Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I min situasjon har jeg fast jobb, mens far har vikariat. Det er dermed usikkert om han har jobb den dagen han skal ta ut foreldrepenger. Han gjør selvsagt alt han kan for å få fast arbeid et sted.

Dersom vi velger dekningsgrad på 80 % (jeg vet jeg taper penger på dette, men jeg synes 8 mnd hjemme med lille kanskje er litt lite - har ikke bestemt oss, og jeg taper penger uansett pga maksgrense på 6G), får far da utbetalt 80 % av dagpengene? Det er sikkert et kjempedumt spørsmål, men dagpenger er ikke akkurat noe å leve på. Og særlig ikke 80 % av dagpenger.

Anonymkode: 208d9...abd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har lest det der, men det står ikke noe om man får 80 % av dagpengegrunnlaget Jeg vil gjerne vite dette jeg søker om foreldrepenger. Hadde håpet noen med erfaring kunne gi noen vink :)

Skrevet

Hvis man søker om 80% dekning så gjelder det både for mor og far ja. Uavhengig av hva som er inntekt. 

"Når du søker om foreldrepenger, må du/dere velge mellom en dekningsgrad på enten 100 prosent eller 80 prosent av foreldrepengegrunnlaget. Den samlede foreldrepengeperioden ved fødsel er på 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. Vær oppmerksom på at den dekningsgraden mor velger, også vil gjelde for far når han skal ta ut sin del av permisjonen."

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653#chapter-2

Anonymkode: 6ab51...2f3

• Liker 1
Skrevet

Foreldrepengene skal dekke det inntektstapet man har på det tidspunktet man går ut i permisjon. Det vil si at dersom far er på dagpenger når permisjonen starter så er det 80% av dagpengene som vil være foreldrepengene i permisjonstiden.

Skrevet
2 minutter siden, Angelheart2 said:

Foreldrepengene skal dekke det inntektstapet man har på det tidspunktet man går ut i permisjon. Det vil si at dersom far er på dagpenger når permisjonen starter så er det 80% av dagpengene som vil være foreldrepengene i permisjonstiden.

Tusen takk, det var fint å få svar på. Da tror jeg ikke vi kommer til å velge 80 % dekningsgrad.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...