Gå til innhold

Betalingsanmerkning, inkasso og gjeldsordning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 12.9.2018 den 21.53, isw skrev:

Hei,

Saker som er delvis oppgjort blir markert med dette. Saker som er helt oppgjort slettes etter noen dager. Det står ikke betalingsanmerkninger for helt oppgjorte saker lengre. 

Betalingsanmerkninger kan sees av de som kredittsjekker deg. Kredittsjekk krever saklig grunn (det er ikke lov å kredittsjekke av nysgjerrighet f.eks). 

En kredittscore eller kredittrating er en poengsum basert på et utvalg kriterier, f.eks inntekt, formue, alder, adressestabilitet, betalingsanmerkninger m.m. Det er umulig å si generelt hva som er en bra og en dårlig score. Det kommer an på systemet som brukes og hvilken kreditt som skal innvilges. Men de fleste som har betalingsanmerkninger som privatperson får score null.

Jeg ringte bisnode og 0 er dårlig 1000 poeng / score  er bra 

Anonymkode: a0eea...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.9.2018 den 21.45, isw skrev:

Dette er med all respekt ikke riktig.

1) Gjeld vises ikke i en kredittvurdering / kredittscoring. Ikke annet enn at formuen er null, men det gjelder alle som ikke har skatteteknisk formue.

2) Kredittscoring tar utgangspunkt i siste ligningsår selv om historiske ligningstall for siste tre år vises.

3) Betalingsanmerkninger slettes ved oppgjør.

4) Inkassosaker er ikke nødvendigvis betalingsanmerkninger.

Jeg har laget flere kredittscoringsmodeller selv, så jeg kjenner nok litt til dette.

Men historikken blir jo stående ! Hos experian og bisnode. Og hos selskapene hvor man har misligholdt krav. Feks har du unnlatt å betale og fått regninger til telia så står den historikken skrevet i sten hos det selskapet ....! 🙈😫 og hvordan kan man være sikker på at feks bisnode ikke utleverer denne historikken til et annet selskap feks en bank!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Experian sin hjemmeside, oversikt over vanlige spørsmål:

"En betalingsanmerkning slettes fra Experians register når vi mottar slettemelding fra prosessfullmektig eller offentlige registre.

En betalingsanmerkning som ikke er oppgjort, kan stå oppført i 4 år fra registreringsdato.

Unntaket er heftelser tinglyst i et offentlig register. Her kan saken stå registrert hos oss så lenge den er tinglyst."

Dersom Experian eller andre kredittsjekk-leverandører gir informasjon om slettede anmerkninger er det et brudd på personopplysningsloven.

Anonymkode: 9e8f4...3f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Maks 3000

Dette skal nok gå helt fint! :)

Her er hva du gjør:

• Skriv opp alle sakene du har, saksnummer, sum, saksbehandler etc.
  • Ring rundt til alle, fortell at du sliter med å betale, men forsøker å finne en løsning og dermed ber om at saken settes i bero i en måned. Dette betyr at det da ikke løper renter, og at du ikke får noen purringer i den perioden. Spør også om de har noen mulighet til å redusere kravet. Viktig: Ikke inngå noen avtaler der og da. Avtal at du ringer opp igjen, etter du har snakket med alle kreditorene dine. Skriv ned forslaget dems om redusert betaling, hvis de gir noe slikt tilbud.
  • Nå har du en ny totalsum, siden jeg håper og tror noen ville redusere litt ihvertfall. Så beregner du hvor mange prosent hver sak er av totalgjeld. Feks. vil kanskje den minste saken utgjøre 5% av totalgjelden din. Neste sak utgjør kanskje 7%.
  • Så skriver du ned hvor mye hver sak vil få, ved at du disponerer de 3000 du har til overs etter prosentutregningen i forrige trinn. Feks. 5% av 3000 er 150 kr, som da den minste saken vil få per måned i så mange måneder som trengs for at saken er nedbetalt.
  • Send forslaget til kreditorene på mail.
  • Vent på svar. Hvis noen avslår, så må du overbevise dem om at det her er det du har tilgjengelig, og det er det du kan betale. Informer gjerne om de andre sakene dine, med både saksnummer og saksbehandler. Da må du også frita de for taushetsplikt ovenfor hverandre. Ofte kan det hjelpe, da det viser at du ønsker full åpenhet.
  • Forhandle igjen og igjen til alle har gått med på en avtale.
  • Så bruker du de 3000 på å nedbetale gjeld til den er over. Det bør ikke ta lang tid, selv med renter og omkostninger, så er faktisk 3000 i måneden på et år hele 36000! Så jeg tror du fort kan være gjeldfri om 8-9 måneder, om ikke forhandlingstiden blir for lang.

Dette er en MYE bedre løsning enn at du tar opp et nytt lån vil jeg si. Hvis du allerede har betalingsanmerkninger, så vet jo kreditorene at du egentlig ikke har klart å betale. Når du nå forsøker, så ser de at du ønsker å gjøre opp for deg. Og mange fryser dermed summen fra du inngår avtale til saken er nedbetalt.

Anonymkode: e5ce1...d9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

og historikken står hos experian og bisnode til evig tid :(

Er du sikker på det? Dette er kredittsjekkingsselskapene andre firmaer bruker for å få greie på om en potensiell kunde er kredittverdig. Dersom det har vært en anmerkning der for f.eks. 3 måneder siden, har de ikke lov å vise til noen i så fall, hvis den er betalt i sin helhet. Loven sier at betalingsanmerkningene skal slettes når de er betalt, så jeg synes det høres merkelig ut at Bisnode og Experian, som er en av de få som har har konsesjon til å drive denne virksomheten, skulle bryte loven og beholde historikken "til evig tid", som du sier.

Hvor har du dette i fra? Det du sier stemmer ikke.  

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Ja tenkte meg jeg fikk en kommentar men det er vel ikke så vanskelig å gjette seg frem til. 

Hvordan da? Det må vel være lov å spørre om hvordan du skal skaffe det?

Anonymkode: 8fd52...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Million skrev:

Er du sikker på det? Dette er kredittsjekkingsselskapene andre firmaer bruker for å få greie på om en potensiell kunde er kredittverdig. Dersom det har vært en anmerkning der for f.eks. 3 måneder siden, har de ikke lov å vise til noen i så fall, hvis den er betalt i sin helhet. Loven sier at betalingsanmerkningene skal slettes når de er betalt, så jeg synes det høres merkelig ut at Bisnode og Experian, som er en av de få som har har konsesjon til å drive denne virksomheten, skulle bryte loven og beholde historikken "til evig tid", som du sier.

Det høres merkelig ut fordi det er feil. Den dagen en betalingsanmerkning slettes (som skal skje få dager etter fullt oppgjør) er du like kredittverdig som du var før du fikk anmerkningen. 

Dog en liten kommentar: For foretak er det lov å vise en oversikt over historisk kredittscore, altså en graf/tidslinje. Men det er ikke lov ved kredittopplysninger for privatpersoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, isw skrev:

Det høres merkelig ut fordi det er feil. Den dagen en betalingsanmerkning slettes (som skal skje få dager etter fullt oppgjør) er du like kredittverdig som du var før du fikk anmerkningen. 

Dog en liten kommentar: For foretak er det lov å vise en oversikt over historisk kredittscore, altså en graf/tidslinje. Men det er ikke lov ved kredittopplysninger for privatpersoner.

Så hvis jeg ringer Experian og er fra firmaet Telefoni AS, for å sjekke om Åge Hanssen er kredittverdig og kan få kjøpe en telefon på avbetaling, så kan jeg ikke se en slik historisk kredittscore? For det vil jo nesten være det samme som å si at "her har det vært mange anmerkninger....." Da ville man jo røpe det, men uten å direkte vise selve anmerkningene bare.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Million skrev:

Så hvis jeg ringer Experian og er fra firmaet Telefoni AS, for å sjekke om Åge Hanssen er kredittverdig og kan få kjøpe en telefon på avbetaling, så kan jeg ikke se en slik historisk kredittscore? For det vil jo nesten være det samme som å si at "her har det vært mange anmerkninger....." Da ville man jo røpe det, men uten å direkte vise selve anmerkningene bare.

Nei, du misforsto.

Hvis den du kredittsjekker er et selskap, vil det vises historikk. Altså hvis du eier Million AS og dette selskapet blir kredittsjekket. Ikke for privatpersoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, isw skrev:

Nei, du misforsto.

Hvis den du kredittsjekker er et selskap, vil det vises historikk. Altså hvis du eier Million AS og dette selskapet blir kredittsjekket. Ikke for privatpersoner

Å javel. Men det er jo et helt annet lovverk. Jeg har forholdt meg til det som gjelder for privatpersoner her, og det er det jeg kjenner til (har arbeidet med kredittsjekking)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Million skrev:

Jeg ringte bisnode Og experian og de sa historikken ble stående hos dem, og mest sannsynlig også hos feks Telenor om du har hatt inkasso / anmerkning der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Million skrev:

Du kan ikke se det m mindre du er experian eller med mindre Åge Hansen har hatt negativ historikk hos telefoni as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal nok gå helt fint! :)

Her er hva du gjør:

• Skriv opp alle sakene du har, saksnummer, sum, saksbehandler etc.
  • Ring rundt til alle, fortell at du sliter med å betale, men forsøker å finne en løsning og dermed ber om at saken settes i bero i en måned. Dette betyr at det da ikke løper renter, og at du ikke får noen purringer i den perioden. Spør også om de har noen mulighet til å redusere kravet. Viktig: Ikke inngå noen avtaler der og da. Avtal at du ringer opp igjen, etter du har snakket med alle kreditorene dine. Skriv ned forslaget dems om redusert betaling, hvis de gir noe slikt tilbud.
  • Nå har du en ny totalsum, siden jeg håper og tror noen ville redusere litt ihvertfall. Så beregner du hvor mange prosent hver sak er av totalgjeld. Feks. vil kanskje den minste saken utgjøre 5% av totalgjelden din. Neste sak utgjør kanskje 7%.
  • Så skriver du ned hvor mye hver sak vil få, ved at du disponerer de 3000 du har til overs etter prosentutregningen i forrige trinn. Feks. 5% av 3000 er 150 kr, som da den minste saken vil få per måned i så mange måneder som trengs for at saken er nedbetalt.
  • Send forslaget til kreditorene på mail.
  • Vent på svar. Hvis noen avslår, så må du overbevise dem om at det her er det du har tilgjengelig, og det er det du kan betale. Informer gjerne om de andre sakene dine, med både saksnummer og saksbehandler. Da må du også frita de for taushetsplikt ovenfor hverandre. Ofte kan det hjelpe, da det viser at du ønsker full åpenhet.
  • Forhandle igjen og igjen til alle har gått med på en avtale.
  • Så bruker du de 3000 på å nedbetale gjeld til den er over. Det bør ikke ta lang tid, selv med renter og omkostninger, så er faktisk 3000 i måneden på et år hele 36000! Så jeg tror du fort kan være gjeldfri om 8-9 måneder, om ikke forhandlingstiden blir for lang.

Dette er en MYE bedre løsning enn at du tar opp et nytt lån vil jeg si. Hvis du allerede har betalingsanmerkninger, så vet jo kreditorene at du egentlig ikke har klart å betale. Når du nå forsøker, så ser de at du ønsker å gjøre opp for deg. Og mange fryser dermed summen fra du inngår avtale til saken er nedbetalt.

Anonymkode: e5ce1...d9f

Dette er det beste rådet jeg har fått noen gang hva gjelder å rydde opp økonomisk ! TAKK 👏🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...