Gå til innhold

Uenig med barnehagen angående dagsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 19 mnd som sjeldent får sove før kl 21-21.30. Vi står opp kl 6.30 hver dag og han sover alltid fra kl. 11.30-14.30 i barnehagen. Jeg mener barnehagen lar han sove for lenge men de mener han trenger det(Ja han gjør vel det etter så få timer søvn) men vi får jo aldri snudd dette. Jeg mener han bør vekkes kl 13 da dette har fungert i helgene.

Anonymkode: 4ac68...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja men hva sier de når du sier at han må vekkes etter halvannen time da? Vi gjorde det med vår og det var null diskusjon. De fulgt det vi sa så lenge de så at det funket der også. Har hatt løpende dialog på det. 

Anonymkode: 8e805...7df

Skrevet

Det er jo dere som bestemmer. Etter noen uker vil det jo tilpasse seg slik at han ikke trenger så mye dagsøvn, hvis han får mer nattesøvn. Bare si at sånn blir det! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hva sier de når du sier at han må vekkes etter halvannen time da? Vi gjorde det med vår og det var null diskusjon. De fulgt det vi sa så lenge de så at det funket der også. Har hatt løpende dialog på det. 

Anonymkode: 8e805...7df

De sier at de har prøvd men at han blir så sint at han blir umulig å ha med å gjøre. Det blir han hjemme å når han vekkes, men går over etter noen minutter. 

Ts

Skrevet

Stå på ditt! Selvsagt er han umulig når han vekkes, det ville jo alle vært. Men samtidig så vil han komme inn i de nye rutinene og sove mer på natten etter noen dager, så barnehagen må jo bare godta det. Ville bedt om at han ble vekket i dag og i morgen, og vekk han i helga, så ordner det seg nok. 

Anonymkode: ac78c...87c

• Liker 10
Skrevet

Barnet vårt sovner sjelden før 21 etter å ha sovet lenge i barnehagen, men jeg ser flere fordeler. For det første får vi mer tid samme  på kvelden, for det andre blir den våkne tiden i barnehagen kortere. Hun er dessuten mer tilfreds på ettermiddagen.

Anonymkode: 7bf55...65a

• Liker 7
Skrevet

Unnskyld meg, men han sover 3 (!) timer i barnehagen?! Selvfølgelig er det ikke rart han ikke sover hjemme, han sover jo alt for lenge i barnehagen! Du bør stå på ditt TS, 2 - 1 1/2 time er mer enn nok. Ta det gradvis, eks 5 min kortere sovetid hver dag fram til det er på ca 1 - 2 timer, så skal du se at han sovner tidligere på kvelden. Man kan ikke gi opp etter 2 dager, det tar tid for et barn å tilpasse seg nye rutiner, men det er ikke umulig :)

3 timer er uansett ALT for lenge for en så stor "smårolling".

Anonymkode: bd0f7...8b9

• Liker 10
Skrevet

Enig at tre timer er for mye. De bør vekke han 13.30 som en start hvertfall. For jeg er også enig med bhg om han må fungere resten av dagen og. De har jo ikke ressurser til å følge opp ett barn som er grinete/ vil bare sitte i fanget osv . Så her må dere møtes på midten. 13.30 er en fin start for begge sidene! 

Anonymkode: f75ed...d83

• Liker 12
Skrevet

Veldig dårlig av bhg. Jeg opplevde at bhg var veldig lydhøre, ga råd, og samarbeidet med meg når vi litt etter litt innskrenket lurene.

Anonymkode: 7da7f...082

• Liker 2
Skrevet

Dårlig av bhg! De skal samarbeide med foreldrene. Har du begrunnet hvorfor? I bhg til ungene mine har vi blitt enige om hvor lenge barna har fått sove. Man må trappe ned på tiden ettersom barna vokser, og man merker det ofte på st de ikke er trøtte om kvelden. Normal leggetid for et barn i den alderen er i 19-tiden +/-....

Anonymkode: 66bfd...41e

• Liker 2
Skrevet

Trapp ned gradvis hvilen i barnehagen, til f.eks kl 14. Men sjelden lurt å krangle/motsi barnehagen.

Anonymkode: 12af8...711

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en på 19 mnd som sjeldent får sove før kl 21-21.30. Vi står opp kl 6.30 hver dag og han sover alltid fra kl. 11.30-14.30 i barnehagen. Jeg mener barnehagen lar han sove for lenge men de mener han trenger det(Ja han gjør vel det etter så få timer søvn) men vi får jo aldri snudd dette. Jeg mener han bør vekkes kl 13 da dette har fungert i helgene.

Ditt barn dine regler. Det er dere som foreldre som bestemmer hvor mye og hvor lenge barnet skal sove.

Er jo idioti av dem å la ungen sover langt ut på dagen for da får dere aldri snudd rytmen. Si at han ikke skal sove lenger enn til 13.00. Det er faktisk ikke noe å diskutere.

Skrevet

Da har jeg snakket med de igjen. Og vi vi ble enige om at han skal sove max 2 timer. Han er ikke sur og grinete resten av dagen om han blir vekket altså. Han er sur der og da så han krever ikke noe mer av de enn andre barn enn de 5 minuttene han sutrer etter oppvåkning. 

Jeg håper det løser seg for han er trøtt og sliten og vil i senga si men han er ikke trøtt nok til å sove. Så han har absolutt behov for å sove før kl 21.30. Problemet er at han tar igjen på dagsøvnen. 

Ringte de i stad og ba de vekke han etter  2 timer så ha våknet 13.45 og nå sovnet han akkurat i senga si. Håper og tror at dette er løsningen. 

Ts

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt sovner sjelden før 21 etter å ha sovet lenge i barnehagen, men jeg ser flere fordeler. For det første får vi mer tid samme  på kvelden, for det andre blir den våkne tiden i barnehagen kortere. Hun er dessuten mer tilfreds på ettermiddagen.

Ok. Vår er helt umulig nesten å vekke på morgenen etter kun 9 timers søvn pluss et par oppvåkninger. Så han har virkelig behov for å legge seg tidligere. Vi er begge i full jobb og må opp kl 6-6.30 hver dag så han må nesten inn i rutinene til resten av ungene her. Hadde han vært eneste barnet og vi kunne flexe på morgenen så hadde ting nok vært litt annerledes. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Tre timer på dagtid og ikke i seng før halv ti på kvelden er helt vilt. 

Han sover bort barnehagehverdagen sin og er oppe hele kvelden!

• Liker 6
Skrevet

Vil foreslå at du kutter ned med 10-15 minutter om gangen. Eller 5 minutter i uka? Da blir det ikke så voldsom overgang for hverken barnehagen eller barnet ditt. Tenker også at det kanskje vil endre seg mtp søvnbehov når det blir mørkere ute.

Jeg er helt enig i at 3 timer er for lenge. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan ikke de bestemme. Du bestemme hvor lenge han skal sove. Selvsagt vil han ikke legge seg om kvelden når han sover vekk halve,dagen i bhg... 

Skrevet
13 minutter siden, Blueblizz skrev:

Vil foreslå at du kutter ned med 10-15 minutter om gangen. Eller 5 minutter i uka? Da blir det ikke så voldsom overgang for hverken barnehagen eller barnet ditt. Tenker også at det kanskje vil endre seg mtp søvnbehov når det blir mørkere ute.

Jeg er helt enig i at 3 timer er for lenge. 

Ble kuttet ned med en time i dag og han var bare sur i 5 minutter og sovnet kl 20 idag. I helgene får han bare sove 1,5 time og sovner da fint kl 19. Så vil tro det går fint i barnehagen også. 

Ts

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også litt sånn da min mellomste begynte å bli mer våken på kvelden pga dagsovingen. Jeg ser ts sitt argument, siden tre timer på dagen jo er lenge, og hvis hun føler han totalt sett blir mer sliten av den løsningen. Men i motsetning til hva mange på Kg tenker, er det ikke én fasit på hvordan legge opp dagsoving. Det kan være fordeler med å ikke begynne allerede fra babystadiet å drive vekking og styring, fordi barnet absolutt må være i seng kl 19 (har vært flere tråder om dette i det siste) . For noen funker det og er viktig, men det er ikke den eneste løsningen. 

7 minutter siden, minister-mio skrev:

Tre timer på dagtid og ikke i seng før halv ti på kvelden er helt vilt. 

Han sover bort barnehagehverdagen sin og er oppe hele kvelden!

Sover bort hele barnehage-hverdagen sin??? Hvorfor er det et problem i seg selv at et lite barn får en lang og god pause? De fleste har jo ganske lange dager i utgangspunktet, at jeg bare var glad for at de sov godt i bhg. Den ene gutten min sov ofte tre timer i bhg, og jeg syns det var helt topp (han konka likevel i 19-tiden, så det førte ikke til noen andre problemer, da). Jeg føler ikke akkurat noen forpliktelse til at barna må få med seg mest mulig av barnehage - dagen, det er jo tross alt ikke en skole. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble kuttet ned med en time i dag og han var bare sur i 5 minutter og sovnet kl 20 idag. I helgene får han bare sove 1,5 time og sovner da fint kl 19. Så vil tro det går fint i barnehagen også. 

Ts

Så flott at det fungerer 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...