Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 (endret) Burde det ikkje vera tilstrekkeleg å sette X for at ein ikkje ønsker å stå registert som arbeidsøker ,og mottager av dagpenger i perioden ein drar på utenlandsferie. ? Endret 11. september 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Du krysser bare av for feriedagene. Da er du fortsatt i systemet. Anonymkode: 3cae3...75a 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #3 Skrevet 12. september 2018 Mange drar til hjemlandet for å bo billigere i perioder mens de mottar dagpenger. Reiser man innen EU, så får man ikke ne stempel i passet = ingen kontroll. Anonymkode: 572fc...e29
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 11 timer siden, Anonym Bruker skrev: Burde det ikkje vera tilstrekkeleg å sette X for at ein ikkje ønsker å stå registert som arbeidsøker ,og mottager av dagpenger i perioden ein drar på utenlandsferie. ? Er ikke det i praksis å melde seg ut av AAP? Så du risikerer å måtte søke på nytt igjen...? Anonymkode: f4c32...de5 2
Zzyzx Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 Du må for all del ikke krysse av for at du ikke vil stå registrert som arbeidssøker, for da avsluttes vedtaket ditt. Se spørsmål 4, og spesielt spørsmål 5.https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+-+dagpenger 3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 47 minutter siden, Zzyzx skrev: Du må for all del ikke krysse av for at du ikke vil stå registrert som arbeidssøker, for da avsluttes vedtaket ditt. Se spørsmål 4, og spesielt spørsmål 5.https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+-+dagpenger Nå er det slik at i jobbsamanheng så gjir ein beskjed til arbeidsgiver " før " avreise. Når ein er registrert på NAV så skal ein ifølge regler vera tilgjengeleg for NAV ,og nytter meldekortet som dialog overfor NAV. ( meldekort sendes etterskuddsvis hver 14 dag.). Reiser man utenlands så er ein selvsagt ikkje tilgjengeleg for NAV ,og virker litt absurd at ein underretter NAV først etter at ein er tilbake.
Nerine_ Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange drar til hjemlandet for å bo billigere i perioder mens de mottar dagpenger. Reiser man innen EU, så får man ikke ne stempel i passet = ingen kontroll. Anonymkode: 572fc...e29 Det heter svindel. 2
Zzyzx Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Nå er det slik at i jobbsamanheng så gjir ein beskjed til arbeidsgiver " før " avreise. Når ein er registrert på NAV så skal ein ifølge regler vera tilgjengeleg for NAV ,og nytter meldekortet som dialog overfor NAV. ( meldekort sendes etterskuddsvis hver 14 dag.). Reiser man utenlands så er ein selvsagt ikkje tilgjengeleg for NAV ,og virker litt absurd at ein underretter NAV først etter at ein er tilbake. Du må jo gjerne ringe dem og spørre, men for dagpenger så foregår det i hovedsak slik. Det er ikke så lenge siden jeg gjorde det selv. Så lenge du ikke bare uteblir fra kurs eller lingende så holder det å krysse av for ferie i etterkant. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 (endret) 21 minutter siden, Zzyzx skrev: Du må jo gjerne ringe dem og spørre, men for dagpenger så foregår det i hovedsak slik. Det er ikke så lenge siden jeg gjorde det selv. Så lenge du ikke bare uteblir fra kurs eller lingende så holder det å krysse av for ferie i etterkant. Ja, man krysser av for de 2 foregående ukene,men synes det må vera naturleg at man underretter NAV på forhånd " før " man drar på en utenlandsferie. For hva er hensikten med at ein liksom skal vera disponibel når ein kanskje har dratt utenland ,og NAV ikkje er blitt orienter om det før etter hjemkomst. Skjønner liksom ikkje heilt logikken i dette systemet. Etter 45 år i arbeidslivet så er eg vant til heilt andre rutiner en hva NAV legger opp til her. "Anten så er man disponibel ,eller så er man det ikkje" Endret 12. september 2018 av Anonym Bruker
Zzyzx Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Som sagt, ring dem og spør. Men hvis du krysser av for at du ikke vil stå registrert som arbeidssøker så stoppes dagpengene dine og du må antageligvis søke på nytt.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Ja, man krysser av for de 2 foregående ukene,men synes det må vera naturleg at man underretter NAV på forhånd " før " man drar på en utenlandsferie. For hva er hensikten med at ein liksom skal vera disponibel når ein kanskje har dratt utenland ,og NAV ikkje er blitt orienter om det før etter hjemkomst. Skjønner liksom ikkje heilt logikken i dette systemet. Etter 45 år i arbeidslivet så er eg vant til heilt andre rutiner en hva NAV legger opp til her. "Anten så er man disponibel ,eller så er man det ikkje" Du skal og bør si fra til NAV _før_ du reiser utenlands ja. En kan søke om å få beholde AAP ved utenlandsopphold, får du det godkjent - kommer ikke i konflikt med tiltak el.l - så skal det heller ikke føres som fravær:https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap Om du fører ferie i etterkant, så du ikke får urettmessige utbetalinger, så er det så vidt jeg har skjønt greit i forhold til NAV...? Det er først og fremst de som svindler og reiser på ferie samtidig som de får utbetalt AAP de er ute etter å ta. Anonymkode: f4c32...de5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/ferie-og-feriepenger Anonymkode: a65ff...6e6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange drar til hjemlandet for å bo billigere i perioder mens de mottar dagpenger. Reiser man innen EU, så får man ikke ne stempel i passet = ingen kontroll. Anonymkode: 572fc...e29 Seriøst??? Fy faen. Jeg var 2 dager i Sverige. Krysset av på JA jeg hadde hatt ferie de siste 14 dagene og krysset av 2 dager. Fikk da mindre dagpenger utbetalt. Reiser de til hjemlandet og mottar dagpenger så er de ikke arbeidssøker. Håper nav finner de og de må betale alt tilbake. Anonymkode: 3cae3...75a
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst??? Fy faen. Jeg var 2 dager i Sverige. Krysset av på JA jeg hadde hatt ferie de siste 14 dagene og krysset av 2 dager. Fikk da mindre dagpenger utbetalt. Reiser de til hjemlandet og mottar dagpenger så er de ikke arbeidssøker. Håper nav finner de og de må betale alt tilbake. Anonymkode: 3cae3...75a NAV har betalt ut mange hundre millioner i dagpenger til personer som er dratt utenlands- ferie, kriminelle. NAV kan avsløre hvor de er de som sender inn meldekortene , men ingen tvil om at her foregår mye svindel. . Og det er selvsagt synd når ein tenker på at det sitter mange minstepensjonister,og uføre -trygda som har slitt eit langt liv som heller kunna dratt nytte av desse pengene. Endret 12. september 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #15 Skrevet 12. september 2018 Veileder i NAV her. Du kan godt sende en melding gjennom aktivitetsplanen om at du skal til utlandet, slik at vi ikke prøver å kontakte deg eller kaller inn til møter mens du er borte. Men det er ikke noe krav om at du gjør det. Det du må gjøre er å krysse av for ferie de dagene du oppholder deg i utlandet og/eller er utilgjengelig for møter eller jobb. Det gjør du i etterkant på neste meldekort. Du må for all del ikke krysse "nei" på siste spørsmål, der du blir spurt om du fortsatt vil stå registrert. Gjør du det stanser dagpengene. Det er ikke mulig å søke om å beholde dagpenger ved ferie i utlandet slik som ved andre ytelser (men om du har hatt dagpenger i et år får du fire ferieuker, slik at du vil få utbetaling selv om du krysser ferie. En del spekulerer i å ikke krysse av for ferie, det vil jeg ikke anbefale. Jeg har sett hvor grundig det gås etter i sømmene om noen mistenkes for juks, og jeg har sett konsekvensene. Det er ikke noe gøy. Noen her blander inn AAP, ikke bry deg om det. Selv om meldekortene ser like ut er det helt forskjellige regler for dagpenger og AAP. Anonymkode: 8bbc9...9d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå