AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Del Skrevet 12. september 2018 Hvis man har en betalings-anmerkning og tre inkasso- hvor kan man søke hjelp for å rydde opp i dette ? Kan man ta ett større lån for å samle gjelden og så nedbetale til ett sted ? Får man hjelp i banken ? Kan man få kredittkort ? Håper å ikke få masse pekefingre nå men klare tydelige råd og tips da jeg endelig har et minimum av overskudd til å rydde opp i livet mitt. Anonymkode: a0eea...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Del Skrevet 12. september 2018 Du kan søke gjeldsrådgivning hos Nav, og rådgivning i banken din. Det er banken som velger om de vil hjelpe deg med refinansiering eller ikke. Skriver du et godt budsjett (kanskje med hjelp fra gjeldsrådgiver) så kan det hende banken tør å hjelpe med nytt lån for å samle gammel gjeld. Du må rett og slett overbevise de om at det er noe du vil klare. Du kan ikke få kredittkort før betalingsanmerkningene er fjernet. Ved refinansiering vil betalingsanmerkningene slettes (siden du da gjør opp sakene du har mislighold), men om gjelden din blir for stor med det nye lånet så er det ikke sikkert du får kredittkort før den er redusert. Ellers må jeg bare si, jeg har vært der du er nå, men med betydelig verre utgangspunkt (opptil 40 saker, og 15 anmerkninger). Om to år er jeg gjeldfri, og jeg har klart det helt på egenhånd, med knallharde prioriteringer og mye forhandlinger med kreditorer for å få til nedbetalingsavtaler jeg kunne klare å holde. Om noen sa dette til meg for to år siden hadde jeg aldri trodd på de! Anonymkode: e5ce1...d9f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Del Skrevet 12. september 2018 For å få gjeldsordning så skal du ha en betydelig gjeld og være varig ute av stand til å betale ned gjelden din, dvs. Gjelden må være uforholdmessig stor. Om banken vil hjelpe deg, må du snakke med banken om. Hovedprinsipoet er at når du ikke gjør opp og betjener gjelden din, så skal du ikke kunne stifte mer gjeld og få mer problemer med økono ien din. Derfor blir du i de flrste tilfeller nektet på kreditt, nektet nytt mobilabonnement og alle andre abn. Og dette henger ved deg i 3 til 5 år etter at all gjelde er infridd. Nav sosial eller namnsmannen kan hjelpe deg med hva du kan gjøre for å finne løsninger. Anonymkode: 36403...6ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Del Skrevet 12. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få gjeldsordning så skal du ha en betydelig gjeld og være varig ute av stand til å betale ned gjelden din, dvs. Gjelden må være uforholdmessig stor. Om banken vil hjelpe deg, må du snakke med banken om. Hovedprinsipoet er at når du ikke gjør opp og betjener gjelden din, så skal du ikke kunne stifte mer gjeld og få mer problemer med økono ien din. Derfor blir du i de flrste tilfeller nektet på kreditt, nektet nytt mobilabonnement og alle andre abn. Og dette henger ved deg i 3 til 5 år etter at all gjelde er infridd. Nav sosial eller namnsmannen kan hjelpe deg med hva du kan gjøre for å finne løsninger. Anonymkode: 36403...6ab TS, dette innlegget inneholder reinspikka sprøyt. Anmerkninger slettes omgående ved innfrielse av gjeld, og så fort du har gjort opp står du med blanke ark! Anonymkode: e5ce1...d9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Del Skrevet 12. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke gjeldsrådgivning hos Nav, og rådgivning i banken din. Det er banken som velger om de vil hjelpe deg med refinansiering eller ikke. Skriver du et godt budsjett (kanskje med hjelp fra gjeldsrådgiver) så kan det hende banken tør å hjelpe med nytt lån for å samle gammel gjeld. Du må rett og slett overbevise de om at det er noe du vil klare. Du kan ikke få kredittkort før betalingsanmerkningene er fjernet. Ved refinansiering vil betalingsanmerkningene slettes (siden du da gjør opp sakene du har mislighold), men om gjelden din blir for stor med det nye lånet så er det ikke sikkert du får kredittkort før den er redusert. Ellers må jeg bare si, jeg har vært der du er nå, men med betydelig verre utgangspunkt (opptil 40 saker, og 15 anmerkninger). Om to år er jeg gjeldfri, og jeg har klart det helt på egenhånd, med knallharde prioriteringer og mye forhandlinger med kreditorer for å få til nedbetalingsavtaler jeg kunne klare å holde. Om noen sa dette til meg for to år siden hadde jeg aldri trodd på de! Anonymkode: e5ce1...d9f Å tusen takk ! Jeg har ikke noe lån i banken. Jeg vurderer å gå til lokal-banken , og spørre der om rådgivning. Men kaller man dette for re-finansiering når man skal ta opp et lån for å få slettet / nedbetalt anmerkning og inkasso ? Det er snakk om ca 20.000kr Anonymkode: a0eea...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Del Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, dette innlegget inneholder reinspikka sprøyt. Anmerkninger slettes omgående ved innfrielse av gjeld, og så fort du har gjort opp står du med blanke ark! Anonymkode: e5ce1...d9f Den påstanden din viser hvor mye du vet og forstår av å ha hatt betalingsanmerkninger. Om selve betalingsanmerkningen forsvinner, så slettes ikke det at en har hatt uoppgjort gjeld i skattemeldingene som legges til grunn ved kredittvurdering, for tre års skattemeldinger bakover. Anonymkode: 36403...6ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Del Skrevet 12. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den påstanden din viser hvor mye du vet og forstår av å ha hatt betalingsanmerkninger. Om selve betalingsanmerkningen forsvinner, så slettes ikke det at en har hatt uoppgjort gjeld i skattemeldingene som legges til grunn ved kredittvurdering, for tre års skattemeldinger bakover. Anonymkode: 36403...6ab Huff. Jeg vil virkelig bare få orden nå etter mange år med sykdom og annet som har tatt mye fokus. Anonymkode: a0eea...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Del Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den påstanden din viser hvor mye du vet og forstår av å ha hatt betalingsanmerkninger. Om selve betalingsanmerkningen forsvinner, så slettes ikke det at en har hatt uoppgjort gjeld i skattemeldingene som legges til grunn ved kredittvurdering, for tre års skattemeldinger bakover. Anonymkode: 36403...6ab Kredittvurderingsselskaper har ikke tilgang til skattemeldingene dine, og selv om de hadde det står det ingenting der om hvorvidt gjelden du har der har gått til inkasso etc. Det eneste de faktisk har tilgang til av skatteinformasjon er ligningstallene, altså sluttsummen av inntekt og formue. Anonymkode: cae12...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Del Skrevet 12. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den påstanden din viser hvor mye du vet og forstår av å ha hatt betalingsanmerkninger. Om selve betalingsanmerkningen forsvinner, så slettes ikke det at en har hatt uoppgjort gjeld i skattemeldingene som legges til grunn ved kredittvurdering, for tre års skattemeldinger bakover. Anonymkode: 36403...6ab Du er helt på viddene her! Vet du egentlig hva en kredittvurdering er? Ta en på deg selv, og se hvilken informasjon som dukker opp. Det er ingenting som "henger igjen ved deg" i tre til fem år. Et telefonselskap har da ikke tilgang på hverken info om inkassosaker eller skattemeldinger! (Som forøvrig ikke opplyser om misligholdt gjeld, kun gjeld i sin helhet, og forsinkelsesrenter) Anonymkode: e5ce1...d9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Del Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er helt på viddene her! Vet du egentlig hva en kredittvurdering er? Ta en på deg selv, og se hvilken informasjon som dukker opp. Det er ingenting som "henger igjen ved deg" i tre til fem år. Et telefonselskap har da ikke tilgang på hverken info om inkassosaker eller skattemeldinger! (Som forøvrig ikke opplyser om misligholdt gjeld, kun gjeld i sin helhet, og forsinkelsesrenter) Anonymkode: e5ce1...d9f Merker at jeg trenger profesjonell veiledning. Huff Anonymkode: a0eea...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Del Skrevet 12. september 2018 https://www.pengi.no/lan-penger-forbrukslan.html?utm_campaign=1496210386&utm_source=google&utm_medium=cpa&utm_content=285863381709&utm_term=bank2&adgroupid=56227967925&gclid=EAIaIQobChMIgcHRzue13QIVzIKyCh1fFAWWEAAYASAAEgLgUfD_BwE hva er dette ? Ser skummelt ut. Hva er god rente på et lån ? Feks låne 30.000kr nedbetale over 1 år. Anonymkode: a0eea...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Del Skrevet 12. september 2018 Jeg tror ikke du vil få lån i bank med disse sakene dessverre, spesielt hvis de ikke har låneerfaring med deg fra før. Du kan evt høre med banker ala Bank2. Jeg ville begynt med å sette opp et realistisk budsjett og inngått en nedbetalingsavtale med inkassoselskapene ut ifra dette budsjettet. Søk evt, hjelp hos NAV for å sette opp budsjett. Lykke til! Anonymkode: 67a65...cf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Del Skrevet 12. september 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å tusen takk ! Jeg har ikke noe lån i banken. Jeg vurderer å gå til lokal-banken , og spørre der om rådgivning. Men kaller man dette for re-finansiering når man skal ta opp et lån for å få slettet / nedbetalt anmerkning og inkasso ? Det er snakk om ca 20.000kr Anonymkode: a0eea...db8 Med en så liten sum som 20.000 så tror jeg du gjør lurere i å betale ned med en gang direkte til kreditorer, fremfor å søke om lån. Lite lån er ikke bare positivt, det viser jo at du ikke engang klarer å spare opp 20.000, hvis man kan tenke på det på den måten. Det du kan bruke er snøballmetoden for å betale ned det du skylder. Du lister opp kravene etter størrelse, og betaler ned minstebeløpet på alle (slik at gjelden ikke vokser), og så alt du har ekstra spytter du i det minste kravet. Når det minste er borte legger du til alt du betalte på det minste, på neste på listen. Mens du fortsatt betaler minstebeløp. Jeg gjorde dette på de 20 første kravene mine, som var relativt små. Dvs jeg trengte å slette unna for å få motivasjon til å fortsette. Alt av ekstra penger jeg hadde betalte jeg inn på det minste kravet. Og når det var borte hadde jeg jo mer å betale på neste. Etter de 20 første sakene mine, rangerte jeg det jeg skyldte etter høyest rente. Men det trenger du kanskje ikke, summene du har kan umulig være særlig store når det totalt er 20.000. Hvor mye har du tilgjengelig til å nedbetale hver måned? Altså til overs etter faste utgifter og mat? Anonymkode: e5ce1...d9f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. september 2018 #14 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å få gjeldsordning så skal du ha en betydelig gjeld og være varig ute av stand til å betale ned gjelden din, dvs. Gjelden må være uforholdmessig stor. Om banken vil hjelpe deg, må du snakke med banken om. Hovedprinsipoet er at når du ikke gjør opp og betjener gjelden din, så skal du ikke kunne stifte mer gjeld og få mer problemer med økono ien din. Derfor blir du i de flrste tilfeller nektet på kreditt, nektet nytt mobilabonnement og alle andre abn. Og dette henger ved deg i 3 til 5 år etter at all gjelde er infridd. Nav sosial eller namnsmannen kan hjelpe deg med hva du kan gjøre for å finne løsninger. Anonymkode: 36403...6ab Nei, dette stemmer ikke lenger. Det begynner å bli mange år siden det var sånn at neg. betalingsanmerkninger ble stående i årevis etter at de var gjort opp og betalt. I de senere år har det kommet en ny regel, og nå er det slik at når en inkassosak er betalt, forsvinner den fra oversikten over inkassosaker. Med en gang. Noen som kredittsjekker deg, vil f.eks. ikke kunne se de to inkassosakene du betalte forrige uke. Man kan ha hatt 100 inkassosaker, men så lenge de er gjort opp og betalt, vil du fremstå som plettfri ved en kredittsjekk. Etter min mening ikke helt fair, man blir jo lurt til å tro at "her har vi en god betaler så han kan jeg gi et lån/kreditt". Men sånn er reglene. Inkassosaker og lignende betalingsanmerkninger forsvinner så fort de er betalt. Dette nedenfor er en artikkel fra 2009 om saken, og den tar opp dette temaet. Så det må være da minst 9 år siden det ble en regel at oppgjorte inkassosaker skal slettes fra kredittsjekkoversikter. https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/verdt-a-vite-om-inkasso-og-betalingsanmerkninger/ "Anmerkningen skal slettes omgående når du har gjort opp for deg Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett slettes etter fire år. Når fire år er gått må inkassobyrået eventuelt igangsette nye rettslige skritt dersom det skal registreres ny betalingsanmerking." Endret 12. september 2018 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 12. september 2018 #15 Del Skrevet 12. september 2018 40 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.pengi.no/lan-penger-forbrukslan.html?utm_campaign=1496210386&utm_source=google&utm_medium=cpa&utm_content=285863381709&utm_term=bank2&adgroupid=56227967925&gclid=EAIaIQobChMIgcHRzue13QIVzIKyCh1fFAWWEAAYASAAEgLgUfD_BwE hva er dette ? Ser skummelt ut. Hva er god rente på et lån ? Feks låne 30.000kr nedbetale over 1 år. Anonymkode: a0eea...db8 Du vil nok få nei fra samtlige der, siden du har betalingsanmerkning. Om du har betalingsanmerking og ikke har sikkerhet i bil/bolig, så vil du slite kraftig med å få refinansering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #16 Del Skrevet 12. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kredittvurderingsselskaper har ikke tilgang til skattemeldingene dine, og selv om de hadde det står det ingenting der om hvorvidt gjelden du har der har gått til inkasso etc. Det eneste de faktisk har tilgang til av skatteinformasjon er ligningstallene, altså sluttsummen av inntekt og formue. Anonymkode: cae12...0e4 Fyren har rett. Om en bare kredittvurderes ved inngåelse av et mobilabb, er det ingen problem. Men å komme i banken med siste års selvangivelse, slår dårlig ut... Anonymkode: 8fd6d...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #17 Del Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fyren har rett. Om en bare kredittvurderes ved inngåelse av et mobilabb, er det ingen problem. Men å komme i banken med siste års selvangivelse, slår dårlig ut... Anonymkode: 8fd6d...9a6 Så hva er mitt håp da? Jeg har begynt på en bachelor nå, søker jobb ved siden av, vil nedbetale det jeg skylder før jul. Hvordan ligger jeg an da til å søke om lån til bolig feks om 4 år feks når jeg har spart EK ? Anonymkode: a0eea...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #18 Del Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fyren har rett. Om en bare kredittvurderes ved inngåelse av et mobilabb, er det ingen problem. Men å komme i banken med siste års selvangivelse, slår dårlig ut... Anonymkode: 8fd6d...9a6 Det eneste man ser i skattemeldingen er jo hva man hadde i gjeld, bankinnskudd og inntekter forrige år. Ingen bank ber om de tre siste skattemeldingene. Anonymkode: cae12...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #19 Del Skrevet 12. september 2018 20000kr er ingenting, og du vil ikke få gjeldsordning på en så liten gjeld. Her er det nok bare å bite tennene sammen og prøve å få betalt det ned. Om det er lurt å samle all gjelden til ett lån, kommer an på. Ofte er renten på inkasso lavere enn renten du får i kredittbankene som bluestep osv, så sjekk det først. Dessuten er det slik at hvis du tar nytt lån for å betale ned gammel gjeld, vil datoen på det nye lånet gjelde fra dagen dette taes opp, ikke fra dagen problemene med den gamle gjelden startet. Det kan dermed være vanskeligere å forhandle om å kutte tilbakebetaling av renter osv dersom problemet er vedvarende. Men det gjelder ikke deg enda, her snakker vi om de som har hatt gjeld i flere år på flere hundretusen og ikke klarer å betjene den. Anonymkode: 89b37...581 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #20 Del Skrevet 12. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste man ser i skattemeldingen er jo hva man hadde i gjeld, bankinnskudd og inntekter forrige år. Ingen bank ber om de tre siste skattemeldingene. Anonymkode: cae12...0e4 Om du leser aldri så nøye, vil du se at jeg skrev tydelig "siste års selvangivelse" Bare til opplysning. Anonymkode: 8fd6d...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå