AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Gjelder selvfølgelig de som eier bolig og ikke de som leier, men pleier man å ha som mål å bli helt gjeldsfri før man dør eller før man blir pensjonist? Anonymkode: a1018...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Lurer jeg også på Anonymkode: 39dc5...699
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Altså man låner penger som ikke eksisterer , OG betaler renter på disse usynlige pengene og får et hus å disponere , dvs nedbetaler lånet på - og som banken i prinsippet eier. Hjelp Anonymkode: 39dc5...699 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså man låner penger som ikke eksisterer , OG betaler renter på disse usynlige pengene og får et hus å disponere , dvs nedbetaler lånet på - og som banken i prinsippet eier. Hjelp Anonymkode: 39dc5...699 Da jeg solgte en leilighet, fikk jeg da penger, så hvordan du mener de er usynlige forstår jeg ikke. Alle objekter har en selger, de får pengene man låner i banken. Ja tror de aller fleste er ferdig med lån før pensjonsalderen. De fleste har vel 20års nedbetaling og bør da ha hus uten gjeld rundt 50års alderen. Anonymkode: 2e7f7...1bb 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 For de fleste boligeiere er vel målet å være gjeldfri før de pensjonerer seg fordi inntekten går ned da. Har man ikke låneutgifter lenger er ikke inntektsnedgangen like merkbar. Jeg kan bli gjeldfri før 50, men jeg har bestemt meg for at vi heller skal ha litt romslig økonomi en stund, så utsetter det noen år til (med boligkreditt). Anonymkode: 45374...598 5
Mr. Kilmister Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder selvfølgelig de som eier bolig og ikke de som leier, men pleier man å ha som mål å bli helt gjeldsfri før man dør eller før man blir pensjonist? Anonymkode: a1018...ccd Selv blir jeg gjeldfri som 50 åring, så ja... men kommer sikkert noe mer som jeg skal ha... 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 Målet er å bli gjeldfri før jeg blir 40! Har hatt dette som mål siden barndommen. Jeg kunne klart det før, om vi ikke kjøpte en utleieleilighet. Men den betaler jo ned lånet. Anonymkode: 9dd12...524 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 Det er målet ja. Og helst før jeg er 60. Man må jo bo et sted. Anonymkode: 67939...843
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 Men hva om man har rammelån, kan man ikke da leve på det også som pensjonist, og når man dør selges boligen, og så tar banken sitt og etterkommere får resten. Kan man ikke leve ganske godt som pensjonist om man har en bolig som er verdt noen millioner med en belåningsgrad på 20-30% i et rammelån? Anonymkode: a1018...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 Vi ble gjeldsfri før vi fylte 30. Ganske greit nå når vi er 32 . Lever livet slik vi ønsker uten å måtte tenke på økonomien . Anonymkode: 81387...871 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #11 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ble gjeldsfri før vi fylte 30. Ganske greit nå når vi er 32 . Lever livet slik vi ønsker uten å måtte tenke på økonomien . Anonymkode: 81387...871 Hvordan har dere klart det ? M boliglån og studielån ? Anonymkode: 39dc5...699
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har dere klart det ? M boliglån og studielån ? Anonymkode: 39dc5...699 Har aldri hatt studielån noen av oss . Men vi betalte ned eneboligen på 8 år. Har to biler som også er ned betalt. Den ene 2018 modell , andre 2016 modell. Vi tjener greit , og har vært ganske innstilt på å bli kvitt gjeld så fort som mulig .vi hadde også spart opp nesten 1 mill i egenkapital. Anonymkode: 81387...871 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 Jeg tror at det var vanlig, men nå er det ganske mange som bytter ut hus med dyrere leilighet sent i livet. Iallefall i storbyer. Egentlig er det helt greit å ikke dø gjeldfri. Mine foreldre kjøpte dyrere leilighet enn hus. De har flexilån, og trenger egentlig ikke betale ned noe. Kan bare betale renter om de ønsker. Kan til og med øke lånet uten å spørre banken. Om de ikke betaler ned noe mer er det helt greit synes jeg. De kan ikke ta med seg noe i graven, og vi barna er godt etablert allerede. Arv blir det uansett. Det skal mye til for at de sløser bort den EK de allerede har. Da må vel en av dem bli dement /gal, og det må gå helt over styr med økonomien. Det kan jo skje, men sannsynligvis ikke. Jeg håper de koser seg de friske årene fremover, heller enn å betale ned gjeld! Selv blir jeg gjeldfri før jeg er 60, om jeg ikke bytter bolig igjen. Kan lett bli det før, men det er jo nesten ugunstig å være gjeldfri i dette landet. Jeg bytter helt sikkert bolig igjen. Det blir nok likevel arv etter meg også likevel. Anonymkode: 74416...099 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #14 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har aldri hatt studielån noen av oss . Men vi betalte ned eneboligen på 8 år. Har to biler som også er ned betalt. Den ene 2018 modell , andre 2016 modell. Vi tjener greit , og har vært ganske innstilt på å bli kvitt gjeld så fort som mulig .vi hadde også spart opp nesten 1 mill i egenkapital. Anonymkode: 81387...871 Studielån er nærmest gratis penger, jo! Jeg brukte studielånet mitt som EK. Kan jeg spørre hvor mye dere fikk i lån? Anonymkode: 9dd12...524
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #15 Skrevet 12. september 2018 Gjeldfri før man blir pensjonist og lånet var på 25 år? Da vil jeg tro noen får seg en oppvekker. Det er nettopp etter 20-25 år at man investere en del penger i nødvendig vedlikehold. Nytt bad, nytt kjøkkren, nytt tak. Da ruller flere hundretusen igjen. Det beste er å være gjeldfri med hus i topp-topp forfatning når man blir pensjonist. Jeg hadde ikke orket ha boliggjeld når jeg går ned 30-40% i inntekt resten av livet. Anonymkode: b6b03...946
Gjest Albbas Skrevet 12. september 2018 #16 Skrevet 12. september 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg solgte en leilighet, fikk jeg da penger, så hvordan du mener de er usynlige forstår jeg ikke. Alle objekter har en selger, de får pengene man låner i banken. Ja tror de aller fleste er ferdig med lån før pensjonsalderen. De fleste har vel 20års nedbetaling og bør da ha hus uten gjeld rundt 50års alderen. Anonymkode: 2e7f7...1bb Men de fleste kjøper ikke bare en bolig i løpet av livet. De oppgraderer til dyrere bolig, og slik holdes lånet "ved like". Mange bytter til en enklere leilighet når de blir eldre, som ironisk nok ofte koster mer. Det koster også ganske mye å eie et hus,så om man blir boende i det samme huset må man likevel ta opp lån for oppussing og renovering.
frekvens Skrevet 12. september 2018 #17 Skrevet 12. september 2018 14 minutter siden, Albbas skrev: Det koster også ganske mye å eie et hus,så om man blir boende i det samme huset må man likevel ta opp lån for oppussing og renovering. Må man? Når jeg er ferdig med huslånet så har jeg ikke tenkt å betale mer renter og dritt men spare opp i forkant av det store utgiftene. Når jeg sparte til hus så var planen å jobbe som faen noen år og kjøpe uten lån. Men så kom drømmehuset for salgs tidligere enn planlagt og lån ble det likevel. Så betalte jeg MYYE på noen få år. "Desverre" stakk Ekskona når jeg hadde betalt halve lånet og og huset økte på en million i takst. Flaks må man ha.. Nå er drømmedama og 4 barn i hus så planene er mildt sagt forskjøvet, men gjeldsfri før 45 skal jeg få til.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #18 Skrevet 12. september 2018 For å være motvekt: jeg blir gjeldfri når jeg er åtti. Hadde jeg bodd i bygda jeg kom fra, så hadde jeg vært gjeldfri forlengst. Men jeg flyttet til en av landets dyreste byer og tok opp nesten to mill i lån etter at jeg var fylt femti. Anonymkode: b20ea...f29 2
atropos Skrevet 12. september 2018 #19 Skrevet 12. september 2018 De fleste betaler vel ned lånet, men noen tar opp nye lån på huset for å hjelpe barn med egenkapital og sånt. Mine svigerforeldre har gjort det, og jeg er usikker på om det da gjør at de dør gjeldsfri. Men de sitter på et hus som ved salg vil slette den gjelden de har, så da er det ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #20 Skrevet 12. september 2018 Vi hadde som mål å være gjeldfrie da vi var 50, men ting skjer, og vi måtte øke lånet, og forlenge løpetiden med 10 år. Satser nå på å være gjeldfri før pensjonsalderen. Jeg leste akkurat nå at mange eldre tar opp seniorlån på boligene sine. Det er et lån der de ikke betaler renter og avdrag så lenge de bor i huset, men at lånet i sin helhet, inkludert renter, blir innløst når boligen selges. https://www.nettavisen.no/na24/eldre-hamstrer-lan---arvinger-risikerer-smuler/3423535081.html Anonymkode: 73b52...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå