Gå til innhold

fellesferie??når??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

når starter fellesferien i år? hvor lenge varer den???

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke det starten på ande uken i juli da?med en ukes forskjell på nord og sør

Gjest gjesten
Skrevet

Fellesferien er de tre siste ukene i juli.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er det ingen lover og regler for!

Der hvor broren min jobber, har de fellesferie i september/oktober. Da er alle mann på jakt, og kontordama må pent finne seg i at ferien er i september! Det er jo "sjefen" som bestemmer når ferie skal avvikles!

Skrevet

Joda, men der blir det vel et intert begrep. De kunne like så godt ha kalt den 'rypejaktukene'.

Men i Norge generelt er begrepet fellesferie brukt om tre uker i juli. Usikker på hvilke, men er det ikke de tre siste da?

Og sjefen som bestemmer? Jeg hadde blitt småsur om mannen skulle ha ferie i september hvert år, bare fordi sjefen synes det er best. Det er kanskje ok når man er ung, men etterhvert som ungene begynner å poppe ut er det utrolig upraktisk å ikke ha ferie i barnas skoleferie.

Hvilke rettigheter har egentlig en sjef når det kommer til å bestemme sånt?

Skrevet

Tidspunkt for hovedferien (dvs. tre sammenhengende uker) bestemmes av ferieloven § 7, hvor det står:

(1) (Hovedferien)  

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med fødselspenger eller adopsjonspenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-19 i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.  

(2) (Restferien)  

Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.  

(3) (Fravikelighet)  

Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale. Det kan også inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Normalt fastsettes ferien i samråd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Blir man ikke enige kan arbeidsgiver fastsette tisdpunkt for avvikling av tre sammenhengende uker innenfor tidsrommet 1. juni - 30. september. Hvilket vil si at hvis det er mest praktisk for arbeidsgiver kan man plutselig ende opp med ferie de tre første ukene i juni eller de tre siste i september. Men så veldig vanlig er det vel ikke...

Fellesferien er et begrep som brukes om den perioden hvor de fleste industribedrifter stopper (stoppet?) produksjonen, slik at alle arbeidstakerene i bedriften kan avvikle ferie samtidig. Tidspunktet er ikke fast, men kan endres fra år til år. Så vidt jeg har forstått fastsettets tidspunktet i avtale mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganonsasjonene. Det normale er vel de siste tre ukene i juli (uten at jeg skal si det for sikkert). Det er heller ikke uvanlig med denne type "fellesferiestenging" også utenfor industrien. (Eks. barnehager, domstoler m.m.)

Jeg fant en link om fellesferien her, hvor det står at årets fellesferie er lagt til ukene 28, 29 og 30. (Dvs. de tre siste ukene i juli).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...