Gå til innhold

Akkurat hva er pilates?

Gjest Formosiss

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss

Hører så mye snakk om dette, så - kan noen forklare meg i enkle termer hva dette er?

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe ala joga. Kan gjøres med og uten musikk. Enkelte plasser har hver bruker en stor ball. Treningen går ut på balanse, styrke og tøyelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Hm. Ok. Er dette noe som "bare" er i vinden for tiden, eller har det faktisk dokumentert virkning? Drar man på treningssenter for å gjøre dette eller kan det gjøres hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det hjemme når du har fått innføring i hva det går ut på....ut over det jeg har sakt her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg har akkurat begynt med Windsor Pilates og dette er enkle øvelser man gjør på matte. Ofte øvelser som tøyer kroppen og trener mage og rygg. Det er også øvelser for resten av kroppen men pilates fokuserer spesielt på kroppens holdning, og det som skaper god holdning og bevegelighet.

Det ligner veldig på Yoga men er litt mer bevegelige øvelser (det finnes ulike typer yoga da).

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilates ble utviklet av tyske Joseph Pilates for rundt 100 år siden. Det er det tatt fra østens og vestens treningsformer, og resultatet er en lavtbelastende stretching/styrke trening.

Øvelsene kan minne om yoga. Det det går ut på er at du trener de små musklene som "supports" de skjelettnære musklene. Resultatet er at du får slanke og feminine muskler, og ikke klumpete muskler.

Et av nøkkelordene i Pilates er "Body an mind" workout, som vil si at en gjør kontrollerte øvelser- med kontroll kan det innebære pusteteknikk, og å bruke "the powerhouse" (magen) til å "supporte" øvelsen du gjør.

Og i Pilates er det heller ikke kvantiteten men kvaliteten av øvelsene som teller.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...