Gå til innhold

Kattungen min har spist en halv ørepropp :'(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er veldig bekymret for kattungen min på ca 17 uker, som har klart å snike til seg en halv ørepropp sv skumgummi. Vi skal til dyrlegen i morgen tidlig.

Hun har alltid hatt en fascinasjon for øreproppene mine (den delen med ørevoks på🙄), og jeg har alltid vært obs på å holde henne unna de. I går morges hadde den ene proppen min falt ut, og da jeg våknet fant jeg henne ved siden av øreproppen som da var blitt halv. Den andre biten var ikke å finne noe som helst sted, så det er nesten garantert at hun har spist den.

Senere på dagen kastet hun opp hele mageinnholdet (dette gjorde hun også i natt), men øreproppen kom ikke ut. Jeg ringte dyrelegen og fikk time i morgen.

Katten virker ikke å være i smerte, er kvikk og rask og har lekt som normalt. Ser dog litt mer trøtt og slapp ut enn vanlig. Hun sliter med å spise, men har drukket vann (mye mindre enn vanlig, da hun normalt er over gjennomsnittet glad i vann). 

Jeg er så bekymret for henne, og har heldigvis hatt muligheten til å være hjemme med henne i dag. Jeg lurer på om jeg skal lage en "smoothie" av kattemat til henne som hun bare kan slikke i seg, eller om dette kan forverre magen hennes. Opplevde dessverre at dyrlegen tok veldig lett på dette og var heldig hektisk, så fikk ikke noe særlig informajson der via telefon.

Noen som har hatt et dyr i samme situasjon, og som vil fortelle litt om hvordan det gikk?:)

hilsen bekymret kattemamma

Anonymkode: 5b1f7...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene katten min spiste opp snøret som er inne i morgenkåpa når den var liten. Det gikk bra, den kom heldigvis ut igjen i små biter. Og det var jo heldigt for den, ellers så måtte den jo opereres. Katten ble forøvrig 17 år. Og snøret spiste den opp når den var ca 4 måneder.

Ørepropper har også gått ned hos andre katter jeg har hatt. Det har også gått bra.

Så tenk positivt, og når dere skal til dyrlegen i morgen så går det nok bra med din lille pelsklump også!

Anonymkode: 75f76...cc0

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den ene katten min spiste opp snøret som er inne i morgenkåpa når den var liten. Det gikk bra, den kom heldigvis ut igjen i små biter. Og det var jo heldigt for den, ellers så måtte den jo opereres. Katten ble forøvrig 17 år. Og snøret spiste den opp når den var ca 4 måneder.

Ørepropper har også gått ned hos andre katter jeg har hatt. Det har også gått bra.

Så tenk positivt, og når dere skal til dyrlegen i morgen så går det nok bra med din lille pelsklump også!

Takk for svar! Så godt å høre at det gikk bra med din lille pus, og de andre kattene som fikk i seg ørepropp :) (hva er forresten greia med katter og ørepropper?🤔)

Ble bare så bekymret da jeg leste om katter med fremmedlegemer i tarmene på diverse dyreklikksider. Virket som det var veldig alvorlig, og jeg som aller først tenkte "pytt, det går nok fint". Var ikke før hun begynte å kaste opp og ikke spise at jeg ble bekymret for proppen hun hadde spist.

Forhåpentligvis går nok dette også bra! Er bare så ille når dyrene ikke kan snakke og fortelle hvordan de føler det:/

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde dessverre at dyrlegen tok veldig lett på dette

Det er jo bra. Hvis hun ikke hadde gjort det hadde jo situasjonen vært hakket mer alvorlig. 

Anonymkode: b984f...375

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Så godt å høre at det gikk bra med din lille pus, og de andre kattene som fikk i seg ørepropp :) (hva er forresten greia med katter og ørepropper?🤔)

Ble bare så bekymret da jeg leste om katter med fremmedlegemer i tarmene på diverse dyreklikksider. Virket som det var veldig alvorlig, og jeg som aller først tenkte "pytt, det går nok fint". Var ikke før hun begynte å kaste opp og ikke spise at jeg ble bekymret for proppen hun hadde spist.

Forhåpentligvis går nok dette også bra! Er bare så ille når dyrene ikke kan snakke og fortelle hvordan de føler det:/

Nei, jeg vet heller ikke hva greia er med katter og ørepropper. 

Og forresten så glemt jeg å fortelle om den eldste katten jeg har nå, den er 16 år nå, den pleide å spise endene på q-tips når den var kattunge. 

Så jeg ønsker din lille pus god bedring!

Skrevet

Hun har vel antagelig tygd på den og ikke bare svelget en halv propp i ett. Er det mulig at bitene kan ha blitt løst opp i magesyren før hun kastet opp?

Anonymkode: a64b7...268

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bra. Hvis hun ikke hadde gjort det hadde jo situasjonen vært hakket mer alvorlig. 

Anonymkode: b984f...375

Ja det er jo sant!:) Bare følte ikke at jeg leste på dyreklikksidene samstemte med hvordan det ble mottatt av dyrelegen i telefonen. Så følte det som at en potensielt veldig skadelig situasjon ble bagatellisert.

Men kan jo absolutt hende dette er en ganske normal situasjon for dyrelegen, det er jo de som er ekspertene på dette. Kan være det jeg leste på nettet er "worst case", og for å faktisk få dyreeiere til å ta slike situasjoner på alvor.

Skrevet

Nei, jeg vet heller ikke hva greia er med katter og ørepropper. 

Og forresten så glemt jeg å fortelle om den eldste katten jeg har nå, den er 16 år nå, den pleide å spise endene på q-tips når den var kattunge. 

Så jeg ønsker din lille pus god bedring!

Haha uff da! Godt å høre det gikk bra med den også:D

Tusen takk for det!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vel antagelig tygd på den og ikke bare svelget en halv propp i ett. Er det mulig at bitene kan ha blitt løst opp i magesyren før hun kastet opp?

Er det jeg også tenker, at den må være tygd i biter (hvis ikke vill hun nok blitt kvelt).

Den har ikke kommet opp, i hvert fall ikke som det er mulig å se. Har sjekket oppkastet (øreproppen er signaloransj). Det som bekymrer meg er at hun fremdeles kaster opp mageinnholdet, ikke spiser og virker å være mer slapp en vanlig. Hun kastet faktisk opp nå nettopp, og ser ut til at det nesten bare er magesyre/vann som kom opp:( Mistenker at proppen har skapt en forstoppelse i tarmen.

Skrevet

Slapp av menneske. Det som kommer inn kommer ut også til slutt. Naturen ordner opp. 

Anonymkode: bbcbc...8b4

• Liker 1
Skrevet

Slapp av menneske. Det som kommer inn kommer ut også til slutt. Naturen ordner opp. 

Joda, som oftest gjør det heldigvis det:)

Nå har ikke kattungen fått tatt til seg næring, hatt avføring, nesten ikke drukket og kastet opp gjentatte ganger daglig siden mandag. I tillegg har den vist tegn til å være sløv og slapp. Da mener jeg det er riktig å reagere og oppsøke profesjonell hjelp, ikke bare satset på at naturen løser dette av seg selv. Dette kunne vært en potensielt skadelig situasjon for dyret, og da mener jeg at man som dyreeie plikter å utelukke slike eventualiteter. 

Heldigvis mente dyrlegen at det bare var en kraftig forstoppelse (som jo gjør vondt, forårsaker dehydrering, oppkast og reduserer matlysten), men at tarmene ikke var blokkerte. Hun fikk blant annet væske under huden, smertelindrende sprøyte og generelt en grundig sjekk.

Forhåpentligvis løsner det seg opp etter hvert, og pus blir sitt normale jeg! Så veldig glad for at det ble skekket opp😺

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Det tror du ja. Jeg har selv vært med på operasjoner av dyr hvor alt er blokkert på grunn av fremmedlegeme og dyret ville dødd om det ikke fikk operasjon. Hva med alle dyr som blir funnet ihjelsultet og det viser seg at magen er full av plastik? Bare tull det å? 🤔 naturen er ikke magisk vettu 

Anonymkode: 01935...7f7

• Liker 3
Skrevet

Hvordan gikk det med kattungen, TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...