AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Jenta mi er 18 mnd, og hun driver og bare tuller med både dupp og når hun skal legge seg for kvelden. Leggingen tar opptil en time halvannen. Hun virker ikke trøtt. Likevel de gangene jeg har latt være med dupp, har hun sovnet i 3 tiden og blir så trøtt at det er umulig å holde henne våken. Vekker jeg henne etter 10 min eller halvtime, er hun så trøtt at hun klikker. Sover hun lenger, får jeg ikke lagt henne før 23!!! Hun våkner mellom 7 og 8 hver dag og legger seg i prinsippet kl 20..men bruker jo over en time da. Hva gjør jeg?? Hun går ikke i barnehage. Anonymkode: 426af...ed4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Når er duppen? Vår toåring sover på dagen maks en halvtime om han er trøtt. Hvis ikke sover han ikke. Vi vekker altså senest innen 30 min og det gjør de i barnehagen også. Anonymkode: 04763...59f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Den har enten vært fra 11 til hun våkner rundt 13-14, eller 12 til 14. Men når hun har tullet så har den vært fra ca 14 til 15..det er jo alt for sent og alt for lenge, men hun blir så grinete leenge som om det ikke er nok.. Anonymkode: 426af...ed4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 For meg hjalp det veldig å ikke la guttungen sove lenger enn til 13 på dagduppen. Ha faste rutiner på kvelden, avslutt med mammatid hvor du leser eventyr eller synger, si natta og gå ut. Hver gang det blir leven så går du inn å sier nå er det natta, nå må du sove. Også gå ut igjen. Ikke gi noen annen oppmerksomhet enn det. Hun vil bli frustrert i starten og du vil nok gå inn 10-20 ganger de første dagene men så går det seg til å hun sovner fort. Anonymkode: 70c95...9f4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Denne leksa lærte vi etter hvert også. På 18mnd er det nok behov for en liten dagsdup.. Men pass på å legge barnet tidlig nok, sik at det vokner tidlig nok også. Vil absolutt ikke anbefale at barnet sover etter kl 13.00. Da blir ikke barnet trøtt nok til å legges på kvelden. Du kan f.eks redusere dagsdupen også. Anonymkode: d419a...2ce
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Har hele tiden vekket henne rundt 13.. problemet er at hun nekter å sove til tiden hun skal. Klokka er over to nå og ikke trøtt. Har lagt henne i sengen og gått, ligget ved siden av henne og det ene og det andre i over to uker..selvfølgelig er det ideelt at hun sover før 13, men hun vil ikke..ypperlig når hun våkner 7..da må hun eventuelt våkne 04 for at hun skal ha dagduppen, og det skjer ikke:) j3g får se hvordan det går idag, om det kanskje blir en halvtime.. Anonymkode: 426af...ed4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har hele tiden vekket henne rundt 13.. problemet er at hun nekter å sove til tiden hun skal. Klokka er over to nå og ikke trøtt. Har lagt henne i sengen og gått, ligget ved siden av henne og det ene og det andre i over to uker..selvfølgelig er det ideelt at hun sover før 13, men hun vil ikke..ypperlig når hun våkner 7..da må hun eventuelt våkne 04 for at hun skal ha dagduppen, og det skjer ikke:) j3g får se hvordan det går idag, om det kanskje blir en halvtime.. Anonymkode: 426af...ed4 Da må du holde hun våken de gangene det skjer også heller legge henne en time tidligere for kvelden. Det er alltid en innkjøring til løsningen. Ingenting vil virke over natta, så du må ta kampen om du vil ha endring. Anonymkode: 70c95...9f4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 Vi måtte også innføre dagsoveforbud etter 13:00. Kutta dagsoving til maks 1 time ved samme alder, deretter maks en halvtime noen måneder seinere, og fra han var to var det helt slutt på den deilige dagsovinga.. Men det gikk seg til og det gjorde underverker for sovninga om kvelden. Anonymkode: 7db06...155
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 Som du selv sier, 2 timer er jo aaaaltfor lenge midt på dagen. Hjelper ikke at hun blir grinete, du må vekke henne! Hun er ei heller klar for å kutte duppen. Kutte 2 timer midt på dagen er MYE, og hun er nok også for liten for dette enda. Det du må gjøre er å kutte gradvis. Ikke fra 2t til 30 min. Det er jo oppskriften på grinete. Kutt ned til max 1,5t med en gang. Og så kutter du ned med et kvarter med noen dagers mellomrom til du er på 1time. Om dette ikke er nok, fortsetter du å kutte litt og litt til. Om hun blir veldig grinete har du muligens kuttet for fort og må la henne få lengre tid til omstilling. Og prøv å legge henne på samme tidspunkt hver dag. Det kan også hjelpe å ha samme tidspunkt å stå opp om morgenen. At hun nekter å legge seg nå kan henge sammen med for mye søvn de andre dagene/står opp for sent. Anonymkode: 1b7d3...48c 1
Vera Vinge Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Hvor lenge sover hun i utgangspunktet på dagen, da? Hvis hun sover 1,5 time, hjelper det å vekke henne etter en time? Jeg kan liksom ikke se hvilken hensikt det har å droppe dagsoving helt for et så lite barn, når hun tydelig gir uttrykk for at hun trenger å sove. Det et kjedelig med langdryg legging, men sånn var min ene gutt også i den alderen, og så gikk det bare over uten at jeg vet hvorfor. Jeg valgte å rigge meg til ved siden av senga elle i døråpningen med telefonen, strikketøyet eller en bok. Så fikk jeg gjort noe annet samtidig. Vi begynte senere å korte ned dagsoving før den ble faset ut ved 3,5 år. For min del ville jeg heller ha en blid unge som ikke var totalt utslitt hele ettermiddagen bare så leggingen skulle gå fort. Kuttet først ned og ut dagsoving når vi så at det totale antall timer søvn i døgnet ble mindre av uforstyrret dagsoving (f.eks. kunne han i 3-årsalderen sovne først i 23-tiden hvis han sov så lenge han ville på dagen, og da gikk jo vinning opp i spinninga).
Gjest Kritt Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Mine kuttet ut siste daglur like før fylte to år. Problemet her var ikke primært legging på kvelden, men snarere at de våknet grytidlig om de hadde sovet på dagen dagen før, ville gjerne opp kl. 05. Dette bedret seg straks vi kuttet dagsovingen.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 Hun sovna i vogna da jeg var og handlet, umulig å holde henne våken og da sov hun en halv time. Vi får se hvordan det går i kveld. Jeg er enig i at det er for tidlig å droppe duppen, hun er så liten, og hun trenger jo søvn. Blir jo tortur for henne å holde henne våken de 4 siste timene hver dag. Jeg vekker henne heller tidligere om morgenen, får henne til å sove i enten vogna eller senga på dagen, men ikke så lenge om gangen. Håper bare hun sovner tidlig nok (det som er hele problemet) Takk for råd folkens Anonymkode: 426af...ed4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå