Gå til innhold

Gutt på 1,5 år vil ikke vaskes nedentil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 1,5 år som i lengre tid nå har vært vanskelig å vaske nedentil når han bæsjer. Han kniper rumpa sammen og spenner beina. Han sier også innimellom at han har vondt i rumpa. For et halvt år siden hadde han feber, og jeg måtte med jevne mellomrom måle feberen i rumpa (hadde ikke kjøpt digitalt termometer da) og ga han også stikkpiller (febernedsettande) noen ganger. Han haaaaatet dette, og spente seg på samme måte da. Kan dette sitte i fortsatt? Eller kan det være noe annet som plager han? Han er ikke sår eller rød, og han er ikke forstoppet, han bæsjer en gang for dag og det er relativt mykt. Kan barnemark være grunnen? Hemorider? Noe annet dere kan komme på? Vurderer å bestille en legetime, men tenkte å høre om noen hadde erfaring med lignende. 

Anonymkode: e2675...095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til lege, veldig vanskelig for oss å svare på om det er fysisk eller psykisk. 

Anonymkode: 17340...df9

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Ikke rart om han spenner seg når du har puttet stikkpiller og termometer dit. Han forbinder det nok med smerte. Slutt med det og lov han at du ikke skal gjøre det mer. Du mener tørke vel, ikke vaske? 

Skrevet

Trenger du vaske så mye da? Er det ikke bare tørke med litt vått papir e.l?

Kan han ka mark? Være sår pga for mye fikling? Man er ikke alltid rød.

Jeg tenker du har skremt han litt og må la rumpa være mest mulig i fred som @theTitanic antyder.

Skrevet
17 minutter siden, theTitanic skrev:

Ikke rart om han spenner seg når du har puttet stikkpiller og termometer dit. Han forbinder det nok med smerte. Slutt med det og lov han at du ikke skal gjøre det mer. Du mener tørke vel, ikke vaske? 

Han må da vaskes i rumpa i forbindelse med stell. Vasker du aldri rumpa di?

• Liker 19
Skrevet

TS her. Altså, jeg må jo vaske rumpa når han bæsjer. Det er jo ofte litt løst, og bæsjen er jo fordelt både rundt endetarmen, fremover mot tissen og utover rumpeballene. Jeg bruker slike tørre engangsservietter som jeg fukter i lunkent vann. Jeg har kjøpt digitalt termometer nå, men jeg kan jo ikke love gutten at jeg aldri skal gi han stikkpiller. Hva skal jeg ellers gjøre når feberen går over 40? 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Altså, jeg må jo vaske rumpa når han bæsjer. Det er jo ofte litt løst, og bæsjen er jo fordelt både rundt endetarmen, fremover mot tissen og utover rumpeballene. Jeg bruker slike tørre engangsservietter som jeg fukter i lunkent vann. Jeg har kjøpt digitalt termometer nå, men jeg kan jo ikke love gutten at jeg aldri skal gi han stikkpiller. Hva skal jeg ellers gjøre når feberen går over 40? 

Flytende paracet. 

Anonymkode: c3e87...888

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flytende paracet. 

Anonymkode: c3e87...888

Ja, kan prøve det. Men nå lurte jeg mest på dette med at han spenner seg og strammer rumpa ved bleieskift. Kan det være som et resultat av febermåling og stikkpiller (selv om det er et halvt år siden) eller kan et så lite barn ha barnemark, hemorider, urinveisinfeksjon eller lignende som kan gjøre vondt?

Skrevet

Har du spurt om han har vondt i rumpa? Om han kan peke på hvor det er vondt? 

Anonymkode: ee42f...f20

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du spurt om han har vondt i rumpa? Om han kan peke på hvor det er vondt? 

Anonymkode: ee42f...f20

Han er bare 1,5 år så jeg får han ikke til å peke. Men han sier «aua lompa» innimellom. Men barnehagen sier at når de er så små kjenner de ofte ikke forskjell på smerter i rumpa og i magen, så jeg vet ikke helt. Kanskje er det mageknip!

Skrevet

Hvis han sier aua rompa, så undersøk det hos lege. Min sa aua tissen på samme alder og hadde blærekatarr, så lurt å ta dem på alvor. Han ga også oss beskjed i form av Peking når han hadde vondt i ørene.

Når det gjelder det med at han kan blande med magen, så kan dere begynne å snakke med han om magen. Ta på magen din, og hans, og bruk begrepet mage. Da vet han hva som er hva. 

Anonymkode: a0f77...2e5

• Liker 4
Skrevet

Har han ofte løs avgøring kan han jo være veldig sår, akkurat i åpningen. Kjør på med fiber og vann, og ta en titt hos legen.

Anonymkode: b5ea7...3dc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mange tullete svar du har fått her. Klart en 1,5 åring må vaskes i rumpa ved bleieskift. Tror ikke han har fått noen traume akkurat av å ha fått stikkpiller ved sykdommen for et halvt år siden. 

Har fire barn og tenker det er helt normalt at unger i perioder kan "motsette" seg stell uten at det behøver å bety stort. Mange kan også klage over diverse "aua" uten at de nødvendigvis har veldig vondt. Kanskje han begynner å bli så stor at han synes det er litt ubehagelig å bæsje i bleie.

Så lenge han ikke er rød eller sår kan du trygt se dette an. Legg vekt på å bruke godt varmt vann på de klutene så det er minst mulig ubehagelig. Prøv å gjøre stellestundene koselige, avled med noen leker eller noe.  Neppe noe galt slik du forklarer det her. Hemorroider er uvanlig hos så små, barnemark gjør ikke vondt men kan klø. 

Endret av Kitcat
  • Liker 13
Skrevet

Prøv våtservietter (ikke de tørre som du bruke vann på) da de er myk og er bare litt fuktig. Samtidig kan du godt bruke litt av denne samtidig som du tørke han med våtserviettene da det gir en lindrende effekt.  Dette har jeg brukt på alle mine barn og bruker det fortsatt når de får utslett eller noe vondt (de er tenåringer nå :) ).  https://www.komplettapotek.no/product/873157/mor-og-barn/vask-og-stell/baby-bees-multipurpose-ointment#
image.png.26ffe63076dca69a11c5b6a1a98a564d.png

Anonymkode: 0da70...c00

Gjest theTitanic
Skrevet
32 minutter siden, Maleficenta skrev:

Han må da vaskes i rumpa i forbindelse med stell. Vasker du aldri rumpa di?

Beklager. Leste fort og trodde det stod «etter han har vært på do», men det stod « etter han har bæsjet».

Skrevet

Husker du det som smertefullt at han ble målt i rumpa og fikk paracet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har opplevd at noen barn jeg har målt har gitt uttrykk for smerte. I "gamle dager" målte vi de minste i barnehagen i rumpa og de over 3 under armen. Det var aldri noe problem. 

Anonymkode: bb6e6...01e

Skrevet

Kan du prøve å skylle han i dusjen etter dobesøk for en periode? Min synes iallefall det er mye kjekkere og sprer beina når jeg ber han om det for å skylle med dusjhodet i underlivet....

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du det som smertefullt at han ble målt i rumpa og fikk paracet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har opplevd at noen barn jeg har målt har gitt uttrykk for smerte. I "gamle dager" målte vi de minste i barnehagen i rumpa og de over 3 under armen. Det var aldri noe problem. 

Anonymkode: bb6e6...01e

Ikke smerte nei, men antakeligvis ubehagelig, for han sutret og prøvde febrilsk å vri seg unna. Når febermåleren sto inni løftet han baken og knep sammen, mens han jamret seg. Gikk da til innkjøp av digital måler. 

Skrevet
1 time siden, Kitcat skrev:

Mange tullete svar du har fått her. Klart en 1,5 åring må vaskes i rumpa ved bleieskift. Tror ikke han har fått noen traume akkurat av å ha fått stikkpiller ved sykdommen for et halvt år siden. 

Har fire barn og tenker det er helt normalt at unger i perioder kan "motsette" seg stell uten at det behøver å bety stort. Mange kan også klage over diverse "aua" uten at de nødvendigvis har veldig vondt. Kanskje han begynner å bli så stor at han synes det er litt ubehagelig å bæsje i bleie.

Så lenge han ikke er rød eller sår kan du trygt se dette an. Legg vekt på å bruke godt varmt vann på de klutene så det er minst mulig ubehagelig. Prøv å gjøre stellestundene koselige, avled med noen leker eller noe.  Neppe noe galt slik du forklarer det her. Hemorroider er uvanlig hos så små, barnemark gjør ikke vondt men kan klø. 

Tusen takk for veldig fint og hjelpsomt svar som beroliget veldig! :)❤️

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

paracet mixtur for barn.... smeltetabletter......

Anonymkode: 2d471...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...