AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Jeg har vært husmor i 10 år, tatt meg av huset og barna samtidig som jeg har søkt på jobber i denne perioden, søker forsatt, men jeg får ingen respons, Jeg søker alt i fra A til Å. Som utdanning har jeg kun yrkeskolen. Ville du ansatt en som meg eller er jeg et håpløst tilfelle ? Anonymkode: 3c1d3...899
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Jeg tenker ikke at du er et håpløst tilfelle. Men absolutt alle som skal ansette vil jo sammenlikne deg med de andre søkerne de har. Det holder ikke å være «en god kandidat», du må være den aller beste. Eller, den arbeidsgiver tror vil være den aller beste til jobben. Sånn fungerer det. I konkurranse med mange andre er det vanskelig å nå opp. Det er nok ikke noen fordel for deg at du har vært utenfor arbeidslivet i ti år og kun har yrkesskole, og det vet du jo selv. Er det et alternativ å ta utdannelse? Flytte? Hva tror du er årsaken til at du har søkt jobber i ti år uten å få napp på noe? Jeg tror det uansett ikke lønner seg å tenke «jeg er ikke bra nok», når man får et avslag. Tenk heller «det var nok noen med bedre kvalifikasjoner som søkte». Det er litt mer realt overfor seg selv. Lykke til! Anonymkode: 59f50...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Tror ikke det er så lett for sånne som oss å få fast jobb, har vært i samme situasjon selv. Det jeg gjorde var å få jobb som tilkallingsvikar i bolig for psykisk utviklingshemmede. Holdt på å jobbe ræva av meg fordi det var så stort behov. Etter ca et år fikk jeg arbeidsavtale og ble satt inn i en vakant stilling. Nå har jeg gått så lenge i den stillingen at jeg snart kan kreve fast stilling i kommunen. Anonymkode: 9c809...b38 2
Grandidosa83 Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er så lett for sånne som oss å få fast jobb, har vært i samme situasjon selv. Det jeg gjorde var å få jobb som tilkallingsvikar i bolig for psykisk utviklingshemmede. Holdt på å jobbe ræva av meg fordi det var så stort behov. Etter ca et år fikk jeg arbeidsavtale og ble satt inn i en vakant stilling. Nå har jeg gått så lenge i den stillingen at jeg snart kan kreve fast stilling i kommunen. Anonymkode: 9c809...b38 Tror dette er nøkkelen. Søk / tenk på jobber hvor det «alltid» er behov for vikarer og personlig oppmøte kan nå lenger enn en «rufsete» CV. Barnehager, skoler, sykehjem, butikker litt utenfor allfarvei (kjøpesentre har ganske ofte folk som tar «runden», så her er det fort vanskelig å nå opp), bensinstasjoner mv. 1
Hoppetaujenta Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Hvis kjemien i forhold til jobben var rett eller med gode utviklingsmuligheter på sikt, så ville jeg ha ansatt deg nettopp fordi du hadde fokusert på den viktige jobben det er å være hjemme med unger så lenge de er små og trenger deg der. Jeg syns det er av stor verdi selv om storsamfunnet ikke ser det slik. Du er herved mentalt ansatt hos meg. 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Nei, jeg ville ikke ha ansatt deg. Hvorfor? Fordi det er mange andre som kommer foran deg som har årevis av erfaring og oppdatert kompetanse. Arbeidslivet er ikke slik det var for 20 år siden. Nå er det vanskelig å få jobb, selv for de som har en god CV. Anonymkode: 83501...77a 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 9 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Hvis kjemien i forhold til jobben var rett eller med gode utviklingsmuligheter på sikt, så ville jeg ha ansatt deg nettopp fordi du hadde fokusert på den viktige jobben det er å være hjemme med unger så lenge de er små og trenger deg der. Jeg syns det er av stor verdi selv om storsamfunnet ikke ser det slik. Du er herved mentalt ansatt hos meg. Tenk om alle hadde vært som deg Anonymkode: 3c1d3...899 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg ville ikke ha ansatt deg. Hvorfor? Fordi det er mange andre som kommer foran deg som har årevis av erfaring og oppdatert kompetanse. Arbeidslivet er ikke slik det var for 20 år siden. Nå er det vanskelig å få jobb, selv for de som har en god CV. Anonymkode: 83501...77a Får man ikke jobb selv med en "god" CV, så er den nok ikke så god som man ser for seg. Folk med "god" CV får seg som regel jobb uansett. Men til TS: Hva innebærer yrkesskolen? Det er mulig du må tenke mer utdanning i første omgang, for mange av dagens jobber er kunnskapsdrevne. Deretter søker du deg til tilkallingshjelp/vikarstilling osv. for å få mer erfaring. Anonymkode: 48de6...df4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg ville ikke ha ansatt deg. Hvorfor? Fordi det er mange andre som kommer foran deg som har årevis av erfaring og oppdatert kompetanse. Arbeidslivet er ikke slik det var for 20 år siden. Nå er det vanskelig å få jobb, selv for de som har en god CV. Anonymkode: 83501...77a Det jeg var redd for. Så da kan jeg bare gi opp? Anonymkode: 3c1d3...899
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg var redd for. Så da kan jeg bare gi opp? Anonymkode: 3c1d3...899 Nei, du skal ikke bare gi opp. Selv om arbeidsmarkedet har blitt vanskeligere for mange, så har nordmenn i det minste en fordel som man ikke har i en rekke andre land: Man betaler gjerne ikke skolepenger for utdanning (så lenge man velger offentlige høyre utdannelsesinstittusjoner), og de fleste offentlige universiteter/høyskoler i Norge er av ok til god standard. Det er derfor et naturlig utgangspunkt å begynne med dersom man mangler utdanning. Anonymkode: 48de6...df4 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg var redd for. Så da kan jeg bare gi opp? Anonymkode: 3c1d3...899 Nei, men du må nok være innstilt på at det kommer til å bli tøft. Hvis du skulle få et tilbud en plass ville jeg ikke ha nølt med å ta den heller. Anonymkode: 83501...77a 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært husmor i 10 år, tatt meg av huset og barna samtidig som jeg har søkt på jobber i denne perioden, søker forsatt, men jeg får ingen respons, Jeg søker alt i fra A til Å. Som utdanning har jeg kun yrkeskolen. Ville du ansatt en som meg eller er jeg et håpløst tilfelle ? Anonymkode: 3c1d3...899 Hos meg kunne du fått jobb hadde jeg fått et godt inntrykk av deg ellers. Null problem.
Daria Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 (endret) Det kommer jo så an på jobben (og ikke minst de andre søkene), hva annet du har å vise til av erfaringer og interesser, hvor flink du er til å gjøre deg selv relevant osv, men 10 år uten arbeidserfaring er aldri et pluss Det som har slått meg mest og gjort meg mest skeptisk de gangene jeg har sittet på arbeidsgiversiden i en ansettelsesprosess og lest søknader fra folk som har vært ute av arbeidslivet lenge, er mangelen på forståelse for hva som er viktig å få fram og hva som er relevant for jobben. Søkeren som trakk fram en haug datakurs fra 80-tallet i en helt annen bransje stiller svakere enn hen helt uten dataerfaring, fordi bare det å tro at de kursene faktisk er relevante for søknaden viser manglende forståelse for hvordan ting har forandret seg. Å legge vekt på sin lange erfaring med småbarn (primært egne) når man søker jobb i videregående er heller ikke så relevant (selv om det kan føles sånn innimellom...). Utdanning, kurs, verv, frivillig arbeid - alt som kan brukes til å oppdatere cven vil være en fordel, ikke minst fordi det viser at du er aktiv utenfor hjemmet, er vant til å forholde deg til forskjellige type situasjoner og mennesker og kan tilpasse deg og ta inn ny informasjon. Å skrive i søknaden (som mange gjør) at "Jeg lærer raskt og er flink med mennesker" er ikke verdt noe når søknad og cv ikke viser til noe annet enn mann, barn og hus de siste ti årene. Endret 12. september 2018 av Daria 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 32 minutter siden, Daria skrev: Det kommer jo så an på jobben (og ikke minst de andre søkene), hva annet du har å vise til av erfaringer og interesser, hvor flink du er til å gjøre deg selv relevant osv, men 10 år uten arbeidserfaring er aldri et pluss Det som har slått meg mest og gjort meg mest skeptisk de gangene jeg har sittet på arbeidsgiversiden i en ansettelsesprosess og lest søknader fra folk som har vært ute av arbeidslivet lenge, er mangelen på forståelse for hva som er viktig å få fram og hva som er relevant for jobben. Søkeren som trakk fram en haug datakurs fra 80-tallet i en helt annen bransje stiller svakere enn hen helt uten dataerfaring, fordi bare det å tro at de kursene faktisk er relevante for søknaden viser manglende forståelse for hvordan ting har forandret seg. Å legge vekt på sin lange erfaring med småbarn (primært egne) når man søker jobb i videregående er heller ikke så relevant (selv om det kan føles sånn innimellom...). Utdanning, kurs, verv, frivillig arbeid - alt som kan brukes til å oppdatere cven vil være en fordel, ikke minst fordi det viser at du er aktiv utenfor hjemmet, er vant til å forholde deg til forskjellige type situasjoner og mennesker og kan tilpasse deg og ta inn ny informasjon. Å skrive i søknaden (som mange gjør) at "Jeg lærer raskt og er flink med mennesker" er ikke verdt noe når søknad og cv ikke viser til noe annet enn mann, barn og hus de siste ti årene. Joda, men det jeg uthever er temmelig idiotisk. Vi som faktisk har jobbet med data innen IKT i en årrekke vet godt at ting kan bli irrelevante, men at mye av den grunnleggende logikken bak dataprogrammer på 80-tallet faktisk er den samme som i dag. Mer fancy og brukbart frontend, men mye av den samme logikken likevel! Anonymkode: 48de6...df4 1
Gjest Kritt Skrevet 12. september 2018 #15 Skrevet 12. september 2018 Kommer jo an på innholdet i jobben, men må innrømme at du neppe hadde kommet høyt på min liste over aktuelle kandidater. Men som sagt - kommer an på innholdet i jobben og behovet for oppdatert kompetanse og erfaring.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #16 Skrevet 12. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært husmor i 10 år, tatt meg av huset og barna samtidig som jeg har søkt på jobber i denne perioden, søker forsatt, men jeg får ingen respons, Jeg søker alt i fra A til Å. Som utdanning har jeg kun yrkeskolen. Ville du ansatt en som meg eller er jeg et håpløst tilfelle ? Anonymkode: 3c1d3...899 Det at du har vært hjemme med barn i 10 år er vel null problem ved f.eks en jobb i barnehage? Du har jo masse erfaring 🙂 Men stusser litt på at du skriver at du har søkt på jobber i «denne perioden», mener du i 10 år? I så fall lurer jeg på hvilke jobber du har søkt? Har du begynt med å sette deg opp som tilkallingsvikar? Det trengs alltid, og du får en fot innenfor. Sett deg opp i barnehager, skoler, eldrehjem, PPUboliger, Vernede bedrifter osv. Anonymkode: 82f7f...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #17 Skrevet 12. september 2018 Nei, jeg ville ikke ansatt deg. De aller fleste takler både jobb og det å ta seg av familie i tillegg. Å være bare hjemme er i mine øyne tegn på veldig lav arbeidskapasitet. Anonymkode: a6e54...a83 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #18 Skrevet 12. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært husmor i 10 år, tatt meg av huset og barna samtidig som jeg har søkt på jobber i denne perioden, søker forsatt, men jeg får ingen respons, Jeg søker alt i fra A til Å. Som utdanning har jeg kun yrkeskolen. Ville du ansatt en som meg eller er jeg et håpløst tilfelle ? Anonymkode: 3c1d3...899 Det kommer jo veldig an på hvilke firmaer du søker/type jobb. Det er klart det er begrensninger i hva du kan gjøre etter 10 år hjemme. men ville nå heller ansatt deg en mange som kom rett fra skole benken eller VGS, det er mange jobber du kan ta som f.eks i butikker , sfo , renhold etc. Regner med at du er voksen og pålitelig, selv om du ikke har vært i arbeidslivet så har du allikevel kunnskap og livs erfaring i mye. Så ville ansatt deg om kjemien stemte og jeg hadde troa på deg etter intervju. Om du viser den rette given. Jeg har selv et firma og tar inn hjelp til visninger av leiligheter og diverse som ikke krever det store av utdannelse med pålitelighet bl.a Anonymkode: 01706...adf 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #19 Skrevet 12. september 2018 Jeg ville ansatt deg til f.eks butikkjobb i matbutikk om du ga et veldig godt førsteinntrykk og hadde en god forklaring på hvorfor du har vært hjemme (sykt barn f.eks) Anonymkode: 9bb9b...ce1
Jerry Lee Skrevet 12. september 2018 #20 Skrevet 12. september 2018 Kunne ansatt deg som personlig husøkonom med ansvar for det daglige renhold, og av og til innkjøp og matlaging, samt for delegering av jobber/innhenting av ekstern arbeidskraft ang håndverkere og desslike.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå