Gå til innhold

Mine og dine barn, litt oppstartshjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg og samboeren min har nettopp flyttet sammen. Vi har begge barn fra før. Barna våra har alltid hatt det greit, med at vi har kunne legge til rette for dem. Nå er vi plutselig en familie på fem, vi må omstille oss alle sammen. 

Vi har selvfølgelig våre ting vi har sett på som viktige i oppdragelsen. Noen ganger kræsjer dette fullstendig. Hvordan løser dere slike ting? jeg synes ting han har glemt er viktig, og slik er det naturligvis omvendt også.

Men td. Her om dagen fikk barnet til min samboer ukepenger. I min verden står ukepenger i stil med pliktene du gjør, ikke alder. Jeg aner ikke hvor mye han gav. For det har vi ikke diskutert. Vi har gitt ca 35 kroner til alle barna på lørdager, som barna har kjøpt lørdagsgodt for. Dette er jo noe jeg har sett på som ukepenger, som barna bruker på snop. Er det ikke rimelig å snakke om summer, eller finnes det andre der ute som kjører hver sine løp?  Har det noen gang fungert for barna? 

Vi har tenkt at vi skulle ta ting etter hvert, men må jeg plutselig legge meg på samme list som ham? Er ikke ukepenger naturlig å diskutere? Spesielt når mengden på plikter ikke pleier å være ujevn. Tror største skillet er at hans barn pga alder må lage sin egen matpakke. 

Jeg vil søke råd tidlig, så småting ikke blir frustrasjon.

Anonymkode: 74909...69b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du mener at det er naturlig å diskutere ukepenger, hvorfor har du ikke allerede gjort det da? 👀

Uansett. Skriv en liste med ting som du tenker at det er lurt å diskutere, få gjerne mannen til å gjøre det samme. Spis noe godt, drikk en god vin (eller vann, brus, saft, øl) og så diskuterer dere. :)

Anonymkode: 70b5c...67a

• Liker 3
Skrevet

Er jo det jeg sier, vi har gitt 35kr hver lørdag. Så har vi blitt enige om at dersom noen av barna ønsker mer penger, så må dei begynne med faste arbeidsoppgaver. Jeg sikter til en situasjon der far har gitt ekstra ukepenger, uten at jeg aner hva hun har gjort ekstra. Jeg føler slikt er normalt å diskutere, men aner ikke hva som er for pirkete. For jeg ønsker å unngå diskusjon og prat om hver bidige ting, samtidig som jeg ønsker at det skal være rettferdig for barna.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du mener at det er naturlig å diskutere ukepenger, hvorfor har du ikke allerede gjort det da? 👀

Uansett. Skriv en liste med ting som du tenker at det er lurt å diskutere, få gjerne mannen til å gjøre det samme. Spis noe godt, drikk en god vin (eller vann, brus, saft, øl) og så diskuterer dere. :)

Anonymkode: 70b5c...67a

Jeg ber om oppstartshjelp. Hva er da lurt å diskutere? 

Skrevet

Hva er det viktig for deg å diskutere da? Dvs hva er det viktig for deg at er på plass?

Og hvor gamle er barna, hvor lenge har dere vært sammen og hvor lenge er det siden dere gikk fra den andre forelderen? Hvor gamle er dere selv? Har dere flyttet inn i ny felles bolig? Har noen av barna byttet skole/bhg eller flyttet langt fra venner? - jeg tenker at dette er relevant for hvilke råd som passer her. Er ikke selv skilt, men er skilsmissebarn som nå er blitt 40. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo det jeg sier, vi har gitt 35kr hver lørdag. Så har vi blitt enige om at dersom noen av barna ønsker mer penger, så må dei begynne med faste arbeidsoppgaver. Jeg sikter til en situasjon der far har gitt ekstra ukepenger, uten at jeg aner hva hun har gjort ekstra. Jeg føler slikt er normalt å diskutere, men aner ikke hva som er for pirkete. For jeg ønsker å unngå diskusjon og prat om hver bidige ting, samtidig som jeg ønsker at det skal være rettferdig for barna.

Rettferdig for barna vil det aldri bli om det er helt likt. Å stikke til noen av dem en pengelapp innimellom er faktisk helt greit :) Her har vi mine og dine, men litt aldersforskjell. Min får derfor ofte en pengelapp til litt diverse, noe hans etterhvert også vil få når hun blir eldre. Dette går jo i rykk og napp, akkurat litt lommepenger er en bagatell man faktisk må få kunne ta en spontanavgjørelse på som forelder. At dere har en fast greie på 35 kr i uken til lørdagsgodt, gjør jo ikke at man ikke kan gi ungene sine penger utenom. :) Og unger har ikke vondt av å høre at det er forskjell. Om dine spør hvorfor hans fikk uten å gjøre noe, så svarer du bare at det er slik de gjør det, du har derimot andre regler.

Anonymkode: ddd33...f09

Skrevet
5 minutter siden, Ild skrev:

Hva er det viktig for deg å diskutere da? Dvs hva er det viktig for deg at er på plass?

Og hvor gamle er barna, hvor lenge har dere vært sammen og hvor lenge er det siden dere gikk fra den andre forelderen? Hvor gamle er dere selv? Har dere flyttet inn i ny felles bolig? Har noen av barna byttet skole/bhg eller flyttet langt fra venner? - jeg tenker at dette er relevant for hvilke råd som passer her. Er ikke selv skilt, men er skilsmissebarn som nå er blitt 40. 

Typiske ting som barna legger merke til. Men td lommepenger er jo vesentlig at det vi gir svarer til arbeidsmengden barna gjør. Pr dags dato skal alle barna ta ansvar for sitt eget soverom, og ta tallerken fra middagsbord til Kjøkkendisk. Vi passer på at eldste (12) ikke skal føle på plutselig ansvar overfor mine, 

Jeg og mine barn har flyttet til min nye kjæreste. Mine barn har byttet skole. 

Mine barn er 6 og 8, hans er 12. 

Vi har lite kontakt med far til barna, samboeren min har sitt barn 60%

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettferdig for barna vil det aldri bli om det er helt likt. Å stikke til noen av dem en pengelapp innimellom er faktisk helt greit :) Her har vi mine og dine, men litt aldersforskjell. Min får derfor ofte en pengelapp til litt diverse, noe hans etterhvert også vil få når hun blir eldre. Dette går jo i rykk og napp, akkurat litt lommepenger er en bagatell man faktisk må få kunne ta en spontanavgjørelse på som forelder. At dere har en fast greie på 35 kr i uken til lørdagsgodt, gjør jo ikke at man ikke kan gi ungene sine penger utenom. :) Og unger har ikke vondt av å høre at det er forskjell. Om dine spør hvorfor hans fikk uten å gjøre noe, så svarer du bare at det er slik de gjør det, du har derimot andre regler.

Kan man da kalle det ukepenger? Eller er det penger for å kose seg? Å sende med et barn lommepenger fordi barnet skal noe, og å gi ekstra ukepenger er to vidt forskjellige ting i min verden. 

I hvilken situasjon er det greit å gjøre forskjell da? PR dags dato har min 8 åring faktisk mest ansvar. Kan jeg gi bonus uten å snakke med samboeren min? For slik gjør jeg det?

• Liker 1
Skrevet

Vi har mine og dine, og har nå bodd sammen i 10 år. Ungene er omtrent på samme alder og er her omtrent likt sånn jevnt over. Vi har gitt lik sum i lommepenger, og har forsøkt å gi likt til klær og utstyr osv også. Ungene har fått samme oppgaver, noen er selvsagt flinkere enn andre til å bidra, men sånn er det vel også i søskenflokker som består av biologiske søsken. Vi ble tidlig enig om å ha noenlunde like regler og at de skulle bli behandlet likt. Selvsagt er dette vanskelig å innføre, det er vel lettere å "kjefte" på egne barn enn stebarn, men tilsnakk/påminnelser har de fått. Noen ting har jeg som mor tatt med mine og min samboer har tatt med sine. Ser at i praksis blir jeg hønemor for hele flokken, er vel litt i min natur å følge opp (sikkert oppfattet som mas av alle ungene) ser ikke noe negativt med det, og jeg tror at ungeflokken skjønner at jeg bare er sånn, og at jeg føler like mye opp stebarn som egne barn med feks bursdager, huske utstyr osv. 

