AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Vi bor sammen. Han bor hos meg (jeg eier). Han betaler en liten leie (ikke mye) og ellers deler vi på f.eks strøm, internett, tv osv. Også deler vi på utgifter som lån på bil, forsikring ol. Til nå har vi hatt hver vår økonimi. Vi tjener nesten likt (han litt mer enn meg). Men jeg ser at det ofte kan bli noen diskusjoner, type "men jeg kjøpte jo...." osv. Og så har vi ikke full kontroll på hvem som kjøper hva og det kan jo da til tider bli en ujevn fordeling. Vi har pratet om dette, men er litt uenig i hvordan vi skal fordele utgifter og hvordan økonomien vår skal være. Selv har jeg en ide som jeg tror kan fungere. Jeg tror vi begge har godt av å ha en pott som er vår egen. Da kan vi gjøre hva vi vil med den og vi slipper at den andre mener at noe unødvendig kjøpes av felles økonomi. Også tenker jeg å fordele utgifter på ulike kontoer. F.eks en konto hvor vi begge overfører det som skal betales av felles regninger (likt beløp). Og en konto til mat/husholdning (hvor vi overfører x beløp hver), en konto til fritid/aktiviteter (felles aktiviteter) og et par felles sparekontoer. En til buffer-sparing og en til f.eks felles ferie og andre "gøyere" ting vi finner på sammen. Tenker faste trekk, men at det selvsagt kan justeres om vi får flere utgifter en måned. Og at resten av pengene vi selv sitter igjen med da går til eget bruk/sparing. På sikt ønsker vi jo å kjøpe noe sammen. Om jeg selger så står jo jeg igjen med litt egenkapital som jeg kan bruke, inkl. f.eks det jeg sparer. Og han kan jo spare litt mer enn meg i måneden da han ikke har boliglån som må betales. Eller er det bedre å ha felles sparekonto til bolig? Jeg tenker ogå at flere kontoer til ulike ting gjør at vi blir mer bevisst på hvor mye vi bruker og kanskje vi da kan bli flinkere til å f.eks holde matbudsjettet lavere osv. Også merker vi jo fort om det vi overfører de første månedene faktisk rekker eller om vi må justere litt. Anonymkode: dcb61...398
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Det hørtes fryktelig uoversiktlig ut med så mange forskjellige kontoer! Her hos oss gjør vi det veldig enkelt. For øyeblikket leier vi, og utgifter til husleie, strøm og forsikringsordninger går fra hans konto. Jeg har fast trekk på halvparten av dette inn til hans konto hver måned. Annet, som egne billån og telefonregningen osv betaler vi selvfølgelig for oss selv. Utover dette er det den som er på butikken som betaler, eventuelt den som har mest penger der og da. Min samboer tjener nesten 100 000,- mer enn meg, men vi har aldri noen problemer med hvem skal betaler hva. Er en blakk en måned så ordner den andre opp, uten at det er noen sure miner over dette. Selv om vi ikke har fysisk tilgang på hverandres konto, har vi allikevel ganske god oversikt over hva vi begge har tilgjengelig, hva som er spart opp osv. Ser ikke behovet for å gjøre det vanskeligere enn nødvendig 🙂 Anonymkode: e55d8...546
SPOCA Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Vi har semi-felles, semi-delt økonomi. Jeg har tilgang til hans konto, jeg fører over det jeg trenger av penger, fører over til meg selv, betaler regninger, og det som blir igjen på hver av oss bruker vi på oss selv. Men det blir mer og mer til at alt er felles, ingen som regner på "mitt og ditt" i forholdet. Fungerer utmerket. Han har selvsagt tilgang han også, men siden jeg er bedre på økonomi enn han, er det jeg som styrer skuta sånn sett.
frekvens Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Siden jeg har utbetalt 3x det hun har så har jeg gjort det så enkelt at jeg har gitt henne kredittkortet og lar henne kjøpe det som trengs. Slik gjorde vi det før vi fikk barn også og det har ikke vært spørsmål om mitt og ditt.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes fryktelig uoversiktlig ut med så mange forskjellige kontoer! Her hos oss gjør vi det veldig enkelt. For øyeblikket leier vi, og utgifter til husleie, strøm og forsikringsordninger går fra hans konto. Jeg har fast trekk på halvparten av dette inn til hans konto hver måned. Annet, som egne billån og telefonregningen osv betaler vi selvfølgelig for oss selv. Utover dette er det den som er på butikken som betaler, eventuelt den som har mest penger der og da. Min samboer tjener nesten 100 000,- mer enn meg, men vi har aldri noen problemer med hvem skal betaler hva. Er en blakk en måned så ordner den andre opp, uten at det er noen sure miner over dette. Selv om vi ikke har fysisk tilgang på hverandres konto, har vi allikevel ganske god oversikt over hva vi begge har tilgjengelig, hva som er spart opp osv. Ser ikke behovet for å gjøre det vanskeligere enn nødvendig 🙂 Anonymkode: e55d8...546 Jeg synes din "mal" er mye mer uoversiktlig enn det TS foreslår. Med egne dedikerte kontoer er det jo svært enkelt å få en oversikt over hva de som par bruker på mat for eksempel, for å justere/revurdere budsjettet. Mens hvis dere skulle gjort det samme hadde dere måttet gå gjennom flere ulike kontoutskrifter og sortere ut matkjøp fra andre poster. Så det dere gjør er jo veldig ukomplisert, men oversiktlig er det ikke. Det er fint at dere har et format som funker for dere, men denne typen passer ikke for alle par, spesielt ikke når de allerede har diskusjoner om at "din tur å spandere", "men jeg tok forrige gang", men gangen før det var dobbelt så dyrt", "ja men for to uker siden så...." osv. I tillegg hvis man har en sparsommelig og en sløsete, vil den sparsommelige alltid ende opp med å betale for felles utgifter fordi den sløsete alltid har mindre penger fordi de allerede har brukt opp sine penger på egne ting. Så i det tilfellet vil "den med mest penger betaler" bli svært ujevnt på sikt. Jeg og min samboer har tre kontoer - regninger, forbruk og sparing. Det fungerer veldig fint og for TS, siden hun eier, foreslår jeg følgende: - Samboer betaler leie direkte til deg som vanlig, og du betaler fra din konto. Jeg mener dere ikke trenger en egen dedikert konto for dette. Hvis dere hadde eid sammen kunne denne posten gått fra regningskontoen. - Regningskonto for faste utgifter dere deler på. Husk å legge sammen alle utgifter dere forventer å få i løpet av et år, og dele på 12 (dermed kommer ikke kvartalsvise eller halvårlige regninger til å velte budsjettet). Det kan også være greit å legge til noen hundrelapper hver måned som en liten buffer hvis det plutselig kommer en stor strømregning. - Forbrukskonto for mat, husholdningsartikler, og opplevelser/aktiviteter. Dere kan få ett kort hver og bruke denne kontoen til kino, spise ute osv i tillegg til matbutikken. - Sparekonto for er mer solid buffer enn den lille dere får fra regningskontoen. Hvis dere ønsker å spare sammen til ferie og andre større felles opplevelser kan dere gjøre det der, bare bli enige om hva dere trenger som buffer, og bruk kun overskuddet til andre ting. Det er veldig lett å se at 47500 på kontoen betyr 17500 = ferie hvis man allerede er enige om at bufferen skal være på 30 000. - Boligsparing kan være greit å ta på egenhånd, men hvis en/begge synes det er vanskelig å spare nok til dette eller ofte blir fristet til å ta av sparepenger så kan det være greit å ha en egen felles konto til dette, siden da vokser den fortere, samtidig er det kanskje høyere terskel å ta av felles oppsparte midler enn bare sine egne. Hvis dere går for dette anbefaler jeg buffer/bolig i én konto (som "aldri" skal røres) og ferie/fornøyelser i en annen (som dere kan ha et litt mer avslappet forhold til å bruke av). Anonymkode: 6a55b...732
Ny Bruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Vi hadde hver vårt kort. Ingen felles. Fordelte alle fakturaene slik at fellesutgiftene, strøm, Internet osv. ble delt likt mellom oss. Jeg betalte noen faturaer fra min konto. Han betalte andre fakturaer fra sin konto. Totalt ble utgiftene like. Ingen leie. Jeg betalte ned på boliglånet da det var jeg som eide boligen. Jeg vant jo på at han flyttet inn allerede da han tok på seg halvparten av de månedlige utgiftene. Maten betalte den som handlet i butikken. Store ting (kjøleskap, møbler) vekslet vi på hvem som kjøpte. Det som var igjen var til eget forbrukt. Har aldri hørt kommentarer som "Ja, men jeg kjøpte sist". Heller "Du brukte mye sist, så la meg betale nå".
Ullvott Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 Vår økonomi er også semi-felles, semi-separat. Vi har ikke riktig så mange konti som TS vurderer, men hvis en trenger det for å holde oversikt, så er det verdt et forsøk. Vi har én matkonto, som begge har kort på, og en regningskonto hvor vi har automatisk trekk på forsikringer, boliglån, strøm, kommunale avgifter, bredbånd, abonnementer osv. Sparing har vi valgt å gjøre hver for oss, men vi har vurdert å ha en felles sparekonto. Modellen vår er dermed nesten lik som AB...732 beskriver. Vi brukte noen timer på å regne ut hvor mye utgifter vi hadde, og satte opp faste trekk fra hver vår lønnskonto inn til felleskontoene utfra disse utgiftene. Vi valgte å legge inn en god ekstra buffer på det vi setter inn på felleskontoene slik at vi unngår å få ubehagelige overraskelser av typen tom konto når en regning forfaller. Man får alltids bruk for disse ekstra pengene ved møbelkjøp/oppussing/reise e.l. Jeg mener i TS’ tilfelle at det er naturlig at samboeren til TS betaler husleien direkte til henne, og at TS sitt boliglån betales fra hennes konto. Siden vi har felles bolig er fordelingsnøkkelen litt annerledes, men mange av fellesutgiftene er naturlig å dele 50/50. Matutgiftene har vi også valgt å dele 50/50.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 Vi har felles mat konto, og han overfører til meg for felles regninger, og det er vel det. Vi sparer til ting sammen hver for oss(om det ga mening). Mine, dine og våre penger, funker utmerket for oss Anonymkode: 2d2ed...d91
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 Vi har lik sum igjen til lommepenger hver (3000 hver), og resten fordeles på følgende kontoer: Regningskonto (alle månedtlige regninger + huslån + kredittkort til mat og bensin trekkes herfra) Sesongutgifter (alle regninger som ikke kommer månedtlig trekkes herfra, feks kommunale avgifter) Sparekonto (felles bufferkonto) Feriekonto (sier seg selv) Klær og utstyr (til barna, klær til oss selv bruker vi lommepengene til) Gavekonto (julegaver, bursdagsgaver, bryllup etc) Bilkonto (alt til reperasjoner, nye dekk, bompenger osv) Jeg tjener mer enn samboeren min, men vi har valgt å ha lik sum til lommepenger uansett. Til alt daglig forbruk som mat og bensin så bruker vi kredittkort som da gir oss rabatter, og så betales dette ned hver eneste måned fra den vanlige regningskontoen. Da slipper vi å ha bankkort til samme konto (som har kortavgift hvert år), vi har altså bare et bankkort hver, til vår egen brukskonto (der det er lommepenger). Anonymkode: 3c507...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Jeg og mannen har omtrent lik inntekt og deler derfor felleskostnader på to. Dette løser vi ved å overføre en lik sum til hhv. bolig-, -regnings- og matkonto hver måned. Det overskytende beholder vi selv. Reising, fritidsaktiviteter mv. dekkes altså av "egne" midler. Er for øvrig gift på åttende året og uten barn. Anonymkode: 81369...842
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Vi setter inn samme sum på felles konto til boliglån, kommunale avgifter, strøm, lisens osv. Der har vi tatt litt i, så går alltid i pluss, og har en buffer der. Vi betaler begge samme sum inn til felles konto med kort hvor vi handler til husholdningen Også sparer vi begge samme beløp på felles konto til barn, og evt ulønnet permisjon. Det vi sitter igjen med går til våre private utgifter og forbruk. Jeg sitter igjen med litt ekstra enn han, men jeg har en ekstra jobb som gir noen tusen ekstra per mnd Anonymkode: 2ec6b...b1e
asterix Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 Vi har separat økonomi. Vi har en felles konto hvor banklånet trekkes fra. Der setter vi begge inn samme sum hver måned. Ellers overfører samboeren sin del av fellesutgiftene til meg og jeg ordner alt av felles regninger og matinnkjøp. Resten av penger og private utgifter ordner vi med hver for oss som vi selv ønsker.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 Jeg betaler en leie til samboer som går til TV, strøm, osv. (Han eier). Så har vi en felles konto hvor vi setter inn 3000 hver i mnd. Herfra trekkes alt vi handler på butikken, kino og evt spise ute om det er nok. Det som er igjen når vi skal overføre neste mnd går på en felles ferie sparekonto. Ellers har vi aldri vært smålige. Ingen av oss kommer med «men sist gang betalte jeg» osv. Vi ser i grunn på begges penger som felles da det stort sett går i samme potten uansett, men begge liker å ha kontroll på egne penger, så derfor vil vi ikke ha felles kontoer til alt Anonymkode: f0f81...0db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå