Gå til innhold

Har vi noen rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er: 

vår pappa er død og tanten min regjerer over bestemor og eiendommen hennes. Bestemor er begynnende dement. Tante lager ufred og kvalme rundt alt hun kan, og spesielt virker som at hun er ute etter å stille kjepper i hjulene for min bror, uten at vi har noen forklaring på hvorfor. Når hun blir konfrontert nekter hun for alt. 

Det siste er at hun nå har leid ut jaktrettigheten til bestemor til fremmede, uten å spørre oss om det er greit. Pappa har alltid brukt den jaktrettigheten og min bror går også mye på jakt. 

Vi er ganske irritert på den overkjøringen hun driver på med, og at vi ikke blir involvert i noe, mens hun og vår onkel skal få styre og herje som de vil. 

Har vi noen rettigheter i det hele tatt? Kan vi si noe, eller må vi bare akseptere at hun styrer på denne måten? 

Vi er jo arvinger, men vi er litt usikre på hva vi har slags rettigheter før den dagen arven skal gjøres opp. 

Anonymkode: ffd94...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forutsatt at det ikke foreligger noe testamente: Som barn, altså livsarvinger arver dere alt med mindre deres far var gift. Verken din tante eller din bestemor har rett til å arve noe som helst, med mindre det står i et testamente. Som livsarvinger har du og din bror uansett rett til en pliktdel. 

Selvsagt har dere rettigheter. Når skal arven gjøres opp? 

Anonymkode: 94add...f52

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saken er: 

vår pappa er død og tanten min regjerer over bestemor og eiendommen hennes. Bestemor er begynnende dement. Tante lager ufred og kvalme rundt alt hun kan, og spesielt virker som at hun er ute etter å stille kjepper i hjulene for min bror, uten at vi har noen forklaring på hvorfor. Når hun blir konfrontert nekter hun for alt. 

Det siste er at hun nå har leid ut jaktrettigheten til bestemor til fremmede, uten å spørre oss om det er greit. Pappa har alltid brukt den jaktrettigheten og min bror går også mye på jakt. 

Vi er ganske irritert på den overkjøringen hun driver på med, og at vi ikke blir involvert i noe, mens hun og vår onkel skal få styre og herje som de vil. 

Har vi noen rettigheter i det hele tatt? Kan vi si noe, eller må vi bare akseptere at hun styrer på denne måten? 

Vi er jo arvinger, men vi er litt usikre på hva vi har slags rettigheter før den dagen arven skal gjøres opp. 

Den dagen arven skal gjøres opp så går du og broren din inn i deres fars sted. Dvs dere har lik rett på den arven deres far skulle ha. Kanskje lurt å kontakte advokat?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at det ikke foreligger noe testamente: Som barn, altså livsarvinger arver dere alt med mindre deres far var gift. Verken din tante eller din bestemor har rett til å arve noe som helst, med mindre det står i et testamente. Som livsarvinger har du og din bror uansett rett til en pliktdel. 

Selvsagt har dere rettigheter. Når skal arven gjøres opp? 

Tror det var snakk om bestemor og eventuelt arverett

Skrevet
Akkurat nå, emilie123 skrev:

Tror det var snakk om bestemor og eventuelt arverett

Ahh, beklager da misforsto jeg. 

De har rett til å arve farens del når bestemoren dør, men innen den tid har de ikke noen rettigheter. Hvis bestemoren er dement og ute av stand til å ta hånd om økonomi ol. så burde de kanskje prøve å få tak i en verge? Problemet er at den vergen godt kan bli deres tante. Det er ikke mye de får gjort med dette før bestemoren dør. 

Skrevet

Er tante oppnevnt som verge? 

Anonymkode: 217b1...7de

Skrevet

Ts, bor dere i en by?    Veldig mange byer har idag advokat vakt. Det er et tilbud til byens borgere om inntil 30 min gratis konsultasjon hos advokat. Det foregår gjerne en ettermiddag hver 14 dag på byens bibliotek. Da er det som oftest to av byens advokater som stiller opp gratis. 

Du kan ringe biblioteket der du bor så får du greie på om de har det der du bor. Det er et veldig bra tilbud.

Skrevet
10 minutter siden, emilie123 skrev:

Ts, bor dere i en by?    Veldig mange byer har idag advokat vakt. Det er et tilbud til byens borgere om inntil 30 min gratis konsultasjon hos advokat. Det foregår gjerne en ettermiddag hver 14 dag på byens bibliotek. Da er det som oftest to av byens advokater som stiller opp gratis. 

Du kan ringe biblioteket der du bor så får du greie på om de har det der du bor. Det er et veldig bra tilbud.

Det finnes også jusshjelpa, jussbuss, ol. 

En del har også advokathjelp som en del av forsikring. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tante oppnevnt som verge? 

Anonymkode: 217b1...7de

Nei, det er hun ikke. 

Problemet er at hun styrer og lager så mye ufred og kvalme rundt ting som er helt unødvendig. 

Når det gjelder arv kan vi reglene. Spørsmålet er om vi har rett til å si noe på den måten hun holder på, spesielt med tanke på at vi holdes utenfor og ikke blir informert om noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...