Gå til innhold

Melkefri diett - hva spiser dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen mente jeg skulle prøve melke og soyafri diett for å se om det er bedring på mini. 

Men hva skal man spise til frokost og lunsj? Jeg spiser vanligvis brødskiver og yoghurt med müsli til disse måltidene. Kikket i kjøleskapet og så at det er melk eller soya i alle påleggene der. Og selvfølgelig yoghurt da... 

jeg må ha noe som er kjapt og enkelt, for babyen sover ikke lenge om gangen. 

Middag er greit, det lages som regel fra bunnen så det får vi styrt greit. 

Anonymkode: 80122...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spist mye grove rundstykker med avokado med salt, pepper og paprika, røkelaks med paprika, makrell i tomat, påleggssalater uten melk. Har av og til brukt aioli (ferdig boks fra Rema) i stedet for smør. Jeg spiser ikke kjøtt, ellers hadde jeg spist div skinker og annet kjøttpålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt kontroll på hva som inneholder soya men dette er i hvertfall melkefritt: 

- flere leverposteier, makrell i tomat, sjokade (Kan inneholde spor), de fleste kjøttpålegg, ulike salater som italiensk salat, majones. 

- det finnes havreyoyghurt du kan bruke og havremelk på frokostblanding.

Anonymkode: 06bc9...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet

Meld deg inn i facebook-gruppa ‘Barn med melkeallergi’, dersom du har facebook da :) Mange gode tips! 

Selv spiste jeg mye polarbrød (alle er helt melke og soyafri), og husmann knekkebrød fra wasa. De fleste typ skinke/salami pålegg er melkefrie, men les godt på innholdet. Ellers funker syltetøy, stabburet leverpostei, makrell i tomat, kaviar, majonaise, egg. 

Anbefaler ellers oatly sine produkter, som hovedsaklig er havre. De har også is og sjokolademelk, og det redda meg i ammeperioden når melkesjokolade ikke var aktuelt :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mammalivet skrev:

Meld deg inn i facebook-gruppa ‘Barn med melkeallergi’, dersom du har facebook da :) Mange gode tips! 

Selv spiste jeg mye polarbrød (alle er helt melke og soyafri), og husmann knekkebrød fra wasa. De fleste typ skinke/salami pålegg er melkefrie, men les godt på innholdet. Ellers funker syltetøy, stabburet leverpostei, makrell i tomat, kaviar, majonaise, egg. 

Anbefaler ellers oatly sine produkter, som hovedsaklig er havre. De har også is og sjokolademelk, og det redda meg i ammeperioden når melkesjokolade ikke var aktuelt :ler: 

Ja der bør jeg nok melde meg inn. Sjokolade er det vanskeligste å holde seg unna ja 😂

Blir nok vanskelig i starten, så blir jeg bok vant til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen andre ord enn melk og soya de bruker på innholdsfortegnelse? Sånn at jeg ikke tror jeg spiser noe melk og soyafritt, også er det egentlig i likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja der bør jeg nok melde meg inn. Sjokolade er det vanskeligste å holde seg unna ja 😂

Blir nok vanskelig i starten, så blir jeg bok vant til det. 

Vet at den sjokoladen er fæl og forlate :tristbla: 

Men ja, det blir enklere og enklere :) Jeg ammer ikke lengre, men vi lever melkefritt når mini fremdeles reagerer. Nå er det enkelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det forresten noen andre ord enn melk og soya de bruker på innholdsfortegnelse? Sånn at jeg ikke tror jeg spiser noe melk og soyafritt, også er det egentlig i likevel. 

C1559EAB-0BB1-4DBB-A191-BF37BEFC8C94.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist melkefritt i en mnd nå pga babyen min. Det har gått over all forventning! 

De aller fleste brød, knekkebrød, rundstykker osv. fra butikken er frie fra meieriprodukter, så det spiser jeg fortsatt. Som pålegg bruker jeg salami, kokt skinke, leverpostei (gilde har en uten melk), røkelaks, avocado, kokt egg eller makrell i tomat og pynter gjerne med agurk, tomat eller paprika. Jeg bruker soft flora (som er uten melk og soya) som smør. 

Mange frokostblandinger er uten melk, og så har jeg mandelmelk på. Frukt, spesielt banan, og nøtter er genialt som enkelt mellommåltid. 

Anonymkode: d2a04...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forresten Berit Nordstrand sin Rapskokos, den i beger, var bra erstatning for smør på brødskiva. Og sjokolade er litt vanskelig, men jeg har spist Berit Nordstrand sin (tror alle variantene er melkefri, men ikke helt sikker) og en som heter So Free, eller noe sånt, fra allergihylla. Anbefaler også Oatly sine produkter, og de har også is, både vanilje og en med karamell. Det fins til og med en melkefri kroneis, selv om sesongen for det er på hell. Husker ikke hvem som lager den, kanskje Diplomis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsekost har mellefri sjokolade, alt som er vegansk kan spises. Og så har Ben & Jerry (iskrem) to iser som er laget med mandelmelk -disse er kjempegode! 

Jeg er i samme båt som deg, jeg spiser: 

Mat: polarbrød, wasa knekkebrød, rundstykke jeg baker selv, servelat (ikke rema sin!), makrell i tomat, egg, havregryn og mandelmelk, avocado på skiva, ren skinke og hamburgerrygg, syltetøy, leverpostei, kaviar.

kos: oboy pulver, Ben & Jerry vegansk is, kokkosbolle, melkefri sjokolade fra helsekost, Toro sjokoladekake 1-2-3, Toro brownies 1-2-3.  Har ellers bakt kaker selv men byttet ut vanlig smør med melkefritt margarin. 

Når vi spiser ute, spiser vi kinamat - de har ikke melk i maten de lager. 

Søk på melkefritt på instagram og det skal komme opp noen kontoer som har masse fine oppskrifter -

lykke til, og håper du merker bedring. Jeg har vært melkefri i to måneder nå, har merket bedring. Men om dette er av diettendring eller om det er en kombinasjon av alt det andre vi har prøvd, er umulig og vite... 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oatly rømme, havreyoghurt. Eldorado melkefritt smør. Rismelk synes jeg er best til risgrøt, havremelk til havregrøt. Mandelmelk er også godt. Coop havremelk er billigst av all plantemelk (de fleste plantemelk og -yoghurt er tilsatt kalsium, viktig at du får nok kalsium fra andre kilder nå som du kutter ut melk. Samme med jod, jeg tar tilskudd av jod siden det er vanskelig å få nok bare fra fisk/sjømat). Coop vegetardag revet ost er uten melk og veldig god til pizza etc. Coop mørk kokesjokolade er uten melk. I tillegg har helsekostbutikker melkefrie sjokolader, blant annet av merket ichoc, Vivani (ikke alle er melkefrie, se etter "vegan"-merket), Seed and Bean (samme her, se etter merket. Synes sicilian hazelnut og mint samt espresso er best. Havsalt også). 

Og Coop sitt merke änglamark har mintsjokolade og en med appelsin og mandel som er uten melk. Anbefaler gruppa "Veganske produkter" på Facebook, selv om du ikke er veganer er det en bra gruppe for melkefrie produkter.

Oatly har iskrem basert på havre, og Rys har iskrem basert på rismelk (sjokoladeisen er veldig god!).

Anonymkode: 1a689...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rundstykker med salami og majones. Eller hadde alt jeg hadde lyst på noe form for melkeprotein i seg. Så var en kjedelig tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns forresten Berit Nordstrand sin Rapskokos, den i beger, var bra erstatning for smør på brødskiva. Og sjokolade er litt vanskelig, men jeg har spist Berit Nordstrand sin (tror alle variantene er melkefri, men ikke helt sikker) og en som heter So Free, eller noe sånt, fra allergihylla. Anbefaler også Oatly sine produkter, og de har også is, både vanilje og en med karamell. Det fins til og med en melkefri kroneis, selv om sesongen for det er på hell. Husker ikke hvem som lager den, kanskje Diplomis? 

Ikke alle Berit Nordstrand-sjokoladene er melkefri, men står som regel på de som er det. På Vitus apotek har de 3 for 2 hvis man er medlem i kundeklubben (gratis å være medlem). Man bør nok like kokos for å like de sjokoladene, men jeg elsker kokos så :P 

Hennig Olsen har melkefri kroneis og en melkefri Dugg-is med kokos og sjokoladesaus (dog er jeg ikke sikker på om de er uten soya). På Meny og enkelte kiosker har de melkefri urkornsgrøt (Quini) som faktisk er veldig god, iallfall er den med kakao og den med vanilje. Oatly har matfløte. Neste uke kommer melkefri iskaffe og fløte som både kan brukes som matfløte og vispes til krem fra Tine, tror de er uten soya.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo nå at du hovedsakelig trenger tips til pålegg.

Bruker enten Eldorado sitt smør eller Berit Nordstrand rapskokos. Synnøve finden har melkefri ost i blokk. Syltetøy, avokado, peanøttsmør etc. er også godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost; Synnøve har en dritgo vegansk ost (go vegan), den er uten soya. Tilsatt kalsium ig B12 er den og. Den i blokk smaker best, men den i skiver er ok også. Av revet vegansk ost synes jeg vegetardag fra coop smaker bedre enn go vegan.

Smør; Rapskokos er melkefri, og smaker godt. Mye bedre enn smør, både på skiva og i matlaging.

Melk; Mandelmelk og havremelk. Kjøp de som er tilsatt kalsium.

Sjokolade; Nidar sine vill bringebær og blåbær sjokoladekuler er helt melkefrie og absurd gode.Berit nordstrand har en lys melkefri sjokolade med kokosmelk. Anglamark sine mørke sjokolader er uten melk (i motsetning til freias).

Ellers spiser jeg mye fiskepålegg på skiva, makrell i tomat, sursild, røykt laks. Og egg og tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er melk i noen tannkremen også. Se etter ord med lac i seg og colostrum.

Anonymkode: 06bc9...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjampemasse tips!! Tror jeg må printe ut og ha med i butikken! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...