AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Jeg har tenkt å prøve å kutte ut melke/meieri produkter og kutte ned på sukker osv. Pga huden min. Sliter med kviser og sånt. (Har sett videoer om dette på nett og tenkte jeg skulle prøve det ut selv) Men, Jeg føler at hvis jeg skal kutte ut dette, så er det jo nesten ingenting igjen å spise? 🤔😂 noen som har tips til matvarer, middager eller ting å ha på brødskiva som ikke inneholder disse tingene? 😅😊 Anonymkode: 0bba6...22e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Du må spise ren mat da. Rent kjøtt/fisk, grønnskaer. Lage maten fra bunnen selv. Bruke alternativer til melk(soyaprodukt, mandel/havre/kokosmelk.) Erstatte sukker med andre søtningsstoff., (Sukrin, stevia, tagatesse, splenda, natreen.) Det er ikke vanskelig, men litt å sette seg inn i. Anonymkode: 2083b...938
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Du kan fint spise som før, bare du bruker plsntebasert (feks soya eller havre) melk, fløte og rømme Anonymkode: b0073...880
Lammelåret Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 Er det ikke bedre å bare droppe sukker enn vanlige matvarer? Det høres drastisk og voldsomt ut. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 16 minutter siden, Lammelåret skrev: Er det ikke bedre å bare droppe sukker enn vanlige matvarer? Det høres drastisk og voldsomt ut. Å droppe meieriprodukter er null stress og langt i fra drastisk Anonymkode: 314e4...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt å prøve å kutte ut melke/meieri produkter og kutte ned på sukker osv. Pga huden min. Sliter med kviser og sånt. (Har sett videoer om dette på nett og tenkte jeg skulle prøve det ut selv) Men, Jeg føler at hvis jeg skal kutte ut dette, så er det jo nesten ingenting igjen å spise? 🤔😂 noen som har tips til matvarer, middager eller ting å ha på brødskiva som ikke inneholder disse tingene? 😅😊 Anonymkode: 0bba6...22e Jeg er selv veganer og inntar svært lite sukker,men har aldri problemer med å finne mat Anonymkode: 314e4...1fa
Lammelåret Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Å droppe meieriprodukter er null stress og langt i fra drastisk Anonymkode: 314e4...1fa Sier hvem? 1
Inwe Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 (endret) 16 timer siden, Lammelåret skrev: Er det ikke bedre å bare droppe sukker enn vanlige matvarer? Det høres drastisk og voldsomt ut. Utdyp gjerne hvorfor dette er stress. Det finnes da utallige erstatninger på butikken i dag. Selv lever jeg helt plantebasert, kuttet tvert for 3 måneder siden og kan ikke si det har vært stress. Meieriproduktene var jo det letteste, det finnes ost, melk, yoghurt, you name it som ikke er laget av kumelk. Endret 12. september 2018 av Inwe
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt å prøve å kutte ut melke/meieri produkter og kutte ned på sukker osv. Pga huden min. Sliter med kviser og sånt. (Har sett videoer om dette på nett og tenkte jeg skulle prøve det ut selv) Men, Jeg føler at hvis jeg skal kutte ut dette, så er det jo nesten ingenting igjen å spise? 🤔😂 noen som har tips til matvarer, middager eller ting å ha på brødskiva som ikke inneholder disse tingene? 😅😊 Anonymkode: 0bba6...22e Alpro har flere typer soyayoghurt. Liker spesielt godt Alpro go on med pasjonsfrukt. Oatly har god havreyoghurt. Alpro har matfløte og kremfløte, Oatly har matfløte samt rømme (iMat fraiche). I tillegg har begge iskaffe. Her kan du se noen av produktene til Oatly: https://www.oatly.com/no/products Bruk plantemelk til matlaging, f.eks. til havregrøt etc. Coop har en god havremelk fra eget merke. Kan også bruke soyamelk, rismelk, mandelmelk++ Synnøve finden har melkefri ost på blokk samt revet ost. Coop vegetardag har også revet ost uten melk. Kunne skrevet om sjokolade og iskrem også, men er kanskje ikke aktuelt når du skal kutte ut sukker. Anbefaler gruppa "Veganske produkter" selv om du ikke er veganer, der legger mange ut melkefrie produkter. Anonymkode: be1f4...c2f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Og Eldorado har melkefritt smør. Berit Nordstrand rapskokossmør er også uten melk. Anonymkode: be1f4...c2f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Ville ikke bare kuttet ut melk uten videre. Du kan gå glipp av viktige næringsstoffer. Og dette kommer fra meg som holder meg borte fra kumelk selv. Jeg tåler det ikke. Men hadde jeg tålt det, ville jeg brukt kumelk, kanskje ikke å drikke det, men brukt heller brukt kumelk i matlaging. Anonymkode: 089ea...339 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke bare kuttet ut melk uten videre. Du kan gå glipp av viktige næringsstoffer. Og dette kommer fra meg som holder meg borte fra kumelk selv. Jeg tåler det ikke. Men hadde jeg tålt det, ville jeg brukt kumelk, kanskje ikke å drikke det, men brukt heller brukt kumelk i matlaging. Anonymkode: 089ea...339 Plantemelk og -yoghurt er tilsatt kalsium (de aller fleste/vanligste typene iallfall). Jod kan det være lurt å ta tilskudd av. Kyr får kraftfôr tilsatt jod, så da kan man jo like godt ta tilskuddet direkte enn å gå den omveien. Anonymkode: be1f4...c2f 1
Lammelåret Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 3 timer siden, Inwe skrev: Utdyp gjerne hvorfor dette er stress. Det finnes da utallige erstatninger på butikken i dag. Selv lever jeg helt plantebasert, kuttet tvert for 3 måneder siden og kan ikke si det har vært stress. Meieriproduktene var jo det letteste, det finnes ost, melk, yoghurt, you name it som ikke er laget av kumelk. Jeg mener det er et drastisk tiltak for en som bare vil teste ut for å se om det blir bedringer på hudproblemet. Hvordan kan ts vite hva som (evt) hjelper hvis flere matvarer kuttes samtidig? Å redusere på sukker er det enkleste, å kutte sukker fullstendig er litt mer krevende. Å kutte ut alt av melkeprodukter enda mer krevende. Hvorfor? Jo fordi det er en jobb å sette seg inn i hva matvarer inneholder og være konsekvent over tid. Jo mer man går inn for oppgaven jo mer krevende er det. Men kanskje ts bare vil kutte de åpenbare kildene til sukker, som boller, kjeks, brus og sånt. I så fall er ikke jobben like utfordrende. Skjønner meg ikke på behovet for drastiske tiltak for folk som tåler fint vanlige produkter og ingredienser. Det er ikke anbefalt å leve som om man er syk når man ikke er det. Som regel blir det betydelig dyrere kosthold også. 2
Inwe Skrevet 12. september 2018 #14 Skrevet 12. september 2018 10 minutter siden, Lammelåret skrev: Jeg mener det er et drastisk tiltak for en som bare vil teste ut for å se om det blir bedringer på hudproblemet. Hvordan kan ts vite hva som (evt) hjelper hvis flere matvarer kuttes samtidig? Å redusere på sukker er det enkleste, å kutte sukker fullstendig er litt mer krevende. Å kutte ut alt av melkeprodukter enda mer krevende. Hvorfor? Jo fordi det er en jobb å sette seg inn i hva matvarer inneholder og være konsekvent over tid. Jo mer man går inn for oppgaven jo mer krevende er det. Men kanskje ts bare vil kutte de åpenbare kildene til sukker, som boller, kjeks, brus og sånt. I så fall er ikke jobben like utfordrende. Skjønner meg ikke på behovet for drastiske tiltak for folk som tåler fint vanlige produkter og ingredienser. Det er ikke anbefalt å leve som om man er syk når man ikke er det. Som regel blir det betydelig dyrere kosthold også. Nja, selvom man tåler det betyr ikke det at det er bra for oss, men det er en helt annen diskusjon. Melkeprodukter er kjent for å ha en effekt på huden så om jeg var ts ville jeg kuttet de eller kuttet ned på de. Selv ble både hud, hår og negler penere hos meg da jeg kun sluttet å drikke melk (fortsatte med alt annet) og har hørt det fra flere også. Nå jeg gikk helt plantebasert gløder nesten huden min (fikk spørsmål om jeg var gravid siden jeg glødet slik). Kostholdet behøver ikke å bli dyrere. Vi bruker i dag mindre penger på mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå