AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Må enten få barn før eller etter et kurs jeg må ta. Hva vil dere anbefale? 2 eller 4 år mellom barna (hvis det klaffer m/ graviditeten)? Anonymkode: abfcb...47a
Gjest Kritt Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 To år. Fire års forskjell er veldig mye, selv om det også har sine fordeler.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Gjør det som dere kjenner passer etter dere har fått første. Det viktigste er at dere har overskudd til å være den beste versonen av dere som forelder. Anonymkode: b3a65...420 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Hvorfor forsøker dere ikke å bli gravide så snart som mulig og dersom det ikke går, så tar du kurset og gjenopptar prøvingen etterpå? Anonymkode: 51722...bb3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Fire år var det vi planla mellom våre to, og slik ble det. Fornøyd med det! Ferdig med en bleieunge før neste kommer, og den største ungen kan man gjøre egne aktiviteter sammen med/ha små samtaler med, og det tror jeg har bidratt til at vi har sluppet søskensjalusi og mye krangling. Fire år mellom meg og søsteren min også, det er en fin aldersforskjell. Anonymkode: 0157b...531 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Fire år. Det er mindre stress med baby når eldste kan ordne enkle ting selv, som å kle på seg, gå på do, snakke, spise selv (uten å grise ned huset). Anonymkode: 95835...12e 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Fire år! Jeg har 2,5 år mellom mine, og det har vært mye slit og stress. Sier ikke at det må være sånn for alle. Anonymkode: 3377b...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 Dette kommer helt an på deg, men vi har nesten to år mellom våre og det har vært ekstremt krevende. Hele det første året var veldig vanskelig. Nå går det mye bedre og de har glede av hverandre, men jeg tror de hadde hatt mer glede begge to av noen flere år mellom. En fireåring er veldig mye mer selvstendig og klarer alt praktisk selv. Det gjør alt veldig mye lettere for deg. Spesielt hvis babyen blir litt krevende. Anonymkode: 73320...325
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Min mormor var eldst i en søskenflokk på fem, det var 14års aldersforskjell mellom henne og yngste søster. Så ikke noe stress 😁 Anonymkode: 25af4...94f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Jeg ville svart at to år mellom dem er flott, om det ikke var for at det første du skulle gjøre etter nummer 2 var å begynne på et kanskje krevende kurs ved siden av jobb Har selv to tette ganger to, og synes det gikk veldig greit, men som sagt ser jeg ikke helt for meg at det er så lurt å ha en ekstra forpliktelse i tillegg, når du har en baby/ettåring og en toåring/treåring. Anonymkode: 6a0e6...e69 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Må enten få barn før eller etter et kurs jeg må ta. Hva vil dere anbefale? 2 eller 4 år mellom barna (hvis det klaffer m/ graviditeten)? Anonymkode: abfcb...47a Høres lurt ut å gjøre seg ferdig med det kurset. Kose deg med barnet ditt. Og når kurset er ferdig, tenke på å få en til. Gi deg selv tid og ro. De kommer til å få mye glede av hverandre. Anonymkode: 05245...5f6 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 Jeg er tante til tre stykker hvor det er 4 år mellom de to eldste og 2 år mellom mellomste og yngstemann. Nå er ikke jeg moren til barna, men jeg sitter en del barnevakt. Jeg kan helt ærlig si at for meg, som er barnevakt, er det er mye mindre stress med 4 år i mellom dem. Da den mellomste kom, var den eldste begynt å bli ganske selvstendig. Det er vanskeligere når man har en litt trass toåring eller treåring, og en baby/ ettåring som man skal passe på samtidig. Det eneste vi oppdaget i familien som var litt slit var når 4 åringen plutselig ble storesøster etter å vært enebarn, da skulle hun holde babyen hele tiden, og var lite villig til å la andre slippe til. Men samtidig ble det en del sjalusi når 2 åringen fikk et yngre søsken. Anonymkode: 5236d...7e1 1
Sushi Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 Jeg ville valgt fire år mellom. Har selv tre år mellom ungene og ville ikke hatt noe mindre.
asterix Skrevet 12. september 2018 #16 Skrevet 12. september 2018 Har rundt to år mellom alle mine. Super aldersforskjell. 1
Vera Vinge Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Jeg har barn med to og fire år mellom, og det er stor forskjell på det. For foreldrenes del er det vel ganske åpenbart mye mindre slitsomt å ha fire år mellom. Men to år har andre fordeler. For vår del føles det ekstra lurt å ha de to første litt tett når vi har tre barn, framfor at alle er spredt i alder. Fordelene med to år mellom, kan være at barna blir enda bedre lekekamerater, og dette har jeg opplevd veldig tydelig. Det er koselig for barna, men også veldig praktisk for oss voksne. Fra nr to var 1,5 har de hatt veldig mye felles lek, og ingen har trengt å kjede seg når vi har vært på turer o.l. For oss voksne har det også vært praktisk at de stort sett har gått i samme avdeling i bhg, men vet ikke hvor vanlig det er. Og de har interessert seg for de samme tingene, og lett kunne delta på samme ting. Så jeg vil si at selv om to år gjerne er mer slitsomt for foreldre, fordi du en periode nesten har to babyer samtidig, er det aldersforskjellen jeg ville valgt, hvis alt lå til rette for det. 2
Arkana Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 Jeg synes (ikke overraskende) at to år er perfekt. De er så nære i alder at det er lettere å ha felles interesser og glede av å leke med hverandre. Jeg merker jo bare på mine tre at mellomste (som har to års alderforskjell både til storebror og lillesøster) leker fint med begge, mens storebror og lillesøster (som har fire år mellom) leker mindre sammen. Praktisk for oss voksne også å lettere kunne finne felles aktiviteter for hele familien. 1
Moomba Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 Jeg har 4 år mellom, og det er helt perfekt! Ene svigerinnen min har 2 år mellom nr 1 og 2 og 4 år mellom nr 2 og 3, og hun sier det er definnitivt enklere med litt større aldersforskjell. Den aldersforskjellen viskes ut etter hvert som de blir gamlere uansett
Vera Vinge Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 Jeg vil forresten legge til eller presisere: to år er nok mer slitsomt for foreldrene i starten, la oss si til den yngste runder 2-3 år, kanskje. Men jeg syns fordelene veier oppe det, ved at det blir mindre slitsomt etter hvert, når plutselig begge sover om natta, er mye sjeldnere syke og liker de samme aktivitetene og har mange av de samme vennene f.eks. Men om man fortsatt er på felgen etter første barn, er det jo fornuftig å vente og heller gå for fire år mellom. Foreldrene skal jo overleve småbarnsfasen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå