeg kjenner både min mann og min manns søsken, men han opplevde massivt press fra alle de andre og vi kjøpte oss inn. Det har dessverre blitt slik jeg fryktet: Absolutt alt av vedlikehold har falt på oss, samtidig som vi bestandig har fått sistevalget når det gjelder tidspunkt. (Hytta er ganske lita så det funker ikke med alle, dvs 6 voksne og 6 barn der samtidig). Vi har aldri fått hytta i høytider og kun utenom skoleferiene, uansett hvor tidlig vi har "spurt". Hensynet til barna går først. (Det skal legges til at min mann har vært myk som smør når det gjelder sin familie og har aldri presset fram sin rett her, og jeg har ikke følt at jeg kunne kreve). Så, ei helg i juni var mannen på jobbreise. Det var nydelig vær og jeg bråbestemte meg for å dra på hytta - uten å be mine svigerinner og svogere om "lov". Dagen etter at jeg var kommet dit, kom så min manns søster med noen venninner - de skulle ha barnefri og heisatur (=fyllefest) på hytta. Hun hadde heller ikke sagt fra på forhånd, men tok det for gitt at jeg da skulle reise hjem umiddelbart. Jeg mente at først til mølla gjaldt, og at de måtte reise. Hun ble altså fly forbanna, kalte meg de verste ting og det var like før hun gikk til fysisk angrep (hun hadde drukket endel allerede). I etterkant av dette har jeg fått mange stygge kommentarer fra svigers, jeg er lat og frekk og tar meg til rette. Nå vil mannen ut av eierskapet. Men hans bror og søster nekter. Kan de nekte? Kan vi kreve at de kjøper oss ut? (Både hans bror og søster har betydelig bedre økonomi enn oss, og 250 000 kroner fra hver av dem er absolutt overkommelig økonomisk for dem, altså). Anonymkode: 4bf2c...d85
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Les sameieloven. Enhver sameier kan når som helst kreve sameiet oppløst. Han kan da kreve eiendommen solgt, men de andre sameierne har fortrinnsrett til å tre inn i høyeste bud. Så da er det jo bare å si at enten kjøper de han ut, ellers krever han sameiet oppløst. Anonymkode: e7b20...b5e 19
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 ...men uansett rart at dere ikke klarer å komme opp med en fornuftig rullering. 1/1-30/6 ett år, 15/7-31/12 neste år To første uker i juli neste år Og slik rullerer dere Anonymkode: e7b20...b5e 3
Ny Bruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Mannen din kan selge sin andel. Vil søsken at hytta blir i familien, så kjøper de hans del. Hvis ikke, så selger dere til noen ukjente. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Argh for noen frekke folk du har i familien!! Krev oppløsning av sameiet Anonymkode: 12007...f50
Juniper Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 Søskenene får valget mellom å kjøpe deres andel og at dere krever hytta solgt på det åpne markedet. Dvs dere får ca 4 ganger mer for dere andel på åpent marked enn om familien kjøper dere ut. Så siden svigerfamilien alt har lagt deg for hat, hadde jeg gått for den løsningen. Det betinger at mannen din faktisk greier å ta et standpunkt og støtte deg i denne saken. For meg hadde det vært uaktuelt å fortsette å eie noe sammen med folk som manglet en hver form for respekt for meg! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå