Gå til innhold

Megler som priser seg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjer det at en melger priser seg ut, dvs at megler setter en så lav verdivurdering med det håp at selgeren velger et annet melgerfirma??

Anonymkode: da6f3...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle han/hun gjøre det? De vil jo tjene penger.

Anonymkode: 55e7e...203

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det virker som om det er en tendens til at meglere bruker lav prisantydning som lokkemiddel. De siste boligene jeg har fulgt med på, har hatt forskjell i prisantydning og salgspris på 0.5 (antydet 3.4) og 1.1 (antydet 7.7) mill. Det trenger altså ikke å være negativt at prisantydning virker lav, om dere skal selge.

Anonymkode: 4fdb9...217

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt at noen megler gjør det, det er dermed ikke sagt at det ikke skjer.

Men jeg kan ikke se grunnen til at de skal gjøre det, det at prisantydning er lav er ikke det samme som at megler ikke ønsker oppdraget.

Anonymkode: 7dae6...023

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det virker naturlig at megler skal gjøre det. Ville heller mistenkt at han som har anslått høy prisantydning gjør det for å få oppdraget, og fryktet at han ville få deg med på en lavere pris når du faktisk skal legge ut annonsen. 

Anonymkode: 8f06f...8a9

Skrevet (endret)

Man burde i hvert fall være sikker på at prisen er rett. Mange meglere får en høyere prosentandel av den summen som er over prisantydning/takst. 

Hvis det er tilfelle, så blir det feil å sette for lav pris. 

Det er heller ikke lov med lokkepriser, det reguleres av markedsføringsloven og meglerloven. :)

Endret av Addie
Skrevet

Tror TS mener før man velger megler - slik at du heller velger en annen som ligger høyere. Dette skjer ofte med litt eldre hus i utkantstrøk som meglere ikke tjener mye på; da vil de heller ikke ha oppdraget.

Anonymkode: ff340...2f3

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror TS mener før man velger megler - slik at du heller velger en annen som ligger høyere. Dette skjer ofte med litt eldre hus i utkantstrøk som meglere ikke tjener mye på; da vil de heller ikke ha oppdraget.

Anonymkode: ff340...2f3

TS her, ja nettopp. Jeg har en liten leilighet som fikk prisantydning for 2 år siden, av to forskjellige meglere. En nabo leilighet ble solgt av en tredje melger, fått anbefalt denne megeleren fra flere hold. Jeg var litt usikker da jeg ser at vedkommende stort sett har villaer og hus til mange millioner. Denne naboen fikk prisantydning før fellegjelden økte betraktelig, dog med veldig synlige veldig bra utvendig resultater i laget. Naboen spurte da om økte fellesutgifter gjorde noe med prisen, han sa nei. Jeg skal ha ny verdivurdering og kontakter denne megleren pga mange positive tilbakemeldinger. Og, to år etter siste vurdering, med veldig mye bra og positivt utvendig som øker attraktiviteten veldig, samt veldig bra beliggenhet på leiligheten. Så får jeg en verdivurdering som er like lavt som den laveste av de to som var her for to år siden. Det synes jeg var veldig rart. Og tenkte at kanskje han ikke ville selge en liten leilighet så han priser seg så lavt at jeg vil velge en annen. At for han er det mest å tjene på disse millionhusene fra 4-5 mill og oppover.

Takk forøvrig for svar til alle.

Anonymkode: da6f3...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...