AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Har ett familiemedlem som er uføretrygdet, vært det hele livet, samme er mannen. Skjønner at det kan være trangt, men de spør om å låne penger hver måned. Alltid «gode» grunner, som strømregning, bilreparasjoner, mat, medisiner osv. Jeg har vondt av dem, samtidig så blir jeg sliten. Jeg har ikke all verdens selv, noen månender trenger jeg å knipe selv for å få hjulene til å gå rundt. Men synes det er vanskelig å si nei, tenker litt sånn hvordan kan jeg unne meg litt ekstra typ 200-400kr hvis jeg sier nei til dem. Samtidig blir man sur av pengemas hele tiden og når man vet at selv om grunnene de sier er gode, de pengene de får (trygd) har de brukt på alkohol og andre mindre viktig ting( trenger f.eks ikke en stasjonær PC og en laptop hver når man går hjemme hele dagen). Føler på den ene siden jeg ikke skal blande meg opp i hva de ønsker å bruke pengene til, på den andre siden sliter det meg ut. Er lei at de eneste gangene man hører fra dem er når de vet lønninga mi kommer. Har noen no tips? Anonymkode: 2df40...67c
Gjest ti10 Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Bare å si nei, du har blitt utnyttet. Og jo, det er klart at du kan blande deg opp i hva pengene går til, når de bruker trygden til alkohol og pc-er de strengt tatt ikke trenger. Har det forresten hendt at du har fått tilbake det du har lånt?
ViljaH Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Spør når de har tenkt å betale tilbake lånet? Eller om de vil få penger. Spør også hvilke tiltak de har gjort for å knipe inn selv. Det er ikke greit å spørre om å få penger av andre, hvis man først ikke har prøvd å klare seg selv. Det enkleste er kanskje å gi en like tilforlatelig grunn som dem. Beklager, bilen måtte på verksted så da har jeg ikke råd til å gi bort penger denne måneden. Si noe lignende hver måned. Hvis de stadig roper Ulv, Ulv! Så vil ingen tro på dem den dagen de faktisk trenger hjelp. 3
Gjest O.G. Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Si nei og begynn å kutte ut dette familiemedlemmet.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Ts her: Er det små beløp (under 500kr) kan de virke som de håper jeg glemmer det. Er det større beløp så er de ofte par dager for sene, evt ber om å få delt opp beløpet. Det er kjipt når man selv har lån som blir trukket. De synes synd på seg selv, som lever isolert (pga. sykdom) uten mange venner ( vennskap har blitt ødelagt pga. pengemas) så de føler for å unne seg litt drikke og hobby ting. Er vanskelig å kutte dem ut da det er ganske nær familie. Ønsker jo å hjelpe dem, men sånn som det er nå føler jeg bare gjør vondt verre. Er det innafor å kreve innsyn i økonomi for å prøve å hjelpe dem? Anonymkode: 2df40...67c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Er det små beløp (under 500kr) kan de virke som de håper jeg glemmer det. Er det større beløp så er de ofte par dager for sene, evt ber om å få delt opp beløpet. Det er kjipt når man selv har lån som blir trukket. De synes synd på seg selv, som lever isolert (pga. sykdom) uten mange venner ( vennskap har blitt ødelagt pga. pengemas) så de føler for å unne seg litt drikke og hobby ting. Er vanskelig å kutte dem ut da det er ganske nær familie. Ønsker jo å hjelpe dem, men sånn som det er nå føler jeg bare gjør vondt verre. Er det innafor å kreve innsyn i økonomi for å prøve å hjelpe dem? Anonymkode: 2df40...67c Hvorfor gidder du hjelpe de i det hele tatt? Er deres problem om de ikke klarer å styre økonomien sin. De viser jo 0 respekt for deg. Du får si at du har nok med dine egne utgifter. Folk er så frekke, jeg blir helt matt. Anonymkode: 2c70b...bc4 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 Vi sier nei til et familiemedlem på uføretrygd som ønsker å låne penger med jevne mellomrom. Dette er et nært familiemedlem, men vi vet hun styrer økonomien sin dårlig. Det er ikke noe problem, vi sier vi trenger pengene selv. Anonymkode: 9212e...2ab 1
Hedy Lamarr Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Du kan jo eventuelt innføre en ny regel om at du ikke gir nye lån før alle de gamle er tilbakebetalt, og at de (senest) skal tilbakebetales den dagen de får trygda på kontoen. Ellers er det kroken på døra. Jeg hadde antagelig brukt den kroken for lenge siden, men du virker som et snillere menneske enn meg, ts. (Ikke ironisk ment.) 4
Gjest førstedamen Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Betaler de deg tilbake ts?
Gjest Dævendøtte Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Er det små beløp (under 500kr) kan de virke som de håper jeg glemmer det. Er det større beløp så er de ofte par dager for sene, evt ber om å få delt opp beløpet. Det er kjipt når man selv har lån som blir trukket. De synes synd på seg selv, som lever isolert (pga. sykdom) uten mange venner ( vennskap har blitt ødelagt pga. pengemas) så de føler for å unne seg litt drikke og hobby ting. Er vanskelig å kutte dem ut da det er ganske nær familie. Ønsker jo å hjelpe dem, men sånn som det er nå føler jeg bare gjør vondt verre. Er det innafor å kreve innsyn i økonomi for å prøve å hjelpe dem? Anonymkode: 2df40...67c Det er faktisk bare å si at du ikke har råd. Og si nei.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 Si nei og tilby dem økonomisk rådgiving i stedet. Anonymkode: e08a4...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Er det små beløp (under 500kr) kan de virke som de håper jeg glemmer det. Er det større beløp så er de ofte par dager for sene, evt ber om å få delt opp beløpet. Det er kjipt når man selv har lån som blir trukket. De synes synd på seg selv, som lever isolert (pga. sykdom) uten mange venner ( vennskap har blitt ødelagt pga. pengemas) så de føler for å unne seg litt drikke og hobby ting. Er vanskelig å kutte dem ut da det er ganske nær familie. Ønsker jo å hjelpe dem, men sånn som det er nå føler jeg bare gjør vondt verre. Er det innafor å kreve innsyn i økonomi for å prøve å hjelpe dem? Anonymkode: 2df40...67c Nei det er ikke innafor. Du hjelper dem jo til å opprettholde et alkoholmisbruk, og er det man kaller for «tilrettelegger». Det beste her for å unngå guilttripping og mas er å ta en hvit løgn om at du har en økonomisk utgift selv nå over tid som gjør at du ikke kan låne bort penger mer. Anonymkode: b05ed...c62 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #15 Skrevet 12. september 2018 Jeg er i samme situasjon som deg, Ts. Jeg har et nært familiemedlem som går på trygd, men ikke på en av de aller laveste satsene. Vedkommende har selvsagt ikke mye til overs hver måned, men har i tillegg en veldig ufornuftig pengebruk. Vedkommende har dyr bil og høyt billån, i tillegg til forbrukslån. Han eier ingenting av verdi, bortsett fra bil, TV etc som ikke er nedbetalt. Jeg sier nei til å låne bort penger. Det har tatt tid å komme dit, men jeg har måttet sette ned foten. De økonomiske problemene blir aldri løst, bare utsatt. Anonymkode: c9608...743
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #16 Skrevet 12. september 2018 Har du ikke penger, så sier du til dem at økonomien din ikke er romslig nok til å låne dem penger. Anonymkode: 25ca3...736
Gladgutten79 Skrevet 12. september 2018 #17 Skrevet 12. september 2018 Har noen sånne i familien selv, klager over dårlig råd, men har de noe extra bruker de det til feks større tv selv om den andre er i skjønneste orden, går jo an å legge til sides, da trange tider kommer, vi vet alle når feks lisens, kommunale avgifter etc kommer, det er kun snakk om prioritering 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #18 Skrevet 12. september 2018 Bare si: "Beklager jeg har ikke mulighet". Anonymkode: 7e71c...4b7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 Jeg lurer også på om de betaler deg tilbake? Det er iallfall det mest vesentlige her. Skylder de deg mye penger? Uansett så forstår jeg at dette er slitsomt, og vanskelig å si nei. Men det tar aldri slutt med mindre du setter ned foten og sier du ikke lenger har mulighet til å hjelpe dem. Anonymkode: e9e9b...10c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 Jeg har hatt samme problem. Jeg skrev ned alt de skyldte meg gjennom flere år og ble tilsammen litt over 250tusen. Da jeg la frem regnskapet for dem ble det tyst fordi jeg sa at de pengene skal jeg ha tilbake (hvit løgn) Jeg har hvertfall ikke hørt noe siden. Det er en uting å stadig låne penger og en uting å låne bort. Anonymkode: 80537...3fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå