Gå til innhold

Tannpleier eller farmasøyt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du utdannet deg til?

Hvem har best startlønn/lønn?

Fordeler og ulemper med yrkene?

Hva har høyest status?

Lett/vanskelig å få jobb? 

Anonymkode: 2873a...dfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Farmasøyt er vel høgskoleutdanning. Tannpleier er fagbrev.

Tror jeg.

Anonymkode: 39b76...7dc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg.

Tannpleie er en bachelorutdanning.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg.

Du blander tannpleier og tannhelsesekretær. 

Lønn kommer vel an på om det er provisor- eller reseptarfarmasøyt?

Anonymkode: d4fa8...529

Skrevet

Lønn som farmasøyt er uansett høyere enn lønn som tannpleier. Ville valgt farmasøyt, ikke bare pga. lønn, men fordi jeg synes det er mer interessant. 

Anonymkode: bfe6c...9a3

• 8 måneder senere...
Skrevet (endret)

Angrer veldig på farmasiutdanningen. Det går veldig mye i butikkjobb og du kommer til å jobbe der de resterende 46 årene av livet ditt. Noen dager er greie, men de aller fleste er bare helt utmattende. Skal studere helseøkonomi nå for det er et mye bedre valg med masse muligheter, eventuelt økonomi. Som sagt 90% ender opp på apoteket, det er virkelig lite med industri. Stort fokus på mersalg av varer i "butikken" kaller meg og kollegaene mine det. Dersom 90% ender opp på apotekene og resterende går inn til forskning og diverse så sier det jo hvor lite muligheter det virkelig er. Dette er vel bare ren markedsføring for å få flere til å studere farmasi. Hilsen en farmasøyt som har jobbet i Bergen, Oslo, og som abulerende farmasøyt i 6 år. Så hvis du virkelig har lyst til å jobbe på apotek hver dag så er det bare å kjøre på, men jeg råder deg til å tenke veldig godt etter om det er virkelig virkelig det du vil. Apotek lederen pisker oss hver dag om å få solgt så mye som mulig for å tjene så mye som mulig. Farmasøyt er ikke det det en gang var å være. Kunder maser på deg hele tiden og tror de kan mye mer enn deg, og de krangler med deg når apoteket har gått tom for en vare.... HVA VIl DU JEG SKAL GJØRE???? STIKKE PÅ HOVEDLAGERET OG HENTE PILLENE DINE???? Vær toldmodig med meg... herlighet.... Det er helt elendig at ting er som de er, men sånn er det. Men slik har det blitt ettersom årene går, før pleide de å lage medisinene på apoteket, men nå er jo alt ferdig laget, pakket og sendt hit for å selges. Så ja butikkjobb er det man bruker 5års studie på.

Hvis du tenker lønn her, så kommer du til å gråte hver dag etter jobb, det skal jeg love deg. Det er gørr kjedelig, du har heller ingen sitteplasser må stå hele tiden og du får beveget deg i ca. 8 kvm. Veldig krevende studie med masse kjemi og du må belage deg på 8 timer jobbing hver dag for at du skal komme gjennom fagene. 

Så tenk deg godt etter hva du vil velge....

Endret av Sussanne28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt farmasøyt. Da får man jobb overalt. Ville dog valgt master i farmasi og forskning. Kjemi er gøy!

Å jobbe med munnene til folk hadde jeg ikke taklet. 

Anonymkode: a3784...f6e

Skrevet (endret)

For å forske må du ta doktorgrad, og du må kjempe hele tiden om å søke å få penger til å støtte forskningen din. 60% av tiden din går til papirarbeid og dette gjelder både på universitetet og i industri, kjenner et par stk her og der, så jeg vet hva jeg snakker om. Vedkommende er mer interrisert i status og lønn, så forskning tror jeg ikke ville vært noe denne personen ville drevet med. Som status er nok farmasi, men hvis du jobber privat som tannpleie kan du tjene 600 - 650 k. Så er det slik at som farmasøyt må du jobbe lange dager, og på kjøpesenteret er det åpningstider til 21:00 så da må du jobbe lange dager. Tannpleier vil få mer vanlige dager så du får ettermiddagen til deg selv. 

Startlønn bedre for farmasøyt, men lønnen vokser knapt etterpå, tar 15 år før du når toppen som er rundt 600 k og der stopper det. Men husk du må skatte sant, så pengene du får i hånden er mye mindre. Ville heller gått økonomi, enkel jobb og jo nærmere pengestrømmen jo mer tjener man.

Hilsen 6 års farmasøyt.

Endret av Sussanne28
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for spam. 

Ninab82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...