Samboer er flinkest på å organisere kjøring/henting av hele flokken, og hjelper med lekser på sitt felt. Og så har ungene funnet ut at han er lettest til å lure til å gi litt ekstra lommepenger ;) 

Jeg tror det er viktig å bruke alenetid på hvert barn, uansett alder. Ta med stesønn for hårklipp og legg inn en tur på Burgerking, ta med datter på cafe og shopping ene dagen, og stedatter neste uke, alt ettersom naturlig setting. 

Det er ikke lett å være en familie med mine og dine barn, hverken for store eller små, men hos oss har i alle fall någenlunde lik behandling gitt oss en sammenspleiset familie, skjær i sjøen vil det alltid være, men man kommer langt med å være åpen og ærlig og forsøke å behandle mine og dine ganske så likt. 

Noe av det viktigste er å diskutere både dere voksne i mellom, og hele flokken. Jeg aner ikke alder på deres barn, men spør du ungene om de vil bli behandlet likt (på godt og vondt) vil de garantert svare JA, tror neppe de synes det hadde vært stas om samboeren din kun kjørte på sine barn, eller om du gjorde tilsvarende. 

Anonymkode: b08b8...169

Skrevet

Jeg er litt todelt, kjenner jeg. Kanskje derfor jeg aldri ville satt meg i situasjonen du er i.  På den ene siden ville jeg som barn følt det vanskelig at regler/goder/vaner ble forandret som følge av at jeg skulle få en ny steforelder og stesøsken, som jeg sannsynligvis ikke ville ønsket meg. På den annen side synes jeg man må behandle barna likt når man bor under samme tak. Hadde aldri akseptert at et stesøsken på samme alder hadde dobbelt så mye i lommepenger, for eksempel. Felles kjøreregler er en fin ting. 

Anonymkode: 39722...851

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mine og dine, og har nå bodd sammen i 10 år. Ungene er omtrent på samme alder og er her omtrent likt sånn jevnt over. Vi har gitt lik sum i lommepenger, og har forsøkt å gi likt til klær og utstyr osv også. Ungene har fått samme oppgaver, noen er selvsagt flinkere enn andre til å bidra, men sånn er det vel også i søskenflokker som består av biologiske søsken. Vi ble tidlig enig om å ha noenlunde like regler og at de skulle bli behandlet likt. Selvsagt er dette vanskelig å innføre, det er vel lettere å "kjefte" på egne barn enn stebarn, men tilsnakk/påminnelser har de fått. Noen ting har jeg som mor tatt med mine og min samboer har tatt med sine. Ser at i praksis blir jeg hønemor for hele flokken, er vel litt i min natur å følge opp (sikkert oppfattet som mas av alle ungene) ser ikke noe negativt med det, og jeg tror at ungeflokken skjønner at jeg bare er sånn, og at jeg føler like mye opp stebarn som egne barn med feks bursdager, huske utstyr osv. 

Samboer er flinkest på å organisere kjøring/henting av hele flokken, og hjelper med lekser på sitt felt. Og så har ungene funnet ut at han er lettest til å lure til å gi litt ekstra lommepenger ;) 

Jeg tror det er viktig å bruke alenetid på hvert barn, uansett alder. Ta med stesønn for hårklipp og legg inn en tur på Burgerking, ta med datter på cafe og shopping ene dagen, og stedatter neste uke, alt ettersom naturlig setting. 

Det er ikke lett å være en familie med mine og dine barn, hverken for store eller små, men hos oss har i alle fall någenlunde lik behandling gitt oss en sammenspleiset familie, skjær i sjøen vil det alltid være, men man kommer langt med å være åpen og ærlig og forsøke å behandle mine og dine ganske så likt. 

Noe av det viktigste er å diskutere både dere voksne i mellom, og hele flokken. Jeg aner ikke alder på deres barn, men spør du ungene om de vil bli behandlet likt (på godt og vondt) vil de garantert svare JA, tror neppe de synes det hadde vært stas om samboeren din kun kjørte på sine barn, eller om du gjorde tilsvarende. 

Tusen takk for kjempefint og utfyllende svar.

jeg er for at det skal være rettferdig. Men også at dersom noen av barna ønsker med ukepenger, så kan dei få tilsvarende ekstra oppgaver for å "tjene" dei pengene. Synes noen av barna det er urettferdig, kan dei selvsagt få mer plikter og dermed mer betalt. 

men vi har allerede kommet utfor diskusjon om forskjellsbehandling i forhold til skjermtid - nå må dere ut og leke. Hans barn har fått mer klær (tenker ikkje på nødvendig utstyr fordi barnet har vokst mest). Så dukket ekstra ukepenger opp. 

til eventuelle argument om at han kan bruke sine penger på hva han vil: riktig. Han kan gjøre som han vil med sine penger, men jeg vil ikke bo med han dersom vi skal leve og fungere som to familier under samme tak. Det skal jo ikke mine barn vokse opp med. Så hvordan penger blir disponert i forhold til barna er noe jeg legger meg opp i.

Skrevet

Siste avsnittet var ikke rettet mot hun jeg siterte, men til eventuelle personer som leser kommentarfeltet :)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for kjempefint og utfyllende svar.

jeg er for at det skal være rettferdig. Men også at dersom noen av barna ønsker med ukepenger, så kan dei få tilsvarende ekstra oppgaver for å "tjene" dei pengene. Synes noen av barna det er urettferdig, kan dei selvsagt få mer plikter og dermed mer betalt. 

men vi har allerede kommet utfor diskusjon om forskjellsbehandling i forhold til skjermtid - nå må dere ut og leke. Hans barn har fått mer klær (tenker ikkje på nødvendig utstyr fordi barnet har vokst mest). Så dukket ekstra ukepenger opp. 

til eventuelle argument om at han kan bruke sine penger på hva han vil: riktig. Han kan gjøre som han vil med sine penger, men jeg vil ikke bo med han dersom vi skal leve og fungere som to familier under samme tak. Det skal jo ikke mine barn vokse opp med. Så hvordan penger blir disponert i forhold til barna er noe jeg legger meg opp i.

Men er det slik at dere var enige om alt dette skulle være likt før dere flyttet sammen? For da er det vel bare å minne mannen på avtalen slik at dere kan samkjøre. 

Om han ikke er enig, må dere jo diskutere dette nå. Sånn i utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i at det følger ekstra privilegier med alder, og sånn sett er det stor forskjell på en tolvårings behov og en åtteårings.

Hvis du kan gå med på forskjellsbehandling grunnet alder, bør dere bli enige om en naturlig «progresjon» i privilegiene slik at dine vet hva som gjelder når de selv blir for eksempel tolv. 

Med egne barn er det jo naturlig at også plikter øker med alder, men så er det ikke barebare å innføre nytt regime for en tolvåring bare fordi det skal bli likt for stesøsken. Ville vært veldig forsiktig med å la tolvåringen forstå at goder forsvinner fordi at stemor har flyttet inn med sine barn. Du må rett og slett diskutere med mannen og finne ut hvordan dere skal drive familien sammen uten at noen av barna føler at alt er blitt urettferdig og forandret til det verre av at dere bor sammen. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Hactar skrev:

Men er det slik at dere var enige om alt dette skulle være likt før dere flyttet sammen? For da er det vel bare å minne mannen på avtalen slik at dere kan samkjøre. 

Om han ikke er enig, må dere jo diskutere dette nå. Sånn i utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i at det følger ekstra privilegier med alder, og sånn sett er det stor forskjell på en tolvårings behov og en åtteårings.

Hvis du kan gå med på forskjellsbehandling grunnet alder, bør dere bli enige om en naturlig «progresjon» i privilegiene slik at dine vet hva som gjelder når de selv blir for eksempel tolv. 

Med egne barn er det jo naturlig at også plikter øker med alder, men så er det ikke barebare å innføre nytt regime for en tolvåring bare fordi det skal bli likt for stesøsken. Ville vært veldig forsiktig med å la tolvåringen forstå at goder forsvinner fordi at stemor har flyttet inn med sine barn. Du må rett og slett diskutere med mannen og finne ut hvordan dere skal drive familien sammen uten at noen av barna føler at alt er blitt urettferdig og forandret til det verre av at dere bor sammen. 

Goder forsvinner for alle. Vi flyttet fra hus og hjem, fordi vi skulle satse som en familie. 

Ukepengene, som er det jeg nevne i HI, ble innført for at brna skulle få velge: Mine liker lørdagsgodt, 12årignen vil gjerne spare. Når 12-åringen skal på cup med laget sitt, får 12-åringen ekstra lommepenger. Det vil mine få når den tid kommer. Det var aldri faste lommepenger før jeg kom inn i bildet. En 12 åring bor hjemme, og trenger derfor ikke mer penger enn en 8 åring. Men en 12 åring er eldre, og vil derfor klare ting som å vaske gulvet en dag i uken for å få mer ukepenger. Men ekstra ukepenger, bare fordi noen er eldre? Er det vanlig? 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Goder forsvinner for alle. Vi flyttet fra hus og hjem, fordi vi skulle satse som en familie. 

Ukepengene, som er det jeg nevne i HI, ble innført for at brna skulle få velge: Mine liker lørdagsgodt, 12årignen vil gjerne spare. Når 12-åringen skal på cup med laget sitt, får 12-åringen ekstra lommepenger. Det vil mine få når den tid kommer. Det var aldri faste lommepenger før jeg kom inn i bildet. En 12 åring bor hjemme, og trenger derfor ikke mer penger enn en 8 åring. Men en 12 åring er eldre, og vil derfor klare ting som å vaske gulvet en dag i uken for å få mer ukepenger. Men ekstra ukepenger, bare fordi noen er eldre? Er det vanlig? 

Ja, det er helt vanlig, samtidig som man også forventes å dekke mer forskjellig av lommepengene sine etter hvert. Det handler om å lære seg å styre økonomi og få erfaring med hva ting koster. 

Du sier tolvåringen vil spare, og selv om 35 kroner er helt kurant til lørdagsgodt, er det ikke rare summen å spare for.

Og så finnes det gråsoner, tenker jeg. Hvis mitt ene barn som nettopp har lært å lese for eksempel heller vil ha et ukeblad til en hundrelapp enn lørdagsgodt, skulle han gjerne fått det, men den andre hadde ikke fått trykke i seg godterier for hundre kroner av den grunn. 

Jeg er ikke vokst opp med at man fikk lønn for husarbeid, vi gjorde oppgavene våre uavhengig av det. Min eldre bror fikk også alltid høyere ukelønn enn meg fordi han var eldre. Dette var helt uproblematisk all den tid jeg fikk samme sum ved samme alder. 

Men dette er jo noe dere må bli enige om. Slik du formulerer deg høres det ut som du tar for gitt at ditt syn er en slags universalsannhet for rettferdig fremferd, og slik er det ikke nødvendigvis. Hvis din mann ikke er enig ned deg, bør du vurdere hva slags kompromiss du mener kan fungere. 

Endret av Hactar
  • Liker 3
Skrevet

Hans barn er 12 år, dine er 8 og 6. Det er ikke unaturlig at en 12-åring får litt penger uten at såpass mye yngre barn også må få. Så jeg tenker at du skal være litt forsiktig med at alt skal være så innmari likt. Det ene barnet er mye eldre enn de andre to. Og ja, her i huset er det ikke penger etter hva de utfører av plikter. Det går mer etter alder. 

Anonymkode: 1489f...a62

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt vanlig! Altså, 35 kroner i lommepenger til en 12-åring er rett og slett latterlig lite. Min 13-åring får 500 i måneden, må da dekke alt av kino, godis og sminke/hårprodukter selv. Da hun var 12 fikk hun 400 i måneden. Da hun var 11 var det 50 kroner i uka. Det handler ikke bare om å belønnes av plikter, men å lære ungene økonomi også.

Og forskjellen på en åtteåring og en tolvåring er gedigen! En 12-åring er ungdom, henger med venner, drar på kino alene etc.

Min 13-åring må ikke gjøre ekstra plikter for å få ekstra penger, eller for å få lommepengene sine. Jeg forventer at ber jeg om støvsuging av stua, så skjer det uavhengig av lønn for det. Ber jeg henne passe babyen en halvtime, så er det ikke et valg, det er ting jeg forventer i vår familie.

• Liker 1
Skrevet

Lommepenger gies vel som regel ut fra alder og hva man ev bidrar med for å få dette? Det er langt fra hvilke behov/ønsker en 6 åring har og hva en 12 åring har. Jovisst går kanskje en 6 åring på kino med venner (selvsagt sammen med foreldre) mens en 12 åring gjør litt mer ting på egenhånd og trenger selvsagt mer penger. Forskjell i sum til lommepenger kan forsvares ut fra alder, og det er sikkert lurt å snakke med barna om. Bli enige om at de får da feks 35 kr (kun som utgangspunkt siden du nevte den summen) når de er 6 år, 40 kr når de er 8 år, 50 kr når de er 12 år. En tolvåring har sikkert behov for litt busspenger også, og det kan gies en litt høyere sum, der man forklarer at feks 50 kr er lommepenger og 50 kr er til buss, kino, svømmehall osv. 

Våre får en fast sum i måneden til lommepenger, mat i kantina på fredager og til buss. I sine andre hjem har de også fått fast sum pr måned, det har stort sett vært likt. 

Det blir i grunnen litt det samme med klær. Vi som har mine og dine har ikke gitt Per ny vinterjakke fordi Pål fikk ut fra behov, de har fått når de har trengt klær og sko, og jeg har stort sett fulgt opp dette og hatt kontroll på at det har blitt någenlunde likt ut fra alder og behov. 

Skrevet

System for lommepenger er lurt å diskutere, men dere MÅ ikke gjøre det likt. I alle fall om dere ikke bor sammen på heltid alle sammen. Faren til mine barn har akkurat blitt samboer, og har nok møtt noen av de samme utfordringene som deg. Jeg syns det er utrolig at man ikke snakker om sånt FØR man flytter sammen, men det får nå bli deres sak. Det som er her er at jeg og faren har avtalt system for lommepenger, spilletider, leggetider m.m. som vi har holdt likt i begge hjem av hensyn til ungene. Nå får han da utfordringen i forhold til at hans samboer ikke har samme systemer og regler for sine barn. Det jeg har sagt til han er at barna nok tåler å ha ulike regler i hjemmene, men de tåler nok også at bonussøsken har andre regler til en viss grad. Men det må bli opp til han hva han gjør, men jeg kommer ikke til å tilpasse de reglene vi har hatt i flere år hos meg fordi hans samboer vil ha andre regler. Og ja, det kan i verstefall føre til at ungene kanskje helst ville vært mer hos den andre forelderen. Men sannsynligvis vil det være både plusser og minuser, slike at helheten blir ok likevel. Og en sånn problemstilling kan det kanskje være hos dere også?

Dere må jo snakke sammen og lage noen kjøreregler. Hvordan gjøre ting, hva skal være likt, hva kan man tåle er ulikt osv. Hvilke hensyn skal tas.

Og forresten, det er helt vanlig at lommepenger er diffrensiert i forhold til alder. En 12 åring bør få mer penger enn en 6-åring.

Anonymkode: 13622...43b

Skrevet

de tåler nok også at bonussøsken har andre regler til en viss grad.

Det ble litt rart sitert av ab over her, men jeg er enig i dette. Dessverre viser det seg (i alle fall på KG) at det er store, store forskjeller ute å går, og da blir det bare bråk. Som i at noen foreldre mener at barna skal slippe plikter helt pga de er skilsmissebarn, til andre foreldre som mener de må bidra relativt mye. En gylden middelvei er vel best å finne, tror forøvrig at man fint kan klare å finne ut SAMMEN hvilke regler som skal gjelde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...