Gå til innhold

Betalingsanmerkning, inkasso og gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hva er mitt håp da? Jeg har begynt på en bachelor nå, søker jobb ved siden av, vil nedbetale det jeg skylder før jul. 

Hvordan ligger jeg an da til å søke om lån til bolig feks om 4 år feks når jeg har spart EK ? 

Anonymkode: a0eea...db8

Om du blir kvitt inkassoen nå, så er det ikke noe problem med boliglån om fire år. 
Men er litt spent på hvordan du skal spare opp såpass mye EK på 4 år, om du sliter så mye med å få betalt gjelden på 20 000,- 

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Om du blir kvitt inkassoen nå, så er det ikke noe problem med boliglån om fire år. 
Men er litt spent på hvordan du skal spare opp såpass mye EK på 4 år, om du sliter så mye med å få betalt gjelden på 20 000,- 

Ja tenkte meg jeg fikk en kommentar men det er vel ikke så vanskelig å gjette seg frem til. 

Skrevet
37 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Men godt å høre ang betalings-anmerkning og fremtidig lån :) 

Skrevet

Jeg vil anbefake deg forumet pengevett.com 

Der finner du folk som virkelig kan økonomi.

Anonymkode: 83a1a...d35

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er mitt håp da? Jeg har begynt på en bachelor nå, søker jobb ved siden av, vil nedbetale det jeg skylder før jul. 

Hvordan ligger jeg an da til å søke om lån til bolig feks om 4 år feks når jeg har spart EK ? 

Betaler du inn det du har i inkassogjeld nå, og får spart opp EK og søker lån så går det bra!

Lykke til!!

Anonymkode: cfacb...2ea

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefake deg forumet pengevett.com 

Der finner du folk som virkelig kan økonomi.

Anonymkode: 83a1a...d35

Tusen takk!!! 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler du inn det du har i inkassogjeld nå, og får spart opp EK og søker lån så går det bra!

Lykke til!!

Anonymkode: cfacb...2ea

Takk :) 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den påstanden din viser hvor mye du vet og forstår av å ha hatt betalingsanmerkninger. 

Om selve betalingsanmerkningen forsvinner, så slettes ikke det at en har hatt uoppgjort gjeld i skattemeldingene som legges til grunn ved kredittvurdering, for tre års skattemeldinger bakover. 

Anonymkode: 36403...6ab

Dette er med all respekt ikke riktig.

1) Gjeld vises ikke i en kredittvurdering / kredittscoring. Ikke annet enn at formuen er null, men det gjelder alle som ikke har skatteteknisk formue.

2) Kredittscoring tar utgangspunkt i siste ligningsår selv om historiske ligningstall for siste tre år vises.

3) Betalingsanmerkninger slettes ved oppgjør.

4) Inkassosaker er ikke nødvendigvis betalingsanmerkninger.

Jeg har laget flere kredittscoringsmodeller selv, så jeg kjenner nok litt til dette.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Dette er med all respekt ikke riktig.

1) Gjeld vises ikke i en kredittvurdering / kredittscoring. Ikke annet enn at formuen er null, men det gjelder alle som ikke har skatteteknisk formue.

2) Kredittscoring tar utgangspunkt i siste ligningsår selv om historiske ligningstall for siste tre år vises.

3) Betalingsanmerkninger slettes ved oppgjør.

4) Inkassosaker er ikke nødvendigvis betalingsanmerkninger.

Jeg har laget flere kredittscoringsmodeller selv, så jeg kjenner nok litt til dette.

Hei! Noen spørsmål : jeg kredittsjekket meg selv akkurat , der stod det oppført en del saker som er lukket / avsluttet. 

Hvem andre kan se dette ? Når slettes det evt ? 

Hva betyr kreditt score ? Hva er dårlig score ? 

Takk 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Noen spørsmål : jeg kredittsjekket meg selv akkurat , der stod det oppført en del saker som er lukket / avsluttet. 

Hvem andre kan se dette ? Når slettes det evt ? 

Hva betyr kreditt score ? Hva er dårlig score ? 

Takk 

Hei,

Saker som er delvis oppgjort blir markert med dette. Saker som er helt oppgjort slettes etter noen dager. Det står ikke betalingsanmerkninger for helt oppgjorte saker lengre. 

Betalingsanmerkninger kan sees av de som kredittsjekker deg. Kredittsjekk krever saklig grunn (det er ikke lov å kredittsjekke av nysgjerrighet f.eks). 

En kredittscore eller kredittrating er en poengsum basert på et utvalg kriterier, f.eks inntekt, formue, alder, adressestabilitet, betalingsanmerkninger m.m. Det er umulig å si generelt hva som er en bra og en dårlig score. Det kommer an på systemet som brukes og hvilken kreditt som skal innvilges. Men de fleste som har betalingsanmerkninger som privatperson får score null.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Hei,

Saker som er delvis oppgjort blir markert med dette. Saker som er helt oppgjort slettes etter noen dager. Det står ikke betalingsanmerkninger for helt oppgjorte saker lengre. 

Betalingsanmerkninger kan sees av de som kredittsjekker deg. Kredittsjekk krever saklig grunn (det er ikke lov å kredittsjekke av nysgjerrighet f.eks). 

En kredittscore eller kredittrating er en poengsum basert på et utvalg kriterier, f.eks inntekt, formue, alder, adressestabilitet, betalingsanmerkninger m.m. Det er umulig å si generelt hva som er en bra og en dårlig score. Det kommer an på systemet som brukes og hvilken kreditt som skal innvilges. Men de fleste som har betalingsanmerkninger som privatperson får score null.

Takk. Lærer mye nytt i kveld ! 

Bedre sent enn aldri håper jeg 

Skrevet
2 minutter siden, isw skrev:

Hei,

Vil det si at om jeg har en ny regning til det samme firmaet utestående vil alle anmerkninger stå ? Huff 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at om jeg har en ny regning til det samme firmaet utestående vil alle anmerkninger stå ? Huff 

Nei,

En betalingsanmerkning følger en inkassosak. Så lenge den konkrete saken er oppgjort, forsvinner anmerkningen.

En betalingsanmerkning er ikke verdens undergang.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, isw skrev:

Nei,

En betalingsanmerkning følger en inkassosak. Så lenge den konkrete saken er oppgjort, forsvinner anmerkningen.

En betalingsanmerkning er ikke verdens undergang.

Ok jeg trodde det var det pga man da nektes kredittkort og lån ? 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok jeg trodde det var det pga man da nektes kredittkort og lån ? 

Ja, men det er ikke verdens undergang siden den lett kan slettes ved at man betaler.

Anonymkode: e5ce1...d9f

Annonse
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ligger like bra an som andre. Betalingsanmerkninger slettes som nevnt lenger oppe i det du betaler dem, og syns da ikke lenger ved kredittsjekk.

Så skikker du deg bra de neste årene, vil ingenting negativt fremkomme hverken ved kredittsjekk eller på skattemeldingen.

PS!

Betalingsproblemer vil ikke synes hos kredittsjekkselskapene, MEN at du har misligholdt gjeld vil stå i den interne historikken til hvert enkelt firma du har skyldt penger. De trenger derfor ikke kredittsjekke deg for å se at du er en dårlig betaler. Har du for eksempel ikke betalt for deg hos "Sparebanken Grundig", vil ikke "Grundig" gi deg lån senere pga sin interne historikk. De vet det pga sine egne systemer, ikke pga kredittsjekk hos Bisnode eller Lindorff.

Skal du ha boliglån senere, lønner det seg derfor IKKE å gå til "Sparebanken Grundig" men heller velge en annen du ikke har hatt et dårlig kundeforhold til før.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
På 12.9.2018 den 17.16, AnonymBruker skrev:

For å få gjeldsordning så skal du ha en betydelig gjeld og være varig ute av stand til å betale ned gjelden din, dvs. Gjelden må være uforholdmessig stor. 

Om banken vil hjelpe deg, må du snakke med banken om. Hovedprinsipoet er at når du ikke gjør opp og betjener gjelden din, så skal du ikke kunne stifte mer gjeld og få mer problemer med økono ien din. Derfor blir du i de flrste tilfeller nektet på kreditt, nektet nytt mobilabonnement og alle andre abn.  Og dette henger ved deg i 3 til 5 år etter at all gjelde er infridd. 

Nav sosial eller namnsmannen kan hjelpe deg med hva du kan gjøre for å finne løsninger. 

Anonymkode: 36403...6ab

tull. anmerkningene blir slettet omtrent umiddelbart etter gjelden er innfridd.

Anonymkode: 78378...411

Skrevet
22 timer siden, _popcorn_ skrev:

kausjonist

Anonymkode: 78378...411

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Million skrev:

Du ligger like bra an som andre. Betalingsanmerkninger slettes som nevnt lenger oppe i det du betaler dem, og syns da ikke lenger ved kredittsjekk.

Så skikker du deg bra de neste årene, vil ingenting negativt fremkomme hverken ved kredittsjekk eller på skattemeldingen.

PS!

Betalingsproblemer vil ikke synes hos kredittsjekkselskapene, MEN at du har misligholdt gjeld vil stå i den interne historikken til hvert enkelt firma du har skyldt penger. De trenger derfor ikke kredittsjekke deg for å se at du er en dårlig betaler. Har du for eksempel ikke betalt for deg hos "Sparebanken Grundig", vil ikke "Grundig" gi deg lån senere pga sin interne historikk. De vet det pga sine egne systemer, ikke pga kredittsjekk hos Bisnode eller Lindorff.

Skal du ha boliglån senere, lønner det seg derfor IKKE å gå til "Sparebanken Grundig" men heller velge en annen du ikke har hatt et dårlig kundeforhold til før.

og historikken står hos experian og bisnode til evig tid :(

Skrevet
På 12.9.2018 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Med en så liten sum som 20.000 så tror jeg du gjør lurere i å betale ned med en gang direkte til kreditorer, fremfor å søke om lån. Lite lån er ikke bare positivt, det viser jo at du ikke engang klarer å spare opp 20.000, hvis man kan tenke på det på den måten.

Det du kan bruke er snøballmetoden for å betale ned det du skylder. Du lister opp kravene etter størrelse, og betaler ned minstebeløpet på alle (slik at gjelden ikke vokser), og så alt du har ekstra spytter du i det minste kravet. Når det minste er borte legger du til alt du betalte på det minste, på neste på listen. Mens du fortsatt betaler minstebeløp.

Jeg gjorde dette på de 20 første kravene mine, som var relativt små. Dvs jeg trengte å slette unna for å få motivasjon til å fortsette. Alt av ekstra penger jeg hadde betalte jeg inn på det minste kravet. Og når det var borte hadde jeg jo mer å betale på neste. Etter de 20 første sakene mine, rangerte jeg det jeg skyldte etter høyest rente. Men det trenger du kanskje ikke, summene du har kan umulig være særlig store når det totalt er 20.000.

Hvor mye har du tilgjengelig til å nedbetale hver måned? Altså til overs etter faste utgifter og mat?

Anonymkode: e5ce1...d9f

Maks 3000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...