AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 La alle få være likeverdige! La alle barn føle mestringsfølelse! La oss sammen passe på at de orker skole etter ungdomsskolen og få utdannnelse. At de ikke blir skolelei. Få vekk leksene NO! Anonymkode: 14bf4...015
Gjest Fjeud Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Bra du underbygger med empirisk forskning på hvorfor en burde få bort lekser. De prøvde det blant annet på skoler i Bergen, resultatet var lavere måloppnåelse og mindre læring. Lekser er en effektiv måte å sikre at elever får dyp innlæring av materialet på. Det hjelper også til med å bygge selvdisiplin som kommer godt med senere i livet, som for eksempel på universitetet, men også i jobb.
Angelheart2 Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Jeg vil ha lekser, jeg..... Syns det er en fin måte å få fulgt med på hva ungene lærer på skolen og samtidig følge med på hvordan de gjør det. Selvsagt må leksene være overkommelige og lagt opp slik at de blir en repetisjon av det de har lært på skolen, ikke at man skal gjennomgå helt nytt stoff hjemme. Lagt opp på en god måte er lekser bra. Det finnes for øvrig forskning som både støtter og advarer mot leksefrie skoler. Det uansett alle er enige om er at repetisjon og mengdetrening er nødvendig, enten det skjer på skolen eller hjemme. 13
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Hva skal foreldre gjøre da? De trenger å lese hjemme. Skriveoppgaver side opp og ned trenger de ikke. Men å lese sammen er viktig. Anonymkode: 6201e...54f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Får man ikke lekser, blir jo skolen kun en lekeplass Anonymkode: efb1c...757 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Få heller kantiner og varm lunsj. Norge har milliarder på bok, men bompenger og 0 kantiner på skolene har de. Andre land har 0 penger, 0 bompenger og varm lunsj på skolene. Hvorfor får ikke Norge dette til?????? Ja til skole 8-15, kantine med varmlunsj og 45 min spisepause. Come on, dette har vi råd til. Anonymkode: 6201e...54f 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Jeg jobber på en heldagsskole (8-15) uten lekser. Jeg synes at det er veldig positivt. Elevene har fri på ettermiddagen, og alle har like muligheter til å få hjelp med alt arbeid. Vi oppfordrer likevel til lesing hjemme. Ettersom vi er en leksefri skole må vi oppdatere foreldrene på andre måter. Anonymkode: 83cd8...6da 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Få heller kantiner og varm lunsj. Norge har milliarder på bok, men bompenger og 0 kantiner på skolene har de. Andre land har 0 penger, 0 bompenger og varm lunsj på skolene. Hvorfor får ikke Norge dette til?????? Ja til skole 8-15, kantine med varmlunsj og 45 min spisepause. Come on, dette har vi råd til. Anonymkode: 6201e...54f En kombinasjon av dette og ingen lekser hadde vært ypperlig. Du har helt rett - det har vi råd til, det er et prioriteringsspørsmål. Anonymkode: 989e5...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 Ja kantine og leksefri. heldagsskole! Lesing er helt greit. Og bare koslig med barna 😊 Er alle oppgavene i alle fag. Allerede tidlig på barneskolen som må vekk vekk vekk! Anonymkode: 14bf4...015 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Kantine med med varm lunsj til alle og ingen lekser. Noe mer vi bør gjøre l samme slengen? Fjerne matematikk? Bygge egen garderobe til alle elever? Flere fridager til sydenturer? Pesonlig assistent til alle? Sy noen flere puter under armene? Anonymkode: 70831...72b 17
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Viktig med repetisjon, det lærer man med lekser. Viktig å lære gode studievaner, det lærer man med lekser. Viktig med positive foreldre, foreldrenes holdning til lekser og skolearbeid er svært smittsomt på barna. Lekser trengs dor at barn skal lære, og lære seg å lære. Men det er viktig å ha lekser med et mål, ikke lekser som er meningsløse og ikke tjener noen hensikt. Anonymkode: 1f52e...681 15
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 Veldig bra det som forrige skrev Tenker det er viktig for skolen å bli flinkere på hva de gir i lekser. Det skal være repetisjon av et stoff de allerede har gjennomgått, ikke noe nytt de skal lese for å komme igjennom målplanen. Anonymkode: 768e4...07f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 Lekser skaper klasseskille. Barn som har ressurssvake foreldre sakker akterut fra dag 1. Anonymkode: 64cb6...271
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 Hadde jeg ikke gjort leksene mine, hadde jeg gjort det svært mye dårligere på skolen. Takk til lærerne mine som ga meg lekser! Hilsen hu ressurssvake som.satt igjen etter skoletid på lærerværelse for å få gjort leksene. Anonymkode: 3990d...f06 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra det som forrige skrev Tenker det er viktig for skolen å bli flinkere på hva de gir i lekser. Det skal være repetisjon av et stoff de allerede har gjennomgått, ikke noe nytt de skal lese for å komme igjennom målplanen. Anonymkode: 768e4...07f Her er det nesten alltid noe nytt.Som vi da må lære de.Og de har en annen måte å gjøre det på skolen enn vi hadde. Anonymkode: 14bf4...015
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 Jeg har hatt barn i privat skole uten lekser, og jeg har hatt barn i offentlig skole med lekser. Begge skolene var/er bra, men som forelder foretrekker jeg helt klart lekser! Man får et mye bedre innblikk i hva barna jobber med og hva de mestrer når man har lekser. Det er også mye enklere å støtte barna med det de ikke mestrer så godt. Klart og rungende JA til lekser frå meg! Anonymkode: ba0f1...e49 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Jeg synes det er ett dårlig argument at man selv foretrekker lekser fordi man får fulgt bedre med på hva barna kan! Det er ett stort pluss når man først har lekser, men en grunn til og ha lekser? Seriøst, skal barna ha lekser for og tilfredsstille ditt behov for oversikt og kontroll? Da får man heller prøve og finne andre måter og følge med på! Anonymkode: 0a0a8...f3d 2
tussi680 Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 (endret) Hadde lekser som småbarn og har ikke hatt men av akkurat det, vi lærte, repeterte og det blir sittende. Kjære vene, hvor skal det ende hen om ingen får lære noe av lekser? Det kreves mye på universitet og andre skoler, der må du lese, skrive, være en som kan. Endret 13. september 2018 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ett dårlig argument at man selv foretrekker lekser fordi man får fulgt bedre med på hva barna kan! Det er ett stort pluss når man først har lekser, men en grunn til og ha lekser? Seriøst, skal barna ha lekser for og tilfredsstille ditt behov for oversikt og kontroll? Da får man heller prøve og finne andre måter og følge med på! Anonymkode: 0a0a8...f3d haha enig! Anonymkode: 14bf4...015
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 On 9/12/2018 at 9:40 AM, AnonymBruker said: Få vekk leksene NO! Anonymkode: 14bf4...015 Og kanskje hvis du hadde hatt MER lekser på skolen ville du ikke ha skrevet feil - NÅ ikke no. Uten lekser kommer det til å bli ende flere NAVere da de kan ikke konkurrer med flinke folk som hadde lekser på skolen og takler ikke selve konkurransen. Anonymkode: 2e3f4...e0c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå