AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Hei jeg prøver å kartlegge hva jeg blir dårlig av og melkeglass er bare å glemme, da er det bobling og rett på do. Å spise kjøpe pizza fra butikken eller Peppes går bra, men jeg lurer på om Norvegia osten jeg bruker hjemme har mer laktose? Ofte får jeg veldig vondt i magen og må på do etter å ha lagd hjemmelaget pizza eller fire brødskiver øst, men er usikker på om det er pga laktoseintoleransen for det tar mye lenger tid (ca 1-1,5 time) enn reaksjonen jeg får meg melk (20 minutter) og jeg får ikke den samme type boblinga i magen men sterke smerter. Hva tåler dere andre? Anonymkode: 4b087...254
Elán Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 (endret) Norvegia er naturlig laktosefri. https://www.tine.no/merkevarer/norvegia/artikler/norvegia-er-naturlig-fri-for-laktose Endret 11. september 2018 av Elán
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Det er kun ren melk jeg ikke tåler. Anonymkode: 97ee3...088
Djungelvrål Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 Det finnes ikke laktose i gulost, så hva mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 Så norvegia er laktosefri og det er gulost og? Jeg er veldig, VELDIG laktoseintolerant, og jeg kan bare spise ost hvis jeg tar laktosepillene fra apoteket først, ellers får jeg veldig vondt i magen. Jeg ble en gang syk av laktosefri melk, jrg sendte epost til Tine for å spørre hva greia var, og de svarte at ingen melkeprodukter er 100% laktosefri selv om de kaller det det, det vil alltid være en viss mengde laktose i det. Anonymkode: 221ed...97e
Lauge Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 All hard ost (altså som er lagret i mer enn 6mnd) er laktosefri naturlig
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 Dersom du ikke kan spise Norvegia/gulost uten å bli dårlig, så er ikke laktosen problemet. Å kalle noe laktose«fritt» er egentlig litt teit, for produsentene tilsetter laktase slik at laktoseintolerante klarer å fordøye laktosen. Laktase kan du også kjøpe i tablettform på apoteket. De tar altså ikke vekk laktosen, bare tilsetter enzymet som hjelper å fordøye det. Hvis jeg var deg, ville jeg undersøkt om du ikke tåler melkeprotein. Anonymkode: e99fb...439 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 20 minutter siden, Elán skrev: Norvegia er naturlig laktosefri. https://www.tine.no/merkevarer/norvegia/artikler/norvegia-er-naturlig-fri-for-laktose 14 minutter siden, Peonjenta skrev: Det finnes ikke laktose i gulost, så hva mener du? Jøss så rart, jeg pleier å få veldig magesmerter av hjemmelaget pizza og quesadilla. Med tortillabunn, men spiser jeg taco i tortilla blir jeg ikke dårlig , og ikke av kjøttdeigen i andre retter heller, så hvis det ikke er osten skjønner jeg ingenting! 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke kan spise Norvegia/gulost uten å bli dårlig, så er ikke laktosen problemet. Å kalle noe laktose«fritt» er egentlig litt teit, for produsentene tilsetter laktase slik at laktoseintolerante klarer å fordøye laktosen. Laktase kan du også kjøpe i tablettform på apoteket. De tar altså ikke vekk laktosen, bare tilsetter enzymet som hjelper å fordøye det. Hvis jeg var deg, ville jeg undersøkt om du ikke tåler melkeprotein. Anonymkode: e99fb...439 Jeg er testet for cøliaki uten utslag. Anonymkode: 4b087...254
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er testet for cøliaki uten utslag. Anonymkode: 4b087...254 Cøliaki har ingenting med dette å gjøre! MELKEprotein, altså proteinet i melka. Laktose er karbohydrat. Anonymkode: e99fb...439
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 Eksempel: spiste en halv pizzatortilla/quesadilla i stad for to timer siden. Tok en time så har jeg vært på do med dødsvonde smerter tre ganger etterpå. Dette er en gjenganger når jeg spiser ost hjemme, utenom kjøpepizza eller Peppes. Anonymkode: 4b087...254
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #11 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Cøliaki har ingenting med dette å gjøre! MELKEprotein, altså proteinet i melka. Laktose er karbohydrat. Anonymkode: e99fb...439 Aha beklager trodde det var det samme. Jeg antar legen har testet meg for dette når hun tester meg for cøliaki, laktose og andre allergier og intoleranser? Anonymkode: 4b087...254
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aha beklager trodde det var det samme. Jeg antar legen har testet meg for dette når hun tester meg for cøliaki, laktose og andre allergier og intoleranser? Anonymkode: 4b087...254 Du kan høre med legen om dette er testet. Hvis ikke kan det hende du har irritabel tarm (IBS), og derfor ikke tåler melk så godt. Dette skal jeg ikke synse noe særlig om, men det er verdt å lese seg litt opp på. Anonymkode: e99fb...439 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 Hvordan tester legen deg for intoleranser mener du? Vet du hva det er? Anonymkode: 12148...f88
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #14 Skrevet 11. september 2018 Det varierer VELDIG. Nå har jeg vendt meg til det, så jeg kjenner det igrunn på kroppen. Anonymkode: 3411c...1a9
Gjest Stella Rose Skrevet 11. september 2018 #15 Skrevet 11. september 2018 Jeg har laktose intoleranse, men har aldri reagert på ost.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #16 Skrevet 12. september 2018 Jeg er laktoseintoleranse og kan ikke ha varmebehandlet Norvegia. Dette har visst ikke noe med hverandre å gjøre. Om du følger laktosefritt gruppen på Facebook så sendte de en henvendelse til Tine grunnet flere som fikk problemer med magen når se spiser varmebehandlet Norvegia. Du er altså ikke alene. Svaret fra Tine var at proteinene endrer seg under varmebehandling så det har noe med det å gjøre. Men les gjerne hele svaret der inne. Jeg byttet over til Jarlsberg på pizza og annet som varmebehandles og da går det helt fint for øvrig merkelige greier... Anonymkode: 18615...cc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå