Gå til innhold

Isjas - noen erfaring?

Becka

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært til legen ennå, men er ganske så sikkert på at Isjas nerven er kommet i klem. Alle symtomene stemmer med det. Jeg har vært til lege før og kiropraktor før. Så det er ikke første gang jeg har hatt prolaps. Men det er nok første gangen det stråler så ut i beinet, og det verket så i natt at jeg ikke sov hele natten! Det eneste som hjalp litt og roet meg, var at jeg la et massasje apparat under beinet. Jeg tok et voltaren og en paracet også, men uten hjelp. Hadde Nobligan liggende, men turdte ikke ta det i tillegg. ( litt forsiktig med inntak, spesielt når jeg da skulle opp om bare få timene på jobb. ) 

Er det noen som har noen erfaringer, om hva som er best å gjøre? Hvilke smertestillende som er best? Gjerne da hvilke som er best uten resept, da jeg ikke kommer meg til legen før etter helgen grunnet ferieavvikling på jobb! ( typisk! ) med mindre jeg drar på legevakten.

Jeg fungerer sånn "tålig" på jobb, når jeg "går meg varm". Det er tydelig verst om natten eller når jeg sitter/ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stråler det og gjør vondt er det nok ikke prolaps. Da er det noe som heter falsk isjias. Ekstremt plagsomt og vondt. Bevegelse er det som hjelper

Anonymkode: 47442...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Stråler det og gjør vondt er det nok ikke prolaps. Da er det noe som heter falsk isjias. Ekstremt plagsomt og vondt. Bevegelse er det som hjelper

Anonymkode: 47442...809

Dette stemmer jo ikke, prolaps kan både stråle og gjøre veldig vondt. 

Hvordan går det, Ts?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på samme måte for et par uker siden. Jeg fikk beskjed om at det "bare" var et hekseskudd og ikke isjias som jeg trodde. 

Eneste som funket her var pinex forte og ibux 600mg, men det må jo du og legen finne ut av. Blir det uholdbart i løpet av helga ville jeg kontaktet legevakta! 

For min del hjalp det med varme og å finne en god liggestilling, men opp og gå litt bare for å ikke stivne ganske ofte. 

God bedring! Slitsomt med en rygg som ikke vil, for man kjenner det ved hver minste bevegelse man gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt paralgin forte og voltaren sammen når jeg har hatt prolaps, eneste som har gjort det levelig.

Ang. nerve i klem:
Hvis du tisser på deg, ikke klarer å tisse, bæsjer på deg/ikke kjenner når du må på do (beklager altså) - må du kontakte lege umiddelbart da det kan kreve akutt operasjon. Bare sånn at du er klar over det 🙂 

(Jeg var nemlig ikke det, og har fått permanent ødeleggelse i ryggen og nervepåvirkning. Altså, problemet mitt var at jeg ikke klarte å tisse. Hadde nok gått om jeg bæsjet på meg, hehe)

Anonymkode: 91561...b48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt paralgin forte og voltaren sammen når jeg har hatt prolaps, eneste som har gjort det levelig.

Ang. nerve i klem:
Hvis du tisser på deg, ikke klarer å tisse, bæsjer på deg/ikke kjenner når du må på do (beklager altså) - må du kontakte lege umiddelbart da det kan kreve akutt operasjon. Bare sånn at du er klar over det 🙂 

(Jeg var nemlig ikke det, og har fått permanent ødeleggelse i ryggen og nervepåvirkning. Altså, problemet mitt var at jeg ikke klarte å tisse. Hadde nok gått om jeg bæsjet på meg, hehe)

Anonymkode: 91561...b48

Ja, dette er kjempeviktig - ikke drøy med å ringe lege om du kjenner noe slags lammelse/nedsatt kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var plaget med isjias i 1 år. Det hjalp faktisk med fysio! Trente og gjorde øvelser som skulle "rikke" på nerven. 

Tok Paracet og Ibux men det funket ikke! 

Det er ikke 100% bra enda men godt levelig. 

Det værste for meg var å sitte! Det gjorde uutholdelig vondt! Klarte ikke kjøre bil. Måtte ligge. 

Anonymkode: 3dc0a...ad1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...