Gå til innhold

Barn som spiser en type pålegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har er barn på 3 år som helst vil ha prim på brødskiva til alle brødmåltider. Dette har vart i en lengre periode nå. Har prøvd å tilby henne andre typer pålegg ofte, men de siste månedene er hun bestemt på at det er prim hun vil ha. En sjelden gang spiser hun leverpostei, skinkeost eller en liten bit salami. Er det andre her som har vært i samme situasjon? Noen tips og triks for å venne barn til flere typer pålegg? 

Anonymkode: 569ef...e8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen tips, men kan fortelle deg at vi har det likedan.... Her er det smør med salami på. Noen ganger prim også. Alt annet er uaktuelt. Og sånn går dagene i barnehagen :) Har sluttet å presse på med annet siden matpakken leveres urørt tilbake :) 

Slapp av, så lenge hun spiser og vokser og har det bra ellers ville jeg ikke presse til noe som helst. Noen barn er rett og slett selektive på mat.

Det vi derimot gjør er å sørge for god og variert middag og kveldsmat. Selv  om vi må mate han.. men han spiser opp da! :) 

Anonymkode: 70236...879

Skrevet

Min har nesten bare spist leverpostei de siste par årene (en sjelden gang hvitost eller makrell), og jeg priser meg bare lykkelig over at det ikke er Nugatti. 

Prim er ikke det verste, når barnet først skal være ekstremt sær på pålegg.

Anonymkode: 4057e...c00

Skrevet

Takk for svar til begge to. Det er godt det ikke bare er oss som har denne utfordringen. Det mest fornuftige rådet jeg har lest, er å tilby annet pålegg så ofte som mulig. Og akseptere at det er en periode (forhåpentligvis). 

Ts

Anonymkode: 569ef...e8f

Skrevet

Jeg har ei på 10 år som fortsatt er slik. I maaaaaange måneder var det kun makrell i tomat. Så var det bare roastbiff og sylteagurk. Og nå siste halve året har det vært kun salami. Alltid vært slik. Kun ett pålegg av gangen i måneder-år, før man ikke liker det pålegget lenger (og det er jo ikke noe rart), og velger ETT annet pålegg. 

Ser egentlig ikke helt problemet da, hvis barnet får i seg middag, frukt og grønnsaker. :) 

Anonymkode: 54da1...49f

Skrevet

Jeg er periodevis sånn fortsatt - jeg er 37 🤣

• Liker 2
Skrevet

Har en på 3.5 som kun spiser knekkebrød med makrell i bhg, mens hjemme skal han kun ha knekkebrød med brunost. Til nød leverpostei. 

Søsknene på 3.5 og 2.5 år spiser kun knekkebrød med brunost her hjemme. I bhg spiser de alt. 

Bekymrer meg ikke nevneverdig til tross for at det er en del sukker i brunosten. 

Kosten er variert ellers og tennene pusses godt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er periodevis sånn fortsatt - jeg er 37 🤣

Samme her, men jeg er 47 😬 har spist smøreost hver dag i sikkert 15 år. Før det var det hvitost i årevis, og som jentunge ville jeg kun ha smør på brødskiva. 

Ene her i huset ville også kun ha ost i mange år, og som liten kun prim. Resten av familien spiser variert pålegg. 

Så lenge man spiser variert ellers spiller det vel ingen rolle, så lenge man kan spise annet pålegg feks hos bestemor eller på hotell. 

Anonymkode: aed4d...3d6

Skrevet

Jeg husker jeg var sånn selv på skolen... Hadde sikkert leverpostei på matpakka et helt klassetrinn og salami på matpakka hele året etter 😛 Hadde ei venninne som spiste Nugatti hele barneskolen.

Både hun og jeg er altetende i dag, men jeg kan fortsatt ha perioder jeg har mer dilla på ting enn andre ganger.

Så lenge hun spiser nogenlunde greit ellers tviler jeg på at det er det tynne laget med prim oppå brødskiva som utgjør noen greie. Bare sørg for å ha andre ting i hus, sett gjerne fram på bordet i helgene feks, men ikke press og mas med det. Det blir folk av henne enten hun fortsetter å spise prim de neste 10 årene eller hun varierer ;) 

Skrevet

Det er helt vanlig, så det er ingenting å bekymre seg over. 😊

Anonymkode: 56036...a1a

Skrevet

Når det har vært sånn her så har jeg bevist «glemt» å handle favorittpålegget. Beklager vennen min, det er tomt. Jeg skal prøve å huske å kjøpe det igjen i morgen, men akkurat nå er det tomt. Du må nok ta noe annet hvis du er sulten..,,

Anonymkode: 42e1a...255

Skrevet

Det er helt vanlig og det er da mange voksne som har et favorittpålegg de spiser hele tiden også. Jeg ville ikke gjort noe med det, men smurt det de ønsker. Prim er nok ikke det sunneste, men hvis kostholdet ellers er sunt og variert tenker jeg at litt prim hver dag er ok. 

Skrevet

Guttene mine spiser BARE fårepølse. Skal love deg at det er krise når vi glemmer å handle inn. Hvitost er liksom ikke et alternativ og salami som erstatning fnyser de av.

Sier som noen andre over her, jeg er glad at det ikke er Nugatti som er favoritten 😂

Anonymkode: 7befe...797

Skrevet (endret)

Jeg opplever at mine barn slutter å like mat de ikke spiser, så jeg vil gjerne opprettholde at de spiser variert.

To ting vi har gjort i liknende situasjoner du har:

-gi med variert pålegg i bhg, der spises det meste.

-si: først en halv skive med x, deretter en halv skive prim, så en halv skive y, deretter prim osv (barnet velger selv hva x, y osv skal være)

Og når det gjelder Nugatti, så spiser vi kun det på lang-tur. 

Vi har fått veldig matglade barn, men jeg vil si vi har jobbet med å få inn prinsippene med variasjon/grønt/grovt/fisk og de ser balansen mellom mat som er bra for oss og kosemat. Har hatt de med på to Michelin restauranter, den ene flere ganger. Det er veldig hyggelig for oss at vi kan kose oss sammen på sånt (Nå er barna 9 og 12). 

Endret av Ild
Skrevet

Fireåringen min kan lett spise samme pålegg i flere uker om han får. Han er en periodespiser, akkurat som meg, kan spise det samme til frokost, lunsj og kvelds om han får uten å bli lei. Jeg gjør det enkelt med å ikke tilby noe særlig brødmat når han har slike perioder. Dropper brødskivene og lager heller grøt, eggerøre, omelett, matmuffins, smoothies, grove vafler o.l.. Om han da kun vil ha prim, skinkeost eller hva det er, så spiser han det til frokost eller lunsj i barnehagen (får alle måltider i barnehagen, så vi styrer ikke noe der).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...