Gå til innhold

Overgrep i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som velger barnehage uten menn - hvordan er det med menn i familien? Fleste overgrep skjer i nære relasjoner

Anonymkode: 0c045...602

Du ser ikke forskjellen?

Mener du det ikke er noe vits å redusere risikoen i barnehagen fordi det er risiko for overgrep også andre steder enn barnehagen?

Siden du stoler på at barnet er trygg hos faren din som du har hatt i 30 år, så må du altså også stole på en totalt ukjent mann du ikke vet noen verdens ting om? Tuller du?

Er du klar over hvor mange mannlige ufaglærte vikarer som renner ned barnehager og hyppig byttes ut? Er du klar over at mange pedofile menn ønsker å jobbe i barnehage? Er du klar over hvor mange menn vs kvinner som tas for overgrep i barnehager? Har du hørt om mørketall, eller tror du alle de mennene tas?

Anonymkode: 1d2e0...c09

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første må jeg bare si at jeg synes det er trist at vi ikke skal kunne stole på menn, at vi tar alle under en kam. Sier vi da at menn trenger ikke utdanne seg som førskolepedagoger?

De fleste menn gjør en prakt jobb med barna og da er det trist at vi ikke skal stole på de fordi det har vært grusomme hendelser i de siste årene. Men er alle kvinner så perfekte da?

Når det kommer til hvordan vi kan unngå dette så er det et vanskelig tema, men jeg tror ikke det kun hjelper å ha vindu inn på toalett og stellerom. Jo det kan bidra litt men det må mer til. Hjelper vi barna på toalettet skal døren ikke lukkes helt igjen. Har de hatt et lite uhell så trenger ikke voksne skrubbe barnet

Har en ansatt enkelt barn den er mer med enn andre og andre ansatte får nesten ikke hjelpe dette barnet, ville jeg passet på

Ha gode samtaler med barna hver dag, fra de starter i barnehagen. Spør hva barnet har gjort i dag, hvem de har vært med osv.

Lær barnet at vonde hemmeligheter må vi fortelle til andre voksne

Anonymkode: 3d379...8ce

Helt enig, mannen min er pedagogisk utdannet, å jobber i barnehage, og en snillere mann som er så flink med barn skal man jaggu lete lenge etter.. heldigvis er han veldig godt likt av både barna, og se andre voksne der. 

5 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Er jeg den eneste som synes menn er et viktig og positivt tilskudd i barnehager? Glassdører på bad og oppholdsrom er påbudt nå mener jeg å ha hørt. Ellers er døren alltid åpen i vår barnehage til tross for dette, nettopp for å gjøre omgivelsene så transparente som mulig. På småbarnsavdelingen er det et par menn men kun damene som tar bleieskift, antar det er for å forhindre anklager og kanskje at damene er mer trent til bleieskift. Løsningen fungerer for de. 

Kjenner dog til et barn som ble utsatt fysisk overgrep utendørs i barnehagen av en kvinnelig ansatt. Seksuelle og fysiske overgrep kan skje hvor som helst og når som helst uansett kjønn hos den barnehageansatte. 

Nei, du er ikke den eneste. I barnehagen til mannen min, har de glassdører, og han velger ofte å skifte på barna med åpen dør, bare for å fjerne tvil (det gjelder samtlige ansatte der). 

Igjen, jeg syns det er trist om alle menn skal bli dømt nord og ned i dette tilfellet.

Anonymkode: 0a83f...344

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Chiyo skrev:

Vil du kanskje utdype dette? Er dette en mistanke du har, eller har du faktiske bevis på dette? 

Jeg benekter ikke at det finnes kvinnelige overgripere, men jeg nekter å tro at det er fler kvinner enn menn. Bevisene sier det motsatte. Menn står bak det store flertallet av overgrep mot barn, og overgrep generelt. 

Mannen min, som som sagt er pedagogisk utdannet, har vært på kurs tre ganger ang varseltegn ift overgrep og mishandling av barn, og det var lederen for senteret for seksuelt overgrep og mishandling av barn og ungdom, og en spesialistpsykolog for barn og ungdom utsatt for seksuelt overgrep og mishandling som holdt dette kurset. I følge deres tall, var det først kvinnelige overgripere på barn i barnehagealder. Grunnen til at det ofte blir snakket mer om hvis en mann begår en slik handling, er at det er mer voldsomt når en mann rett og slett penetrerer et barn, enn det er hvis en kvinne fremstiller det som lek at man skal ta på hverandre. 

Så det er visst ikke være fryd og gammen blandet kvinner heller.. 

Og nei, jeg har ikke vært på deyye kurset, jeg jobber innenfor noe helt annet.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mannen min, som som sagt er pedagogisk utdannet, har vært på kurs tre ganger ang varseltegn ift overgrep og mishandling av barn, og det var lederen for senteret for seksuelt overgrep og mishandling av barn og ungdom, og en spesialistpsykolog for barn og ungdom utsatt for seksuelt overgrep og mishandling som holdt dette kurset. I følge deres tall, var det flest kvinnelige overgripere på barn i barnehagealder. Grunnen til at det ofte blir snakket mer om hvis en mann begår en slik handling, er at det er mer voldsomt når en mann rett og slett penetrerer et barn, enn det er hvis en kvinne fremstiller det som lek at man skal ta på hverandre. 

Så det er visst ikke være fryd og gammen blandet kvinner heller.. 

Og nei, jeg har ikke vært på deyye kurset, jeg jobber innenfor noe helt annet.

Mente flest, autocorrect. 

Skrevet

Er dere fullstendig gale? Dette er kjønnsdiskriminering på høyeste plan. 

Det er også uansvarlig å skjerme barnet sitt for menn sånn som dere gjør. Barnet deres kommer garantert til å få et møte med menn, og hele fundamentet for dette blir jo lagt i barndommen. Spennende å se hvordan jenter i 14-18 års alderen forholder seg til menn når de har blitt skjermet fra det hele livet. 

Anonymkode: 7e9d6...782

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Stortsett menn.... 99% av gangene.

Anonymkode: 69c05...1fd

Et typisk bakmål svar fra noen som ikke har satt seg inn i statistikken,

Anonymkode: aeb2b...053

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det fleste menn gjør en god jobb ja, men hvorfor skal man gidde å ta noen sjanser når man sender det mest verdifulle man har i barnehagen? Jeg vil ikke sende mitt barn i en barnehage der det jobber menn, hva andre gjør bryr jeg meg fint lite om.

Anonymkode: 2014f...c1f

Er meget spesielle holdninger og tanker du formidler til ditt barn, På grensen til omsorgssvikt vil jeg si.

Anonymkode: aeb2b...053

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fleste menn gjør en god jobb ja, men hvorfor skal man gidde å ta noen sjanser når man sender det mest verdifulle man har i barnehagen? Jeg vil ikke sende mitt barn i en barnehage der det jobber menn, hva andre gjør bryr jeg meg fint lite om.

Anonymkode: 2014f...c1f

Og skole, tannlege, lege, turn, og fotballtrening osv osv. Bare isolere ungen totalt da?

Menn er et viktig tilskudd i barnehager. De er gode forbilder for barna om at menn også er gode omsorgspersoner, kjærlig og kan leke og kose på lik linje med en kvinne. Mange barn vokser opp uten far og gode mannlige forbilder og da er det ekstra viktig for dem å møte slike menn gjennom barnehagen, skole og fritidsaktiviteter. 

Det vil alltid være syke mennesker der ute, men de finnes overalt. 

Alt man kan gjøre er å snakke med barnet og ikke minst kjenne barnet sitt. Følge med på atferd og alle endringer i barnet. 

Atferdsmessige/psykososiale symptomer og reaksjoner

Det er stor variasjon i symptombildet, og symptomene i seg selv kan ikke gi sikre holdepunkter for overgrep. Mange barn viser imidlertid symptomer innenfor minst to av følgende områder: Angst, sinne, konsentrasjonsvansker i skolen, seksualisert atferd og psykosomatiske plager. Nedenfor beskrives symptomer som kan gjøre seg gjeldende for ulike aldersgrupper. Tegn beskrevet under en viss aldersgruppe kan være aktuelle for yngre/eldre aldersgrupper.

Symptomer og lidelser som er nevnt under de ulike aldersgruppene kan forekomme uten at det foreligger overgrepsproblematikk.

Små barn 0–2 år

I denne aldersgruppen kan det være spesielt vanskelig å finne ut om symptomene skyldes seksuelle overgrep eller har andre årsaker. Symptomene nedenfor har vanligvis andre årsaker enn seksuelle overgrep.

Barn i denne aldersgruppen kan vise følgende tegn og symptomer:

• Angst under stell og bleieskift
  • Generelt engstelige, klamrende, sutrende og sinte
  • Forstyrret søvnmønster
  • Generelle tegn på mistrivsel
  • Skriketokter og/eller panikkanfall

Barn 3–5 år

• Fortelle med ord at de er utsatt for overgrep
  • Gi uttrykk for at det er noe de ikke tør, kan eller vil snakke om
  • Smerter i magen og/eller hodet
  • Smerter og sårhet i underlivet (ikke alltid ytre tegn)Problemer med vannlating/avføring etter at de er blitt renslige
  • Hyppige mareritt hvor barna kan bli paniske og utilgjengelige for trøst
  • Fjerne og stirrende i perioder
  • Fortvilelse, angst og depresjon
  • Problemer med tannpuss
  • Problemer med spising (spesielt barn som blir misbrukt oralt). Dette kan dreie seg om generelle spisevegring eller ulyst i forhold til spesielle typer mat som kan minne om sæd eller penis
  • Seksuell adferd uvanlig i forhold til alder og modenhet (seksualisert atferd)

Barn 6–12 år

• Gi uttrykk for at de ikke har lyst til å leve, for at de har vanskelige liv eller true med å ta livet av seg
  • Sterk skam- og skyldfølelse
  • Isolere seg fra andre barn
  • Bli mimikkfattige, innadvendte og deprimerte
  • Aggressivitet og/eller hyperaktivitet
  • Lærevansker (fra milde konsentrasjonsvansker via språkvansker til å virke psykisk utviklingshemmet uten å være det)
  • Bli uforutsigbare, høre stemmer, føle seg dirigert av fantasipersonligheter, ha lange perioder med fjernhet, leve ut forskjellige personligheter. Dette kan være barn som dissosierer.
  • Problemer knyttet til hygiene, eksempelvis ved å nekte å dusje, ignorere personlig hygiene eller ved å være
    tvangsmessig opptatt av å være ren
  • Forvirring rundt egen kjønnsrolle, eksempelvis kan enkelte jenter som blir misbrukt prøve å bli som gutter, mens andre vil prøve å være hyperfeminine, ofte på en overdreven måte
  • Seksuell adferd uvanlig i forhold til alder og modenhet (seksualisert atferd)

Pubertet og ungdomsår

Nye trekk i denne aldersgruppen kan være følgende:

• Tidlig seksuell debut, prostitusjon/promiskuøs atferd og rusmisbruk
  • Synkende skoleprestasjoner
  • Jenter vil kunne kle og oppføre seg utfordrende
  • Innblanding i kriminelle aktiviteter
  • Selvmordsfare mer uttalt
  • Selvskading
  • Rømming hjemmefra – spesielt når overgrepene foregår hjemme
  • Forgripe seg seksuelt på jevnaldrende eller yngre barn
  • Utvikler ulike former for spiseforstyrrelser, herunder også overvekt
  • Mer uttalte dissosiasjonssymptomer, som beskrevet over
  • Angst- og tvangslidelser, depresjoner og psykoser

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

I din verden så er det et argument? Det er sånn logikk du har?

Fordi et barn kan bli utsatt for overgrep av far, bror osv. så skal du ikke gidde å ta forholdsregler med helt ukjente menn? Du tar den helt unødvendige risikoen av prinsipp lissom?

Når overgrep er så utbredt så bør man jaggu meg begrense mulighetene for det der man kan spør du meg!

Jøss,

du suger virkelig på logikk.

Myyyye større sjanse, for at ditt barn blir utsatt for overgrep av ett nært familiemedlem, enn en mannlig barnehagetante.

Du bør derfor la ditt barn oppholde seg mye mer med mannlige barnehagetanter,

enn med far/bror/onkel/bestefar.

• Liker 3
Skrevet

For første gang i KG historien min er jeg oppriktig sjokkert. Hva er det for en holdning å videreføre til barna sine? 

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

30% av alle seksuelle overgrep på barn begås av barn eller unge, finner jeg ganske ferske tall på fra Bufdir. Da gjelder det bare å finne en barnehage som er uten mannlige besatte og andre barn.

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Oppvekst/Vold_og_overgrep_mot_barn/Seksuelle_overgrep_mot_barn/

Stemmer dette. Sannsynligheten er mye høyere for at et annet barn begår overgrep enn at den mannlige ansatte gjør noe.  Jeg skjønner ikke at folk ikke tror kvinner gjør overgrep også. Mye mørketall på det området. Trolig vil nok man slutte å ha kontakt med onkel, bestefar, bror, fordi risikoen er der også. For guds skyld aldri send ungen på overnatting, eller ha mannlige lærer/trene/venner.    

• Liker 2
Skrevet

Herregud....kvinner i 2018 er klin klinkende GAL.   Mine barn gikk i barnehager med flere menn og de fikk utrolig mye omsorg og kunnskap, spesielt de ukene de hadde utebarnehage da en av mannfolk var speider.  Det aldri slått meg i det minste til å se de som overgripere.  Utrolig mange hysteriske kjerringer som ikke vil ha barn i barnehage med mannfolk, eller la pappa skifte bleier uten at du se over skulderen...når det er Ola nabobarnet som er ofte alene med barna som begreper seg.  Tar dere sammen. 

Anonymkode: 72608...f1a

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, Nerine_ said:

For første gang i KG historien min er jeg oppriktig sjokkert. Hva er det for en holdning å videreføre til barna sine? 

De er nok samme kjerringer som syr putene under armene til barnet og tørke rumpen fortsatt som 10 åring.  Kanskje BV burde oppsøke de for omsorgssvikt.  

Anonymkode: 72608...f1a

• Liker 1
Skrevet

I mitt barns barnehage var det flere menn, og jeg så alltid på dem som en stor ressurs og at det var en styrke med flere mannlige rollemodeller. Og så tenker jeg st jeg som mor aldri kan skape et helt risikofritt miljø for sønnen min (eller en illusjon av det som gir en falsk trygghet), da må det heller være sånn at det blir mitt ansvar å følge med på eventuelle faresignal. Han kan ikke vokse opp i en boble, hvordan skal det da gå når han blir voksen?

Anonymkode: d3d50...867

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er overhodet ingen spøk. Men du må såklart bestemme selv hvor du plasserer dine barn, så gjør jeg det samme.

bytter du barnehage når det starter en mann da? virker ikke så realistisk at det ikke begynner å jobbe en mann på 3-4 år

Anonymkode: 00246...7d5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er en styrke med menn i barnehagen. Som en som ble seksuelt misbrukt selv i ung alder så tenker jeg at jeg ikke orker å gå rundt å se overgripere rundt hvert hjørne. 

Hvis noe så annerledes ut under bleia til jentene så spurte jeg. Nå er jeg utdannet når det kommer til både å snakke med barn og når det gjelder å avdekke overgrep mot barn. 

Jeg var nøye med å observere om barnet var trygt hos de forskjellige voksne, og da det var menn utplassert gjennom NAV i bhg ga jeg klar beskjed om at de IKKE skulle skifte bleie på noen. Det var de ansatte i bhg enige i. Utenom det var jeg glad for at de var der. 

Jeg er en slik som lar barna mine bade naken i strandkanten mens jeg sitter og ser på, vel vitende om at en overgriper kan lure i bakgrunnen. Fordi jeg så inderlig ønsker at barna mine skal være trygge og ha et naturlig forhold til kropp også når de blir større. 

Observer, sjekk fysiske tegn, snakk med og vær tydelige med jevne mellomrom er mine tips. 

Anonymkode: 65d48...b4e

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger en barnehage hvor menn ikke jobber. Å hvor de heller ikke har svingdør med nye ukjente vikarer rett fra bemaningsbyråer.

Du vet at INGEN barnehage i hele landet kan la være å ansette en mann på bakgrunn av kjønn? Med andre ord, dersom ditt barn skal gå i barnehagen i 5 år (frem til skolestart) er det en stor mulighet for at det på et eller annet tidspunkt blir en ledig stilling, som en mann eventuelt søker på og blir ansatt i. 

Bemanningsbyrå er som regel "siste utvei" fordi dette er dyrt og kan oppleves som ustabilt. Alternativet for mange barnehager er ofte å gå underbemannet. Dette går ut over kvaliteten i den jobben man gjør med barna. Å velge en barnehage som har faste, gode vikarer er selvsagt ønskelig, men det kommer ofte dager der de faste vikarene ikke strekker til for å fylle opp alle fraværene som gjerne dukker opp rett før jul når omgangssyke står for tur hos både personalet og deres egne barn. 

Fra mitt syn er det bedre å vektlegge hvordan barnehagens rutiner er for å forhindre og/eller oppdage seksuelle misbruk av barn i barnehagen. Er det vindu i dørene? Er det voksne helt alene med barn (eksempelvis er yttervaktene alene på huset fram til neste vakt kommer/fram til stengetid, eller er det alltid minimum to ansatte på jobb)? En barnehage uten menn er ikke automatisk en overgrepsfri barnehage. 

I tillegg synes jeg det er trist at menn blir uglesett i denne sektoren. Er selv pedagog og jobber i barnehage, i personalgruppa er halvparten menn. De er ressurser. De er selv fedre til egne barn. De er omsorgsfulle. De har kvaliteter. De er gode voksne. 

Anonymkode: d7b45...8b6

• Liker 2
Skrevet

Min sønn ble seksuelt misbrukt av en mannlig barnehageansatt for noen år siden. Det var vinduer inn til både stellerom og toalett, men likevel pågikk dette i over 6 mnd. Ingen oppdaget det. Det kom frem flere år senere når min gutt var begynt på skole hva som hadde skjedd. Det skjedde også med flere barn. 

Det viktigste for å unngå dette mener jeg må være at barnehageansatte må være litt «skeptisk» til hverandre. Både menn og kvinner! Man vet ALDRI hvem som holder på slik. Hvis de ansatte hadde fulgt med på hverandre og ikke latt noen være alene med barna, så hadde de mest sannsynlig fått det med seg. Kanskje han ikke hadde turt å gjøre noe i det hele tatt, og da hadde de barna han misbrukte sluppet å gå igjennom dette..

Jeg har nå en datter som går i en annen barnehage, med mannlige ansatte. Til tross for hva vi har opplevd, så kan vi ikke sette alle menn i den båsen.. jeg skal innrømme at jeg fikk frysninger i hele kroppen når jeg fikk vite de hadde ansatt en mann på hennes avdeling, men etter å ha fått «jobbet» litt med det, så kom jeg frem til at han har jo ikke gjort oss noe.. Jeg kan ikke dømme han for noe en annen mann har gjort mot oss. Det fortjener han ikke..

Man vet aldri. Men vi kan ikke gå å mistenke alle mannlige barnehageansatte for å være pedofile.. Det er heller ikke bra for barn å vokse opp i tro om at alle menn er farlige. 

Anonymkode: 0995d...d91

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Ann Christin, mod

Skrevet
11 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Er jeg den eneste som synes menn er et viktig og positivt tilskudd i barnehager? Glassdører på bad og oppholdsrom er påbudt nå mener jeg å ha hørt. Ellers er døren alltid åpen i vår barnehage til tross for dette, nettopp for å gjøre omgivelsene så transparente som mulig. På småbarnsavdelingen er det et par menn men kun damene som tar bleieskift, antar det er for å forhindre anklager og kanskje at damene er mer trent til bleieskift. Løsningen fungerer for de. 

Kjenner dog til et barn som ble utsatt fysisk overgrep utendørs i barnehagen av en kvinnelig ansatt. Seksuelle og fysiske overgrep kan skje hvor som helst og når som helst uansett kjønn hos den barnehageansatte. 

Jeg kjenner jeg bli skikkelig frustrert over hvor mange i denne tråden som ikke vil har sine barn i en barnehage men menn. Spesielt siden min sønn akkurat nå studerer til førskolelærer og stortrives i barnehage, men også fordi mine barn gikk selv i barnehager med menn og jeg så hvor mye disse mennene hadde å tilføre barnehagen i kraft av å være anderledes enn damene på mange måter. Alle mine barn elsket de mennene de traff på i sine barnehager. Skal virkelig en slik urimelig og ubegrunnet frykt ødeleggedenne muligheten for deres barn til å bli kjent med en annen måte å vise omsorg på? Og ikke minstta fra mange menn deres ønske  og mulighet til å jobbe i barnehage?

Jeg må si det gir meg bange anelser for min sønns fremtid. Dessuten frykter jeg at dette bare er begynnelsen,og at hysteriske mødre vil  kreve skoler uten menn også etter hvert. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...