Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

(Denne posten ble litt lang, men jeg håper inderlig at noen vil ta seg tid til å lese og kanskje komme med råd. Jeg har et veldig lite nettverk og har egentlig ikke noen å snakke med dette om.) 

Jeg skal prøve å gjøre en lang og vond historie veldig kort. Jeg er en dame i tidlig trettiårene som pga omsorgssvikt i barndommen, mobbing og seksuelle overgrep har slitt hele livet med psykiske problemer. Jeg har fullført vgs med studiekompetanse og jeg har svennebrev i et håndverksyrke (vil ikke si akkurat hva i frykt forgjenkjennelse, men det kan sammenlignes med salmaker) Med så mye fravær grunnet psyken som jeg hadde, så er det et under at jeg klarte det. Desverre ble jeg voldtatt på jobb(i læretiden) og dette yrket er mest sannsynlig ødelagt for meg for alltid. 

I tillegg sliter jeg med vond rygg (Flere på farssiden min er ufør pga rygg) og vonde knær som ikke tåler for mye belastning. 

Fastlegen min som har fulgt meg i over 10 år mener jeg burde søke ufør. Og på en måte så hadde det vært godt å slippe å kjempe mer (Har vært på mye kurs, arbeidstiltak osv gjennom nav uten at noe har fungert).

Men samtidig så vil jeg ikke gi opp. Jeg tenker at det må jo være en jobb der ute som er snill både mot psyken og kroppen min. Jeg vil så gjerne ha noe å gjøre, både for min egen del så ikke jeg visner bort, men for samfunnets del også. Jeg vil bidra.. 

Jeg har vurdert å kanskje ta et nettstudie, slik at jeg i trygghet fra hjemmet kan ta de første skritt mot en jobb. Deretter kanskje starte i en lav stillingsprosent og jobbe meg opp mot full stilling på lang sikt. 

Det store spørsmålet er bare hva? Og det er der jeg håper dere kan hjelpe meg. :) 

Jeg tenkte at jeg kunne gi litt relevant info om meg selv:

Sterke sider/interesser:

Jeg er veldig kreativ og glad i å skape. Har en del kunnskap innen forskjellige typer håndverk (Alt ifra tegning og skulptur til lær- og trearbeid).

Jeg er veldig nysgjerrig og lærevillig. Var aldri noen racer på skolen og er dermed ikke så akademisk smart, men studerer naturfag og (eldre)historie på hobbybasis hjemme ettersom det interesserer meg. 

Moderate datakunnskaper, men tar ting ganske fort, så å lære nye ting innen data burde gå greit. 

Glad i dyr og natur.

Har førerkort og egen bil.

Mine begrensninger:

Jeg takler stress dårlig. For mye ansvar, spesielt for ting som direkte går utover andre, er jeg heller ikke god på. 

Jeg klarer ikke forholde meg til mange mennesker, spesielt fremmede, og jeg er veldig konfliktsky. Et typisk serviceyrke er dermed utelukket. Å jobbe i et lukket miljø enten alene eller med få faste kollegaer går derimot fint. Nøkkelordene for meg er forutsigbarhet og trygghet. 

Ikke fysisk sterk. Jeg trener regelmessig for å holde smertene i sjakk og plages derfor ikke altfor mye i hverdagen. Men så fort jeg gjør tyngre oppgaver så går det ikke lang tid før knærne svikter og ryggen verker. Så jobber med mye tunge løft og håndteringer går ikke. 

Jeg runder av her, før det blir for langt, men vil bare nevne at stabilitet og forutsigbarhet er nok det viktigste for meg i en jobb. Jeg hadde blitt så utrolig takknemmelig om noen har tips og forslag til meg. :) Spør gjerne om det er noe relevant jeg har glemt å nevne. 

På forhånd tusen takk ❤️

Endret av Spøkelseskladden
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fin start er å jobbe frivillig. Ta på deg et verv eller hjelp til hos røde kors, kirkens bymisjon, leger uten grenser etc. Flere av disse har jeg lest at har kreative samlinger og lager ting til nettbutikk osv. Google f.eks "Arbeidsrommen kirkens bymisjon".

Da bidrar du positivt i samfunnet, får arbeidserfaring og det ser godt ut på din CV. Kanskje gir det deg ny inspirasjon om framtidig studier/yrker.

Anonymkode: 7ab45...f03

Skrevet

Arbeidsrommet*

Anonymkode: 7ab45...f03

Skrevet

så fint at du tenker slik; jeg har en lignende situasjon i forhold til helsen min og jobb.

hva med å gå fagskole innen noe kreativt, feks grafisk design, illustrasjon eller fotografi?

vet ikke hvor du bor, men finnes jo en del kreative studier.

heier på deg🌺

Anonymkode: cb89a...553

Skrevet

Hva med å søke uføre, og starte jobbe frivillig først. Funker det fint jobbe frivillig, så kan du prøv deg på noe studier og/eller deltidsjobb. 
Siden du har slitt lenge, så vil det å bli ufør på mange måter gi deg trygghet og stabilitet, og du vil ha muligheten til å jobbe litt ved siden av slik at du ikke visner bort. Du har jo prøvd mye ulike tiltak, som ikke har funket. Det å søke ufør trenger ikke være det samme som å gi opp, du har muligheter til å jobbe og slikt samtidig som du er ufør, det er du som bestemmer om du skal sette deg i sofaen å gi opp, eller fortsette prøve litt samtidig som du har en trygghet og stabilitet i at du har fått ufør. 

Anonymkode: a57d6...163

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å jobbe som frivillig først, for å se hvordan det fungerer for deg. Etterhvert kan du kanskje begynne å tenke på studier? Det første jeg tenkte på er at du bør vurdere fagskole innenfor tegning, animasjon, 3D eller noe annet kreativt som du interesserer deg for.

Synes det er beundringsverdig at du ønsker å vurdere utdanning/jobb ovenfor uføretrygd😊 Det å ha noe å og stå opp til kan øke livskvaliteten din betraktelig. Jobber du med noe kreativt, er det jo mulig at arbeidsplassen/NAV kan tilrettelegge for dine plager.

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 94960...38a

Skrevet

Selv om du søker og får ufør, så betyr ikke det at du må være ufør resten av livet. Du kan få ufør så prøve deg i jobb. Du lister opp veldig mange problemer og begrensninger for deg selv, og det er nok ikke mentaliteten som skal være på plass for å unngå ufør. 

Anonymkode: e7007...bd9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

så fint at du tenker slik; jeg har en lignende situasjon i forhold til helsen min og jobb.

hva med å gå fagskole innen noe kreativt, feks grafisk design, illustrasjon eller fotografi?

vet ikke hvor du bor, men finnes jo en del kreative studier.

heier på deg🌺

Anonymkode: cb89a...553

Disse yrkene passer dårlig hvis man ikke takler stress og har problemer med å fungere sosialt, spesielt med fremmede...

TS, hva sier NAV? 

Jeg er også enig med en over her - selv om det er uvanlig at man begynner å jobbe etter å ha blitt ufør, er det mulig å gjøre det. Det kan gi deg en økonomisk trygghet i bunnen. 

Frivillighet er også en god idé, det er mange måter å bidra i samfunnet på!

Slik du beskriver det har du endel begrensinger som gjør det vanskelig å være i jobb. Alle jobber vil kreve noe av deg. De fleste yrker innebærer stress i mindre eller større grad. De fleste yrker innebærer kontakt med andre mennesker - kolleger, kunder etc. Veldig få jobber alene eller kun i små grupper uten kontakt med andre. Når fysiske problemer kommer på toppen, er det ikke enkelt. Har du tenkt noe på om det er mulig å jobbe med en eller flere av disse tingene?

Anonymkode: 8b187...e24

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse yrkene passer dårlig hvis man ikke takler stress og har problemer med å fungere sosialt, spesielt med fremmede...

TS, hva sier NAV? 

Jeg er også enig med en over her - selv om det er uvanlig at man begynner å jobbe etter å ha blitt ufør, er det mulig å gjøre det. Det kan gi deg en økonomisk trygghet i bunnen. 

Frivillighet er også en god idé, det er mange måter å bidra i samfunnet på!

Slik du beskriver det har du endel begrensinger som gjør det vanskelig å være i jobb. Alle jobber vil kreve noe av deg. De fleste yrker innebærer stress i mindre eller større grad. De fleste yrker innebærer kontakt med andre mennesker - kolleger, kunder etc. Veldig få jobber alene eller kun i små grupper uten kontakt med andre. Når fysiske problemer kommer på toppen, er det ikke enkelt. Har du tenkt noe på om det er mulig å jobbe med en eller flere av disse tingene?

Anonymkode: 8b187...e24

Tusen takk for svar! Dere har alle noen veldig gode poenger her som jeg ikke har tenkt på. At stabiliteten jeg får av å ha ufør kanskje kan hjelpe meg igang med veien tilbake til jobb. 

Min forrige saksbehandler på NAV sa til meg at han også mente ufør kunne være lurt. Nå får jeg ny saksbehandler og skal ha et møte med han i løpet av høsten så jeg får bare høre hva han sier om saken. 

Du spør om jeg kan jobbe med noen av problemene og det gjør jeg. :) Jeg har gått til diverse psykologer i snart ti år og jobber kontinuerlig med meg selv. Jeg har kommet enormt langt fra der jeg var når jeg nådde bunn for noen år siden, men noen av problemene sitter dypt. Det er ganske vonde ting som har formet meg helt siden jeg kan huske, så det kreves nok litt tid å omgjøre alle reaksjonsmønstre og tankeganger. 

Skrevet

Hva med noe med dyr? Dyrepleier? Praksisplass på en dyreklinikk? Frivillig noe sted? Med hester? Kennel? Bare en beskjeden tanke ... 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du søker og får ufør, så betyr ikke det at du må være ufør resten av livet. Du kan få ufør så prøve deg i jobb. Du lister opp veldig mange problemer og begrensninger for deg selv, og det er nok ikke mentaliteten som skal være på plass for å unngå ufør. 

Anonymkode: e7007...bd9

Lister opp mange problemer? Man må jo forholde seg til fakta da. Eller skal man lyve om dem? Eller late som de ikke finnes? Da møter man seg selv bare i døra og må stå til rette for andre i tillegg

Anonymkode: 57ae1...2be

Skrevet

Jeg så en stilling der man kan sitte hjemme med pcn og svare på kundesupport. Det er jo noe.

Postbud

Budbilsjåfør

Levere aftenposten med bil.  Bra betalt har jeg hørt.

Telefonjobber. Service/salg

Våken nattevakt

Personlig assistent, så sant ikke vedkommende trenger å løftes.

Støttekontakt

Hundepasser

Anonymkode: 57ae1...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...