Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I gå ringte jeg skolen for å meld om uakseptabel oppførsel og mobbing, etter at jeg var vitne til mobbing av en student. Jeg ringte da studieansvarlig for trinnet det gjelder. Merkelig nok virket det som om hun ikke gadd å høre på meg og henviste meg til en studieveileder. Jeg spurte om hva denne personen kunne gjøre for meg, men det visste hun ikke. Forklarte situasjonen, og hun la bare på til meg. Dette synes jeg var innmari frekt og ikke minst skuffende når man sier i fra om så alvorlige ting. Jeg vet skolen har rutine på å melde om slike ting, men når jeg ikke er part i saken, er det vanskelig. Denne skolen er på Østlandet og er godt renommert. Så hva gjør jeg? 

Anonymkode: 94dc6...736

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med denne studieveilederen som du ble henvist til da. Veilederen kan sikkert svare deg. Men om du ikke vet navnet til noen av de involverte kommer du neppe noen vei. Men det er flott at du reagerer på mobbing. Skulle vært flere som deg!

• Liker 7
Skrevet

Tar kontakt med studieveilederen, slik hun anbefalte deg å gjøre. Denne bør i det minste kunne henvise deg til rett sted. Studieansvarlig har bare ansvaret for det rent faglige, og noen av dem blir, som du beskriver, oppgitte når man kontakter dem om andre ting. 

Skrevet
2 minutter siden, Ananas. skrev:

Tar kontakt med studieveilederen, slik hun anbefalte deg å gjøre. Denne bør i det minste kunne henvise deg til rett sted. Studieansvarlig har bare ansvaret for det rent faglige, og noen av dem blir, som du beskriver, oppgitte når man kontakter dem om andre ting. 

Jeg skal gjøre det, men har navn på de det gjelder og vet hvem de er. Hadde jeg blitt oppringt slik hadde jeg ikke gitt meg uten å ha undersøkt dette om det så skulle tatt en hel dag. Men skjønner enkelte «bare» holder seg til jobben sin..

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fylkesmannen er nok ikke aktuelt. Behandlingstiden er for lang.. 

Ok. Men om hun gir beskjed til skolen om at hun varsler til fylkesmannen om de ikke gjør noe, så kan hende de gjør noe med situasjonen. (Men de vet vel om den lange behandlingstida de og..) 

Men er jo tragisk at de bare henviser videre, at de ikke gjør noe.

Skrevet

what, man er voksne folk på høyskolen? Hvem faen er 19-20 år + og driver å "mobber", hvor taper kan man bli? En ting er konflikter som alltid kan oppstå, men mobbing wtf. 

Anonymkode: 49eba...416

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

what, man er voksne folk på høyskolen? Hvem faen er 19-20 år + og driver å "mobber", hvor taper kan man bli? En ting er konflikter som alltid kan oppstå, men mobbing wtf. 

Høyskoler og universiteteter er en av verstingene når det gjelder mobbing. Dette gjelder både lektorer og studenter. 

Hvem mobbet studenten, Ts? Medstudenter? Lærere?

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal gjøre det, men har navn på de det gjelder og vet hvem de er. Hadde jeg blitt oppringt slik hadde jeg ikke gitt meg uten å ha undersøkt dette om det så skulle tatt en hel dag. Men skjønner enkelte «bare» holder seg til jobben sin..

Skjønner ikke hvorfor du skal bli oppgitt over at vedkommende ikke kunne hjelpe deg. Som studieansvarlig har de ganske mange andre oppgaver å løse. Konflikter mellom voksenpersoner hører ikke hjemme der.

Anonymkode: df604...bc2

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du skal bli oppgitt over at vedkommende ikke kunne hjelpe deg. Som studieansvarlig har de ganske mange andre oppgaver å løse. Konflikter mellom voksenpersoner hører ikke hjemme der.

Studieveileder kunne da videreført samtalen eller henvist Ts til et kompetent menneske som kunne hjelpe! Høyskolen er pliktig i å ta fatt i problemet! 

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på to studier der en skulle tro at studentene tilsynelatende var oppegående. Dette gjelder jusstudiet og profesjonsstudiet i psykologi. Begge steder observerte jeg mobbing. Den verste episoden fant sted på psykologistudiet. Har lært meg at en finner slike mennesker over alt, noe jeg ikke trodde før jeg begynte å studere. 

Anonymkode: d40e2...fdc

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, Nina1975 skrev:

Fylkesmannen skal håndtere mobbing i vanlig skole, så kan hende høgskole også kommer innunder dette.

https://www.fylkesmannen.no/nb/Barnehage-og-opplaring/En-trygg-skoledag-uten-mobbing/

Fylkesmannen håndterer saker etter opplæringsloven paragraf 9-A, regner med at det er det du tenker på her. 

Opplæringsloven gjelder grunnskole og videeegående skole - altså ikke høyskole og universitet. 

Anonymkode: 9e696...311

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fylkesmannen er nok ikke aktuelt. Behandlingstiden er for lang.. 

Fylkesmannen er ikke rett instans

Anonymkode: 9e696...311

• Liker 1
Skrevet

Da jeg studerte vernepleie så fikk jeg med meg mobbing av en medstudent. Jeg vet vedkommende sa i fra om det til skolen, men vet ikke hva som skjedde etter det. De som mobbet vedkommende fullførte graden, men jeg kan ikke fatte at noen som mobber sine medstudenter skal være skikket til å jobbe med sårbare mennesker.

Men uansett; TS, ta kontakt med personen du blir henvist til, og dersom du ikke blir tatt seriøst, send et tips til media.

Anonymkode: a224c...963

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Snaskesnusken said:

Studieveileder kunne da videreført samtalen eller henvist Ts til et kompetent menneske som kunne hjelpe! Høyskolen er pliktig i å ta fatt i problemet! 

Men det var ikke studieveileder TS hadde snakket med.

Skrevet

Tips lokalavisa. Da blir det fortgang i sakene tenker jeg.

Anonymkode: 8b4d5...e63

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips lokalavisa. Da blir det fortgang i sakene tenker jeg.

Anonymkode: 8b4d5...e63

Smart! :) Gjør det, TS! Flott at du reagerer på mobbingen, skulle ha vært flere som deg!

Skrevet

Studieansvarlig bruker også å ha ansvaret for studentenes læringsmiljø, så dette var slapt av vedkommende. Dersom dere har fått studentombud ville jeg rådført meg med ham/henne.

Eventuelt skriftliggjør det og send mail til studieveilederen, hvor du også forteller at du ble avvist hos studieansvarlig. Da kan studieveileder ta det videre i sine linjer, både mobbingen og avvisningen.

Anonymkode: dd85f...f3d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...