Gå til innhold

Overgrep i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør din barnehage for å forebygge overgrep? Snakker de om kropp og grenser med barna, tar de opp tema knyttet til vold og overgrep i bhg, er de ansatte åpne og kunnskapsrike på tema? Hva savner dere foreldre? 

Anonymkode: 91633...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør din barnehage for å forebygge overgrep? Snakker de om kropp og grenser med barna, tar de opp tema knyttet til vold og overgrep i bhg, er de ansatte åpne og kunnskapsrike på tema? Hva savner dere foreldre? 

At dørene skal være åpne.At menn spesielt ikke er alene med små barn.... At barnehagen snakker om klare grenser for barnas kropp.Hva som ikke er lov osv. Samme må foreldre være flink til å gjøre hjemme og.

Anonymkode: 69c05...1fd

• Liker 5
Skrevet

De snakker mye om grenser og hvilke deler av kroppen voksne har lov å røre. 

Anonymkode: 84edd...4d7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Litt på siden av det du spør om, men vi har hatt henne her to ganger i bhg til mitt barn og tema har vært to-delt ‘barn seksualitet og forebygging av overgrep’

https://www.barnehage.no/artikler/barn-bor-fa-lov-til-a-leke-seksuelle-leker-i-barnehagen/427494

Det har vært utfordrende temaer både for ansatte og foreldre, men veldig glad for at de snakker mye om det. 

Men du tenkte kanskje på overgrep voksen-ansatt i bhg?

Endret av Addie
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var bra, ettersom kvinner aldri misbruker barn.

Anonymkode: ce11b...003

Du må lese hele artikkelen 😉

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bra, ettersom kvinner aldri misbruker barn.

Anonymkode: ce11b...003

Stortsett menn.... 99% av gangene.

Anonymkode: 69c05...1fd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Man må snakke med barn om overgrep og grenser generelt. Det skjer ikke bare i barnehager, men på skoler, på fritidsaktiviter, hos naboen og hos familie. Ikke minst alle mørketallene. Som søsteren til en kompis av mannen min der faren forgrep seg på henne.

Skrevet

Vår barnehage har delt inn badene. Du kommer inn i det som er stellerom og har mange vasker i lav høyde til håndvask og plass på gulvet til fotmaling og tøys. Fra dette rommet er dører til dusjrom og do. Dusj er ikke vanlig, men om et sommerkledt barn gjørner seg inn, en jente med langt hår spyr i hår og alt så dusjer de dem. Døra inn til stellerommet/hovedrommet har en større glassvindu i voksenhøyde. Og rommet hvor barna stelles er ofte litt gjennomtrekk av barn som skal vaske hender eller følges på do. 

Anonymkode: 35e04...3c1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger en barnehage hvor menn ikke jobber. Å hvor de heller ikke har svingdør med nye ukjente vikarer rett fra bemaningsbyråer.

Anonymkode: 1d2e0...c09

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger en barnehage hvor menn ikke jobber. Å hvor de heller ikke har svingdør med nye ukjente vikarer rett fra bemaningsbyråer.

Jeg ønsker også å velge en barnehage der menn ikke jobber, når vesla starter i bhg. Men hvordan kan man få oversikt over ansatte som jobber der før man har søkt på barnehagen?

Anonymkode: 2014f...c1f

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker også å velge en barnehage der menn ikke jobber, når vesla starter i bhg. Men hvordan kan man få oversikt over ansatte som jobber der før man har søkt på barnehagen?

Ta turen innom barnehagen før du søker?

Ellers man kan også i tillegg Google de ulike barnehagene og les om de - ansatte oversikt osv? Finne informasjon om barnehagen på nett da :)

• Liker 1
Skrevet

For det første må jeg bare si at jeg synes det er trist at vi ikke skal kunne stole på menn, at vi tar alle under en kam. Sier vi da at menn trenger ikke utdanne seg som førskolepedagoger?

De fleste menn gjør en prakt jobb med barna og da er det trist at vi ikke skal stole på de fordi det har vært grusomme hendelser i de siste årene. Men er alle kvinner så perfekte da?

Når det kommer til hvordan vi kan unngå dette så er det et vanskelig tema, men jeg tror ikke det kun hjelper å ha vindu inn på toalett og stellerom. Jo det kan bidra litt men det må mer til. Hjelper vi barna på toalettet skal døren ikke lukkes helt igjen. Har de hatt et lite uhell så trenger ikke voksne skrubbe barnet

Har en ansatt enkelt barn den er mer med enn andre og andre ansatte får nesten ikke hjelpe dette barnet, ville jeg passet på

Ha gode samtaler med barna hver dag, fra de starter i barnehagen. Spør hva barnet har gjort i dag, hvem de har vært med osv.

Lær barnet at vonde hemmeligheter må vi fortelle til andre voksne

Anonymkode: 3d379...8ce

• Liker 23
Skrevet (endret)

Er jeg den eneste som synes menn er et viktig og positivt tilskudd i barnehager? Glassdører på bad og oppholdsrom er påbudt nå mener jeg å ha hørt. Ellers er døren alltid åpen i vår barnehage til tross for dette, nettopp for å gjøre omgivelsene så transparente som mulig. På småbarnsavdelingen er det et par menn men kun damene som tar bleieskift, antar det er for å forhindre anklager og kanskje at damene er mer trent til bleieskift. Løsningen fungerer for de. 

Kjenner dog til et barn som ble utsatt fysisk overgrep utendørs i barnehagen av en kvinnelig ansatt. Seksuelle og fysiske overgrep kan skje hvor som helst og når som helst uansett kjønn hos den barnehageansatte. 

Endret av Miss.Wildfox
  • Liker 37
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første må jeg bare si at jeg synes det er trist at vi ikke skal kunne stole på menn, at vi tar alle under en kam. Sier vi da at menn trenger ikke utdanne seg som førskolepedagoger?

De fleste menn gjør en prakt jobb med barna og da er det trist at vi ikke skal stole på de fordi det har vært grusomme hendelser i de siste årene. Men er alle kvinner så perfekte da?

Når det kommer til hvordan vi kan unngå dette så er det et vanskelig tema, men jeg tror ikke det kun hjelper å ha vindu inn på toalett og stellerom. Jo det kan bidra litt men det må mer til. Hjelper vi barna på toalettet skal døren ikke lukkes helt igjen. Har de hatt et lite uhell så trenger ikke voksne skrubbe barnet

Har en ansatt enkelt barn den er mer med enn andre og andre ansatte får nesten ikke hjelpe dette barnet, ville jeg passet på

Ha gode samtaler med barna hver dag, fra de starter i barnehagen. Spør hva barnet har gjort i dag, hvem de har vært med osv.

Det fleste menn gjør en god jobb ja, men hvorfor skal man gidde å ta noen sjanser når man sender det mest verdifulle man har i barnehagen? Jeg vil ikke sende mitt barn i en barnehage der det jobber menn, hva andre gjør bryr jeg meg fint lite om.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For min del skal jeg ikke ha og har aldri barna mine i en barnehage med menn nei. Jeg risikerer ikke å ofre datteren min for å være politisk korrekt og ikke ta "alle under en kam".

Av overgrepssaker i barnehager de siste 10 årene så har jeg ikke hørt/lest om 1 sak med en kvinne. Fra mennene gjorde sitt inntog i barnehagene så ser vel alle hva som har skjedd med utviklingen.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Er jeg den eneste som synes menn er et viktig og positivt tilskudd i barnehager? Glassdører på bad og oppholdsrom er påbudt nå mener jeg å ha hørt. Ellers er døren alltid åpen i vår barnehage til tross for dette, nettopp for å gjøre omgivelsene så transparente som mulig. På småbarnsavdelingen er det et par menn men kun damene som tar bleieskift, antar det er for å forhindre anklager og kanskje at damene er mer trent til bleieskift. Løsningen fungerer for de. 

Kjenner dog til et barn som ble utsatt fysisk overgrep utendørs i barnehagen av en kvinnelig ansatt. Seksuelle og fysiske overgrep kan skje hvor som helst og når som helst uansett kjønn hos den barnehageansatte. 

Ja.

Merkelig at man syns det er bedre med "glassdører, ikke lukke dører, damer må gjøre ditt og ditt" (som vi vet forhindrer null) og ikke bare ser hvor utrolig mye lettere og tryggere det blir om det ikke er menn der.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Merkelig at man syns det er bedre med "glassdører, ikke lukke dører, damer må gjøre ditt og ditt" (som vi vet forhindrer null) og ikke bare ser hvor utrolig mye lettere og tryggere det blir om det ikke er menn der.

Jeg er heldigvis ikke enig. Overgrep i nære relasjoner er mye mer vanlig. Antar at far, eldre storebrødre, onkler og bestefedre ikke får være alene med barna deres også? 

• Liker 32
Skrevet

Fy søren jeg er glad barnehagen vår har flere menn blant de ansatte, både på små og storbarn! Kvinner gjør også overgrep mot barn, oftere som skjult «omsorg» under stell ol. Blir uvel av folk som nedprioriterer en potensielt bedre barnehage fordi det er menn som jobber der 😨 

Barnehagen vår snakker en del om kropp, at barna selv bestemmer over sin kropp osv. Stellerom har vindu i høyde slik at voksne kan se inn. Mesteparten av jobben gjør vi nok hjemme ved å snakke om hva som er ok og ikke.

Anonymkode: 3222c...47f

• Liker 29
Skrevet
Akkurat nå, Miss.Wildfox skrev:

Jeg er heldigvis ikke enig. Overgrep i nære relasjoner er mye mer vanlig. Antar at far, eldre storebrødre, onkler og bestefedre ikke får være alene med barna deres også? 

Nå var det snakk om barnehager og ikke nære relasjoner. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...