Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bor nå i en leilighet men skal flytte til enebolig (bor alene i Trondheim).

Er strømpriser dyrere i enebolig framfor leilighet?

Da tenker jeg forutsatt at forbruker/ behovet for strøm er det samme og at eneboligen kun er på en flate (ikke to etasjer).

(Man dusjer jo ikke mer i en enebolig...lager ikke mer mat der...og fyrer ikke mer der hvis den bare er på en falte samt at man kan bruke vedovn.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Bodde i 1. et. i leilighet. Vi brukte kr 1300 i strøm pr mnd. Der var ikke vedfyring. Leilighet var renovert ut/innvendig +ny isolering. Jeg syntes det var iskaldt langs listverk uansett på vintertid. +at det var kjeller under. der var jo aldri varme på.

nå bor vi i enebolig aom er ny. Det er jo andre krav til isolering, ventilasjon osv. vi har bodd her i to år. Siste regning var på 2900 og dsa hadde vi brukt 800 i strøm. Dette er for et kvartal. Vi har vedfyring,men det ville blitt dyrt uten vedfyring, selv om ved ikke er billig. i nyere bolig har man gjerne varmekabler i gulv osv.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg merket stor forskjell fra leilighet til enebolig! De som bodde i leiligheten under min, likte å ha det varmt, og det ga en varmekabel-effekt på mine gulv.

Gjest Madeline
Skrevet

Du må nok regne med at det går mer strøm til oppvarming i en enebolig enn en leilighet. Bor du i en leilighet har du gjerne andre leiligheter over, under og/eller ved siden av. Dette vil redusere varmetapet fra din leilighet. I en enebolig vil det være mer varmetap og dermed behov for mer oppvarming.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, men det var ikke det spørsmålet går på.

Spørsmålet er ikke om jeg vil bruke mer strøm...spørsmålet er om strømselskapene tar seg mer betalt fordi jeg skal bo i enebolig -i den høye fastprisen sin.

Man vet jo aldri i dette sykt dyre landet! :roll:

Gjest Madeline
Skrevet
Jo, men det var ikke det spørsmålet går på.

Spørsmålet er ikke om jeg vil bruke mer strøm...spørsmålet er om strømselskapene tar seg mer betalt fordi jeg skal bo i enebolig -i den høye fastprisen sin.  

Man vet jo aldri i dette sykt dyre landet!  :roll:

Nei, det gjør de ikke. Blir regningen større er det fordi du bruker mer strøm.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det spørs jo om du betaler nettleie når du leier leilighet da - det er ikke alle som gjør det. Og det slipper du ikke unna i enebolig.

Vi betaler faktisk mer i nettleie enn for forbruket...

K

Gjest Anonymous
Skrevet
Det spørs jo om du betaler nettleie når du leier leilighet da - det er ikke alle som gjør det. Og det slipper du ikke unna i enebolig.

Vi betaler faktisk mer i nettleie enn for forbruket...

K

Å?? den var ny. Hvorfor betaler man ikke nettleie i leilighet?

jeg har bodd i leiligheti 25 år,men aldri opplevd at je slipper det da...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg var kanskje ikke så tydelig...Jeg tenkte automatisk at man leier når man bor i leilighet - selvsagt er man ikke fritatt for nettleie når man eier selv... :ler:

For å presisere - hvis man har leid leilighet og ikke betalt nettleie, så vil strømutgiftene bli betydelig større når man eier selv, det være seg leilighet eller enebolig. :wink:

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det høres merkelig ut det du sier, Kverula.

Jeg har leid mange lieligheter og har da betalt for både nettleie og faktisk forbruk hver eneste gang.

Jeg tok det for gitt at alle betalt ebåde nettleie og kraftpris uavhengig av hva slag bolig de har.

[i]Spørsmålet går på om nettleien automatisk blir dyrere for eneboliger enn leiligheter.

Vi bor tross alt i et land der det nylig ble foreslått at drinkene man kjøper i baren ikke kunne gå over en viss strek i glasset....derfor forventer jeg faktisk at regelverk forøvrig er ulogisk.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kan godt hende at det høres merkelig ut, men her hvor jeg bor er det faktisk ikke uvanlig at om man leier leilighet av noen så betaler man bare for selve forbruket.

Men uansett - jeg tenkte meg ikke godt nok om/tolket ikke spørsmålet før jeg svarte som jeg gjorde - beklager det.

K

Gjest Madeline
Skrevet
Kan godt hende at det høres merkelig ut, men her hvor jeg bor er det faktisk ikke uvanlig at om man leier leilighet av noen så betaler man bare for selve forbruket.

K

Da har nok utleier "bakt" nettleien inn i husleia. Strømforbruket varierer jo og er derfor greit å holde utenom. Nettleie er det på alle hus og leiligheter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da må det være slik om du leier privat hos noen og det er kun en måler på begge leiligheter. Ikke hørt om noen som betaler kun for forbruk. Eier deler alt.

Gjest Anonymous
Skrevet

ps) det er vel heller sjeldent at det er en felles måler på et hus når man har noen leilighet til å leie ut.

Når hus bygges og det er bygd med mulighet for utleie i kjeller eks, så blir det montert en måler i hver leilighet.

Gjest Anonymous
Skrevet

I borettslag og noen sameier har de spesialavtaler med strømleverandører og da blir strømmen billigere. Slik er det her vi bor. Når vi flytter blir stømutgiftene derfor større for likt forbruk.

Gjest Madeline
Skrevet
I borettslag og noen sameier har de spesialavtaler med strømleverandører og da blir strømmen billigere. Slik er det her vi bor. Når vi flytter blir stømutgiftene derfor større for likt forbruk.

Vi har også en slik avtale, men nettleien må betales også i brl.

Gjest Anonymous
Skrevet

De fleste borettslag og andre sameier har i dag inngått slike avtaler. Bor selv i et slikt lag. Vi har litt billigere strøm, hver enkelt av oss får fortsatt egen regning med nettleie. Ingen som slipper unna den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...