AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Har fått jobb i et annet selskap som også er konkurrenten til selskapet jeg jobber i nå. Jeg har 1 måned igjen å jobbe her, men allerede har jeg blitt slettet fra alle interne grupper på Facebook som kjeden har hvor vi gir hverandre tips osv. Og i morgen skulle jeg egentlig på en kjempe stor samling som går over to dager, men dit får jeg ikke lenger lov til å dra Føler meg skikkelig svartelistet og at jeg blir utelukket. Sjefen min synes det er skikkelig dårlig gjort, men hun får ikke gjort noe med det Anonymkode: f1df7...5ae
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Hvorfor skal arbeidsgiver sende deg på samling nå du er i oppsigelse? Du har selv valgt å si opp og gå til en konkurrent. Anonymkode: 2059e...6b0 13
Chablis Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Skjønner de godt. Du er snart konkurrenten og da vil de selvsagt ikke ha deg på innsiden. 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Det med samlinger skjønner jeg. Det er gjerne fremtidsrettet informasjon og lite nødvendig informasjon for deg da du ikke jobber der om 1 mnd. Om vi sier opp på jobben og det er personalmøter er det frivillig om vi vil møte opp eller ikke da det trossalt er informasjon om ting som skjer fremover og det har man jo ingen interesse av når man ikke skal jobbe der lengre. Anonymkode: 29824...317 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Jeg var påmeldt lenge før jeg fikk den andre jobben Anonymkode: f1df7...5ae
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Når man skal slutte et sted er det ganske vanlig at man ikke lenger tas med på planlegging o.l, for man er jo snart ikke der lenger. Når man attpåtil er så illojal at man går til en konkurrent, må man regne med at arbeidsgiver skjermer deg fra ting som kan gi konkurransefortrinn etc. Mange arbeidskontrakter inneholder jo en karantenebestemmelse når det gjelder overgang til konkurrerende virksomhet, så du kan jo være glad for at du i det hele tatt får jobbe, og ikke blir utelukket fra arbeidslivet for et halvt års tid. Anonymkode: 7d232...743 12
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var påmeldt lenge før jeg fikk den andre jobben Anonymkode: f1df7...5ae Ja, men hvorfor skulle de la deg dra på det nå når du skal slutte? Anonymkode: 4d15d...963 5
Gjest Kritt Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 Jeg forstår arbeidsgiver godt, vi har gjort lignende her jeg jobber når noen skal til konkurrent. Man kan også bli fratatt vanlige oppgaver og satt til å jobbe med interne prosjekter uten kontakt med kunder.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var påmeldt lenge før jeg fikk den andre jobben Anonymkode: f1df7...5ae Hva så? Det er jo ikke relevant. Du skal faktisk begynne hos en konkurrent - hva hadde du forventa? Selvsagt blir du ekskludert fra bedriftsinterne ting nå i oppsigelsestida, det er helt normalt. Hvorfor skal du få lov til å ta med deg de nyeste interne oppdateringer, visjoner ol. over til konkurrenten? Bedriften gjør det som må gjøres for å beskytte seg selv og egen drift i en litt kinkig situasjon. Prøv å ikke ta det personlig? Selvsagt blir du kasta ut av bedriftsinterne grupper ol. Smart av bedriften rett og slett. Det er så mange som bruker siste tiden sin i en jobb på å kopiere og ta skjermdump av alt mulig - for å ta med over til konkurrenten. Det er hva bedriften prøver å skjerme seg mot. Det tror jeg du må bare vise forståelse for, og ta med så godt humør og evt. galgenhumor du klarer Anonymkode: d60c3...074 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Om det deles konkurransemessige ting på disse samlingene, så ville jeg ikke tatt det personlig, du skal jo tross alt jobbe for en konkurrent. Det er nok bare bedriftens måte å skjerme seg mot "industrispionasje" Anonymkode: 676bb...eab 2
Gjest Fjolleri Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var påmeldt lenge før jeg fikk den andre jobben Anonymkode: f1df7...5ae Det er ikke personlig ment mot deg, men det er fordi man i den type konkurrerende situasjoner ønsker å bevare forretningshemmeligheter. Dette må man regne med når man går over til konkurrerende virksomheter, men de burde snakket litt mer ryddig med deg om det og forklart prosedyrene. Men det er altså vanlig, og noe du må forvente. Litt avhengig av virksomheten selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 Det er ikkje rart eller personlig. Det er for å verna bedrifta. Om berre nokre få veker er du ferdig, ikkje ta det så tungt. Anonymkode: 78577...09b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 Helt vanlig. Hos oss leverer du adgangskort og PC og blir bedt om å forlate lokalet på minuttet (lønn ut oppsigelsestid) dersom du blir ansatt hos en konkurrent. Anonymkode: 2fb1d...9f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå