AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #1 Skrevet 12. september 2018 Vi har en renraset tispe med stamtavle. Jeg har ikke sett på hunden som en mulighet til å tjene penger på salg av valper - vi kjøpte henne ikke for å drive med avl. Men har ikke utelukket et valpekull heller. Nå har et vennepar av oss samme hund, også med stamtavle, og tema parring har dukket opp et par ganger. Men så tenker jeg; det må da være innmari mye jobb med valpekull? Vår tispe kom i et valpekull på totalt 9 valper, det er jo ganske mange å holde styr på. Dere som har gjort dette, hvordan opplevde dere det? Anonymkode: 5c0a9...663
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #2 Skrevet 12. september 2018 Først og fremst; HVORFOR tenker dere valpekull? Du skriver at penger ikke er grunnen, men (seriøse) oppdrettere avler først og fremst til seg selv, for å få en valp som skal bære oppdrettet og kvaliteten videre og høyere, samt bidra til å forbedre rasen. Dersom du ikke har planer om noen av disse tingene, ser jeg ingen grunn til å vurdere valpekull. Når man i det hele tatt vurderer valpekull begynner man først med tispen; er hun en god representant for rasen? Er hun helsesjekket og tilfredsstiller kravene som er satt av raseklubb? Har hun et godt gemytt? Er søsknene hennes gode representanter for rasen med godt gemytt og bra helse? Avl er ikke 1+2=3, her spiller hele linjen og familien inn når det kommer til resultatet av valpene. Hannhundeier skal oppfylle akkurat samme kravene, samt utfylle tispen der hun har mangler både eksteriør og mentalt. Så kommer man til selve valpekullet. Første ukene må man være hjemme med tispe og valper, passe på at alt går bra. Valper skal øke vekten godt og gradvis, passe på at ingen henger bak, passe på at valpemor er god med valpene sine, sørge for at valpemor får nok kvalitetsfôr underveis og produserer nok melk. Og så begynner valpene å bli aktive. De skal flyttes ut i stuen, få oppleve alt fra hverdagslivet, besøk og sosialisering er viktig, eksponering av ulike miljøer, lek og kos, bli vant til kloklipp, håndtering og du som eier av valpemor skal kjenne valpene så godt at du kan fordele dem til riktige eiere når den tiden kommer. Disse åtte ukene er krevende, ikke bare i praksis, men det er også et ansvar som du har satt til verden. Disse kommer til å leve de neste 10-15 årene, og en seriøs hundeeier selger ikke valpene og er ferdig med dem for alltid. Nei - man holder kontakt gjennom årene, sørger for at valpene får et godt liv. Det er heller ikke risikofritt. Tispen kan dø under fødsel eller keisersnitt, valper kan dø de første ukene, uhell kan skje. Er du klar for dette? Jeg synes ikke det er en god ide, beklager TS. Anonymkode: 59f76...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst; HVORFOR tenker dere valpekull? Du skriver at penger ikke er grunnen, men (seriøse) oppdrettere avler først og fremst til seg selv, for å få en valp som skal bære oppdrettet og kvaliteten videre og høyere, samt bidra til å forbedre rasen. Dersom du ikke har planer om noen av disse tingene, ser jeg ingen grunn til å vurdere valpekull. Når man i det hele tatt vurderer valpekull begynner man først med tispen; er hun en god representant for rasen? Er hun helsesjekket og tilfredsstiller kravene som er satt av raseklubb? Har hun et godt gemytt? Er søsknene hennes gode representanter for rasen med godt gemytt og bra helse? Avl er ikke 1+2=3, her spiller hele linjen og familien inn når det kommer til resultatet av valpene. Hannhundeier skal oppfylle akkurat samme kravene, samt utfylle tispen der hun har mangler både eksteriør og mentalt. Så kommer man til selve valpekullet. Første ukene må man være hjemme med tispe og valper, passe på at alt går bra. Valper skal øke vekten godt og gradvis, passe på at ingen henger bak, passe på at valpemor er god med valpene sine, sørge for at valpemor får nok kvalitetsfôr underveis og produserer nok melk. Og så begynner valpene å bli aktive. De skal flyttes ut i stuen, få oppleve alt fra hverdagslivet, besøk og sosialisering er viktig, eksponering av ulike miljøer, lek og kos, bli vant til kloklipp, håndtering og du som eier av valpemor skal kjenne valpene så godt at du kan fordele dem til riktige eiere når den tiden kommer. Disse åtte ukene er krevende, ikke bare i praksis, men det er også et ansvar som du har satt til verden. Disse kommer til å leve de neste 10-15 årene, og en seriøs hundeeier selger ikke valpene og er ferdig med dem for alltid. Nei - man holder kontakt gjennom årene, sørger for at valpene får et godt liv. Det er heller ikke risikofritt. Tispen kan dø under fødsel eller keisersnitt, valper kan dø de første ukene, uhell kan skje. Er du klar for dette? Jeg synes ikke det er en god ide, beklager TS. Anonymkode: 59f76...cd9 Takk for svar, og takk for innblikk i situasjonen rundt det å få valpekull. Nå skrev jeg ikke noe sted at vi vurderer valpekull. Vi er ikke der at vi vurderer parring. Det har vært et tema som har dukket opp fra tid til annen, derfor spør jeg. Da vi kjøpte henne var det ikke av årsak at vi ønsket å drive med salg av valper, men vi hadde ikke dermed utelukket at det kunne bli valpekull. Men jeg føler det å få valpekull framstilles som "bare-bare". Men det er jo vi som har tispa, og sitter med all jobben og risikoen. Spesielt når tispa kommer fra et større kull, og store kull ligger langt bak i stamtavla. Anonymkode: 5c0a9...663
frekvens Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg føler det å få valpekull framstilles som "bare-bare". Men det er jo vi som har tispa, og sitter med all jobben og risikoen. Spesielt når tispa kommer fra et større kull, og store kull ligger langt bak i stamtavla. Anonymkode: 5c0a9...663 Det er en god grunn til at tispe-eier skal ha mest igjen for det også. Eier av hannhund får normalt 1 valp av kullet(eller prisen av en)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå