Gå til innhold

Noen her som kjenner til fulltidsutleie på Air Bnb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise i et halvt år og vurderer å leie ut leiligheten min på Air Bnb for å tjene penger i mellomtiden. Har venner som kan hjelpe meg med overlevering av nøkler og ta i mot gjester. Leiligheten er sentral og jeg har tidligere fått mange henvendelser på Air Bnb men endte da opp med å utsette reisen og ikke leie ut. 

Jeg lurer på om noen vet om man vil tjene inn husleie utgiftene,  eller om det er en risko å ikke gjøre det? Og hvor mye man må regne med å trekke fra som skal betales til vaskehjelp,  og de vennene som bistår med mottakelse av gjester? Må man vaske leiligheten etter hver gjest eller holder det å skifte på senga? Kan man kreve at gjester støvsuger etter seg eller belaste de med vaskegebyr? 

Prøver altså å finne ut om jeg vil få de månedlige leieutgiftene garantert dekt , eller om det ikke går og er bedre å leie ut på vanlig vis til en person som vil bo her alle 6 mnd? Ideen min er at med air bnb kan jeg tjene mer men redd for at vaske og assistent utgifter blir for mye og at jeg kan risikere å gå i minus noen måneder om ikke nok folk leier. Leiligheten er i Oslo sentrum og for å få dekket husleie utgifter må jeg leie ut 18 netter i måneden. Hvor mye må jeg regne med å betale vaskehjelp og venninde som tar seg av nøkler og mottakelse? 

Anonymkode: 9769e...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan er reglene for inntekt og  skatt? 

Anonymkode: 9769e...d2f

Skrevet

Skatteregler ved utleie finner du litt mer om her:

https://www.nettavisen.no/na24/eksperter-dette-ma-du-vite-om-utleie-av-bolig/3423507890.html

Har ikke gjort det selv, men ville tenkt noe sånt: Når det gjelder vaskehjelp, så kommer det vel litt an på hvor mange utleier man har i måneden. 18 netter er ikke det samme som 18 utleiekontrakter, for noen bor en natt, mens andre kanskje bor flere netter. Da vil antall vaskedager etter at gjesten har dratt også variere. Ville nok hvert fall regnet med 300-500,- for hver vask - forutsatt at det gjøres hvitt, men når man leier ut via airbnb ville det vært en forferdelig dårlig ide å leie inn svart vaskehjelp hver gang. Si at vask koster 400,- per gang, og du gjennomsnittlig har ti utleier per måned (noen bor en dag, mens andre bor flere, slik at totalt antall netter er 18). Da snakker man om ca 4000,- i måneden for vaskeutgifter, og det er jo en del. Nå er disse prisene bare eksempler - det kan både være billigere og dyrere avhengig av hvilke vaskefirmaer du kontakter, men du ser jo allerede nå at det baller litt på seg. 

Å bare sørge for å re senger tror jeg ikke er et så bra alternativ når du skal være borte så lenge selv. For det første vil det bli fort skittent, og du har ingen garanti for hvor mye leietakerne gidder å vaske hvis man krever utvask. Det kan også være at færre er interesserte å leie leiligheter der man ikke tilbyr utvask mot betaling. Men det viktigste er kanskje at manglende renhold i verste fall kan føre til skader i leiligheten. Dersom leietakere f. eks. lar fukt bli liggende, så kan man få fuktskader. Hvis man har mange leieforhold i måneden så kan det da være vanskelig å spore hvem av leietakerne som var opprinnelsen til skaden, og dermed mye vanskeligere å søke noen form for erstatning. Så skal du satse på AirBnB ville jeg nok alliert meg med en venn jeg stoler fullt og helt på, og spurt om h*n var interessert i å kunne vaske mot god betaling selvsagt (f. eks. en avtalt andel av leieinntektene). Men vil tro det blir en betydelig utgift uansett, så jeg ville nok personlig ønsket å leie ut til en leietaker i 6 måneden i stedet. Hadde følt meg mye tryggere med det, og ikke minst er det mye lettere å knytte eventuelle skader til en og samme leietaker, enn mange i måneden. 

Anonymkode: 2ca23...b07

• Liker 1
Skrevet

Du legger inn renholdsgebyr når du legger inn leiligheten på Airbnb. Det høres lettere ut for deg å leie ut hele perioden, enn å basere deg på at venner skal gidde å ordne opp for deg.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva det heter, men det finnes firmaer i Oslo som jobber med AirBnb og som håndterer alt av overlevering og nøkler. Dette er for personer som deg som kan stille leiligheten til disposisjon men ikke kan være mellommann på alt. Kunne dette vært noe å sjekke opp i? Da får du en fast pris å forholde deg til og kan være betrygget med at noen andre har det ansvaret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...