Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Kunne ansatt deg som personlig husøkonom med ansvar for det daglige renhold, og av og til innkjøp og matlaging, samt for delegering av jobber/innhenting av ekstern arbeidskraft ang håndverkere og desslike.

Så du hadde heller ansatt TS enn noen med relevant arbeidserfaring? For slik arbeidsmarkedet er i dag vil man så godt som alltid få søkere med relevant erfaring fra arbeidslivet. Innhenting av ekstern arbeidskraft er det jo ikke sikkert at TS har erfaring med i det hele tatt.

Anonymkode: a6e54...a83

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde heller ansatt TS enn noen med relevant arbeidserfaring? For slik arbeidsmarkedet er i dag vil man så godt som alltid få søkere med relevant erfaring fra arbeidslivet. Innhenting av ekstern arbeidskraft er det jo ikke sikkert at TS har erfaring med i det hele tatt.

Hos meg privat...ja.   Fordi det trengs ikke mye mer erfaring enn det TS sier hun har med å drifte et hjem.

Skrevet

Eg ville vurdert deg som assistent ved barnehage 😉

Anonymkode: 4f89e...7bb

Skrevet

Det er aldri for sent til å utdanne seg. Begynn gjerne nå mens du leter etter en jobb. Det er bedre enn å sitte og vente/håpe.  Er det noe du er interessert i?

Skrevet (endret)

Nei, jeg hadde ikke det.

Om årsaken var at du grunnet helsemessige årsaker hadde vært ute av arbeidslivet en periode (og kunne dokumentere det) så kunne jeg gjerne vurdert deg dersom du hadde noen form for relevant utdannelse/tidligere arbeidserfaring knyttet til de aktuelle oppgavene. 

Men normalt friske folk som har valgt å være hjemme i 10 år med barn uten noen former for utdanning konkurrerer jo med de andre som har 2-4 barn (eller 8 barn for den saks skyld) som har kvalifikasjonene i orden. 

Det handler ikke om negativ «diskriminering», men bare at dette valget er noe som fører til at man jo ikke har noen former for kompetanse. 

Om man derimot har slitt skikkelig med forutsetningene for å tilegne seg den kompetansen - og nå er friskere, så handler det jo om å være en inkluderende arbeidsplass for de som ikke har samme muligheter som andre. Og den personen er sannsynligvis mye mer motivert da ønsket om å være i arbeidslivet er veldig sterkt. 

Assistenter i barnehage/omsorgssektor har man jo flust av, som har erfaring fra før og gjerne har jobbet i alle år ved siden av å få egne barn. 

Hadde du vært hjemme med alvorlig sykt barn på pleiepenger eller liknende (og hadde påbegynt en utdanning e.l før sykdommen inntraff og dermed måtte avbryte) hadde saken stilt seg annerledes, det handler om kapasitet og motivasjon. 

Endret av Fjolleri
Skrevet
11 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Hos meg privat...ja.   Fordi det trengs ikke mye mer erfaring enn det TS sier hun har med å drifte et hjem.

Så du ville ha ansatt henne som hushjelp eller barnepasser? 

Anonymkode: 83501...77a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes faktisk det er flott at folk går hjemme med barn noen år, for det er barna som nyter godt av det. Men, 10 år er litt lenge. Har du ikke gjort noen verdens ting annet enn hus og hjem på disse årene, tror jeg det blir tøft å få jobb uten å møte opp personlig et sted. Det vil si; det nytter ikke for deg å sende ut søknader, du må troppe opp på sykehjem og barnehager og virkelig vise deg frem. Sånn jeg ser det, er det sånn cirka din eneste mulighet til å få jobb. Kanskje butikk hvis du er heldig. Møt opp personlig - det er hovedpoenget mitt. 

Anonymkode: ad961...a06

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Hvis kjemien i forhold til jobben var rett eller med gode utviklingsmuligheter på sikt, så ville jeg ha ansatt deg nettopp fordi du hadde fokusert på den viktige jobben det er å være hjemme med unger så lenge de er små og trenger deg der. Jeg syns det er av stor verdi selv om storsamfunnet ikke ser det slik.

Du er herved mentalt ansatt hos meg. :smilyblomst:

Positiv innstilling 😀👍 Samme tenker jeg. Aldri garanti uansett.  Det er en sjanse å ansette folk. Men det er så mange måter å tjene penger på disse dager. Er man åpen og ikke gir opp med det første så har man gode muligheter, uansett bakgrunn. Det eneste som teller er at man aldri gir seg. 

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke ansatt deg. 10 år utenfor arbeidslivet er lenge! Hvorfor i all verden har du ikke hatt en eneste jobb på så lang tid! Hadde du hatt relevant fagbrev kan det være du hadde fått ekstravakter slik at jeg kunne testet deg ut uten å ha vært bundet til noe.

Skrevet
24 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Du aner jo ikke om hun faktisk er god på å drifte et hjem.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Mariell77 skrev:

Nei, jeg hadde ikke ansatt deg. 10 år utenfor arbeidslivet er lenge! Hvorfor i all verden har du ikke hatt en eneste jobb på så lang tid! Hadde du hatt relevant fagbrev kan det være du hadde fått ekstravakter slik at jeg kunne testet deg ut uten å ha vært bundet til noe.

Ekstravakter kunne hun også ha gått uten noe som helst relevant bakgrunn. Ringevikarer i helsevesenet er det alltid behov for.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du skal ikke bare gi opp. Selv om arbeidsmarkedet har blitt vanskeligere for mange, så har nordmenn i det minste en fordel som man ikke har i en rekke andre land: Man betaler gjerne ikke skolepenger for utdanning (så lenge man velger offentlige høyre utdannelsesinstittusjoner), og de fleste offentlige universiteter/høyskoler i Norge er av ok til god standard. Det er derfor et naturlig utgangspunkt å begynne med dersom man mangler utdanning. 

Anonymkode: 48de6...df4

Helt uenig. 

Etter 10 år utenfor arbeidslivet bør TS komme ser inn igjen - ikke sikte på nye tre år utenfor. Det er ren idioti. 

Anonymkode: 29b62...85b

Skrevet
11 minutter siden, wintergirl skrev:

Positiv innstilling 😀👍 Samme tenker jeg. Aldri garanti uansett.  Det er en sjanse å ansette folk. Men det er så mange måter å tjene penger på disse dager. Er man åpen og ikke gir opp med det første så har man gode muligheter, uansett bakgrunn. Det eneste som teller er at man aldri gir seg. 

Å ha gått hjemme i 10 år er ikke akkurat et tegn på at man har voldsom ståpåvilje...

• Liker 4
Skrevet

No problem. Er du ferdig med småbarnslivet og villig til å stå på er 10 år utenfor arbeidslivet ikke noe problem. Ta kontakt med vikarbyrå så ordner det seg. Lykke til 😊😊

Anonymkode: 23379...d9b

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstravakter kunne hun også ha gått uten noe som helst relevant bakgrunn. Ringevikarer i helsevesenet er det alltid behov for.

Joda, men ikke på min arbeidsplass. Det var vel det som var spørsmålet?

Skrevet

Det kommer an på hva slags jobber du søker på. Hvis det hadde dreid seg om stillinger som var relatert til å være hjemmeværende (barnepass, omsorgsyrke, renhold, matlaging osv.), og jeg hadde fått godt inntrykk av deg på intervju, hadde jeg godt kunnet ansette deg.

Anonymkode: e5555...157

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. 

Etter 10 år utenfor arbeidslivet bør TS komme ser inn igjen - ikke sikte på nye tre år utenfor. Det er ren idioti. 

Anonymkode: 29b62...85b

Ja, selvsagt hvis man får jobb. Men nå skriver TS at det er søkt en del uten napp, det kan tyde på at man ikke har de kvalifikasjonene som trengs til et moderne arbeidsliv. Mye har forandret seg på 10 år, og har man ikke arbeidserfaring og/eller utdanning i det man søker på, så må det ofte utdanning til. 

Det er jo hvertfall bedre å begynne på en utdanning når man likevel går arbeidsledig og søker. Skulle man få jobb, så kan man jo heller vurdere å slutte, men så lenge man ikke får jobb er det bedre å avslutte hullet med relevant aktivitet i forhold til hva slags jobb man ønsker, enn å forlenge hullet ytterligere. 

Anonymkode: 48de6...df4

• Liker 2
Skrevet

Forsøk å få deg jobb som tilkallingsvikar til å begynne med (barnehage, sykehjem, butikk) Da får du en fot innenfor, noe å føre opp på CV’en og forhåpentligvis gode referanser. Så tar du det derifra. 

Anonymkode: 9319b...f51

• Liker 2
Skrevet

Ja. Hvis jeg ikke var bundet av å ha ansatte med spesielle kvalifikasjoner så hadde jeg glatt valgt en person kun pga rett kjemi. Arbeidsmiljø er viktig. 

Mtp yrkesskolen, hvilken linje har du gått? Undersøk om du har mulighet for å samle praksis til fagbrev. Det er ofte lettere å få vikarjobber hvis du viser til at du jobber mot fagbrev. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...